PDA

View Full Version : Volume/tonepots doormeten



hanzeman
11 oktober 2007, 23:02
Ik heb een tiental 250K potmeters van CTS liggen. Het zijn niet allemaal dezelfde. De meeste met aluminium shaft, twee met koperen of messing shaft. Maar allemaal 250K.

ALs ik ze even met de multimeter doormeet, verschilt de weerstand nogal: de laagste meet 192 k, een paar meten 240 tot 250 K en de twee hoogste 300 (dat zijn de koperen shafts, die ik als originele Fender Parts heb gekocht).

Nu lijkt het me dat die 192 K een iets doffer geluid zal geven, dus die gooi ik weg. Maar die 300 K, zijn die als je ze ietsjes dichtdraait qua geluid uiteindelijk even helder als een 250 die helemaal open staat?

Zou j wat dat betreft ook 500 K pots kunnen gebruiken en die half dicht draaien, of verandert het geluid ook nog op een andere manier?

Tenslotte: klopt het dat je wat geluid betreft dezelfde 250 k pots zowel voor volume als tone kunt gebruiken? Toen ik onlangs 1 volume pot en 2 tone pots wilde kopen, zei de verkoper dat ik gewoon 3 dezelfde CTS 250 K pots kon gebruiken.

Orpheo
11 oktober 2007, 23:41
het is niet zo dat je tone wat minder helder word als je een 300kohm pot half dicht draait ofzo, om zo de 'tone' van een 250kohm pot te krijgen. Het gaat om de totale load, en die blijft 300kohm.

hassent
12 oktober 2007, 06:48
Tenslotte: klopt het dat je wat geluid betreft dezelfde 250 k pots zowel voor volume als tone kunt gebruiken? Toen ik onlangs 1 volume pot en 2 tone pots wilde kopen, zei de verkoper dat ik gewoon 3 dezelfde CTS 250 K pots kon gebruiken.

De meningen en ervaringen hierover zijn op het forum nogal verdeelt. Zelf gebruik ik eigenlijk altijd logaritsche pot's voor zowel volume als tone. Werkt voor mij prima. Goed regelbereik over de hele pot. Anderen zweren bij lineair voor volume, hoewel dat eigenlijk tegenstrijdig is met je gehoor.

hanzeman
12 oktober 2007, 17:19
het is niet zo dat je tone wat minder helder word als je een 300kohm pot half dicht draait ofzo, om zo de 'tone' van een 250kohm pot te krijgen. Het gaat om de totale load, en die blijft 300kohm.


Dus de 250K pots die bij doormeten eigenlijk 300k blijken te zijn (originele CTS Fender pots nota bene) kan ik beter niet gebruiken?

Orpheo
12 oktober 2007, 18:00
ligt eraan. heb je warm gevoicde elementen, en een LP special/junior (of een gitaar met gewoon een slab mahonie ipv n tele/strat) zou ik lekker de 300k's nemen. soms is t op een LP met carved maple top met heldere elementen ook lekker (ik heb liever de 300k's met bv n LP+500T/496R set). maar heb je een tele of eens trat zou ik liever de pots nemen met wat minder weerstand-> iets warmer geluid. maar tja, probeer het eens. het is gewoon smaak allemaal.

hanzeman
12 oktober 2007, 22:01
Als ik die 300K pots helemaal terugdraai, loopt hij terug naar 0 als ik hem doormeet. Als ik hem iets terugraai kan ik hem dus ook op 250K zetten, maar is dat dan anders dan een pot die als max 250K is?

nickbongers
12 oktober 2007, 22:13
ff tussendoor.. een grotere weerstand neemt meer hoog weg, of juist meer laag? hoe zit t (ookalweer?)

Mattia
12 oktober 2007, 23:39
Het zou me verbazen als je ergens precies 250K uitkrijgt. De variatie die je noemt is IMO geheel normaal voor dit soort non-high tech electronica onderdelen. Ook A merk. Waar dat idee nou vandaan komt dat een Fender original replacement van betere kwaliteit zou moeten zijn snap ik eigenlijk ook helemaal niet. Alsof ze meer doen dan alleen pots kopen en hun naam erop zetten. Dacht 't niet....

hanzeman
13 oktober 2007, 00:39
Nee precies, die Fender pots zijn ook gewoon CTS, staat er ook op. Alleen verbaast het mij dat die 300K zijn, terwijl er 250K op de verpakking staat, en dat de 'gewone' CTS pots die ik heb bijna allemaal net onder de 250K zitten. Aangezien Fender ze als original replacement parts vekoopt zal het dus wel goed zijn en zal 300K misschien de nieuwe standaard zijn? EJ strats schijnen al 375K te hebben begreep ik.