PDA

View Full Version : Intoneren



MxPx_Jos
27 januari 2003, 13:10
Hey,

Ik was net bezig met het afstellen van mijn basgitaar met behulp van de site van Allodox.

Nu zijn de a,d, en g snaar goed, maar de E snaar krijg ik niet goed. Hij kan eigenlijk niet meer verder verschoven worden terwijl hij er nog een eindje naast zit. Waar kan dit aan liggen? De nek van mijn gitaar is wel wat krom en er zit een heel klein scheurtje in de top, maar dat scheurtje moet niets uitmaken eigenlijk. Kan de kromme nek een oorzaak zijn?

Het is een beginners bas en ik ben al een beetje aan het kijken naar een nieuwe, maar ik wil deze eigenlijk wel goed hebben omdat ik deze niet wegdoe.

Weet iemand iets hoe het op te lossen is??

basswasp
27 januari 2003, 14:30
Wat voor stemming gebruik je? Wat voor snaren (erg slap of strak?) en hoe krom is je hals?

MxPx_Jos
27 januari 2003, 15:19
Gewoon EADG

snaren:

Rotosound swing bass 66

Maten 40-60-75-95

Als je vanaf de zijkant naar de nek kijkt, dan wordt hij langzaam dunner richting de kop, maar een stukje voor de kop wordt hij opeens een stuk sneller dunner. Je voelt ook hem ook echt dunner worden als je met je hand erover heen wrijft. Alsof er een bobbel in zit.

Voor de rest speelt de bas goed, niet veel last van vreemde geluidjes. Alleen sterven de Cis, D en de Es op de G snaar wat sneller af.
Het is een Ibanez tr70

basswasp
27 januari 2003, 20:03
Hmmm... met deze spullen zou het intoneren gewoon moeten lukken...

Misschien is een andere brug de oplossing... misschien weet iemand anders het?

dikkie dik
27 januari 2003, 20:06
de brug kan te dichtbij of te ver af staan. kheb eigenlijk geen ander idee wat de oorzaak kan zijn.

bassopotmus
27 januari 2003, 20:45
Oorzaak is













IBANEZ!!!!!!!!!
neej geen idee

basswasp
27 januari 2003, 22:34
bassopotmus... we weten nou wel dat je geen fan van Ibanez bent ok?

John P
27 januari 2003, 23:36
Je hals is waarschijnlijk getordeerd, d.w.z. dat er een draaiing in zit. Dan kan het mogelijk zijn, dat je een paar snaren wel goed krijgt, maar een niet, vooral die aan de buitenkant van de hals.

John P
27 januari 2003, 23:37
Dat scheurtje duidt ook al op werking in de hals! Dat ontstaat niet zomaar.

MxPx_Jos
28 januari 2003, 11:57
Ja, dat zou best kunnen. Maar ik kan het moeilijk zien of hij getordeerd is. Als je van bovenaf kijkt, dan kijk je tegen de topkan aan en die is ook schuin dus dan is het moeilijk om te bepalen of de nek getordeerd is.

Ehm, vooral de lage noten op de E-snaar (E naar G vooral) die klinken heel dof en sterven snel af, komt ook omdat hij niet goed getoneert is?

John P
28 januari 2003, 21:36
Dooie plekken op de hals; het wordt dus tijd voor een nieuwe hals of een nieuwe gitaar als ik het zo hoor. Ga even langs de gitaarboer en laat zien. De meeste verkopers van een beetje winkel weten na een paar minuten wel wat er aan de hand is, maar ik denk, dat je hetzelfde advies zult krijgen. Misschien heeft Vox Humana nog een hals die past?

MxPx_Jos
28 januari 2003, 22:36
Nou, als de hals vervangen moet worden, koop ik liever een nieuwe, want zoals ik al zei is dit mijn eerste bas en het is een beginnersbas en eigenlijk wil ik weer een stapje verder. Ik heb weer wat geld opgespaard dus ik ga binnenkort weer eens bij alle winkels langs, mischien neem ik deze dan wel mee om te vragen wat er mis mee is, maar ik ga geen dure dingen vervangen of zoiets dergelijks.

Jozef
29 januari 2003, 12:53
Hey dude

Venomer
29 januari 2003, 14:58
Controleren of de hals getordeerd is:
kijk vanaf de brug langs de toets richting de kop. Je ziet dan alle frets achter elkaar liggen. Als het goed is zijn ze allemaal parallel.

Het kan ook zijn dat de kromming van de hals niet goed is. Deze verstel je met de truss rod (NL: trekstang?).