PDA

View Full Version : Afmixen gitaar-tracks?



The Lo Lands
12 oktober 2007, 11:19
Misschien een voor de hand liggende vraag maar voor mij toch nog steeds een vraagteken. Ik neem mijn gitaar (analoog : ) op middels één SM57 mic dicht voor de cab en één SE2200a mic op ongeveer 1 meter afstand vanaf de cab voor het ruimtelijke geluid. Uiteindelijk heb ik dus twee mono tracks welke ik wil toepassen in de eindmix. Nu is mijn vraag hoe deze twee gitaar-tracks optimaal toe te passen in de eindmix qua level verhouding en panning verhouding? Uiteraard geldt dit principe ook voor een basgitaar opname met één mic en één opname direct uit de versterker.

Hoe doen jullie of de pro's dit in jullie eindmixen en wat geeft het beste resultaat? En zijn er verschillende methodes voor overstuurde en cleane opnames, en welke?

bass blom
12 oktober 2007, 11:34
1 mic close en 1 op 1 meter dan heb je in principe een fasefout. maar zolang je beide kanalen dan gelijk pant zou het niet een probleem moeten zijn.
als je de ene links en de andere rechts gaat pannen kan het in mono een ander beeld geven doordat je een soort aftreksommetje krijgt. maarja, hoe belangrijk is mono tegenwoordig nog?

scheurgitaren close miken.
cleane klinken lekkerder op wat meer afstand.

The Lo Lands
12 oktober 2007, 12:15
1 mic close en 1 op 1 meter dan heb je in principe een fasefout. maar zolang je beide kanalen dan gelijk pant zou het niet een probleem moeten zijn.Dit zou inderdaad een fasefout kunnen geven maar wist ik veelal op te lossen door voor de opnames (soundcheck) de SM57 zo te (ver)plaatsen dat het faseprobleem weg is. Samen geeft deze twee gitaar-tracks dan een heel rond en dik geluid. Het faseprobleem is niet mijn issue maar meer de toepassing in de eindmix. Nu maakte ik van deze twee opnames één stereotrack waarbij ik vooraf de panning en levels zo had ingesteld dat uiteraard de stereolevels niet clipte en een mooie verhouding had qua panning (stereobeeld). Misschien is dit wel de juiste methode?

bass blom
12 oktober 2007, 12:17
ik vind zowiezo een gitaar opnemen met meer dan 1 microfoon altijd lekkerder.
wij hebben zelf toch ook 2 microfoons? :D

bass blom
12 oktober 2007, 12:20
Dit zou inderdaad een fasefout kunnen geven maar wist ik veelal op te lossen door voor de opnames (soundcheck) de SM57 zo te (ver)plaatsen dat het faseprobleem weg is. Samen geeft deze twee gitaar-tracks dan een heel rond en dik geluid. Het faseprobleem is niet mijn issue maar meer de toepassing in de eindmix. Nu maakte ik van deze twee opnames één stereotrack waarbij ik vooraf de panning en levels zo had ingesteld dat uiteraard de stereolevels niet clipte en een mooie verhouding had qua panning (stereobeeld). Misschien is dit wel de juiste methode?

ik zou dan, uitgaande van cubase, de twee mono tracks instellen, pannen etc en ze dan naar een nieuw stereo track routen, daar eventuele compressie en galm/effex erop zetten.
dan kun je altijd nog in de mono tracks ingrijpen en met je stereo track de mix bepalen.

The Lo Lands
12 oktober 2007, 13:20
ik zou dan, uitgaande van cubase, de twee mono tracks instellen, pannen etc en ze dan naar een nieuw stereo track routen, daar eventuele compressie en galm/effex erop zetten.
dan kun je altijd nog in de mono tracks ingrijpen en met je stereo track de mix bepalen.Tanks Bas, dit is ook mijn dilemma. Misschien is er wel niet één methode voor deze toepassing maar ik vind hier zelf vrij weinig documentatie over, wel hoe je dergelijke zaken kan opnemen maar niet hoe je deze vervolgens in je eindmix optimaal kan toepassen. Simpelweg één mic opnemen is makkelijk maar geeft in mijn optiek nog een te 'plat' resultaat, twee of misschien wel drie mics wordt qua dynamiek al veel mooier maar als amateur mixer lastiger in de eindmix te verwerken (technisch dan). Iemand anders nog met enkele tips of trucs?

bert k
12 oktober 2007, 14:00
Idd, twee mics levert twee mono-tracks op. Pas bij de eindmix ga je ze links of rechts pannen.

Ik zou zelf de twee tracks gewoon mono houden, boven op elkaar, dus niet met de pan uit elkaar trekken, zodat je echt een blend krijgt van de twee geluiden. Eventueel stereo komt dan wel met galm en/of delay.

bass blom
12 oktober 2007, 15:32
als je de sporen en mics hebt neem het gewoon met 4 op, als overspraak en andere herrie ook niet meespeelt.
alleen zadel je jezelf wel op met 1001+ mix mogelijkheden :D

ik deed dat een tijdje geleden met aan akoestische gitaar :P
2 grote condensators vlakbij en 2 kleinen op een krappe meter schuin van boven..

The Lo Lands
12 oktober 2007, 15:49
Idd, twee mics levert twee mono-tracks op. Pas bij de eindmix ga je ze links of rechts pannen.

Ik zou zelf de twee tracks gewoon mono houden, boven op elkaar, dus niet met de pan uit elkaar trekken, zodat je echt een blend krijgt van de twee geluiden. Eventueel stereo komt dan wel met galm en/of delay.Ik moet het gewoon uitproberen en kijken wat het beste werkt vrees ik. Ik heb wel gemerkt dat een lichte panning voor de gezamelijke twee monotracks bij de levels beter werkt. Anders krijg je denk ik toch een stapeling van frequenties en een kleiner stereobeeld? Ik wil tevens een keer gaan experimenteren met drie mics; 1 dichtbij (SM57), 1 verderweg (SE2200a) en 1 achter de versterker (Rode NT-3). Volgens mij geeft dit met een cleane opname een fraai stereobeeld, iemand al ervaring mee? Dank voor de reacties trouwens :)

bert k
12 oktober 2007, 16:08
Graag gedaan :)

Wat ik wel kwijt wil: het is dus geen stereo! Je neemt met twee verschillende mics op twee heel verschillende plaatsen op. Je krijgt dus twee verschillende sporen van dezelfde geluidsbron, die je samen kan mixen tot iets lekkers. Stereo werkt met twee gelijke microfoons, op dezelfde afstand van de geluidsbron, met een beetje tussenruimte. Dan zet je de panpots hard links en hard rechts, dat is zeg maar een imitatie van onze oren.
Maar dat werkt alleen bij geluid wat van zichzelf al breedte heeft, een groot orkest, of de galm van een grote ruimte. Een gitaarkast is een echte mono-geluidsbron, als je die stereo wilt hebben moet je er dingen aan toevoegen, zoals galm, of de partij dubbelen.

bass blom
12 oktober 2007, 16:14
Ik moet het gewoon uitproberen en kijken wat het beste werkt vrees ik. Ik heb wel gemerkt dat een lichte panning voor de gezamelijke twee monotracks bij de levels beter werkt. Anders krijg je denk ik toch een stapeling van frequenties en een kleiner stereobeeld? Ik wil tevens een keer gaan experimenteren met drie mics; 1 dichtbij (SM57), 1 verderweg (SE2200a) en 1 achter de versterker (Rode NT-3). Volgens mij geeft dit met een cleane opname een fraai stereobeeld, iemand al ervaring mee? Dank voor de reacties trouwens :)

ik zette dan liever twee van die rodes op (gelijke) afstand, a la overheads bij drums.
in de mix de shure close in het midden, de rodes pannen en afhankelijk van je ruimte krijg je dan toch stereo ook al is je bron mono.

Han S
12 oktober 2007, 16:36
Zet eens een stereopaartje in ORTF neer in de tuin of op je balkon, leid de snoeren naar binnen, sluit ze aan op je mengpaneeltje en pan ze hard L-R.

Zet een koptelefoon op je knar en verbaas je over het feit dat het net klinkt alsof je buiten zit.

ORTF is de kapsels 17cm uit elkaar onder een hoek van 110 graden. Dit is dus real stereo.

bert k
12 oktober 2007, 16:49
ik zette dan liever twee van die rodes op (gelijke) afstand, a la overheads bij drums.
in de mix de shure close in het midden, de rodes pannen en afhankelijk van je ruimte krijg je dan toch stereo ook al is je bron mono.
Wat noem jij dan stereo? Of bedoel je de galm van de ruimte waar je in opneemt?
Ik heb dan zelf liever een zo droog mogelijk mono-spoor (of meerdere sporen.) Kan ik tijdens de mix wel galm naar smaak toevoegen. Staat het eenmaal in je opname, kom je er ook nooit meer vanaf.

bass blom
12 oktober 2007, 16:55
Wat noem jij dan stereo? Of bedoel je de galm van de ruimte waar je in opneemt?
Ik heb dan zelf liever een zo droog mogelijk mono-spoor (of meerdere sporen.) Kan ik tijdens de mix wel galm naar smaak toevoegen. Staat het eenmaal in je opname, kom je er ook nooit meer vanaf.

ja dat noem ik dan stereo, tenzij je een perfect dooie ruimte hebt.
maar dat is dan zeker zo, dat het vaststaat :D

bass blom
12 oktober 2007, 16:59
1 gitaar, 2 mics, mono versterker..

http://nl.youtube.com/watch?v=GDegCr_JbHE

The Lo Lands
12 oktober 2007, 17:22
Het gaat me hier nu niet perse om het stereo opnemen van wat je zegt een mono gitaar, versterker en gitarist : ) maar meer de behandeling van de afzonderlijke mono-tracks in de eindmix. Uiteindelijk is het dubbelen van een take de beste oplossing voor een stereobeeld wat ik zo nu en dan ook al toegepast heb.

Iemand nog concrete tips?

Bouke
12 oktober 2007, 17:59
tracks clonen, beetje pannen en dan een van de twee iets vertraagd in de mix gooien

soms best leuk