PDA

View Full Version : Tja, dan heb je het dus over monitoren



Han S
12 oktober 2007, 19:36
Er komt laat in de middag een vrachtwagentje voor de deur, jonge vent belt aan, laadklep naar beneden en daar staat een pallet met een gigantisch pakket er op. Dus dat spul er uit gereden en naar achteren, maar dat is zo zwaar dat we dat nooit zonder probleem naar binnen krijgen, dus de buitenste laag plastic er vanaf en de twee gigantische verpakkingen een voor een met moeite naar binnen. Dat is heavy gasten!

Ik heb er een gedeeltelijk uitgepakt en als dat net zo imposant klinkt als ze er uitzien wordt het genieten. Ik heb het over de B&W 801D, de topspeaker van B&W die twee keer zo groot is als ik had verwacht.

Foto's en verslag over de klank volgen.

Hier alvast een foto van een andere site:

http://www.homecinema-fr.com/minisite/salon2006/tri1/P1000250.jpg

The Lo Lands
12 oktober 2007, 19:48
Dat ziet er imposant uit Han! Ik ben benieuwd naar de resultaten :)

'66 special
12 oktober 2007, 19:50
Veel plezier met het optimaal positioneren in de luisterruimte :D
En met het luisteren uiteraard.

Ic3gl0vE
12 oktober 2007, 19:52
De schoonheidsprijs verdienen ze alvast niet met die leijke bovenkant. Wat voor materiaal is die zwarte bol? Het ziet er uit als plastic!

Maar Han, hoe kom je eigenlijk aan die dingen?

Han S
12 oktober 2007, 20:00
De schoonheidsprijs verdienen ze alvast niet met die leijke bovenkant. Wat voor materiaal is die zwarte bol? Het ziet er uit als plastic!

Maar Han, hoe kom je eigenlijk aan die dingen?

Ze zijn beschikbaar gesteld door de importeur voor een aantal testen die we in de studio doen. Morgen komt er voor 35.000 euro aan versterkers en draadjes.

@Lo, morgen komt Cootje misschien, kun je wel mee.

Ic3gl0vE
13 oktober 2007, 03:11
Veel plezier Han!

peter_heijnen
13 oktober 2007, 10:17
Erg vet en supermooi alleen al om te zien, wow!
En als ze nou echt zo machtig mooi klinken en je ze MOET bezitten, ben je dan te benijden of juist niet (mbt banksaldo....)? :)

Helaas moet ik het hele weekend werken anders had ik mezelf graag bij je uitgenodigd. :)
Heel veel plezier ermee! (Ik ben wat jaloers...)

The Lo Lands
13 oktober 2007, 19:52
@Lo, morgen komt Cootje misschien, kun je wel mee.Eerst dacht ik vandaag niet te kunnen komen ivm andere verplichtingen maar dat ging niet door, dus toch maar ff Co gebeld...nam niet op... uiteindelijk Lau aan de lijn.. 'Co voelt zich niet lekker'. Dus helaas Han geen Co en dus ook geen Lo : (

Han S
13 oktober 2007, 21:11
Aggut, die Cootje toch, volgende keer dan maar. wat die speakers betreft: het was de bedoeling dat we in een ABX test het verschil zouden aantonen tussen een versterker van Sony die 270 euro kost en een versterker uit het topsegment waarvan ik het merk niet ga noemen, maar die 9000 euro kost.

Die Sony levert 2*70 watt en die andere amp moet daar hartelijk om lachen. Er wordt in audiofiele kringen van alles en nog wat beweerd door mensen die kennelijk teveel geld hebben en te weinig hersencapaciteit en mensen die uitsluitend kijken naar hoeveel iets kost.

Andere mensen zoals ik beweren dat het meeste daarvan onzin is en dat die mensen zich van onder en boven, van achter en voor laten naaien en dat nog prettig schijnen te vinden ook. En weer andere mensen beweren dat je geen verschil kunt horen tussen moderne versterkers en CD spelers, mits je ze zoveel mogelijk calibreert zodat ze op hetzelfde geluidsnivo komen.
Een van de eisen van die mensen was dat er een echt goede en makkelijk aanstuurbare luidspreker gebruikt zou worden en de B&W801 is er zo een.
Anyway, de boel werd aangestuurd door een heel mooie CD speler en de aansluitingen bestonden uit kabels zo dik als brandslangen, foto's later. Ik heb netsnoertjes gezien die net zo dik zijn als mijn duims brandslang.

Bij een ABX test gaat het als volgt: er wordt een geluidsfragment gedraaid van een paar minuten en daarbij wordt gezegd welke versterker je hoort. Dan wordt hetzelfde fragment gespeeld over de andere versterker. En de derde keer wordt het weer afgespeeld maar dan moet jij bepalen welke versterker het is die je op dat moment hoort. Je bent echt helemaal aangewezen op de oren en het is buitengewoon lastig.

Die B&W speakers klinken gewoon prima, niks mis mee, maar 16.000 euro? Ik had er eerlijkgezegd meer van verwacht en ik weet niet zo goed wat ik er mee moet. Aan de ene kant is het fantastisch dat een importeur dergelijke speakers gewoon bij je komt brengen, maar aan de andere kant heb ik altijd met die hi end spullen dat ik er meer van verwacht dan wat ik krijg. Maar zonder meer een erg goed klinkende speaker.

Maar........het mooiste dus, we hebben een ingewikkelde kast met schakelrelais er in die de CD speler van de een naar de ander versterker sturen en de speakers van de een op de andere versterker en het een en ander wordt met hele dure meetapparatuur en een sinus van 400hz gelijkgetrokken. De Sony is een geintegreerde stereo versterker en die andere waarvan ik het merk bewust niet noem omdat ik dat lullig vind voor de importeur die hem wel zomaar beschikbaar stelt, bestaat uit twee monoblokken met aparte voedingen, dus twee aparte versterkers in feite.

Tijdens dat testen met die sinus hoorde ik dat bij die Sony perfect uit het midden komen, maar bij die andere zat daar duidelijk een faseprobleempje in, zodat die sinus niet uit het midden kwam maar een beetje dwarrelde. Met muziek hoor je dat niet of nauwelijks. Die Sony stond echt op zijn grens te beulen, terwijl die andere het achterovergeleund makkelijk aankon. En toch vond ik de Sony dus echt niet slechter klinken, de stereoplaatsing was exacter en waar de zang en snare bij de dure amp een beetje rond het midden dwarrelde, bij de Sony kwam het precies uit het centrum en hoewel hij er moeite mee had en dus ook af en toe iets meer vervormde, vond ik het geluid gewoon prima.

Tijdens de derde ronde van vijf keer hetzelfde fragment hadden we een stuk van Tool en dus deed ik mee, want dat is een perfecte opname. En ik had het vier van de vijf keer goed, hoewel ik bij de vijfde twijfelde tussen A en B en dus gokte, als ik de ander had gegokt had ik 100% gescoord.

De conclusie kan dus zijn dat die goedkope Sony gewoon net zo goed klinkt als die versterker van 9000 euro, maar wat te weinig vermogen heeft voor zulke enorme speakers. Voor mij dus weer een bewijs dat het meeste van wat er in audiofiele kringen wordt beweerd volslagen onzin is..

En het allermooiste vind ik dus dit: tijdens een pauze zet ik een CD op met Mathilde Santing, het nummer 'Wonderful Life'. Iemand zegt tegen me: hé, dat klinkt prachtig man, wat zijn dat voor speakers? En dan kom ik niet meer bij van genot, ik zeg: dat zijn die kleine IMF speakertjes daar in de hoeken, heb ik gekocht op marktplaats voor 70 euro het stel en ze draaien op die Pioneer versterker die ik 15 jaar geleden nieuw kocht voor 230 gulden, En daar zit 25 meter 'speakersnoer' tussen van een dubbeltje per meter, 2*0.50. Dat kan volgens adiofiele normen niet goed klinken, maar het klinkt dus gewoon prachtig. En dan zijn ze dus UPG. (uit positie geluld) ik kan daar mateloos van genieten, wat een prachtig volk, maar zonder meer heel aardige jongens.

Binnenkort dus de foto's

bass blom
14 oktober 2007, 10:41
lijkt me ook zeer vermakelijk, dergelijke sessies :D

Han S
14 oktober 2007, 16:16
http://img2.putfile.com/main/10/28609373366.jpg

http://i60.photobucket.com/albums/h30/QXMAX/voedingskabelASR.jpg

http://i60.photobucket.com/albums/h30/QXMAX/ASRachterzijde.jpg

Hier alvast een paar plaatjes.

Spitfire
14 oktober 2007, 16:30
Daar zou ik wel eens een lekker mp3'tje à 96 kbps over willen draaien :)

Han S
14 oktober 2007, 16:41
Daar zou ik wel eens een lekker mp3'tje à 96 kbps over willen draaien :)

Ik heb gisteren een paar opnamen van mezelf over deze installatie van 50.000 euro gehoord en het deed me echt veel plezier om te horen dat het fier overeind bleef en gewoon prima klonk. En dat heb ik gemixed op de Yamaha NS10 dus, zegt toch wel wat over de NS10.

lifespan
14 oktober 2007, 19:48
Ziet er zeer imposant uit, en zal ook -mits in juiste configuratie- goed klinken, MAAR........ ben zelf ook enige tijd "audiofiel" bezig geweest, hen een Linn Intek versterker, een Thorens draaitafel, een Rega Planet CD speler en B&W 600 speakers, alles aan elkaar geknoopt met dure interlinks en schandalig dure, zilver bevattende speakerkabels. En daar komt beslist een prachtig geluid uit, alleen heb ik in mijn garage -die ik als privé oefenruimte gebruik- een oude Sony versterker, CD speler en Tannoy speakers van ruim 25 jar oud (ooit gekocht bij All Wave, kan je nagaan...) en die klinkt niet echt minder goed of zo.... licht er natuurlijk wel een beetje aan naar wát voor muziek je luistert; als ik vette rock oid draai maakt het niet zoveel uit op welke installatie ik het draai, het enige verschil ziet hem er dan alleen in dat die dure installatie op een veel hoger volume goed blijft klinken, alleen houden je oren dat niet uit.... Als ik daarentegen iets van bijvoorbeeld Pink Floyd, of een heel andere kant op, bijvoorbeeld Susan Vega, draai, dan hoor je wel degelijk een verschil, echter die dure installatie is laten we zeggen 12 x duurder dan die goedkope, maar hij is zeker niet 12 x beter, dus er zit ook wel degelijk een stuk "graag willen hebben" bij.

Heb daar nog een mooi voorbeeld van, ben jaren geleden nog eens naar de High End beurs in Veldhoven geweest, en natuurlijk ga je dan even luisteren bij Mark & Levinson, prachtige installatie, alles buizen, aparte pre-amp, twee losse mono eindtrappen formaat doodskist, speakers weet ik niet meer, maar zouden niet misstaan als dressoir, Linn Sondek draaitafel, en alles aan elkaar
geknoopt met duimdikke kabels.......en een absoluut waardeloos geluid! Commentaar? "...ehhh...ja....ehhhh...... er is vannacht een stroomstoring geweest, dus die monoblokken hebben goedbeschouwd maar vijf-en-een-half uur op kunnen warmen, dus ja, wat verwacht je dan....??" Yeah.....right!

Natuurlijk vind ik High-End nog steeds erg mooi, alleen vraag ik me bij dit soort installaties steeds vaker af waar zo iemand nou eigenlijk naar luistert..... wil je gewoon een lekker geluid hebben of moet je perse horen dat de slaggitarist een krakende linkerschoen heeft of zoiets?

Gewoon het "willen hebben" speelt met dit soort dingen een grote rol, en geloof me, dat hebben we allemaal wel een beetje....... Aangezien dit het gitaarforum is een voorbeeld..... ik spaar voor een Gibson les Paul Custom Black Beauty..... omdat die zo'n geweldig geluid heeft en omdat het een fantastische gitaar is? ja en nee... natuurlijk is het een top gitaar, maar dat is een Gibson LP BFG ook, of verder "downstream", een Epihone LP is ook een geweldige gitaar.....

Maakt verder geen bal uit natuurlijk (behalve dan voor je bankrekening) maar duidelijk blijft dat "sentiment" de grootste drijfveer is.

Neemt natuurlijk niet weg dat die B&W's wanzinnig mooi zijn, ik vind die ronde koppen echt prachtig.....

Pep

Han S
14 oktober 2007, 20:45
Zoals ik in post 9 al zei: ik kan ook heel erg genieten van een goedkoop pioneer versterkertje en een paar IMF speakertjes die me 70 euro hebben gekost, klinkt zonder meer prachtig.

'66 special
15 oktober 2007, 09:22
Ik kan genieten van het plaatjes draaien op dit:
http://img151.imageshack.us/img151/9708/philipsh4x73auz1.th.jpg (http://img151.imageshack.us/my.php?image=philipsh4x73auz1.jpg)

pol
15 oktober 2007, 09:23
Wat voor sony versterker was het ? Ik heb er zelf ook eentje uit de QS reeks

En maakt het eigenlijk veel verschil als je een goeie p.a. amp op je monitors zet ?

Han S
15 oktober 2007, 09:56
http://i199.photobucket.com/albums/aa212/oboecane/pd_sony_tafe370_250106.jpg

Het zou deze moeten zijn, twee keer zeventig watt.

Ic3gl0vE
15 oktober 2007, 11:20
En dat heb ik gemixed op de Yamaha NS10 dus, zegt toch wel wat over de NS10.

Beetje rare conclusie. Ik zou eerder zeggen dat het wat zegt over jouw ervaring met de NS10 en jouw oren gecombineerd met de NS10, niet dan?

Ik wist trouwens niet dat tuinslangen ook als audiokabel gebruikt konden worden :D

Han S
15 oktober 2007, 11:33
Ik zeg al jaren dat je op de NS10 heel erg je best moet doen om iets goed te laten klinken, maar dan klinkt het ook overal beter op en dat werd zaterdag weer eens bevestigd.

Als je Lateralus van Tool draait op een NS10 dan klinkt dat gewoon prima en ik draaide zaterdag een nummer van Tool op die grote B&W's en dat was gewoon niet normaal meer zo goed als dat klonk.

Waar het om gaat is dat als je een goede mix wilt maken, heb je niets aan monitoren die te gauw goed klinken en in mijn beleving is de Genelec er zo een, daarop klinkt het te snel goed. De NS10 klinkt als een pak natte kranten als je het niet goed doet.

peter_heijnen
15 oktober 2007, 12:16
Mooi foto's Han!

Ik heb jaaaaren geleden vele nachten in mijn eentje doorgebracht in een studio van een vriend en heb er ook veel luistersessies gehouden.

Een van de allermooiste momenten: het motorgeronk in het middenstuk van panama van van halen, terwijl ik de ns10's veel te hard had staan. :)