PDA

View Full Version : 2e project!



Realeigo
12 oktober 2007, 16:49
Ik ga na mijn jcm800 een tweede project beginnen. Omdat ik voor school als prestatie een buizenversterker kan bouwen. (ik doe pop & media/theatertechniek)
Maar ik weet ff niet welke ik wil gaan bouwen.
Dit is dan mij top 3 waar ik uit wil kiezen

1: 5150
2: Major
3: '68 Plexi (EVH!!)
Antwoord D: Iets anders

Welke is volgens jullie de beste keus om te gaan doen?
Ik wil ongeveer max 1.000 euro aan de versterker zelf spenderen.
Het chassis en headcase word op maat gemaakt door een andere afdeling op school voor de materiaalkosten.

EdJ
12 oktober 2007, 17:00
Nou dan zou ik lekker voor de 5150 gaan.
Succes!

Vonk
12 oktober 2007, 17:23
SLO! Er is een forum met ontzettend veel informatie.

Realeigo
12 oktober 2007, 17:30
Soldano SLO?

Agent_Smith
12 oktober 2007, 17:56
Juist! SLO!

Realeigo
12 oktober 2007, 18:00
Samples? of artiesten die dat ding gebruiken? Er staat maar 1 hele slechte demo video op youtube.

Jimwoud
12 oktober 2007, 18:16
Samples? of artiesten die dat ding gebruiken? Er staat maar 1 hele slechte demo video op youtube.
hugo van het forum heeft een pcb besteld ervan, misschien ook iets voor jou. De 5150 is afgeleid van de SLO. Geronimo heeft ook een clone gemaakt.

Is echt een supervette high gain versterker.

www.tedweber.com moet je maar eens naar de kit the heather kijken dat is ook een clone.

Er hebben vele met een SLO gespeeld, bv EVH volgens mij, voordat hij bij peavey ging.

dat forum moet je even zoeken, op 'sloclone'

Realeigo
12 oktober 2007, 20:16
Hmmm, ik heb ff wat research gedaan in die soldano gedaan, en er is heel veel te vinden over het namaken van zo'n apperaat. Veel meer dan de 5150 dus ik zt nu sterk te overwegen om een soldano te doen. Is er mischien hier in het noorden een winkel die soldano verkoopt?

EdJ
12 oktober 2007, 21:04
Bij Heinz in Sneek staat(of stond want ik ben er al een tijd niet geweest)er 1.

Realeigo
12 oktober 2007, 21:06
Dank je wel, eens kijken of hij er nog is.

SimonS
12 oktober 2007, 22:25
beluister eens wat clipjes in de sounds van sloclone.yesterdaysrevolt.com . FOrum gewijd aan SLO cloning.

Geronimo
13 oktober 2007, 00:46
Ik heb wel wat wazige clipjes op de mijn site hieronder in mijn sig.
In het echt kinkt ie wel veel bruter.

Daar heb je ook wat pics. Die van mij is PTP opgebouwd en een klein beetje aangepast. Het hele gebeuren is ooit begonnen als een 5150. Alleen de voeding en de eindtrap van de 5150 heb ik zo gehouden.

Voor de rest is het een SLO met een seriele fxloop a la Mesa Recto en tonestack ook zo aangepast. De tonestack maakt 'm wat meer metal en de fxloop is wat veelzijdiger dan die van de SLO door de send level regelaar. Tevens heb ik er een dubbele uber-master volume ingestopt, handig voor solo's en shit.

Een 5150 is iid een ripoff van de SLO met een extra gaintrap. Bij de SLO is er 1 buishelft over die niks doet en die gasten van Peavey hebben die er maar tussen gestopt. Voegt naar mijn idee niet echt iets extra's toe behalve dan extra ruis. De SLO heeft al gain genoeg. Verder is de 5150 met relais uitgevoerd voor het kanaalschakelen waardoor er extra schakelgebeuren in zit. Al met al is de 5150 een stuk ingewikkelder dan de SLO. Ik raad je aan een SLO te maken. Dat had ik zelf ook meteen moeten doen :D.

En je hebt idd dat forum nu, je hoeft niets meer te kutten zelf, alles is al beschreven. Ik heb het allemaal alleen uit moeten zoeken en ben er jaren zoet mee geweest. Gelukkig heb je al wat ervaring met die JCM800 van je dus dat scheelt.
Hoop alleen wel dat je het nu wat netter doet, mooie ronde gaten en glimmende lassen :D.

Succes ermee als je vragen hebt hoor ik het wel.

EdJ
13 oktober 2007, 00:56
Wauw,dat is echt tof!
Trouwens,pracht vertsterker die SLO van je.Misschien dat ik in de toekomst ook ooit nog eens..Hoop dat ik dan met eventuele vragen bij je terecht kan.

Rinze
13 oktober 2007, 09:09
Warren Haynes van Gov't Mule speelt ook op Soldano's, ik dacht op de SLO. Zoek maar eens op Utube.

Ibanez RuleZ
13 oktober 2007, 15:08
second het SLO idee... ergens beginnen mijn handen daar ook wat van te jeuken 8).

goh, simon, leuk ideetje voor een volgend project? :D

harrald

Realeigo
13 oktober 2007, 15:43
Stelletje Eikels!!!

Nu wil ik potverdrie een SLO bouwen ipv een 5150! :D

SimonS
13 oktober 2007, 15:54
goh, simon, leuk ideetje voor een volgend project? :D

zekersssss :)

Realeigo
13 oktober 2007, 16:43
Dit is de Clip die me heeft overgehaald naar een SLO clone (http://home.arcor.de/Variotex/Sound/Allright_now.mp3)

Maar het plan is nu op[ het moment (ik verander nog wel eens vaak van gedachten...)
- Slo 50
- 2 EQ's (1 per kanaal)
- Mercury Magnetics (Plexi) OT & Choke
- Waar vind ik een geschikte PT met twee 6,3v wikkelingen? Die goed is maar niet in de categorie valt van MM duur.

bentium
13 oktober 2007, 23:53
ik ben zelf van zin om een slo100 te maken, heb al zelfs helft van de parts bij elkaar:)


(realeigo, wij bouwen wel identieke amps, eerst een jcm800 en daarna een slo :p)

Realeigo
14 oktober 2007, 09:33
Behalve dat mijn slo natuurlijk veel beter word!

Rinze
14 oktober 2007, 09:52
En dat je een geweldige gitaar hebt 8-) doet ie het nog?

Realeigo
14 oktober 2007, 10:00
Zekers! Hij doet het fantastisch!

SimonS
14 oktober 2007, 11:29
Dit is de Clip die me heeft overgehaald naar een SLO clone (http://home.arcor.de/Variotex/Sound/Allright_now.mp3)

Maar het plan is nu op[ het moment (ik verander nog wel eens vaak van gedachten...)
- Slo 50
- 2 EQ's (1 per kanaal)
- Mercury Magnetics (Plexi) OT & Choke
- Waar vind ik een geschikte PT met twee 6,3v wikkelingen? Die goed is maar niet in de categorie valt van MM duur.
Harrald en ik waren gisteren aan het kijken naar trafo's, bij tube-town hebben ze eentje met 2 filamentwikkelingen (toroid). Verder heeft Hammond ze vast en zeker!

De specs zijn leuk, groot gelijk dat je er 2 EQ's in zet. Wat misschien ook leuk is, is twee (voet)schakelbare mastervolumes (zoals Geronimo heeft).

Gewoon een brainstorm, maar twee voetschakelbare gainpots zou óók erg handig kunnen zijn!

bentium
14 oktober 2007, 11:39
Behalve dat mijn slo natuurlijk veel beter word!
hoogmoedswaanzin!!!!


kleine tip, ik heb wel al iets meer ervaring qua amps bouwen en repareren ;)

Geronimo
14 oktober 2007, 12:55
Waarom moet je twee gloeiwikkelingen hebben dan? Eéntje gaat ook best. Zolang die de stroom maar aan kan. Ik heb wel de gloeispanning voor de eerste twee preampbuizen gelijkgericht.

En als je een gescheiden tonestack maakt zou ik erover denken een heel ander cleankanaal te maken, want het clean van de SLO is een beetje matig.
Dan wordt het wel een ingewikkeld verhaal, dus je zou er ook voor kunnen kiezen om het gewoon zo te laten zoals het is. Alleen de EQ scheiden zou zonde van de moeite zijn als je het clean kanaal hetzelfde laat.

Realeigo
14 oktober 2007, 13:05
En welk heel ander clean kanaal bedoel je dan? Er zijn zoveel andere...

SimonS
14 oktober 2007, 13:19
kijk eens naar de X88r (combineer bijv. de lead en de clean daarvan)

Geronimo
14 oktober 2007, 13:20
Uhm, ja een betere. Een Fender ofzo? Ik weet niet precies wat nou het beste clean geluid is en wat je precies wilt. Moet ie superclean zijn of mag het ook wat ranzig worden? Misschien moet je er even op studeren.
Het cleankanaal van de SLO staat iig om bekend dat het ie niet zo super is.
Maar ik heb 'm gebouwd voor de overdrive en die is echt bruut. Ik speel niet zoveel clean dus dat scheelt.

Ik heb nog wat clipjes op mijn pagina gezet voor het idee:

Beetje metallen:
http://home.casema.nl/hartm294/clips/Metalbeukstuk.wav

Beetje solofreaken:
http://home.casema.nl/hartm294/clips/Solo%20met%20Horsie.mp3

Bij beide clipjes heb ik wel mijn tubescreamer gebruikt voor wat extra edge.

Ibanez RuleZ
14 oktober 2007, 13:33
misschien een idee om ALS je echt 2 gescheiden kanalen gaat maken even kijkt naar het clean van inderdaad een fender ampje of van iets als een mesa mark 1. 2 gescheiden kanalen is miss wel meer werk, maar levert wel echt qua geluid veel meer op.

nog een ideetje is dan iets van een schakelbare gain dip (zoals bijvoorbeeld de bogner XTC dat heeft). dan heb je een 2.5 kanaals amp. is kwestie van een schakeldingetje en een weerstand naar de aarde toe.

Harrald

Realeigo
14 oktober 2007, 20:32
Ik zat heel misschien aan een Plexi clean. Fender clean hoeft van mij niet....

Realeigo
14 oktober 2007, 21:13
Kan iemand me uitleggen hoe dat footswitching circuit werkt?
Ik wil namelijk graag meerdere dingen switchable maken, maar hoe?

SimonS
14 oktober 2007, 21:40
iets specifieker, wát wil je voetschakelbaar hebben? Het makkelijkst is met relais. Vanaf de gloeiwikkeling een circuit laten werken, zie het preamp topic van Harrald en ik. Daar heb ik vandaag het schema gepost wat we gebruiken voor kanaalschakeling.

hugo
14 oktober 2007, 21:57
ah cool, nog meer soldano, dit wordt ook mijn 2de project, succes.

Realeigo
14 oktober 2007, 22:36
Ik geloof dat ik hier net een ongelooflijke soldano hype heb aangesticht :D

hugo
14 oktober 2007, 23:01
Mijn SLO stond al een tijdje op de plank, je kan trouwens via smashguitars op het sloclone forum af en toe pcb kopen, heb ik ook gedaan en zien er superstrak uit, zitten de meeste mods op zoals depth en DC-heaters. Heb net weer even over de X88r lopen spelen en blijft toch wel echt een vette preamp.

Ga je point to point of PCB?

Ibanez RuleZ
14 oktober 2007, 23:19
Ik geloof dat ik hier net een ongelooflijke soldano hype heb aangesticht :D

krijg het niet te hoog in je bol, simon en ik hebben het er al een tijdje over als volgende project ;).

harrald

Geronimo
14 oktober 2007, 23:24
En die van mij is al drie jaar klaar :D

Ibanez RuleZ
14 oktober 2007, 23:40
I rest my case

Geronimo
15 oktober 2007, 00:04
Kan iemand me uitleggen hoe dat footswitching circuit werkt?
Ik wil namelijk graag meerdere dingen switchable maken, maar hoe?

Als je van onderstaand schema uitgaat zie je dat er optocouplers gebruikt zijn (VR1, VR2, enz.). Dat zijn een led en een LDR in één. De LDR geleid als er licht op valt uit de led, zodat je het als schakelaar kan gebruiken.
Deze optocouplers kan je vervangen door relais.

Optocouplers hebben als voordeel dat het 'stil' schakelt. Het duurt even voordat de LDR volledig heeft gereageerd en ook gaat ie niet meteen weer uit. Relais daarentegen kunnen klikkende of ploppende geluiden genereren door het abrupte schakelen welke in een higain ontwerp zo veel versterkt kunnen worden dat het irritant harde knallen worden.
Die kan je er ook wel weer uit krijgen met wat extra schakelingetjes maar ja, hoe ingewikkeld wil je het maken?

Het voordeel van relais is wel dat ze audiologisch gezien wat beter zijn en minder kosten. Alhoewel ik niet geloof dat je het verschil hoort hoor, helemaal in een gitaarversterker. Tevens zijn ze bij elke elektroboer verkrijgbaar.

Zelf heb ik relais gebruikt en heb ik het antiplopschakelingetje uit de 5150 toegepast want het knalde bij mij dus als de hel.

PS Sorry van de layout, maar het is voor een goed doel.

http://home.casema.nl/hartm294/pics/slo100pr.gif
http://home.casema.nl/hartm294/pics/slo100pw.gif

EdJ
15 oktober 2007, 09:27
Ik maak er zowiezo geeneen na de clips te hebben beluisterd.Vind het clean niet mooi en het vervormd te fuzzig/wazig.
Vind het echt een amp voor iemand die veel snel speelt.Die tijd heb ik gehad.

SimonS
15 oktober 2007, 10:05
Optocouplers hebben als voordeel dat het 'stil' schakelt. Het duurt even voordat de LDR volledig heeft gereageerd en ook gaat ie niet meteen weer uit. Relais daarentegen kunnen klikkende of ploppende geluiden genereren door het abrupte schakelen welke in een higain ontwerp zo veel versterkt kunnen worden dat het irritant harde knallen worden.
Die kan je er ook wel weer uit krijgen met wat extra schakelingetjes maar ja, hoe ingewikkeld wil je het maken?
Volgens mij is het grootste probleem dan dat er, simpel gezegd, door die relais schakeling een capaciteit van het circuit wordt losgekoppeld (en daarna weer gekoppeld) en die capaciteit is niet gerefereerd is aan aarde.

even tekeningetje gemaakt:

http://i22.photobucket.com/albums/b305/simonstaal/DIY%20Amps/kabouterplop.jpg
corrigeer me aub als het niet klopt :)

Geronimo
15 oktober 2007, 10:45
Volgens mij is het grootste probleem dan dat er, simpel gezegd, door die relais schakeling een capaciteit van het circuit wordt losgekoppeld (en daarna weer gekoppeld) en die capaciteit is niet gerefereerd is aan aarde.

even tekeningetje gemaakt:

http://i22.photobucket.com/albums/b305/simonstaal/DIY%20Amps/kabouterplop.jpg
corrigeer me aub als het niet klopt :)

Je hebt vast gelijk, maar in het schema van de SLO zie je dat er overal al weerstanden zitten en de uit-weerstand van die optocouplers is 50 megohm dus dat is nagenoeg hetzelfde als helemaal geen weerstand en dus zoals een schakelcontact.

Ik weet niet precies hoe die klikken tot stand komen, maar ik weet wel dat relais dat kunnen doen en optocouplers sowieso niet en dat ze daarom worden gebruikt. Tevens een relais bij bijvoorbeeld de mastervolume of in de feedbackloop of ergens anders achterin klikt ook maar dat wordt niet zo versterkt en valt daardoor niet op. Het gaat met name op relaitjes helemaal voorin.

Negative K3 fan
15 oktober 2007, 12:25
Dit is de Clip die me heeft overgehaald naar een SLO clone (http://home.arcor.de/Variotex/Sound/Allright_now.mp3)

Maar het plan is nu op[ het moment (ik verander nog wel eens vaak van gedachten...)
- Slo 50
- 2 EQ's (1 per kanaal)
- Mercury Magnetics (Plexi) OT & Choke
- Waar vind ik een geschikte PT met twee 6,3v wikkelingen? Die goed is maar niet in de categorie valt van MM duur.

twee wikkelingen heb je niet nodig, gaat om de stroom die geleverd kan worden. Daarnaast weet ik niet of een MM plexi ot wel zo'n goed idee is, MM is wel heel erg duur en SLO's gebruiken oorspronkelijk DeYoung trafo's en die zijn behoorlijk 'hifi', als je dan een MM neemt zou ik niet voor een plexi model gaan.

Realeigo
15 oktober 2007, 12:28
@ Neg K3 fan, het moet niet precies een SLO worden. Maar het basis idee klinkt leuk.

Realeigo
15 oktober 2007, 16:50
Kan iemand mij een schop in de goede richting geven hoe het clean kanaal vervang door het 1959 low kanaal?
Ik weet wel hoe ik het clean kanaal volledig eruit haal, maar een ander kanaal erbij is nog ff een raadsel :D

Realeigo
15 oktober 2007, 17:54
Als oemand toevallig het antwoord heeft, wacht ff met posten, ik ben zelf wat aan het tekenen, kijken of het klopt wat ik teken.

Realeigo
15 oktober 2007, 19:05
http://img.photobucket.com/albums/v472/Arathion/Sloleadplexi-1.jpg

Zoiets?

Maar dan miss ik nog de goede bijbehorende elko's. Iemand een idee?

Ibanez RuleZ
15 oktober 2007, 21:06
zoals je nu schakelt gaat het clean kanaal volgens mij ook nog van je signaal af snoepen omdat je nog een connectie hebt met de ground na de eerste gainstage.

Harrald

SimonS
15 oktober 2007, 21:52
huh wie wat waar?

Geronimo
16 oktober 2007, 01:07
Hij bedoeld na C9 volgens mij, daar gaat ie oorspronkelijk naar het clean kanaal maar je hebt 'm daar afgeknipt en dan lijkt het net of ie daar aan aarde zit. Dat draadje vanaf c10 naar beneden moet je maar even weghalen nog voor de duidelijkheid.

Verder lijkt het me wel redelijk zo. Ik zou zelf de eerste trap van de 1959 zijn eigen 68K gridstopper geven en het signaal al bij de input aftakken en na de MV VR10 van het OD kanaal moet je ook een schakelaartje doen, zodat je hem helemaal uitschakelt. Nu loopt er allemaal ruis uit de OD in je clean.
Als je relaitjes gebruikt, waar meestal kleine wisselschakelaartjes inzitten, kan je dan meteen het kanaal wat uit staat aan aarde hangen, dan is ie helemaal doodstil.

SimonS
17 oktober 2007, 13:05
ik verwacht dat je SLO kanaal veel meer output zal hebben dan de clean, dus misschien even een extra spanningsdeler toevoegen tussen treble pot en mastervolume pot van de SLO?

qua kanaalschakeling zou je de volgende opties kunnen hebben:

1 tussen preamp inputs schakelen + tussen preamp outputs schakelen
2 alleen tussen preamp outputs schakelen
3 optie 1 met als extra het niet geselecteerde kanaal naar aarde schakelen
4 optie 2 met als extra het niet geselecteerde kanaal naar aarde schakelen

dus :)

Negative K3 fan
17 oktober 2007, 15:50
ik verwacht dat je SLO kanaal veel meer output zal hebben dan de clean, dus misschien even een extra spanningsdeler toevoegen tussen treble pot en mastervolume pot van de SLO?
Verwacht ik idd ook, ik zou hem wel in eerste instantie zo bouwen en dan later fine tunen met een spanningsdeler om het volume verschil te compenseren.


qua kanaalschakeling zou je de volgende opties kunnen hebben:

1 tussen preamp inputs schakelen + tussen preamp outputs schakelen
2 alleen tussen preamp outputs schakelen
3 optie 1 met als extra het niet geselecteerde kanaal naar aarde schakelen
4 optie 2 met als extra het niet geselecteerde kanaal naar aarde schakelen

dus :)

optie 3 zou ik kiezen.

Daarnaast de tips van Geronimo opvolgen: vanaf de inputs 2 draden richting de buisvoet met aparte 68k gridstoppers.

Ook letten op de hoogspanning, door die 10k/1w weerstand te veranderen kun je die goed zetten. Waarschijnlijk vraagt de 1959 preamp om lagere spanningen dan de SLO.

voor de tonestack van het 1959 gedeelte kan ik de combinatie van een 56k slope weerstand en een 250 pF treble cap aanraden, werkt wat lekkerder voor clean. ik zie trouwens ook dat je het treble kanaal van de 1959 hebt gepakt, op zich leuk, maar misschien een beetje kil voor een lekkere, volle clean, pak ook eens de schema's van oudere 1959s of 1974s erbij en vergelijk de eerste gainstage.

Realeigo
26 oktober 2007, 20:38
Ik ga voor optie Z:
Maak een '68 Super Lead Plexi

Een aantal onderdelen zijn al besteld.
Ergens rond kerst moet ie af zijn!*



*mits ik niet op al te veel problemen stuit

Edit: Ik zoek plexi panels die tot 11 gaan, die ik zonder credit card kan kopen. En het liefst binnen de EU zodat de verzendkosten niet hoger worden dan de platen zelf

SimonS
26 oktober 2007, 23:57
okey dat is weer heeel wat anders!

Jimwoud
27 oktober 2007, 10:35
Ik ga voor optie Z:
Maak een '68 Super Lead Plexi

Een aantal onderdelen zijn al besteld.
Ergens rond kerst moet ie af zijn!*



*mits ik niet op al te veel problemen stuit

Edit: Ik zoek plexi panels die tot 11 gaan, die ik zonder credit card kan kopen. En het liefst binnen de EU zodat de verzendkosten niet hoger worden dan de platen zelf
Vind je niet dat die versterker veel weg heeft van wat je al hebt. Natuurlijk is hij anders, maar toch weer een éénkanaals marshall.

Succes iig

Realeigo
27 oktober 2007, 11:55
2x één kanaals = 2 kanalen toch?

Verder heb ik nog een paar coole EVH achtige plannetjes met die amp

:D

EdJ
27 oktober 2007, 12:14
Wat bedoel je precies met 2 kanalen?
Trouwens wel een groot verschil met de SLO die je eerst wilde bouwen.
Mag ik vragen hoe je tot die beslissing bent gekomen?
Gewoon nieuwschierig.

Realeigo
27 oktober 2007, 20:01
@ Edj: Eddie van Halen z'n recording amp was een naar het schijnt een '68 plexi.
Toen hij zijn 68 plex voor "dood" verklaarde. (was nog wel bruikbaar maar begon veel kuren te vertonen) Ging hij over op de Soldano SLO, en kort daarna had hij een deal met Peavey.

Got the link?

Ik wou eigenlijk eerst niet een soortgelijke amp bouwen aan mijn jcm 800.
Dus koos ik voor de 5150 en toen de SLO, maar nu heb ik toch voor de 68 plexi gekozen omdat je daar toch echt wel de brown sound uit kan halen.

(En ja, ik ben best wel een fan van evh :D)

SimonS
27 oktober 2007, 20:08
die Plexi van EVH, dat was dan een flink gemodde versie oniedan?

Realeigo
27 oktober 2007, 20:23
Dat valt erg mee.
Hij schijnt de trado's meerdere keren hebben vervangen en er zitten een paar andere caps/elco's in maar voor de rest is hij redelijk stock.

SimonS
27 oktober 2007, 20:25
Ok ik zit niet zo in de EVH, ik associeer zn sound alleen met een 5150 dus tja ik vroeg het me even af ;)

Chris Winsemius
27 oktober 2007, 20:38
Ik heb binnenkort plexi-paneeltjes die tot 11 gaan, mail me anders ff.

Realeigo
27 oktober 2007, 20:44
Je hebt een mail.!

EdJ
27 oktober 2007, 21:52
Misschien zou je eens een gesprekje kunnen proberen te voeren met Peter van Weelden.Dat schijnt zo`n beetje een authoriteit te zijn op dat gebied.Geef je niet veel kans want het is natuurlijk wel zijn boterhammetje met kaas maar wie weet,niet geschoten is altijd mis.

Realeigo
1 november 2007, 15:09
Alle onderdelen zijn besteld, exc de Trannnies, buizen en nog een paar kleine dingetjes.

Dit is mn onderdelen lijstje voor de geintreseerden!

Elco's
2 JJ 100 uf Axial
2 JJ 30 uf Axial
1 JJ 32+32uf Radial
1 JJ 50+50uf Radial
2 Sprague Atom 8uf

Cap's
4 Mallory 100n
6 Mallory 22n
1 Mallory 2n2
2 Ceramic 470p
1 Ceramic 47p
2 Nos Silver mica 560p
2 Sprague 250 uf

Weerstanden
Carbon Comp
3 1K
1 2K7
4 68K
2 470K
1 820
1 56K
1 470
4 1M
1 10K
1 82K
5 100K
2 220K
1 15K
2 27K
2 1K5

3 Carbon Film 10K (1w)
1 Metal Oxide 8K2 (2W)

Pots:
1 5k Lin
1 25k lin
1 250k Lin
3 1m
1 Dual 500k

Ik heb meer dingen besteld dan ik nodig heb, om wat te tweaken etc.

SimonS
1 november 2007, 21:57
Mooi lijstje! misschien heb ik 'm gemist, maar aan de hand van welk schema ga je 'm maken?

Wat vraagjes: Waarom carbon composition weerstanden? Die dubbel 500k pot: ga je er een mastervolume na de fasedraaier in zetten? en waarom die 470pF en 4pF niet ook Silver Mica?

ben benieuwd!

SimonS
1 november 2007, 21:58
ow en welke trafo's komen er in?

Realeigo
1 november 2007, 22:15
Mooi lijstje! misschien heb ik 'm gemist, maar aan de hand van welk schema ga je 'm maken?

een '68 12XXX plexi.

Wat vraagjes: Waarom carbon composition weerstanden?
Voor de authenticiteit, de resistor distortion en een hele boel extra ruis!

Die dubbel 500k pot: ga je er een mastervolume na de fasedraaier in zetten?
Jazeker, Met een custom front paneel die tot 11 gaat!

en waarom die 470pF en 4pF niet ook Silver Mica?
Omdat 460pf ceramisch optioneel is en ik de 560pf micas eerst probeer. Want 560 pf mica zijn 68 waardes. De 47 pf schijnt in 68 plexi's ceramisch te zijn.


ben benieuwd!

ow en welke trafo's komen er in?
Mercury Magnetics


Tien Tekens

SimonS
1 november 2007, 22:16
okey cool, duidelijk!

EdJ
2 november 2007, 08:24
Erg leuk hoor.

Realeigo
2 november 2007, 14:46
Het chassis + platen wordt besteld. De rest is op voorraad.
Grr, dat is nou net het belangrijkste. Moet ik daar weer een eeuwigheid op wachten...

Realeigo
9 november 2007, 11:25
De zending van banzai gistermiddag aangekomen! Ik zal zo ff wat snapshot ervan maken.
En nog mooier:
het pakketje van verelec heeft de volgende status:
Chauffeur is onderweg 09-11-2007 Heerenveen , pakkettendistributie

Wat betekent dat straks de postbode met de rest van de onderdelen komt!

SimonS
9 november 2007, 11:26
mooi, heel mooi! kun je dit weekend al aan de slag :)

Realeigo
9 november 2007, 11:28
Jammergenoeg niet :(








Vanaf vanavond zit ik op texel en daar zit ik het hele weekend vast...

:seriousf:

Realeigo
9 november 2007, 11:41
Anyweg:
http://img.photobucket.com/albums/v472/Arathion/Fotos-0038.jpg

Ik ben er dus nu ook achter gekomen dat er vwerschillende maten Noval sockets zijn :D

Hellsbellsnl
9 november 2007, 12:53
Vanaf vanavond zit ik op texel en daar zit ik het hele weekend vast...


Of all places............................................ ............................................

Realeigo
9 november 2007, 14:15
Off all places ja!

Update! De TNT is langs geweest!
http://img.photobucket.com/albums/v472/Arathion/Fotos-0040.jpg

Hellsbellsnl
9 november 2007, 15:50
Was niet kwaad bedoeld sry.
Succes met bouwen:)
Ik wil dit topic wel eens gaan volgen.
Heb de ballen verstand van weerstandjes en buizen maar wel erg interessant.
Mocht ik vragen hebben dan roep ik wel.........

Realeigo
20 november 2007, 20:17
Ff weer dit topic bumpen.
Ik ben al bijna zover dat ik wanneer de trafo's binnenkrijg ik ze allleen op hun plek hoef te zetten en dan de goede draadjes nog ff vastsolderen en dan speulen maar.

Ik hoef namelijk op trafo's na alleen het circuit board erin te plaatsen en dan alle draadjes die eraan zitten vast te solderen.

Ik beloof jullie morgen foto's!

EdJ
20 november 2007, 21:00
Dat gaat lekker snel!

EdJ
10 december 2007, 06:48
Hè?Ga je je eerste project nu alweer verkopen?
http://www.ampforum.nl/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1197048482

Realeigo
10 december 2007, 09:05
Ja. Er moet ruimte komen voor een klein rackje.

EdJ
10 december 2007, 23:42
Ben je al bezig met je 2e project?

Chris Winsemius
11 december 2007, 00:00
@Realeigo

Ik begreep dat de "plexi-tot-11-paneeltjes" deze week naar mij verstuurd worden, setje trafo's/spoel is bijna compleet...

Realeigo
10 januari 2008, 14:25
De versterker is 99,9999% Voltooid. Het enigste wat rest is eerst een opstart zonder buizen en daarna als alles klopt met buizen.

Joehoee!!

Lexvandoef
10 januari 2008, 14:50
De versterker is 99,9999% Voltooid. Het enigste wat rest is eerst een opstart zonder buizen en daarna als alles klopt met buizen.

Joehoee!!

Damn, je gaat best hard. Wanneer ga je hem opstarten? Tof, dat het lukt trouwens.

Realeigo
10 januari 2008, 14:52
Vanmiddag waarschijnlijk zonder buizen morgen met. en dan gelijk ff jammen met andere leerlingen/leraren :D

SimonS
10 januari 2008, 16:40
De versterker is 99,9999% Voltooid. Het enigste wat rest is eerst een opstart zonder buizen en daarna als alles klopt met buizen.

Joehoee!!
daar begon bij Harrald en mij pas 't echte (denk)werk :p Succes en veel plezier, ik ben benieuwd!

Realeigo
11 januari 2008, 12:00
Heellup!
Blauw licht.
Ik heb zelf geen idee wat er aan de hand is.
Maar voedingspanning is goed etc..
Zonder buizen zijn de spanningen ook ong goed, op pin 3,4 staat dan +/- 450


Iemand ideeen?

guitartheo
11 januari 2008, 13:01
Heellup!
Blauw licht.
Ik heb zelf geen idee wat er aan de hand is.
Maar voedingspanning is goed etc..
Zonder buizen zijn de spanningen ook ong goed, op pin 3,4 staat dan +/- 450


Iemand ideeen?

euh... rood is stoppen groen doorrijden en stja blauw.....

Te veel negatieve bias spanning mischien (dat zul je toch gekontroleerd hebben ?) beetje blauw is niet erg schijnt door gas in een buis te ontstaan (oude buizen mischien?)

Realeigo
11 januari 2008, 15:10
Fixed maar buizen zijn waarschijnlijk stuk. Als dat zo is, doei 86 euro.

Hij geeft iig geluid

SimonS
11 januari 2008, 16:57
Fixed maar buizen zijn waarschijnlijk stuk. Als dat zo is, doei 86 euro.

Hij geeft iig geluid
waar baseer je dat op??? Als je buizen kapot zijn, zou je verwachten dat er een zekering uitknalde of dat je op zn minst vreemde spanningen moet meten...

guitartheo
11 januari 2008, 17:25
Fixed maar buizen zijn waarschijnlijk stuk. Als dat zo is, doei 86 euro.

Hij geeft iig geluid

Fixedbias betekend dat je de biasstroom kan instellen, somige buizen hebben dit verschijnsel nou eenmaal,
Als buizen stuk zijn heb je geen geluid

Realeigo
11 januari 2008, 17:28
waar baseer je dat op??? Als je buizen kapot zijn, zou je verwachten dat er een zekering uitknalde of dat je op zn minst vreemde spanningen moet meten...

Superveel bass, evenveel feedback (op slaapkamervolume!) en last but not least als ik probeer een bias in te stellen (1 ohm resistor methode) kom ik op 0,017A uit. Veel te laag dus.
Hij sis wel verrekte stil, geen enkele storende brom o.i.d en maar een zachte ruis
Hij begint allleen een klein beetje te brommen als je de mids omhoog draait.

SimonS
11 januari 2008, 17:35
Superveel bass, evenveel feedback (op slaapkamervolume!) en last but not least als ik probeer een bias in te stellen (1 ohm resistor methode) kom ik op 0,017A uit. Veel te laag dus.
Hij sis wel verrekte stil, geen enkele storende brom o.i.d en maar een zachte ruis
Hij begint allleen een klein beetje te brommen als je de mids omhoog draait.
dat klinkt inderdaad niet erg ok :sneaky:

voor je je buizen afschrijft, alles checken rond de eindtrap. (circuit, bedrading, bias bedrading/spanningen, etc)

veel feedback, osccilatie misschien? heeft preamp van Harrald en mij ook, erg onplezierig geluidje...

Realeigo
11 januari 2008, 17:41
Ik ga NU bezig met het tekenen van een schematic van hoe mijne er uit ziet.
Misschien heb ik iets verkeerd gedaan waardoor al het hoog en mids weg is en ik feedback heb.
Ik kan nu niet bij de versterker omdat die op school staat, daar kan ik dus pas vanaf maandag weer bij.

Realeigo
11 januari 2008, 18:19
http://img.photobucket.com/albums/v472/Arathion/Realeigosuperlead-1.jpg
(ff linkje omdat hij aardig groot is.)

Zo hoort mijn amp inelkaar te steken!

Chris Winsemius
11 januari 2008, 19:28
- soldeerverbindingen/circuit checken
- cathode-bypass-caps hebben 'n extreem hoge waarde maar kunnen "leuk" zijn in/voor bepaalde gevallen
- feedback: check de signaaldraden naar de eindbuizen, eventueel omwisselen
- te lage bias-stroom: check bias-circuit-spanning, spanning lager maken (bijvoorbeeld -40 ipv. -50)
- wat is de max. spanning die die 30u elko's voor de keerroosters aankunnen?
- waarde cap ingang PI (100n) is behoorlijk groot, 22n is standaard
- gridstopper (1k5 of hoger) PER eindbuis is ook aan te raden hoewel niet helemaal vintage-correct

Realeigo
11 januari 2008, 19:59
- soldeerverbindingen/circuit checken
- cathode-bypass-caps hebben 'n extreem hoge waarde maar kunnen "leuk" zijn in/voor bepaalde gevallen
- feedback: check de signaaldraden naar de eindbuizen, eventueel omwisselen
- te lage bias-stroom: check bias-circuit-spanning, spanning lager maken (bijvoorbeeld -40 ipv. -50)
- wat is de max. spanning die die 30u elko's voor de keerroosters aankunnen?
- waarde cap ingang PI (100n) is behoorlijk groot, 22n is standaard
- gridstopper (1k5 of hoger) PER eindbuis is ook aan te raden hoewel niet helemaal vintage-correct

Hoi Chris

Voor wat betreft het biassen, als ik de instelpotmeter op zijn hoogst zet krijg ik op zn hoogst 0.017volt over de 1 ohm weerstand. Op zn laagst 0.010. (0,017x470=8 watt...)
Gekke is dat er wel gewoon geluid uit komt en ik een dikke distortion kan krijgen. meer zelfs dan mijn ex jcm800. Maar dat zal aan de preamp liggen.
want je zou zeggen dat bij zulke spannignen die buizen gewoon er mee zouden ophouden.
En hoe verlaag ik die spanning? Door een lagere weerstand toch?

de 30 u elko's zijn JJ's en kunnen 500v per stuk aan.

Chris Winsemius
11 januari 2008, 20:40
Verhoog de 27k weerstand naar de diode toe wat (begin bij 39k of zo)

gain/vervorming v/e goeie plexi is behoorlijk wat :)

tenzij je de buizen volledig in "cut-off" biast komt er meestal wel geluid uit

Realeigo
14 januari 2008, 22:11
Nu hij gebiast en ff bespeeld is klinkt het nog niet zo verkeerd, maar ook niet echt van "WoW"

Chris Winsemius
14 januari 2008, 22:13
- mogelijke oscillaties met scoop bekijken
- eerst standaard circuit (post pi mv mag) proberen

EDIT: welke speakers/gitaar gebruik je?

Realeigo
14 januari 2008, 22:21
Gitaar: Epiphone Les Paul jr
Speakers: Standaard 1960 Cab. (g12t75)

Ik heb er nog niet echt lang op gespeeld, morgen heb ik echt n uurtje vrij op school dan ga ik echt ff de tijd nemen om er mee te spelen en te kijken of ik er een leuke sound uit krijg.

Realeigo
15 januari 2008, 18:31
Als, je de mid en treble pot omdraait*, dan komt er een wereldse t0000ne uit!
Echt vet, vanmiddag ff in de oefenruimtes op school getest op hoog volume.
Ik ga nu een foto of 2 uploaden.


* Voordat je dit grapje uitvoert moet je ze eerst wel verkeerd om erin hebben zitten!

Realeigo
15 januari 2008, 18:36
http://img.photobucket.com/albums/v472/Arathion/Fotos-0078.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v472/Arathion/Fotos-0076.jpg

Enjoy! XXL mobiele telefoon fotos!

guitartheo
15 januari 2008, 18:54
Mooi, ziet er netjes uit :cooler: gloeien de buizen nu nog (blauw)? en mis je een paar bekerelco's op je chassis of zie ik dat verkeert?

Realeigo
15 januari 2008, 19:00
Nee ze gloeien niet meer blauw, Voor die missende elko's moet je ff op het 2de plaatje zoeken!

Chris Winsemius
15 januari 2008, 20:02
Ik zou iig. 'n langere draad van pin 6 van V3 naar het board gebruiken zodat ie wat verder v/d eerste eindbuis af ligt.

De lagere filtering van (bijvoorbeeld) 'n '67 SL plexi is ook met beker-elko's te doen. Bij grote/zware onderdelen op het board is het aan te raden ze met bijvoorbeeld tyraps/tieraps vast te zetten, 'n soldeerverbinding en/of de aansluitdraden van die zware onderdelen wordt op die manier niet of nauwelijks mechanisch belast. Soldeerverbindingen zijn niet bedoeld voor mechanische belasting.

Massa 1e cathode-weerstand kun je het beste bij de inputs aan de groundbus solderen.

EdJ
15 januari 2008, 20:19
Ziet er netjes uit!
Wat een verschil met je vorige zeg.
Veel plezier ermee!

Realeigo
15 januari 2008, 20:47
Ik zou iig. 'n langere draad van pin 6 van V3 naar het board gebruiken zodat ie wat verder v/d eerste eindbuis af ligt.

De lagere filtering van (bijvoorbeeld) 'n '67 SL plexi is ook met beker-elko's te doen. Bij grote/zware onderdelen op het board is het aan te raden ze met bijvoorbeeld tyraps/tieraps vast te zetten, 'n soldeerverbinding en/of de aansluitdraden van die zware onderdelen wordt op die manier niet of nauwelijks mechanisch belast. Soldeerverbindingen zijn niet bedoeld voor mechanische belasting.

Massa 1e cathode-weerstand kun je het beste bij de inputs aan de groundbus solderen.

Dat langere draadje is geen probleem, net als ff een tierap om de elko's, maar die gaan volgens mij nergens heen hoor.

Massa van de cathode van V1 gaat via de massa kant van de cathode van V2 naar de buss op de pots.

En echt, bij vol gain heeft hij evenveel ruis/brom als mn DSL 401 op clean met n randje.

sebastiaan88
15 januari 2008, 21:37
Vet!, hoelang ben je hier nou mee bezig geweest?
en heb je zelf het turretboardje gemaakt of kant en klaar gekocht (behalve dan de componenten erop)