PDA

View Full Version : Dunne Snaren....Gay?



Orgasmocaster
11 oktober 2007, 22:19
ok, deze discussie zal vast wel eens vaker voorbij zijn geweest, maar het is me vaak opgevallen dat veel personen op dit Forum het nogal stoer vinden om met dikke snaren 0.13 a la SRV te spelen, en dunne snaren zijn een beetje 'frowned upon'.

Wat is nou de reden hier voor? vaak word er gezegt dat dunne snaren toon zuigen, maar als je nou es kijkt wie met wat speelt:

Steve Vai - 0.09 - mooie toon!
Eddie vH - 0.009 - Geweldig Toon!
Toni Iommi - 0.008 - Kut toon, maar vette sound
Paul Gilbert - 0.009 - Toffe toon!
Trevor Rabin - 0.008 - Fantastic Tone (en mijn favoriet)
Orgasmocaster - 0.009 - Orgasmische tone!
Yngwie Malmsteen - 0.008 - Super Tone! (ondanks 1trickpony)
Billy Gibbons - 0.008 - #1 tone chaser!

ik weet niet of dit allemaal (nog) correct is, maar dat is in iedergeval wat ik me herinner + wat snelle research.

ik heb dus .009 op mn meeste gitaren (.010 op een en .008 op 2 anderen) en dat bevalt me toch best.. dunne snaren in combinatie met stainless steel frets spelen nog het beste. oh en het is echt tijden geleden dat ik voor het laatst een snaar heb gebroken.. en ik bend en divebomb de hell uit mn gitaren!

dus, wat is nou het echte argument dat Dikke snaren beter zijn? of is het meer specifiek voor blues? of voor 'cleane' gitaristen?

Squier4ever
11 oktober 2007, 22:25
ok, deze discussie zal vast wel eens vaker voorbij zijn geweest, maar het is me vaak opgevallen dat veel personen op dit Forum het nogal stoer vinden om met dikke snaren 0.13 a la SRV te spelen, en dunne snaren zijn een beetje 'frowned upon'.

Wat is nou de reden hier voor? vaak word er gezegt dat dunne snaren toon zuigen, maar als je nou es kijkt wie met wat speelt:

Steve Vai - 0.09 - mooie toon!
Eddie vH - 0.009 - Geweldig Toon!
Toni Iommi - 0.008 - Kut toon, maar vette sound
Paul Gilbert - 0.009 - Toffe toon!
Trevor Rabin - 0.008 - Fantastic Tone (en mijn favoriet)
Orgasmocaster - 0.009 - Orgasmische tone!
Yngwie Malmsteen - 0.008 - Super Tone! (ondanks 1trickpony)
Billy Gibbons - 0.008 - #1 tone chaser!

ik weet niet of dit allemaal (nog) correct is, maar dat is in iedergeval wat ik me herinner + wat snelle research.

ik heb dus .009 op mn meeste gitaren (.010 op een en .008 op 2 anderen) en dat bevalt me toch best.. dunne snaren in combinatie met stainless steel frets spelen nog het beste. oh en het is echt tijden geleden dat ik voor het laatst een snaar heb gebroken.. en ik bend en divebomb de hell uit mn gitaren!

dus, wat is nou het echte argument dat Dikke snaren beter zijn? of is het meer specifiek voor blues? of voor 'cleane' gitaristen?

ik vind persoonlijk 0.009 niet lekker spelen 0.010 vind ik al erg vervelend. het is voor mij gewoon te dun, bends worden veel onzuiverder en ik heb gewoon echt het idee dat er elastiek op mn gitaren ligt.
verder geeft een setje 0.011 voor mij veel meer sound/tone. met name veel meer ballen in je sound. is natuurlijk persoonlijk kan me voorstellen dat veel mensen 0.009 erg interessant vinden omdat het makkelijk speelt.
ik ben ook geen fan van de gitaristen die je noemt, vind hun sounds ook niet geweldig over het algemeen, alleen Orgasmocaster zou ik eens moeten horen :D

Blend
11 oktober 2007, 22:27
Ik speel het liefste met dikke snaren op elektrisch (0.11) en met dunnere snaren op akoesties (goh, ook 0.11).

Mr.Fingers
11 oktober 2007, 22:31
Dat hangt echt van gitaar tot gitaar af bij mij.

op m'n fenders leg ik altijd een setje 0.010 op de tele, en 0.009 op de strat (die heeft van die lage frets, dus dan speel je minder onzuiver vind ik)

op m'n epiphones leg ik minstens een 0.012, door die kortere schaallengte kan je er gerust wat dikker op leggen (op m'n 335 klinken 0.012's het beste vind ik)

Maarja, dat is mijn mening, maar dunne snaren zijn niet voor mietjes!

Debaser
11 oktober 2007, 22:41
ik stem in Dropped C...
probeer dat maar eens met 09
er zullen vast wel dudes zijn die dat doen

Aron Maiden
11 oktober 2007, 22:43
Het is ook puur wat je je zelf aanwent.. Ik speel met .010! Als ik een gitaar pak met .011 vind ik die snaren veel te dik en niet lekker spelent!

Speel ik op een .009 gitaar denk ik: "gadverdamme wat een kloten snaren veel te dun veel te ligt".

Haha maar dunne snaren zijn zeker niet Gay 8-)

jerome
11 oktober 2007, 22:44
Ik speel ook .009.
Voordeel is dat je extreem snel en extreem ver kan benden, waar overigens een aantal gitaristen uit jouw rijtje (Vai en EVH) ook wel van houden...
Je kan daardoor lekker speelse en dynamische slagpartijen, lickjes en solo's maken.
Dat de tone met dunnere snaren iets minder wordt lig ik niet zo wakker
Want met goede gitaren die lekker resonant klinken krijg je echt wel een vette tone!

Overigens heb ik Iommy met Black Sabbath (in de originele bezetting) 2 jaar geleden op Fields of Rock gezien. Ik was daar juist onder de indruk van zijn onwaarschijnlijk waanzinnig mooie sound!!! Wat een ongelooflijke tone had die man zeg!
Wel even anders als op de platen en CD's...
Het had alles in zich, het klonk vet, dynamisch, diep, warm, en dat met een stokoude SG en Lany boxen en Lany(?) amps!!

Blend
11 oktober 2007, 22:49
Maarja, dat is mijn mening, maar dunne snaren zijn niet voor mietjes!

Dat zei die ook niet, hij had het alleen over gay's.

Ik vind op hollowbodies dikkere snaren echt geweldig spelen. Het geeft me 'n beetje die akoestiese feeling, wat ik gewoon heerlijk vind.

Danieldg
11 oktober 2007, 22:52
Het is ook puur wat je je zelf aanwent.. Ik speel met .010! Als ik een gitaar pak met .011 vind ik die snaren veel te dik en niet lekker spelent!

Speel ik op een .009 gitaar denk ik: "gadverdamme wat een kloten snaren veel te dun veel te licht".

Haha maar dunne snaren zijn zeker niet Gay 8-)
Idd, dit heb ik ook :p

Orpheo
11 oktober 2007, 23:34
gay of niet; het werkt niet voor mij. Om een of andere reden ontstemt .009 waanzinnig snel, en 010 minder snel, en 011 al veel minder. Ik speel veel lekkerder met 010 en voor sommige stukken/op sommige gitaren met 011/012 nog lekkerder.

FruscianteFan
11 oktober 2007, 23:47
dus, wat is nou het echte argument dat Dikke snaren beter zijn? of is het meer specifiek voor blues? of voor 'cleane' gitaristen?Het is net wat je zelf wilt. Ik kan niet met .009 of .010 overweg, en vind .012 zowel qua gevoel als qua klank erg fijn op mijn elektrische gitaren.

Er is geen echt argument dat dikke snaren beter zijn.

vulvasonic
12 oktober 2007, 00:19
Niets is beter of slechter. Dunne snaren, dikke snaren, ze hebben allemaal voor en -nadelen. Het is aan jezelf om te ontdekken wat het best bij je past. En daarbij komen de voordelen en nadelen vanzelf aan het licht. Vervolgens kloot je net zo lang aan tot je voor jezelf het beste compromis gevonden hebt. En met een beetje mazzel hoef je niet eens aan een compromis te denken, maar kun je gewoon de juiste set vinden voor wat je zoekt.

Ben je heel erg solistisch ingesteld en heb je bovendien de beschikking over een enorme snelheid en je speelt ook nog een stijl waarin je dit kunt gebruiken, dan kan een flinterdun setje snaren ideaal zijn.

Zelf ben ik ooit begonnen met .007 setjes (!) en trapsgewijs naar de .012 gegaan om uiteindelijk bij de .011 te blijven hangen, voor vrijwel al mijn gitaren. Ik hou van de stugheid bij de aanslaghand, de dynamische respons, het 'betere' geluid (altijd smaakgebonden uiteraard) en de betere stemvastheid van dikkere snaren. Nu soleer ik regelmatig, maar ik vind de snaren buigzaam genoeg (kwestie van even doorheen bijten) om te kunnen wat ik wil en bovendien ben ik nu eenmaal geen razendsnelle gitarist. De lage actie kan me dus ook gestolen worden.

Om een lang verhaal kort te maken; het is een zoektocht naar een set dat voor JOU het beste werkt. Laat je de kop niet gek maken.

Jay75
12 oktober 2007, 00:48
dunne snaren is gewoon SUPERGAY!

zeppo
12 oktober 2007, 01:06
dunne snaren is gewoon SUPERGAY!
Jay, SuperGay .... hé dat rijmt.
Persoonlijke voorkeur, amp, gitaar, eeltlaag op dat moment, alles telt mee.
Vulva heeft gelijk: hier wordt nogal eens stoer gedaan als in "ik kan 018 nog lekker benden en dat hep een supertone" etc. Gewoon vergeten.
Doen wat je lekker vindt. Ook verschilt het setje 010 van merk A nog wel eens van setje 010 van merk B. Na veel zoeken vind je jouw ideale set

B_2_the_a
12 oktober 2007, 01:13
ik twijfelde veel tussen 10 en 11, toen maar 10-52 genomen :)
09 is gewoon een ramp, ik kan er niet mee overweg, maar ik ben sowiezo een boer qua speelstijl, geen finesse :P (ben ook deels bassist ;))

heb laatst op mijn dot een setje 10-60 (zw setje) geprobeerd, klonk als ene tiet in drop C# maar in standaard e toch te heftig

heinz3110
12 oktober 2007, 02:06
Ik heb doodgewoon .010. :)

Het lijstje verbaast mij een beetje... 008 voor Billy Gibbons ? Tjee. Hou erg van ZZ Top en Billy's tone. Zo zie je maar. :) Als het maar lekker klinkt en aanvoelt.

En .007 ? Wie maken die dan ? Nog nooit gezien.

STW
12 oktober 2007, 03:40
ik ben sinds kort per ongeluk overgestapt van 010 naar 011
heel vroeger had ik 009
bij de recente overstap was het even wennen
maar qua klank merkte ik geen verschil, is ook lastig vergelijken, van A/B-en is geen sprake dan
t speelde wel ff zwaarder in t begin, maar qua zuivere bends.. dat went gewoon

om een lang verhaal kort te maken: ik vind dat er heel veel geLULd wordt over veel te subtiele verschillen, vooral tonewise. ook met weerstandjes en materialen van de kam enzo.. ga gewoon ns mooie muziek maken!

(shit, dat verhaal werd helemaal niet korter!)

pannekoek
12 oktober 2007, 07:36
:soul: ik heb 0.010 op me les paul en 0.009 op me peavey en ik ben blij hoor :) ik hou niet zo van de 0.013 die ik eerst had :P veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeels te dik

DeiDRagonas
12 oktober 2007, 07:56
...ik vind dat er heel veel geLULd wordt over veel te subtiele verschillen, vooral tonewise. ook met weerstandjes en materialen van de kam enzo.. ga gewoon ns mooie muziek maken!


Inderdaad... Dat gemiep de hele tijd, DAT is pas gay! Ik gooi rustig een of ander uber goedkoop pedaal in mn effectenkoffer bijv, als t uiteindelijke resultaat lekker genoeg klinkt boeien kleine details als watvoor topkammetje, patchkabeltjes, kabels en snaren me vrij weinig. En jazekers komt ik regelmatig mensen tegen bij sessies die een betere sound hebben, maar tjaaa... Als je dan niet lekker kunt spelen heb je daar zo weinig aan of niet?

Iedereen zal zo voor zichzelf uit moeten maken hoever je hierin wil gaan en zo ook met de discussie rondom de snaren... De ene vind dit prettiger/beter klinken, de ander dat... Zo heb ik ALTIJD 0.11. D'Addario voor electrisch en Elixir op mn semi's.

Voor de rest is niks gay als je t mij vraagt. Wie ben ik om over een ander zn shit te oordelen? Hoevaak ik wel niet raar aangekeken wordt omdat er daadwerkelijk een Behringer phaser op mn bord ligt!! Oh neeeeeee!!!! lol...

Grt Roy!

Rinze
12 oktober 2007, 08:09
Ik vind dikkere snaren wel lekkerder qua gevoel, alleen kan ik met mijn gewrichten op gitaren met Fendermensuur niet meer met .011 spelen. Op mijn PRS SE Custom wel trouwens, kleine verschilletjes maken toch veel uit blijkbaar. Verder moet iedereen maar doen wat hij/zij lekker vindt. Ik ben dikke snaren gewend, dus druk ik dunne snaartjes zo van de toets af. Maar dat is gewoon gewenning.

robby-C.rock
12 oktober 2007, 08:49
ik speel 0.11 (ernie ball power slinky), en ben er erg tevreden mee.
ook al wordt door dikkere snaren het wel moeilijker om te benden vind ik

Van Dattum
12 oktober 2007, 08:53
Trevor Rabin - 0.008 - Fantastic Tone (en mijn favoriet)

Wauw..... Ik wist niet dat er hier nog meer mensen zijn die Trevor kennen. Een geweldenaar! Ook 1 van mijn absolute favorieten!

BTW, mijn 'klassieke' gitaren (68 strat RI, Tele's) 010
mijn 'moderne' gitaren (Bailey BYO, strat+, purperhart-tele) 009
Puur vanwege de manier van spelen op die instrumenten en het soort muziek.

Enne... Brian May, vroeger 007, tegenwoordig geloof ik 009. Over zijn sound hoeven we het denk ik niet te hebben, toch??

Kim Wilson
12 oktober 2007, 09:02
Ik ben een poosje geleden ook wat aan het testen geweest met diverse diktes. Ik heb nu op mijn Ibbie hollow een setje .011 liggen. Waarmee de bigsby weer op zijn oorspronkelijke positie terugkomt, dat deed hij met .010 niet. Tevens vind ik dat het op een hollow lekker voelt (alsof het zo hoort) als er dikkere snaren op liggen.

Op mijn Strat ligt nu een set .010-.052, maar dat doe ik niet weer. Ik kan niet wennen aan het verschil tussen de hoge en lage snaren. Dus daar gaat waarschijnlijk ook een setje .011 op. Ik ben namelijk wel tevreden over de dikkere snaren, het klinkt wat strakker bij mijn slagpartijen (90% van wat ik speel).

Nellyrocks
12 oktober 2007, 09:25
Ligt er natuurlijk ok een beetje aan wat voor een muziek je speelt. Ik heb het idee dat hoe meer gain je gebruikt, hoe minder de dikte van je snaren er toe doet. Als vervolgens mensen zeggen dat ze met dunnen snaren neit zuiver kunnen benden is dat natuurlijk alleen maar een kwastie van wennen of een gebrek aan techniek. Dat is pas gay.

Ik speel trouwens op fenders en aanverwanten op 0.11 en gibson's 0.12.

EuroCinema
12 oktober 2007, 09:42
Joh, uiteindelijk zijn alle gitaristen watjes. We kunnen wel stoer doen met onze tattoos en peuken en weet ik wat, maar ondertussen zitten we toch thuis voor de tv braaf te pielen met instructiedvdtjes en zijn we als een kind zo blij met een nieuw pedaaltje.
Ik ben heel gelukkig met .10 trouwens. Met dikker kan ik ook spelen, maar ik merk er weinig toegevoegde waarde van behalve dat het meer volume geeft.

AutoStatic
12 oktober 2007, 09:47
Even denken of ik nog een nuttige brijdrage aan dit draadje kan doen. Nou, sluit me volledig aan bij Squier4Ever en Vulvasonic. .011 is het lekkerst. Overal op. Fenders, Gibsons, Yamaha's, Teisco's, Akoestische gitaren, allemaal .011. .011 is gewoon de bom. Het is een oneven getal dat bestaat uit twee gelijke oneven getallen (1 en 1!). Hoe mooi, hoe symmetrisch. .009 staat toch raar? Een soort van tweederangs James Bond. Nee, geef mij maar .011.

drap
12 oktober 2007, 09:58
Dunne snaren zijn voor zachte vingertjes en mensen die klagen over pijn in de vingertjes. Pussies!

Het echte werk begint natuurlijk bij 0.011 :cooler:

Dark_Tranquillity
12 oktober 2007, 11:30
Dat zoeken naar de juiste snaren vind ik eigenlijk gewoon gelul. Standaard zaten op beide mijn gitaren .009 setjes. Toen de Jackson opgeknapt was heb ik bij toeval maar .011 / .049 snaren gekocht van Elixer. Dit speelde zo fijn (vooral vegeleken bij mijn vorige ervaring) dat nu ook mijn stratje .011's heeft. Perfect!

amon
12 oktober 2007, 11:36
elektrisch (strat en superstrat): .01
staalsnarig akoustisch: geen idee, daar liggen al zeker een jaar lang dezelfde op...

Rutger
12 oktober 2007, 11:38
Op mn elektrische gitaren heb ik 010, op mn akoestische 012.

Toen ik electrisch ging spelen heb ik er bewust eerst 012 op gezet, omdat ik dat gewend was. Toen stapsgewijs naar 010 gegaan en daar blijven hangen.

Op een akoestische gitaar vind ik 012 gewoon fantastisch warm, vol en hard klinken, heel fijn!

010 Valt prima te benden, t is iets harder werken dan dunnere snaren maar die paar noten omhoog lukt dan ook prima. Ik heb gewoon graag iets in mn handen, het gevoel dat ik wat moet doen voor mn muziek. Dunnere snaren vliegen voor mn gevoel alle kanten op en je voelt ze nauwelijks, al speelt het supersnel. k Vind 010 een prima compromis :)

Met die aanslag van mij zouden dunnere snaren het wrs ook niet overleven..

drap
12 oktober 2007, 11:40
elektrisch (strat en superstrat): .01
staalsnarig akoustisch: geen idee, daar liggen al zeker een jaar lang dezelfde op...

We hebben het nu niet over de spinnewebben he, we hebben het over de snaardikte.

tabmaniac
12 oktober 2007, 11:49
ik speel in dropped C, een tijdje volgehouden met 009, nu toch maar overgestapt op 010..:)

FruscianteFan
12 oktober 2007, 12:16
Als vervolgens mensen zeggen dat ze met dunnen snaren neit zuiver kunnen benden is dat natuurlijk alleen maar een kwastie van wennen of een gebrek aan techniek. Dat is pas gay.Gebrek aan techniek zou ik het niet willen noemen. Het is eerder subtiel versus krachtig - geen van beide is gay. Niet dat er iets mis is met gay.


Dat zoeken naar de juiste snaren vind ik eigenlijk gewoon gelul. Standaard zaten op beide mijn gitaren .009 setjes. Toen de Jackson opgeknapt was heb ik bij toeval maar .011 / .049 snaren gekocht van Elixer. Dit speelde zo fijn (vooral vegeleken bij mijn vorige ervaring) dat nu ook mijn stratje .011's heeft. Perfect!Dan heb je geluk gehad, maar misschien zou bijvoorbeeld .012 je nog veel meer bevallen. Ik zeg niet dat het kortzichtig is om tevreden zijn met je snaren, ik vind het alleen vreemd dat je je zoeken naar de juiste snaren geluk vindt, terwijl je er zelf al baat bij hebt gehad - al was dat maar toeval.


We hebben het nu niet over de spinnewebben he, we hebben het over de snaardikte.U weet toch dat 0,010 = 0,01? Nouja, strict genomen is 0,010 significanter, maar .01 is niet (per definitie) kleiner dan .010.

drap
12 oktober 2007, 12:28
U weet toch dat 0,010 = 0,01? Nouja, strict genomen is 0,010 significanter, maar .01 is niet (per definitie) kleiner dan .010.

U mag je zeggen hoor. Maar verdomd, je hebt nog gelijk ook! :chicken:

Nellyrocks
12 oktober 2007, 13:10
Het echte werk begint natuurlijk bij 0.011 :cooler:

0.011 is echt heel dun. :)

Terence
12 oktober 2007, 13:27
ik speel in dropped C, een tijdje volgehouden met 009, nu toch maar overgestapt op 010..:)


:o Ik kom dan echt in de knoop met die snaren die alle kanten op slingeren.

Nobler
12 oktober 2007, 13:50
Ik speel al jaren met 008. Ik vind dat mijn muziek dan het beste uit mijn vingers komt en er heeft nog nooit iemand geklaagd over gebrek aan toon. Onlangs nog eens bijna een jaar op mijn ES 335 geprobeerd of ik aan 009 kon wennen, maar zelfs na maanden was ik er nog niet aan gewend, dus terug naar 008.

Op een Squier (mijn campinggitaar) zitten nog de originele snaren. Dat zullen geen 008's zijn geweest, ik denk 009's. Dat speelt best redelijk, maar ik voel het wel in mijn vingers na een avond spelen.

Vreemd genoeg onlangs een kwartier gespeeld op een Duesenberg in de muziekzaak waar 010's op zaten, en ook dat ging eigenlijk heel goed, maar dat was ook maar een kwartier. Voorlopig hou ik het bij 008's omdat ik eigenlijk geen echt goede reden heb om dikker te gaan gebruiken.

BLOK182
12 oktober 2007, 14:58
Ik speel altijd met lekker dikke snaren. Op mijn LP Custom ligt nu een GHS Zakk Wylde Lo Tune set, waarvan de hoge drie (normaal 011) vervangen zijn door snaren uit een 012-set. Loopt dus van 012 naar 070:-) Op de andere LP ligt nu 011-060, zodat die gitaar ook gewoon in E gestemd kan worden. De Custom mag niet hoger dan Es:p Op mijn Gretsch en PRS liggen gewoon 011 setjes, dit omdat ze niet zo'n zware sound nodig hebben:p

Yamhammer_71
12 oktober 2007, 15:04
Dunne snaren zijn niet 'totally gay' -> iedereen heeft een andere set-up en stijl en ik kan me voorstellen dat als je met (ontzettend) veel gain speelt, heel erg tevreden kunt zijn met 0.09 of zelfs 0.08 en dat dit zelfs de beste oplossing voor je zou kunnen zijn. Eigenlijk prefereer je dan een makkelijke, snelle bespeelbaarheid.

Ik ben nu met minder gain gaan spelen, eigenlijk alleen met het crunch-kanaal van de amp (+ eq).
Voor mijn Les Pauls vind ik 0.010 snaren het beste bij deze set-up passen.
Ze hebben wat meer ballen en 'tone'.

Als ik nu terugdenk aan de 0.09 snaren waren dat echt spaghetti-sliertjes zonder 'balletjes' erbij... :satisfie:

De metal-zone gaat de prullenbak in, eveneens het volume-pedaal (FV-5). Hiervoor is een amp footswitch in de plaats gekomen en eigenlijk werk ik ook veel liever met de toon/volumeknoppen van de gitaar.
Ik heb veel met de MT-2 en FV-5 ge-experimenteerd (zelfs met een optreden), maar in feite zijn dit beiden ontzettende 'tone-suckers'.

drap
12 oktober 2007, 15:26
Zie? Zo gay als wat. Een beter bewijs krijg je niet.

tabmaniac
12 oktober 2007, 15:30
:o Ik kom dan echt in de knoop met die snaren die alle kanten op slingeren.

haha, ik vind het heerlijk:) met mn sg speelde ik een tijdje in Dropped B met 009;)
maarja, dat is dan weer zo'n extreem voorbeel he :cooler:

Raffel
12 oktober 2007, 15:37
ik vind dit soort topics altijd zo kort door de bocht. Ik gebruik 0.10 setjes in normale stemming en 0.11 in lagere stemming. Maak dus om te beginnen eens onderscheid tussen tunings. Wellicht dat je dan een (evengoed kromme) vergelijking kan trekken met conclusies waar geen hond wat aan heeft.

Tristan
12 oktober 2007, 15:51
Een opmerking die ik wel mis in dit topic is, wat past er bij je gitaar?
Ik merk namelijk dat sommige gitaren wat betreft klank duidelijk gebaat zijn bij dikkere snaren maar dat te dikke snaren ook weer een belemmering kunnen vormen voor de natuurlijke klank van de gitaar...
Ik vind 0.09 snaren meestal te dun om de optimale klank van de gitaar weer te geven maar een setje 0.11 kan ook te dik zijn en niet open genoeg klinken op sommige gitaren...
Daarnaast ligt het natuurlijk ook aan je tuning inderdaad, ik werk steeds meer met stemmingen in drop D, drop Eb en dergelijke en dan merk ik dat bij een standaard 0.10 setje de laagste snaar niet altijd even strak blijft...
Tot voor kort speelde ik meestal 0.10's op gitaren met Fender mensuur en 0.11's op gitaren met Gibson mensuur maar ik ben nu van plan over te stappen naar iets dikkere setjes...
Ik speel overigens altijd D'Addario, ze spelen duidelijk stugger dan andere snaren maar klinken, waarschijnlijk daardoor, ook duidelijk helderder en opener dan de meeste andere snaren heb ik het idee, ze gaan bij mij ook het langste mee...

Kim Wilson
12 oktober 2007, 15:56
Een opmerking die ik wel mis in dit topic is, wat past er bij je gitaar?
Ik merk namelijk dat sommige gitaren wat betreft klank duidelijk gebaat zijn bij dikkere snaren maar dat te dikke snaren ook weer een belemmering kunnen vormen voor de natuurlijke klank van de gitaar...
Ik vind 0.09 snaren meestal te dun om de optimale klank van de gitaar weer te geven maar een setje 0.11 kan ook te dik zijn en niet open genoeg klinken op sommige gitaren...
Daarnaast ligt het natuurlijk ook aan je tuning inderdaad, ik werk steeds meer met stemmingen in drop D, drop Eb en dergelijke en dan merk ik dat bij een standaard 0.10 setje de laagste snaar niet altijd even strak blijft...
Tot voor kort speelde ik meestal 0.10's op gitaren met Fender mensuur en 0.11's op gitaren met Gibson mensuur maar ik ben nu van plan over te stappen naar iets dikkere setjes...
Ik speel overigens altijd D'Addario, ze spelen duidelijk stugger dan andere snaren maar klinken, waarschijnlijk daardoor, ook duidelijk helderder en opener dan de meeste andere snaren heb ik het idee, ze gaan bij mij ook het langste mee...
Maar, zijn dunne snaren gay of niet?

vulvasonic
12 oktober 2007, 16:04
Maar, zijn dunne snaren gay of niet?

Jezelf een pielindebibs laten stoppen, terwijl je een behaarde kerel ligt te pijpen..., DAT is gay.

Kim Wilson
12 oktober 2007, 16:05
Jezelf een pielindebibs laten stoppen, terwijl je een behaarde kerel ligt te pijpen..., DAT is gay.
Zonder meer. :)

vulvasonic
12 oktober 2007, 16:06
Zonder meer. :)

Onder meer..... :D

Kim Wilson
12 oktober 2007, 16:07
:seriousf:


Goed, tijd om naar huis te gaan. Duidelijk. :D

Yamhammer_71
12 oktober 2007, 16:07
Een opmerking die ik wel mis in dit topic is, wat past er bij je gitaar?
Ik merk namelijk dat sommige gitaren wat betreft klank duidelijk gebaat zijn bij dikkere snaren maar dat te dikke snaren ook weer een belemmering kunnen vormen voor de natuurlijke klank van de gitaar...
Ik vind 0.09 snaren meestal te dun om de optimale klank van de gitaar weer te geven maar een setje 0.11 kan ook te dik zijn en niet open genoeg klinken op sommige gitaren...

Persoonlijk vind 0.011 snaren te gauw modderig worden op Les Pauls en hebben ze het 'net' niet.
Dit verschilt per gitaar en is tevens een persoonlijke voorkeur. Een maat van mij heeft een SG Special Faded met 0.011 snaren en dat speelt ondanks de dikte toch nog comfortabel -> niet op mn Les Pauls (altijd 0.010).

Orgasmocaster
12 oktober 2007, 16:16
Haha, ik denk dat de meeste antwoorden mijn mening bevestigen :)
voor de duidelijkheid, ik heb niet gezegd dat dunne snaren gay zijn, ik wilde alleen mijn 'point' duidelijk maken. ;)
ik heb zelf dus over de laatste 25 jaar van alles geprobeerd en dus uiteindelijk blijven steken op 9 (en 10 op 24 3/4) en vind 8 zelfs fijn op mn superstrats (vooral met een platte radius)

Persoonlijk kan ik geen verschil horen in toon, maar wel als je een vers setje snaren dr op zet. daarom denk ik dat het daardoor misschien klinkt als een verbetering als je dr een vers setje dikkere snaren op zet.


kan me voorstellen dat veel mensen 0.009 erg interessant vinden omdat het makkelijk speelt.
dat is toch het hele punt! gitaristen zijn toch gemakzuchtig? :) seriously, waarom zou je het jezelf moeilijker maken..

conclusie is in iedergeval dat dunne snaren lovers zich niet hoeven te schamen!

Melon1510
12 oktober 2007, 16:33
...is bovenstaande post bedoeld om deze discussie te beëindigen?

Ik speel nu op 0.11 en dat bevalt me eigenlijk erg goed, misschien neem ik de volgende keer 0.12. Wat ik erg mooi vind aan dikke snaren is dat de toon zo goed geaccentueerd wordt, als men begrijpt wat ik bedoel. Ik heb het gevoel dat je met dikkere snaren de toon veel beter op zichzelf laat staan; als ik naar SRV luister vind ik altijd dat elke toon van hem echt staat.
Maar als dunnere snaren door jou geprefereerd worden of ze beter bij jouw speelstijl passen, waarom zou dat dan voor mietjes zijn? :hippie:

marter544
12 oktober 2007, 16:47
haha, ik vind het heerlijk:) met mn sg speelde ik een tijdje in Dropped B met 009;)
maarja, dat is dan weer zo'n extreem voorbeel he :cooler:

:o Ik kan me niet voor stellen dat dat lekker speelt... Flubbert dat niet alle kanten op als je een beetje hard aanslaat, en worden je palm-mutes niet erg modderig? Speel zelf met 0.010 gewoon in E, soms in Eb. M'n SG ligt 0.011 op en die staat meestal in D.

nevyn292
12 oktober 2007, 16:51
dunne snaren gay?

ik speel zelf meestal 0.010 of 0.09, ga denk ik een veer uit mn strat halen en wat dunnere snaartjes op zetten, eens kijken hoe dat speelt. lijkt me neit echt gay :stop:

BLOK182
12 oktober 2007, 16:52
Wat wel leuk is als je dikke snaren gewend bent, is spelen op 009 en 008. Benden to the max!

nevyn292
12 oktober 2007, 16:59
en of, maar het is vooral om de tremolo wat mobieler te maken :hippie:

maar dat is wel een voordeel van dunne snaren, lekker benden, en dikke snaren leveren meer tone op? volgens mij is dat ook maar een fabeltje, het is gewoon maar wat je lekker vind 8-)

zelf zou denk ik voor mij de 2 hoogste snaren dun moeten zijn, en de laagste 3 weer wat dikker, vooral dikkere snaren liggen me wat beter bij het riffwerk.

Orgasmocaster
12 oktober 2007, 17:11
...is bovenstaande post bedoeld om deze discussie te beëindigen?


Nee.. hoezo?
ik trok alleen maar een conclusie

Evil-Payasos
12 oktober 2007, 17:13
Dun = Gay


en jullie weten het wel...

Bouke
12 oktober 2007, 17:22
Ik heb het idee dat je het verschil beter kunt horen/voelen als je met weinig gain speelt. Veel gain >> dikte van de snaren minder belangrijk voor de 'tone' (lees dikte en sustain >> want dat wordt ná de gitaar geregeld). Weinig gain >> dunne snaartjes lijken dan minder body te geven aan het geluid (want >> je gitaar/snaar-combi moet het doen)

Bovenstaande even los van wat je zelf het lekkerst vind bij een bepaalde gitaar.

Speel zelf al heel lang EB Powerslinky's (11-48 ) op al mijn gitaren. En op de gitaren onderling voelt je best veel verschil in weerstand (mag je dat zo noemen op een gitaarsnaar?) van de snaar.

Enneh... een beetje gay is een 'bear' tegenwoordig dus je zou verwachten dat die wel wat dikkere snaren aankunnen :D

Rutger
12 oktober 2007, 17:30
Dunne snaren gay? Als Steve Vai 009's gebruikt, zou je die conclusie wel kunnen trekken ja

marter544
12 oktober 2007, 17:36
http://www.youtube.com/watch?v=twQlpFrm5iM&mode=related&search (http://www.youtube.com/watch?v=twQlpFrm5iM&mode=related&search)= gay? :chicken: (http://www.youtube.com/watch?v=twQlpFrm5iM&mode=related&search)

Tristan
12 oktober 2007, 17:48
Persoonlijk vind 0.011 snaren te gauw modderig worden op Les Pauls en hebben ze het 'net' niet.
Dit verschilt per gitaar en is tevens een persoonlijke voorkeur. Een maat van mij heeft een SG Special Faded met 0.011 snaren en dat speelt ondanks de dikte toch nog comfortabel -> niet op mn Les Pauls (altijd 0.010).

Dat hangt echt van de Les Paul af...
Ik begrijp wat je bedoelt, met name wat betreft de modernere Les Pauls maar een echte ouderwetse Les Paul klinkt een heel stuk opener dan je zou verwachten en die kan makkelijk 0.11 hebben, mijn ES335 kan ook makkelijk 0.11 hebben, boemend laag en rinkelend hoog...

Tristan
12 oktober 2007, 17:51
Maar, zijn dunne snaren gay of niet?

Mijns inziens in zeker zin natuurlijk wel omdat ze naar mijn idee meestal niet de optimale natuurlijke klank van de gitaar weergeven...
Let wel, hiermee bedoel ik het akoestische geluid van de gitaar en de uiteindelijke invloed daarvan op het versterkte geluid...

Melon1510
12 oktober 2007, 18:00
Nee.. hoezo?
ik trok alleen maar een conclusie

Zo kwam het een beetje op me over ;)

Edit: Wat me overigens opvalt, is dat de meeste mensen die hier reageren juist dunne snaren hebben...

zeppo
12 oktober 2007, 20:12
Zo kwam het een beetje op me over ;)

Edit: Wat me overigens opvalt, is dat de meeste mensen die hier reageren juist dunne snaren hebben...
Ja natuurlijk! De mensen met de dikke snaren hebben nu nog pijn in hun vingertoppen na de repetitie van gisteren, ze denken nu echt nog niet aan typen, terwijl de .009 gebruikers ...

nevyn292
12 oktober 2007, 20:26
kan iemand 'dunne snaren' even definieren? ik denk zelf aan 0.08 en kleiner

Keesz
12 oktober 2007, 20:45
''Hoe dikker de snaren, hoe vetter de riff''

Van Dattum
12 oktober 2007, 21:06
''Hoe dikker de snaren, hoe vetter de riff''

The bigger the cushion, the better the pushing :seriousf:

AutoStatic
12 oktober 2007, 21:31
Ja natuurlijk! De mensen met de dikke snaren hebben nu nog pijn in hun vingertoppen na de repetitie van gisteren, ze denken nu echt nog niet aan typen, terwijl de .009 gebruikers ...Oh? Terwijl ik dit typ zit ik een met .011 besnaarde gitaar te bespelen door een Vox AC30 met 2 delays en een Fender tube reverb.





In Guitar Rig dan hè.

Brent Ray Vaughan
12 oktober 2007, 22:05
Ik ben een mietje, maar speel met dikke snaren.

FruscianteFan
13 oktober 2007, 01:56
kan iemand 'dunne snaren' even definieren? ik denk zelf aan 0.08 en kleinerIs ook weer persoonlijk. .011 gaat nog wel, maar .010 vind ik zelf echt dun.

Azrael
13 oktober 2007, 02:11
Op mijn vroegere Ibanez RG3120 vond ik alles boven 0009 al te dik. Op mijn huidige LC Comet vind ik 0.10 precies goed qua spanning. De onderste snaren het liefst nog wat extra dik (zo'n hybride setje). Wat mij betreft dan echt ideaal.

interessander
13 oktober 2007, 10:45
Net maar weer een 010-052 setje op mn gitaar gezet, dan kun je zo lekker graven in die snaren, als ze dunner zijn dan geven ze me te veel mee.

Yamhammer_71
13 oktober 2007, 18:30
Net maar weer een 010-052 setje op mn gitaar gezet, dan kun je zo lekker graven in die snaren, als ze dunner zijn dan geven ze me te veel mee.

+1

0.08 en 0.09 snaren vallen onder de noemer 'dun'.

0.010 al zeker niet meer.
Ik moet er niet aan denken om 0.011 op een LP te gooien, 'hoe moeilijk wil je doen?!' denk ik dan altijd. Maargoed ik speel meer solo dan slag, dus 0.011 -> NO FUCKING WAY. Dan lijkt het net of je op een akoestische gitaar loopt te soleren...naar mijn mening ga je dan ook stijver spelen, ook al krijg je er meer 'tone' door.
Met 0.010 snaren kun je al een goede druk uitoefenen op de snaren en je hierdoor meer 1 voelen met het instrument.

0.09 is te dun, 0.011 is te dik.
0.010 is gewoon perfect, met name als je een solo-gitarist bent (!).

jasper159
13 oktober 2007, 18:48
Jasper <3 0.011

Lekker moeite doen en dikke sound!
Ik denk er zelfs aan om 0.012 op mijn ibanez te zetten

Yamhammer_71
13 oktober 2007, 19:03
Jasper <3 0.011

Lekker moeite doen en dikke sound!
Ik denk er zelfs aan om 0.012 op mijn ibanez te zetten

OMG :o

Als je blues/jazz of slag speelt kan ik me voorstellen dat je het fijn vindt om moeite te doen en dus lekkere dikke snaren prefereert voor een dikke tone.

Al het andere werk met 0.012 is echt kansloos!

Nevaratoiel
13 oktober 2007, 19:15
Ik heb een 0.09-0.42 setje. Ik ben nog niet zo lang aan het spelen, maar ik merk wel dat ik met de dikste snaren echt wel moeite heb om ze goed in te drukken. Vooral als je accoorden speelt. Zou het misschien zijn dat mijn vingerspieren nog niet goed ontwikkeld zijn of zou ik 0.08 moeten nemen?

jasper159
13 oktober 2007, 19:22
OMG :o

Als je blues/jazz of slag speelt kan ik me voorstellen dat je het fijn vindt om moeite te doen en dus lekkere dikke snaren prefereert voor een dikke tone.

Al het andere werk met 0.012 is echt kansloos!

Jep, ik speel toch liefst stevige bluesrock.
0.011 vind ik toch heel fijn, dus een keertje 0.012 proberen kan geen kwaad lijkt me =)

Azrael
13 oktober 2007, 20:52
Ik heb een 0.09-0.42 setje. Ik ben nog niet zo lang aan het spelen, maar ik merk wel dat ik met de dikste snaren echt wel moeite heb om ze goed in te drukken. Vooral als je accoorden speelt. Zou het misschien zijn dat mijn vingerspieren nog niet goed ontwikkeld zijn of zou ik 0.08 moeten nemen?

Nee, das echt een kwestie van oefenen. Mijn basgitaar heeft 110 als dikste en dat valt ook prima in te drukken. In het begin heb je gewoon slappe klauwen.

Neals
13 oktober 2007, 22:41
Ik speel 010 op een LP, en heb voor thuisgebruik only een Telecaster met 011 bespannen.

Leuke is dat een zwaar bespannen gitaar qua oefenen gigantische voordelen heeft zoals het gigantisch snel spelen op de dunner bespannen gitaar. Als je me een gitaar met 009 in de handen geeft dan gaat het spelen ineens hardstikke snel.

Maar het blijven voorkeuren, net als Yamhammer werkt voor mij ook het beste om heel basic een gitaar + amp te hebben.

Kim Wilson
13 oktober 2007, 22:43
OMG :o

Als je blues/jazz of slag speelt kan ik me voorstellen dat je het fijn vindt om moeite te doen en dus lekkere dikke snaren prefereert voor een dikke tone.

Al het andere werk met 0.012 is echt kansloos!
Waarom zou het in de blues of jazz wel kunnen, en voor de rest niet?

vulvasonic
14 oktober 2007, 02:09
Ik heb een 0.09-0.42 setje. Ik ben nog niet zo lang aan het spelen, maar ik merk wel dat ik met de dikste snaren echt wel moeite heb om ze goed in te drukken. Vooral als je accoorden speelt. Zou het misschien zijn dat mijn vingerspieren nog niet goed ontwikkeld zijn of zou ik 0.08 moeten nemen?

Juist voor het accoordenwerk verkiest men vaak dikkere snaren boven de dunnere. Ze blijven beter op stemming, het geluid is voller (en nee, dat is geen fabeltje), de snaren reageren beter op dynamiek EN door de strakkere spanning (want gitaristen denken vaak dat ze alleen een linkerhand hebben) heeft het, dat geldt voor mij persoonlijk althans, de eigenschap om veel nauwkeuriger en strakker te spelen.

Dat je meer moeite hebt met het indrukken van de snaren kan heel goed te maken hebben met de afstelling van de gitaar. De meeste van mijn gitaren hebben een standaard .011 setje. Eén van mijn gitaren is voorzien van een .010 setje, maar deze gitaar is niet goed afgesteld en speelt zwaarder dan de andere.
Het goed (laten) afstellen van je gitaar kan dus heel belangrijk zijn.

Orpheo
14 oktober 2007, 11:25
ik ben t helemaal met vulva eens. Om zijn lijn echter door te voeren; bij mij is t nog extremer. Ik heb de bovenste 3 van een 011 pakkie, en de onderste 3 lopen tot .54 of.56 (naargelang t merk ik neem). dikker werkt bij mij niet. .11 gaat vaak tot maar .48 of .50 hooguit. Ik heb gemerkt dat mijn riffs veel strakker en dikker worden met die snaren. pinch harmonics gaan dan ook beter. Mijn slaghand is heel 'agressief'. Dunne snaren knappen echt heel snel. 010 knapt al te snel. Ik weet dat dat met een betere techniek op te lossen, is, maar door het akkoord echt te spelen en 'uit mijn arm' te halen, krijg ik die agressieve sound die ik juist wil.

Orpheo
14 oktober 2007, 11:27
OMG :o

Als je blues/jazz of slag speelt kan ik me voorstellen dat je het fijn vindt om moeite te doen en dus lekkere dikke snaren prefereert voor een dikke tone.

Al het andere werk met 0.012 is echt kansloos!

jou opmerking is kansloos. Ik heb op mijn studio/custom ook 012 liggen. Die gitaar trekt dat makkelijk. met alle andere diktes kan die gitaar niet uit de voeten.

imlikeajungle
14 oktober 2007, 12:10
Ik speelde 011-052 in E op mijn strat, nu staan beide gitaren in drop B en gebruik ik 013-062.

Nevaratoiel
14 oktober 2007, 13:41
En waar kan ik mijn gitaar laten afstellen?

jasper159
14 oktober 2007, 14:18
In elke muziekwinkel.
Misschien nog best waar je hem gekocht hebt, daar is het gratis (zou het gratis moeten zijn)

Nevaratoiel
14 oktober 2007, 15:10
Ik heb mijn gitaar op het internet besteld en ik ga 'm echt niet terug sturen. :P

Maar bedankt. :)

jasper159
14 oktober 2007, 15:14
Plaatselijke muziekwinkel?
Vriend/kennis die dat kan?
Misschien iemand van gitaarnet van bij jou in de buurt die kan helpen?

Nevaratoiel
14 oktober 2007, 16:27
Plaatselijke muziekwinkel... Nijmegen, Schreeven, maar daar ga ik niet meer heen.

Vriend/kennis, nee.

Als er iemand is in de buurt van Nijmegen..... :)

Rocketman
14 oktober 2007, 16:50
Al die metal figuren spelen op dunne snaartjes, hebben vaak lang haar en die gitaartjes zien er ook meestal niet uit.

Maar er komt meestal wel een grote bak herrie uit.

Volgens mij is de belangrijkste reden voor dikkere snaren een betere tone en een betere sustain. Dit is met name belangrijk als je geen of weinig effecten gebruikt. Veel mensen gebruiken effecten en amps waarbij het nauwelijks meer uitmaakt wat voor gitaar je gebruikt, laat staan de snaardikte. En dunne slappe snaartjes spelen nou eenmaal makkelijker, dat is een feit. Echter op mijn Gretsch Tennessean 0.010 geprobeerd en dat was al niks dus 0.009 zou helemaal een ramp zijn. Mijn brug zou constant alle kanten opblubberen. Dus ik hou het maar bij 0.011. :cooler:

interessander
14 oktober 2007, 16:55
Al die metal figuren spelen op dunne snaartjes, hebben vaak lang haar en die gitaartjes zien er ook meestal niet uit.

Maar er komt meestal wel een grote bak herrie uit.



Prachtige generalisatie, maar de meeste metalgitarsten die ik ken. mijzelf incluis, houden nu juist van dikke snaren. Dat past beter bij de aggresieve speelwijze, op een .009 set kun je niet lekker palmmuten.