PDA

View Full Version : Het begin van de metal.



polysix
11 oktober 2007, 20:49
De laatste tijd begin ik heavymetal steeds meer te waarderen, vooral de bands die aan de grondslag lagen van de metal. Van daar uit zou ik graag wat luistertips mee krijgen.

De zwaardere bands die ik gaaf vind zijn bijvoorbeeld Budgie, Black sabbath, MC5, the blue cheer maar ook iron butterfly vind ik tof. Brand maar los.

sjakie1945
11 oktober 2007, 21:07
Metallica begon.. samen met Slayer.. de trash metal.. denk dat iedereen daar wel over eens is :rockon:

polysix
11 oktober 2007, 21:18
graag wat beter geinformeerde en onderbouwde informatie dan die van sjakie alstublieft.

Debaser
11 oktober 2007, 22:07
kijk de DVD van aheadbangers journey maar...
goed onderbouwd !

http://www.metalhistory.com/

robby-C.rock
11 oktober 2007, 22:13
het echte begin is haast geen metal te noemen...

Black Sabbath is het absolute begin van de metal,
ook al vind ik het meer hard rock

E-J
12 oktober 2007, 12:10
het echte begin is haast geen metal te noemen...

Black Sabbath is het absolute begin van de metal,
ook al vind ik het meer hard rock

Black Sabbath is dan ook één van de eerste heavy metal bands ;)

NickG
12 oktober 2007, 14:27
Ja aardige documentaire is dat! Het oude spul is altijd wat minder vast geroest in een hokje dan veel hedendaagse genre muziek (zie ook bv hiphop). Erg leuk bv, van die mond harmonica blues solo's op het eerste album van Black Sabbath. Alleen aan je lijstje te zien heb je volgens mij er zelf nog de meeste verstand van (de helft ken ik niet).

nevyn292
12 oktober 2007, 14:41
uhh, judas priest :rockon: & iron maiden. def leppard hoort natuurlijk ook helemaal in het rijtje thuis :cooler:

Bram+
12 oktober 2007, 16:27
De vroegste track die mij zo te binnen schiet die ik echt associeer met metal is Achilles Last Stand van Led Zeppelin. Galloperende baslijn, de drums, gitaarharmoniëen en de algehele mood van het nummer.

In bepaald werk van bijvoorbeeld King Crimson zijn zeker roots van het metalgenre te vinden. Hun jaren 60/70-werk is misschien iets te 'psychedelisch' om echt als heavy metal te zien, maar het ontbreken van standaard bluesinvloeden die de hard rockbands uit die tijd hebben, is toch wel een begin (althans, dat zie ik als grootste verschil tussen archetypische hard rock en heavy metal). Het album 'Red' van King Crimson is m.i. wel het duidelijkste voorbeeld.

Verder denk ik aan vroege albums van Queen.

Jimwoud
12 oktober 2007, 18:27
Deep Purple heeft ook flink een steentje bijgedragen aan de heavy metal. luister maar een 'hard lovin man' uit '69. Daar zitten de bekende galopperingen in. Maar ook highway star of speed king. En Black Sabbath was meer wat trager. Maar die twee zijn denk ik wel de grondleggers.

Tho
12 oktober 2007, 18:54
Metallica begon.. samen met Slayer.. de trash metal.. denk dat iedereen daar wel over eens is :rockon:

net zo als de gehele Nederlandse thrash en deathmetal scene het er over eens is dat wij geen trash, maar thrash zijn

Baker
12 oktober 2007, 19:19
black sabbath begon toch met palm muting?
En dan bedoel ik hakken op de E.

Baker
12 oktober 2007, 19:22
zie http://en.wikipedia.org/wiki/Heavy_metal_music

Kris Haex
12 oktober 2007, 23:58
Black Sabbath is de eerste echte heavy metalband, ze worden ook wel Grandaddy of Heavy metal genoemd, en ja, ik vind ze ook wel metal klinken, met hun demonische riffs. Ze hadden zo'n duister sfeertje. En dan Deep Purple heeft ook wel wat in de pap te bokken, Blackmore heeft zeker oo dingen gedaan die nu in de heavy metal gedaan worden. Het schijnt ook dat Ian Paice de eerste dubbele bas drummer was. We mogen Tony Iommi dankbaar zijn.

interessander
13 oktober 2007, 00:02
Die documentaire is erg leuk inderdaad, zo'n lompe metalboer van cannibal corpse die puur theoretisch zegt dat de "diminished 5th" voor hem metal is.
En ik geloof dat de double bass oorspronkelijk uit de jazz hoek komt, had ook een connectie met tap-dansers.....
Het zal zeker eerder begonnen zijn maar voor mij persoonlijk wordt het vanaf black sabbath pas interessant.

Trocar
13 oktober 2007, 00:02
Het schijnt ook dat Ian Paice de eerste dubbele bas drummer was.

Ik geloof dat dat in de jaren 40 en 50 al gedaan werd door verscheidene jazz-drummers.
(Oeh, Interessander was me voor ;) )

interessander
13 oktober 2007, 00:11
blablabla "diminished 5th" blablabla

Nog een leuk stukje hierover:

"There shouldn't, theoretically, be anything scary about a musical interval. Just as turning round three times with your eyes closed while reciting the Hail Mary probably won't make the devil appear before you, despite generations of schoolchildren believing otherwise, so playing the note of C followed by F sharp shouldn't encapsulate the essence of evil - but somehow it does. The movement from the first tone in a scale to the fifth, known as the perfect fifth, was the first accepted harmony of the Gregorian chant after the use of the octave. It was discovered in the 11th century that moving down a semitone to the diminished fifth created dissonance, and a nasty feeling of foreboding and dread. The church of medieval Europe quickly banned it, reputedly relying on torturous methods to ensure that the ban was upheld."
............................................
"For some, though, the Devil's Interval has been where they want to stay. "I didn't think I was going to make devil music," says Tony Iommi of Birmingham's metal pioneers Black Sabbath, who used the diminished fifth on the band's 1970 debut to doom-laden effect. "It was just something that sounded right." Ever since, heavy metal bands have used the Devil's Interval whenever evil demands to be summoned - the American band Slayer even named their album Diabolus in Musica after it."

Kris Haex
13 oktober 2007, 12:54
Ah zo, zou kunnen ja dat Jazz-drummers die dubbele bas al eerder toepaste. Maar Heavy metal begint toch niet eerder dan Black Sabbath hoor, Black Sabbath is de eerste echte Heavy metal!

TimmU
13 oktober 2007, 20:57
Metallica begon.. samen met Slayer.. de trash metal.. denk dat iedereen daar wel over eens is :rockon:

Compleet niet waar. punt 1 : men schrijft THrash , ipv Trash , en vóór Metallica en slayer had je nog véél meer bands , uit de bayside area.daar komt ook de 'originele' thrash vandaan: bayside Thrash. luister is naar Exodus ,Pantera,enz.

andy
17 oktober 2007, 23:09
Hard rock/metal bands van het eerste uur is het Britse kwartet, Deep Purple, Led Zeppelin, Uriah Heep en het al eerder genoemde Black Sabbath.

Uit Amerika: Blue Oyster Cult, Ted Nugent, Grand Funk Railroad.

Maar al deze bands kunnen tegenwoordig onder de kop van melodieuze rock. ;)

Helter Skelter
17 oktober 2007, 23:37
Deep Purple heeft ook flink een steentje bijgedragen aan de heavy metal. luister maar een 'hard lovin man' uit '69. Daar zitten de bekende galopperingen in. Maar ook highway star of speed king. En Black Sabbath was meer wat trager. Maar die twee zijn denk ik wel de grondleggers.

jongens, vergeet al die namen en titels die hier genoemd worden, de eerste en enige echte heavy metalsong is en zal altijd blijven:


HELTER SKELTER :rockon:

axis303
17 oktober 2007, 23:38
O.a. over dubbel bass drumming:

The combination of blues-rock with psychedelic rock formed much of the original basis for heavy metal. One of the most influential bands in forging the merger of genres was the power trio Cream, who derived a massive, heavy sound from unison riffing between guitarist Eric Clapton and bassist Jack Bruce, as well as Ginger Baker's double bass drumming. Their first two LPs, Fresh Cream (1966) and Disraeli Gears (1967) are regarded as essential prototypes for the future style. The Jimi Hendrix Experience's debut album, Are You Experienced (1967), was also highly influential. Hendrix's virtuosic technique would be emulated by many metal guitarists and the album's most successful single, "Purple Haze," is identified by some as the first heavy metal hit.

Kris Haex
18 oktober 2007, 00:18
Tony Iommy, Black Sabbath, eerste metal, niet Jimi! Black Sabbath!! Jimi kan wel een invloed gehad hebben, metal is uit rock ontstaan, maar Black Sabbath was toch wel de eerste echt heavy metal-band, punt. Hoewel Ritchi Blackmore er ook wel heeft toe bijgedragen. Maar Tony is da man!

drap
18 oktober 2007, 00:27
Stooges, somebody? Ik kan trouwens wel begrijpen waarom veel mensen Hendrix noemen als één van de aanstichters. Voor die tijd was het qua attitude behoorlijk metal en was hij ook één van de eerste die op een bepaalde manier met een dosis gain omging.

Negative K3 fan
18 oktober 2007, 01:54
the immigrant song van led zeppelin (http://www.youtube.com/watch?v=lDV5biYcCEY) is hét eerste metal nummer

punt

hendrix_appendix
18 oktober 2007, 03:14
Daar ben ik het eigenlijk wel mee eens, meer hardrock dan Helter Skelter imo.

hier een betere clip, led zep op hun best (http://h)

Dick Wolkendeck
18 oktober 2007, 14:31
Tja ik denk dat het vooral om de noten en het ritme gaat, niet om het geluid/de productie. De compositorische aanpak dus maakt het Heavy Metal.

Ian pace heeft overigens nooit een dubbele bass gehad. Hij zei ooit in een interview dat hij (in de band van Gary Moore) wel veel noten speelde op de bassdrum maar dat hij t.o.v. andere drummers een te grote achterstand had om nog aan de dubbele bass te beginnen. Remember Pinkpop 1983?
Een recensie: "Bij Gary Moore konden we de oordoppen weer ingeschroefd worden. De heren waagden zich zelfs aan de betonversie van Tulpen Uit Amsterdam, met oorverdovend gitaargeweld..."

Toen heette Heavy Metal dus nog Beton in NL. Serieus, Alfred Lagarde's Betonuurtje... (Led Zeppelin, Van Halen, Ram Jam). Dat is toch net zo leuke radio als Vara's Vuurwerk? En dat is ook al lang geleden. Nu rest onsAardschok KinK FM.


We hebben het toch over een muziekSTROMING? Dat stroomt dus, dat beweegt, dat verandert. En daarom is voor mij de oude hardrock, beton, gewoon Heavy Metal. Omdat dat nu eenmaal de huidige term is. Duidelijk te onderscheiden toch van K3 en F Bauer?
De Nijl heet aan het eind de Nijl en aan het begin de blauwe Nijl of de Witte Nijl, de hele tijd Nijl dus.

jw009
18 oktober 2007, 16:48
De Nijl heet aan het eind de Nijl en aan het begin de blauwe Nijl of de Witte Nijl, de hele tijd Nijl dus.

Prachtige metafoor

ericg
21 oktober 2007, 22:32
Het beign vd HM is Black Sabbath = Tony Iommi.
Maar de man die beste riffs en solos gemaakt heeft is natuurlijk
RITCHIE BLACKMORE.
Luistertip : 3 platen van Rainbow met Ronnie Jame Dodo. :p