PDA

View Full Version : Blackface Champ kopen of Silverface Champ houden



Swoon
12 oktober 2007, 10:13
Hey hey,

Ik heb een silverface 70ies champ staan thuis met een vervangspeaker van Elektro Harmonix. Had hem ooit eens gekocht op een beurs zonder hem echt te kunnen testen. Ik vind de versterker wel ok, maar ik begin vind hem niet echt klinken zoals ik andere champs (ook silverfaces) al heb horen klinken. Gewoon minder body en minder vol, een beetje platjes. (Wat je 'vol' noemt met 8" speakertjes :) ) Volgens mij is buiten de speaker alles origineel.

Ik heb nu ergens een Blackface champ van '64 te koop zien staan en overweeg om misschien deze te kopen. Ik heb alleen niet echt een idee wat een juiste prijs is voor deze versterker? Hij ziet er uiterlijk goed uit. Echt near-mint.

Wat is qua klank zowat het verschil tussen een BF en een SF champ? Ik heb het nog niet aan de lijve kunnen ondervinden/testen.

Thx!

Stefan

Rutger
12 oktober 2007, 10:26
Ik heb nauwelijks Champ ervaring maar wel blackface/silverface ervaring.

En die leert mij dat blackface wat warmer en voller klinkt, silverface wat middy-er en feller.

Het kan overigens heel goed aan je speaker en oude buizen(?) liggen waarom je silverface Champ niet lekker klinkt.

Zo uit m'n hoofd heeft een blackface Champ ook een lager vermogen dan de silverfaces. En een blackface Champ heeft natuurlijk veel meer mojo dan een silverface :cooler:
Maar de prijs ligt al gauw 2x zo hoog, dus dat moet je er wel voor over hebben. Als het je er alleen om gaat dat je Champ gewoon wat lekkerder klinkt, kun je wellicht beter je huidige Champ een beurt geven en van een goeie speaker en een setje goeie buizen voorzien.

Swoon
12 oktober 2007, 10:30
Na het posten dacht ik idd... crap, ik helemaal die buizen nog niet vervangen.
het gaat me inderdaad om de klank, however, een BF is natuurlijk wel cool...
Nu heb ik laatst de champ even op een 4x12 Cab aangesloten en ik moet zeggen dat het karakter in de klank dat ik mis bij de versterker nog steeds aanwezig is. Ik zal de buizen nog eens vervangen en vergelijken.

Ik denk dat de vraagprijs rond de 500 Euro ligt. Lijkt dat redelijk? Ik heb de date codes ed op de foto's gecheked en ze kloppen. Een BF champ van 64.

Ik kan natuurlijk ook de SF verkopen achteraf. Ik denk eigenlijk dat ik best gewoon eens naar daar rij met mijn silverface (met vervangen lampen) en de dingen gewoon vergelijk :)

Kim Wilson
12 oktober 2007, 10:31
Voor zover ik het heb begrepen, gaat het verhaal van Rutger niet op voor de Champ. Ik heb al eens gehoord dat de BF en de SF Champ intern gelijk zijn, in tegenstelling tot de andere Fenders. Maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Rutger
12 oktober 2007, 10:35
KW heeft gelijk, ik was iets te snel. De verschillen kwamen pas bij de latere Champs.

Kijk maar op http://www.ampwares.com/ffg/ voor de specificaties

Dus met een nieuw setje goeie buizen moet je er wel komen :)

Je kunt die blackface er natuurlijk ook gewoon bijkopen, kun je stereo spelen 8-)

Jimwoud
12 oktober 2007, 10:44
(Wat je 'vol' noemt met 8" speakertjes :) ) Volgens mij is buiten de speaker alles origineel.

Je kunt ook misschien een 1x12 cabinetje onderzetten om een wat vollere sound te krijgen. Dat scheelt ook een berg. Weet alleen niet hoe het zit met aansluitingen etc.

Antoon
12 oktober 2007, 23:05
Veel Champs waarvan de speaker vervangen is hebben een speaker met een verkeerde impedantie gekregen omdat 4 Ohm vroeger wat lastiger te krijgen was. Check dat eens (moet ca 3 ohm met de voltmeter meten, dan is het goed). Voor de klank hoef je zeker geen BF Champ te kopen als je al een SF hebt. Voor je nieuwe buizen koopt zou ik eerst een keertje de buizen een voor een verwisselen met wat reserve exemplaren, om te kijken of die inderdaad het probleem zijn. Speaker lijkt mij meer voor de hand liggen

Mr.Jay
13 oktober 2007, 16:01
Voor zover ik het heb begrepen, gaat het verhaal van Rutger niet op voor de Champ. Ik heb al eens gehoord dat de BF en de SF Champ intern gelijk zijn, in tegenstelling tot de andere Fenders. Maar dat weet ik niet helemaal zeker.

nee hoor. BF-champs hebbel alndere componenten ( caps/pots/trafo's) dan Sf-champs.
Ook warne bij de Sf-chamsp op het laatst de spanningen hoger wat resulteert in andere sound.
Ook hadden de allerlaatste Champs eind 70 begin 80-jaren spaanplaat cab's i.t.t. de houten van de eerdere Sf's en bf's. Die laatsten klinken dus écht beduidend slechter, ze hebben amper fatsoenlijke bassen.
Ook hadden de Bf champs alnico speakers en later werden dit ceramische.

Dus kortom: verschillen genoeg. De boeken praten alleen over het circuit wat "nooit veranderd is". Dat is puur theorie en geen praktijk dus.

Swoon
15 oktober 2007, 07:49
Ik heb ondertussen de lampen eens vervangen. Ik blijk betere resultaten te behalen door een 6L6 lamp ipv een 6V6 te gebruiken. Klinkt wat ronder door in mijn ogen. Het ampje krijgt wat meer headroom naar mijn mening.

Op een 2x12 cab klinkt hij al veel beter. (Wel als hij op 10 staat.) Echter de bassen vind ik nog wat onduidelijk.

Ik heb ondertussen ergens een guide gevonden die je stapsgewijs helpt bij het ombouwen van een SF champ naar een tweed champ. (Zonder tone controls.) Volgens de guide blijkt na het omzeilen van het tone-circuit de amp iets meer mid en duidelijkere bassen te hebben. Ik ga dit deze week eens proberen.

Zou ik een 10" speaker in dat kastje krijgen? Kwestie dat de cone niet tegen de lampen komt?

Bedankt voor de reacties!

Mr.Jay
17 oktober 2007, 10:41
Ik heb ondertussen de lampen eens vervangen. Ik blijk betere resultaten te behalen door een 6L6 lamp ipv een 6V6 te gebruiken. Klinkt wat ronder door in mijn ogen. Het ampje krijgt wat meer headroom naar mijn mening.

je belast het kleine powertrafootje wel veel meer met een 6L6, hou daar rekening mee.

Swoon
17 oktober 2007, 14:28
je belast het kleine powertrafootje wel veel meer met een 6L6, hou daar rekening mee.

Yep, heb ik opgevangen. De 6v6 zit er terug in.

Ik heb de Weber "Tweedifying SF Champ" mod gisteren doorgevoerd. Dus de tone stack is uit het circuit genomen en de feedback resistor is vervangen,...

Dit is al een heel verschil. Ik heb hem wel nog niet voluit kunnen testen wegens te veel herrie om 22.30 u :) Maar ik heb het gevoel dat hij veel duidelijker klinkt (het geluid bloeit een beetje open als het ware.) Ook heeft hij iets meer gain nu.

Ga vanavond er eens door spelen en kijken wat het uiteindelijk om een goed volume geeft.

Al-Alterated
17 oktober 2007, 15:30
Yep, heb ik opgevangen. De 6v6 zit er terug in.


De Champ deelt de PT met de Princeton. De specs hiervan zijn ruim voldoende om in een Champ een 6L6 te kunnen gebruiken.

Al