PDA

View Full Version : nieuw ontwerp "basgitaar"



amon
12 oktober 2007, 11:21
Ik speel heel vaak met mn duim op de bovenste snaren van mn elektrische gitaar, ik vind het heerlijk om die flink te laten slappen en zo mijn 'baslijntjes' te spelen.
Maargoed, een gitaar is geen bas en het lekker funky basgitaar spelen gaat niet 100% lukken op een strat...

Dus zat ik gisteravond naar mn gitaar te kijken en kwam dit in me op:

http://img516.imageshack.us/img516/3130/basgitaarik6.jpg

Op deze gitaar zijn de dikke snaren uiteraard snaren van een basgitaar en de dunne van een elektrische. (blauwe streepjes zijn de frets, maar had geen zin om ze keurig recht te tekenen)
De 4 gitaar snaren zijn de onderste vier van een normale gitaar (E B G D). Ik heb even gitaar zitten spelen en wat nummers van mezelf gespeeld en merkte dat ik die goed kan brengen zonder de bovenste 2 snaren te gebruiken ( A E ), dus die zouden vervangen kunnen worden door 3 lekkere bassnaren voor het slapwerk etc.

Waarom maak ik er dan niet gewoon een gitaar met 2 halzen van? Omdat dat al bestaat en ik weet dat dat mogelijk is. Ben benieuwd of zoiets mogelijk is en wat jullie er van vinden.

Het grootste probleem lijkt me overigens de kromming in de hals, hoe zou die moeten lopen...

zeppo
12 oktober 2007, 11:34
Interesting! Je zult nog wel tegen meer problemen aanlopen denk ik, onevenredige verdeling van de trekkracht van de snaren, hoe hou je de afmetingen van de hals (breedte en dikte) binnen bespeelbare grenzen.

Maar het idee is leuk. Heb je al eens flink geGoogled om te kijken of er al andere jou voor zijn gegaan?

amon
12 oktober 2007, 11:39
nog niet gegoogled, gisteravond kwam ik op het idee, net even snel een tekeningetje voor jullie gemaakt om het makkelijker uit te leggen.

Dark_Tranquillity
12 oktober 2007, 11:45
Interesting! Je zult nog wel tegen meer problemen aanlopen denk ik, onevenredige verdeling van de trekkracht van de snaren, hoe hou je de afmetingen van de hals (breedte en dikte) binnen bespeelbare grenzen.

Maar het idee is leuk. Heb je al eens flink geGoogled om te kijken of er al andere jou voor zijn gegaan?

2 Tussrods? :O

Squier4ever
12 oktober 2007, 11:56
je zult ook een probleem krijgen met versterking... de lage tonen van een bas vind een gitaaramp minder (niet dus) grappig....

Ic3gl0vE
12 oktober 2007, 12:13
Dan moet je 2 outputs hebben en 2 versterkers. Hebben parker gitaren ook niet 2 outputs? Sowieso zijn er al double necks met een gitaar en een bas hals. Kijk eens hoe die in elkaar zitten, dan kom je er vast wel uit.

succes!

Dweezman
12 oktober 2007, 12:34
fender bassman, hoppa!

timkermans
12 oktober 2007, 12:34
Er is een Belgische bouwer die er zo-een voor een jazz gitarist heeft gemaakt. als ik tijd heb , zoek ik het wel es op,...

grtz

Orpheo
12 oktober 2007, 12:38
waarom niet een doubleneck met bass en gitaar.levert warmoth trouwens zo stock maar ok :D (herinner ik me weer ghehe). die kerel van genesis had trouwens ook een doubleneck bass/gitaar.


http://www.shergold.co.uk/images/mike/festmr.jpg

jammer dat 't een 12 snaar is, maar hij had 'm ook met 6 snaar.

Blend
12 oktober 2007, 12:40
Gaaf idee!

Trouwens, een doubleneck bass, zoals Orpheo opperde is misschien wat handiger?

Dweezman
12 oktober 2007, 12:57
chapman-stick!

rickert
12 oktober 2007, 13:07
http://youtube.com/watch?v=g0md_BA8Iew

Zie 3:51

mcannegieter
12 oktober 2007, 13:34
Volgens mij heeft Wes Borland van Limp Bizkit één gitaar die hij voor Nookie gebruikte met iig één bassnaar (de lage E dan). Het gebeurd dus wel volgens mij, maar hoe...??

idno
12 oktober 2007, 13:57
Volgens mij heeft Wes Borland van Limp Bizkit één gitaar die hij voor Nookie gebruikte met iig één bassnaar (de lage E dan). Het gebeurd dus wel volgens mij, maar hoe...??

klopt, dat was een 4 snarige gitaar met een bassnaar gestemd in F. Daarna gitaarsnaren, gestemd als F-B-E ofzo.

De Beer
12 oktober 2007, 14:43
had die gozert van The Presidents of the USA niet iets dergelijks?

Martijnisdenaam
12 oktober 2007, 14:49
had die gozert van The Presidents of the USA niet iets dergelijks?
Klopt, een SG met 2 bassnaren dacht ik.

cara pilser
12 oktober 2007, 15:50
Gaaf idee!

Trouwens, een doubleneck bass, zoals Orpheo opperde is misschien wat handiger?

dan gaat heel het concept naar de zak, dan kan je niet zo vlot tokkelen met bas én gitaarnoten.

Raffel
12 oktober 2007, 16:04
ik moest inderdaad ook meteen denken aan de Chapman Stick. Lijkt me de leukste, meest uitdagende oplossing!

Mr.Fingers
12 oktober 2007, 16:10
Hoort dit niet thuis in de zelfbouwhulpgroep?

ennyway, vette plank wel, ben eens benieuwd hoe je het verwezenlijkt gaat krijgen met die hals

Orgasmocaster
12 oktober 2007, 16:28
en nog maar es een vote voor chapman stick

too shy shy hush hush...eye to eye ;)

gerritje tralalalala
12 oktober 2007, 18:05
het iedee heeft wel iets

alleen zie ik een gitaarmerk er niet aan gaan

misschien een bouwer

amon
12 oktober 2007, 18:34
Ja, uiteraard zal het verwezenlijkt moeten worden door een bouwer.

Ik heb nog wel een scriptie onderwerp nodig, dus wie weet kan ik dit wel gebruiken. Beetje onderzoeken of het mogelijk is.
Die gitaar van youtube komt redelijk in de buurt van wat ik bedoel, maar lijkt mij dat die frets niet echt optimaal zijn om ook barree akoordjes mee te pakken, misschien een kwestie van wennen...

Ben benieuwd, zal zometeen of morgen eens uitgebreid googlen.

Voor scriptie zou het wel leuk zijn, beetje uitzoeken hoe/welke krachten op de hals komen etc en dat het geheel bespeelbaar blijft. Ik zal het mn coordinator eens voorleggen.


Zou voor mij wel echt een mooie gitaar zijn, mocht het mogelijk zijn, daar ik in een funk(/rock) bandje speel, ZONDER bassist.... Tja.... Die is nou eenmaal niet voor handen hier... Dus veel basriedeltjes speel ik nu dus ook, waardoor ik dus heel veel schakel tussen melodie en basloopje in bijna elk nummer.
Een dubbelneck zou dan niet echt handig zijn, dat is misschien geschikt om gedeelte van een nummer over te schakelen, maar ik schakel ook in haast elk deel een paar keer over.

Nickname
12 oktober 2007, 19:13
en nog maar es een vote voor chapman stick

too shy shy hush hush...eye to eye ;)

En zullen we er nog maar eentje doen dan? :satisfie:

De chapman stick is volgens mij wat je zoekt

zeppo
12 oktober 2007, 20:15
De chapman stick is volgens mij wat je zoekt
Ah shit, weten jullie nog: ook Peter van Straaten speelde er op.

amon
13 oktober 2007, 03:10
chap stick is meer voor tappen toch? Voor mensen die met links en rechts kunnen spelen.

Ik bedoel met mijn ontwerp gewoon een bas/gitaar voor rechtshandigen. Met je rechterhand slap/plectrum/bespeel je de snaren, met links pak je de noten/akoordjes.

Een voorbeeld uit een van de nummer die wij (de band) spelen:
(stukje duurt 2 maten, dus zeg maar 8 tellen)
1 tm 6 = melodie/gitaar (hoogste 3 snaren)
7 & 8 = een baslijntje



bijvoorbeeld.... En zo switch ik per nummer heel vaak om. Op mijn strat doe ik dat nu door de elementschakelaar steeds op het halselement te zetten als ik bas speel en weer wat terug als ik gitaarmelodie speel. Per nummer komt het best voor dat ik 10 a 15 keer verander van element om die reden.
Mooier zou dus zijn dat ik die baslijntjes gewoon op wat bassnaren kan spelen, ipv mn schakelaar om te zetten om wat meer basserig gitaar geluid te krijgen, dat in geen vergelijking staat tot echt basgeluid.

Orgasmocaster
13 oktober 2007, 03:21
volgens mij moet jouw band gewoon een echte bassist zoeken.

je maakt jezelf het veel te moeilijk en de muziek is toch veel te 2 dimensionaal?

kijk maar naar de white stripes, dat klinkt toch ook voor geen meter? :)

amon
13 oktober 2007, 10:23
Ja, ok, is ook zo. Maar ik vind de manier van spelen die ik me nu heb aangeleerd ook gewoon te leuk...

Javaca
13 oktober 2007, 12:19
Heb je al eens gedacht aan fanned frets?
http://www.darkmatterguitars.com/siteimages/showcase/dmg003/01.jpg

http://www.darkmatterguitars.com/siteimages/showcase/dmg003/07.jpg

De kromming van de hals is te ondervangen met verschillende dingen:
-Hals samenstellen uit meerdere delen
-Trussrod (eventueel dubbele)
-Carbonfiber/aluminium stangen in de hals

rickert
13 oktober 2007, 12:35
http://youtube.com/watch?v=g0md_BA8Iew

Zie 3:51

Als je dat filmpje nou effe kijkt zie je dat er al zo goed als zoiets bestaat:p

Tsane
13 oktober 2007, 15:02
Als je dat filmpje nou effe kijkt zie je dat er al zo goed als zoiets bestaat:p

Zoiets: http://www.novaxguitars.com/sales/ch8.html :) ?

amon
13 oktober 2007, 16:40
Die gitaar van youtube komt redelijk in de buurt van wat ik bedoel, maar lijkt mij dat die frets niet echt optimaal zijn om ook barree akoordjes mee te pakken, misschien een kwestie van wennen...



Als je dit nou ff leest, zou je dat ik dat ook gedaan heben wat ik er van denk

gerritje tralalalala
13 oktober 2007, 19:51
Als je dit nou ff leest, zou je dat ik dat ook gedaan heben wat ik er van denk

maar uiteindelijk moet je toch een soort van compromis sluiten, het ideale krijg je tog niet (waarschijnlijk) niet voor elkaar.

rickert
13 oktober 2007, 23:28
Lijkt mij vrij onmogelijik om het voor elkaar te krijgen zonder schuine frets.