PDA

View Full Version : de Vox AC-15 Reissue



Cheetoria
12 oktober 2007, 16:00
ik zat dus laatst even bij dirk witte dat witte monster te proberen, na wat fendertjes te hebben gehad.

dat kreng kan echt álles. als je je volume wat opvoert heb je gewoon een metal amp als je zou willen... echt te gek.

nieuw aan de reissue (kopie van die van 1957) is dat je 2 kanalen hebt, met ieder een afzonderlijke input: de originele versterker, en de "moderne" vox amp.

de triode knop halveert het wattage, zodat je thuis ook nog wat leuks hebt.
er zit een treble cut knop op, zodat je de overdrive wat kan verminderen, ook op de wat hogere volumes.
wat er op de vroegere AC's zat, de 'treble boost+bass limiter' knop is aangepast: er zit nog een tussenweg in. nu heb je uit, 1 en 2. heel practisch: met een tele kies ik off, en met 'n DeArmond op 1. zware barriton gitaren zou je dus op 2 kunnen zetten, maar met een fendertje wordt dat een te ielig geluid.

het 2e kanaal, met 2 apparte inputs zit op de plek waar heel vroeger de tremolo en reverb knop zat.

nadeel: geen reverb, geen effect send return, maar daar krijg je wel de duurste 1x12'' celestion voor terug +mogelijkheid tot aansluiten van een 2e speaker.

hoeveel kostie? 1255 euro.

nog andere mensen met ervaringen met dat ding?

Mitch
12 oktober 2007, 16:12
Je hebt het dus over de Heritage reissue, interessant. Lijkt me een tof ding !

pannekoek
12 oktober 2007, 17:16
wat voor stijlen kan je ermee spelen :) die amp ligt in een prijsklasse die ik zoek

Swampash
12 oktober 2007, 17:32
Ik zag dat pascal jacobsen van blof er nu ook op speelt, dat was altijd koch. Klonk erg vet.

Cheetoria
13 oktober 2007, 01:31
ongeveer alles, denk ik zo.

één knoppie omdraaien, en tis een jazz bak, volume open, en je hebt meer scheur dan je nodig hebt voor AC/DC zelfs!

het ding reageert érg goed op effect pedalen, wat voor mij een pre is.
het enige échte nadeel is IMO dat er geen send/return op zit. dat haalt een hoop mogelijkheden weg bij oa je reverb en wah opties, omdat dat als je de OD van de versterker gebruikt, je die er dan voor hebt zitten.

AutoStatic
13 oktober 2007, 11:13
Ja, mijn ervaring is bijzonder positief. Erg mooi klinkende versterkers die er ook nog eens bruut uitzien. Staat hoog op mijn verlanglijstje.

Slevin
13 oktober 2007, 11:56
Wat is precies die send/return ?

En is er nog een speciale reden dat er geen reverb op zit ? Is dat tone technisch of hoe je dat ook noemt ? :)

Cheetoria
13 oktober 2007, 12:31
de reverb mist omdattie er 'origineel" ook niet opzit ofzo. send return houdt in dat je plek hebt om je effecten tussen je voorversterker en je eindtrap te zetten.

Jimwoud
13 oktober 2007, 13:00
Gaat het nou over een AC15 of de nieuwe AC50/AC100 2 kanaals versterkers?

Die laatste heb ik ook bij DW kort uitgeprobeerd, maar vond het niet echt metal, wel een goede rock sound.

AutoStatic
13 oktober 2007, 15:10
AC15H1:
http://www.voxamps.de/typo3temp/pics/8bbca2d392.jpg

Cheetoria
13 oktober 2007, 16:15
die ja....tissie mooi he?

AutoStatic
14 oktober 2007, 11:12
Zeker, zeker. De AC30 versie zou ik toch nog wel verkiezen boven de AC15. Moet nog wel een beetje kunnen blazen op een podium.

wrc_46
14 oktober 2007, 13:56
Ik heb er in Keulen ook ff op gespeeld. Maar dan wel de versie met de bruine behuizing. Ik was er direct weg van, meteen een waaaw gevoel. Ik vind het ding een heel mooie drive hebben.

Nu is alleen het wattage relatief aan de lage kant. Volges mn medebandlid (gitarist) zou ik hier altijd wel volume mee te kort komen on stage of tijdens repetities. Mja ik denk er dat niet echt van, moet de rest maar wat zachter spelen eventueel.

Maar nu ik net kijk op de vox site zie ik dat ze de AC30H- gaan uitbrengen.

http://www.voxamps.co.uk/heritagecollection/ac30h2.asp#AC30Spec

Lijkt dit ongeveer dezelfde amp met meer vermogen?

Alleszins is de AC15HW mn holy grail GAS amp tot heden.

AutoStatic
14 oktober 2007, 13:59
Ik heb er in Keulen ook ff op gespeeld. Maar dan wel de versie met de bruine behuizing. Ik was er direct weg van, meteen een waaaw gevoel. Ik vind het ding een heel mooie drive hebben.

Nu is alleen het wattage relatief aan de lage kant. Volges mn medebandlid (gitarist) zou ik hier altijd wel volume mee te kort komen on stage of tijdens repetities. Mja ik denk er dat niet echt van, moet de rest maar wat zachter spelen eventueel.

Maar nu ik net kijk op de vox site zie ik dat ze de AC30H- gaan uitbrengen.

http://www.voxamps.co.uk/heritagecollection/ac30h2.asp#AC30Spec

Lijkt dit ongeveer dezelfde amp met meer vermogen?

Alleszins is de AC15HW mn holy grail GAS amp tot heden.De AC30H2 is al gewoon te koop hoor. En het is inderdaad de grote broer van de AC15, met meer vermogen en 2x12 speakers.

Jim Haagmans
14 oktober 2007, 14:35
leuk allemaal.. maar zo reteduur! :(

Einzeln
14 oktober 2007, 14:49
Zeker, zeker. De AC30 versie zou ik toch nog wel verkiezen boven de AC15. Moet nog wel een beetje kunnen blazen op een podium.

Ik heb mijn ac30 nog nooit ergens boven de 10 of 11 uur gezet, met mijn humbuckers. Ik zou met 15 watt genoegen kunnen nemen.

Nocki
14 oktober 2007, 14:50
Bijzonder deze reacties want ik vond m zelf niet zo geweldig... raar... smaken verschillen duidelijk...

AutoStatic
14 oktober 2007, 15:34
Ik heb mijn ac30 nog nooit ergens boven de 10 of 11 uur gezet, met mijn humbuckers. Ik zou met 15 watt genoegen kunnen nemen.Maar ik niet ;) Ik hou wel van hard, getuige mijn huidige versterker die ik op 5 of 6 heb staan (in uren, 12 uur of 1 uur). Heb jij trouwens een ouwe Nico? Kan het me niet meer voor de geest halen, is ook alweer een tijd terug dat ik TEC in actie heb gezien ;)

AutoStatic
14 oktober 2007, 15:35
leuk allemaal.. maar zo reteduur! :(Rond de 1000 euro voor een combo vind ik nog wel te overzien. Vergelijkbare opties zitten allemaal in die regionen.

wrc_46
14 oktober 2007, 16:24
Ja de 30W is idd wel vrij duur en als je hem in het mooie mahonie wil heel duur, maar de klank rechtvaardigt het wel voor mij.

Ja ik kwam er dus net pas achter dat de 30 al uit is, heb em ook al gevonden. Dat wordt hard werken of hopen dat ik snel wat geluk heb met de lotto.

AutoStatic
14 oktober 2007, 16:50
En wat duur betreft, die JMI's, die zijn pas duur.

Cheetoria
14 oktober 2007, 21:27
over het wattage idee: mijn 75watter transistor amp komt live niet boven de 2. en alsie dat wel moet, dan wordtie wel uitversterkt zegmaar. lijkt me lekker om een amp te hebben die ik echt een tikkie moet opentrekken.

jonesd
15 oktober 2007, 09:03
Het zijn echt smeerlappen bij vox...

De ene GAS-aanval is nog niet voorbij of ze lanceren alweer een nieuwe...

Einzeln
15 oktober 2007, 09:43
Maar ik niet ;) Ik hou wel van hard, getuige mijn huidige versterker die ik op 5 of 6 heb staan (in uren, 12 uur of 1 uur). Heb jij trouwens een ouwe Nico? Kan het me niet meer voor de geest halen, is ook alweer een tijd terug dat ik TEC in actie heb gezien ;)

Ja mijn hobbyprojectje loopt veel beter.
Ik heb een 1990 ri lim. edition (1000 van gemaakt geloof ik) met greenbacks. Heb wist er nog niet al te veel van in die tijd en was waanzinnig verliefd op het U2 geluid. Dat ding kwam uit en ik heb hem gewoon besteld van mijn zilvervloot rekening.
http://www.geocities.jp/the_beans_sendai/voxtan1.jpg

Autumnkid
15 oktober 2007, 15:17
Niet lachen hé, maar ik ben net beginnen spelen (drie dagen) en heb als eerste versterkertje een VOX Pathfinder 10 gekocht (http://www.voxamps.co.uk/pathfinder/10.asp). Zo'n schatje! Mooi geluid, ben er zo weg van.
De stijl van die VOX-versterkers is echt maf, om nog maar van 't geluid te spreken. Zou nooit iets anders willen!
Tegen dat ik een beetje kan spelen en een 'échte' versterker nodig heb, wordt 't zeker terug een VOX.

Rocketman
15 oktober 2007, 23:50
Ah VOX

Kom net thuis van een heerlijke rehearsal en mijn VOX AC15 spettert nog na in mijn brein. Ok het is zo'n goedkope zwarte maar hij schopt kont grote tijd.

Pathfindertje heb ik ook, ook geinig.