PDA

View Full Version : 4, 8 of 16 Ohm



AoDf
27 januari 2003, 14:13
Deze weerstandswaarden zie je vaak op versterkers en/of speakerkasten staan.
Kan iemand mij uitleggen wat dit precies inhoud, en wat het verschil is m.a.w. hoe je 1 en ander in moet stellen op je cabinet of versterker. Waarom moet ik bijvoorbeeld mijn speakerkast op 4, 8 of juist 16 Ohm zetten?

Shay
27 januari 2003, 14:17
Dat is je weerstand. Hoe lager je weerstand van je speakers des te meer power ze van je versterker motten hebben.. Als je een versterker hebt die dat niet aankan en ernstig gaat clippen stuurt je versterker 220 volt door je speaker en dan is het game over :grin:

Beste is op 8 ohm laten en met een gig op 4 ohm zetten. En ik ben het niet eens met veel forumleden .. het beste is als je versterker meer vermogen heeft als je speakers

Zoals hierboven staat .. zo mot ie dus NIET

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Shay op 2003-01-27 18:45 ]</font>

SteavisSmokin
27 januari 2003, 14:31
Van Shay's verhaal klopt echt helemaal niets! Een buizenversterker heeft een impedantie, meestal 2, 4 of 8 ohm en dat verschilt per versterker. Een versterker met een impedantie van 2 ohm moet je aansluiten op een speakerkast van 2 ohm om een impedantie mismatch te voorkomen want dat kan erg schadelijk zijn voor je versterker. Veel versterkers kunnen een mismatch van 100% nog hebben (als ze om 2 ohm vragen trekken ze 4 ohm ook nog wel) maar dan krijgt de eindtrafo wel op zijn donder.

Shay
27 januari 2003, 14:54
Impedantie is toch je weerstand!! Als je je speakers op 2ohm zet en je versterker op 8ohm reken er maar op dat je je versterker bij de grof vuil kan zetten. En wat ik gehoord heb is dat je versterker ook rechtstreeks 220 volt naar je speaker kan sturen...

Shay
27 januari 2003, 14:55
en ja het beste is om de "weerstand" gelijk te stellen om gedonder te voorkomen ..

Franc
27 januari 2003, 15:37
Technisch gezien is weerstand niet hetzelfde als impedantie. Impedantie is de weerstand bij wisselspanning.
Het gevaar bij een mismatch met een te hoge impedantie tov de ideale is dat de uitgangstrafo zijn signaal niet kwijtkan en het linea recta teruggaat de trafo of zelfs je amp in (ik heb dit helaas mogen ervaren met een kapotte speaker=oneindige impedantie, dit resulteerde in een aantal zwartgeblakerde weerstanden).
Bij een te lage impedantie kunnen je eindbuizen hun volle vermogen niet kwijt en eerder versleten zijn.

Dude
27 januari 2003, 16:18
Op 2003-01-27 14:17, schreef Shay:
Als je een versterker hebt die dat niet aankan en ernstig gaat clippen stuurt je versterker 220 volt door je speaker en dan is het game over :grin:

Beste is op 8 ohm laten en met een gig op 4 ohm zetten. \


dude, jij snapt er echt geen HOL van !!

Shay
27 januari 2003, 16:28
Wie kan me vertellen waarom je geen 220 volt doorgestuurd kan krijgen? Want nu ben ik ook in de war, ik heb het maar gehoord verder nooit meegemaakt...

Shay
27 januari 2003, 16:29
probeer een kuttige 25 watt versterker aan te sluiten op een stack van 200 watt en kijk ff wat er dan gebeurd

jpb
27 januari 2003, 16:37
220 V haal je alleen uit de muur. Wanneer dat bij je speakers komt heb je kortsluiting en dat is niet gezond :sad: .

Je kunt gerust een 25W versterker op een 200W speakerkast aansluiten, mits de impedanties maar een beetje kloppen (in de regel niet meer dan 100% mismatch). Niet veel anders dan bij een 25W speakerkast.

SteavisSmokin
27 januari 2003, 17:13
Shay, ik denk dat wat je gehoord hebt maar even helemaal moet vergeten en nogmaals lezen wat franc en ik zojuist schreven, zo werkt het namelijk.

>Beste is op 8 ohm laten en met een gig op 4 ohm zetten. En ik ben het niet eens met veel forumleden .. het beste is als je versterker meer vermogen heeft als je speakers

Hier had nog niemand direct iets over gezegd, maar dit klopt dus ook niet. Vraagt je amp om b.v. 4 ohm, sluit hem dan zowel thuis als bij een gig aan op een speakerkast van 4ohm om te veel stress op de eindtrafo en buizen te voorkomen.

Vermogen wordt uitgedrukt in wattage, het beste is als je speakers MEER wattage aankunnen dan je versterker levert. Heb je een versterker van 40 watt en je sluit hem aan op een speaker die maximaal 20 watt kan hebben dan blaas je je speaker gegarandeerd op. Dat resulteert dan weer in een impedantie mismatch (de speakers heeft dan geen 'load' meer van b.v. 4 ohm) en dan komen we weer uit op het verhaal van franc. :grin:

Steven

Shay
27 januari 2003, 18:44
Dan heb ik het dus precies andersom geleerd.. :smile: blij dat ik 'nog' geen top en cabinet heb dan :razz:

Niet het zo ernstig belangrijk is maar ik zal het er eens over hebben met iemand die er meer van weet als ik.

Thnx voor de correczione .. straks had die gozer zijn spullen opgeblazen .. (uhhh ik kan in zo'n geval toch niet aansprakelijk worden gesteld he :grin:)

greetz

guitar
28 januari 2003, 10:21
Hey, wat ik dan niet begrijp... heb zelf een marshall 6100LM. Op deze top zit aan de achterkant een schakelaar om de uitgangsimpedantie te veranderen in óf 8 ohm óf 4/16 ohm. Hoe kan het volgens jullie dan dat 4/16 ohm gecombineerd is. En o ja, wat klinkt eigenlijk het lekkerst?

DOLBY
28 januari 2003, 11:26
Sorry guitar, geen antwoord op je vraag, maar ik heb ook nog een vraag voor de heren deskundigen.
Hoe erg is een mismatch bij een solidstate. Ik heb bijv. een 8 ohm speaker op een versterker die eigenlijk 4 ohm moet. Kan dat kwaad? en zo ja, is er een simpele methode om het toch mogelijk te maken.

Guinness
28 januari 2003, 16:57
Op 2003-01-28 10:21, schreef guitar:
Hey, wat ik dan niet begrijp... heb zelf een marshall 6100LM. Op deze top zit aan de achterkant een schakelaar om de uitgangsimpedantie te veranderen in óf 8 ohm óf 4/16 ohm. Hoe kan het volgens jullie dan dat 4/16 ohm gecombineerd is. En o ja, wat klinkt eigenlijk het lekkerst?


Nou de uitgang is 16 ohm. Die 4 wilt zeggen dat je intern een draadje moet loshalen om hem op de 4 ohm te zetten bij transformator. Het is een interne modificatie.

PeeVee
30 januari 2003, 15:00
Impedantie is de "schijnbare weerstand gemeten bij een bepaalde frequentie (wisselstroom)", in dit geval een typische frequentie uit het LF spectrum.

De gelijkstroomweerstand van een speaker is normaliter iets lager dan de impedantie vanwege de spoel, die heeft een inductieve werking die zijn oorsprong tegenwerkt (stroom die je er door laat lopen), dat resulteert dus in een iets hogere weerstand. Voorbeeld, een speaker met 4 Ohm impedantie meet op de multimeter zo'n 3,2 Ohm. Zet ik er een 145 MHz signaaltje op, dan is de impedantie weer oneindig hoog :wink:

Een radicaal voorbeeld is b.v. antenness (ik ben ook radiozendamateur), de impedantie van een gevouwen dipool is 200 Ohm, maar met een weerstands meter (dus bij gelijkspanning) meet je hardstikke sluiting!

piezo
1 februari 2003, 18:20
Niemand heeft nog genoemd dat er een heleboel verschil is tussen buizen- en transistorversterkers.
- Buizenversterkers mogen NOOIT worden opengedraaid zonder dat er een luidspreker of vergelijkbare belasting aanhangt, omdat dan inderdaad de versterker zichzelf opblaast. Voor transistors kan het geen kwaad.
- Transistorversterkers gaan meer vermogen leveren als de belasting afneemt, dus als je een 4 ohm speaker aansluit i.p.v. 8 ohm, maar gaan kapot als de belasting te laag wordt. (Vergelijkbaar met een automotor die in z'n vrij met vol gas draait).
Buizenversterkers hebben dat niet, maar hebben wel voor iedere belastingsimpedantie een andere uitgang nodig van de eindtrafo, ofwel een andere secundaire kring.

Janneman
1 februari 2003, 21:17
Okee, we gaan verder. Ik heb een 5150 met een 4x12 waarvan de impedantie 16 ohm is. Als ik nog zo'n kast erop aansluit moet ik mijn versterker omzetten naar 8 ohm (toch?).
Als ik nu een 8 ohm kast erbij heb, kan ik die dan niet gebruiken? Of is dat niet goed voor je versterker.

Franc
1 februari 2003, 21:22
Janneman, ik heb zelf geen 5150 (was het maar waar...) maar als ik me de plaatjes herinner staat er bij de output jacks zoiets als "speaker jacks parallelled" ja?
Dus hang je er 2 van 16 ohm aan dan staan ze dus parallel en geldt: 1/Ztot = 1/16 + 1/16 -> 1/Ztot = 2/16 = 1/8 -> Ztot = 8 ohm.
Maar is de ene een 8 ohm, dan kom je uit op:
1/Ztot = 1/16 + 1/8 = 1/16 + 2/16 = 3/16
Ztot = 16/3 = 5,3 ohm. Da's een raar aantal maar als je amp op 8 ohm staat moet ie daar tegen kunnen. Ik weet niet wat het voor gevolgen heeft voor de geluidskwaliteit trouwens, 8 ohm en 16 ohm parallel.
Iemand?

piezo
2 februari 2003, 11:52
Als je twee kasten gebruikt met dezelfde luidsprekers, waarvan de ene kast 8 ohm is en de andere 16 ohm, dus samen een gelijkstroomweerstand van ca. 5 ohm, dan kun je misschien beter de 4 ohm uitgang gebruiken, als die op je amp zit. Verder is het zo dat er meer stroom en dus meer vermogen gaat naar de 8 ohm kast dan de 16 ohm kast. Je kunt de ongelijkheden verhelpen door vermogensweerstanden in serie te zetten
met de 8 ohmer.

Geluidseffect van verschillende luidsprekers:
Impedantie is frequentieafhankelijke weerstand van een circuit, dus niet alleen de nominale impedanties verschillen, ook de respons op iedere toegevoerde frequentie. De ene kast benadrukt dus andere frequenties dan de andere. Zwartwit gezegd betekent het dat je geluid heen en weer lijkt te golven van de ene kast naar de andere met de steeds veranderende frequentieinhoud (klank) van je signaal. Dat verklaart waarom sommige gitaristen graag met verschillende kasten of doorgelusde versterkers spelen. Je krijgt een levendig chorus-achtig effect.