PDA

View Full Version : element verkeerd om



nevyn292
11 oktober 2007, 19:31
ik kijk net nog eens goed naar mijn slagplaat, en ik zie waarempel dat mijn middelste element van mijn strat verkeerd om zit!(in de zin van hoog,laag, niet in de zin van dat de polepieces naar de verkeerde kant wijzen, naar beneden :hippie: )

maakt dit uit qua klank of niet? op zich zou het ook wel een stukje karakter 8-) van mijn gitaar kunnen gaan bepalen, op zich wel iets 'unieks'(wel heel groot woord vind ik). als ik zwart en witte draad weer omdraai is ie toch weer normaal, of vergis ik me hierin :chicken: ?

Madcow
11 oktober 2007, 19:50
moet je niet gewoon die schroefjes aandraaien?

nevyn292
11 oktober 2007, 21:36
en alles zo laten zitten bedoel je? kan ook, maar maakt het uit dat dat element omgedraaid zit of totaal niet?

Madcow
11 oktober 2007, 21:40
maak aub eens een foto, dat zou alles verklaren

no 1 hops
12 oktober 2007, 09:37
als je bedoelt dat alleen de aansluitdraden andersom zitten zal dat met een rwrp midden pup te maken heben en dan hoort dat zo

Nielsje
12 oktober 2007, 09:58
Ik denk dat je bedoelt dat je element achterstevoren erin zit. Bij strat elementen heb je zo'n 'pukkel' aan een kant, waar de element draden aan vastzitten. En die zit normaal naar achteren gericht(brug) en bij jou zit ie naar de kop gericht?

tja kan natuurlijk gewoon, geen idee wat het verschil precies is. je kan hem eens omdraaien.

ik heb in een van m'n strats m'n brug element andersom bedraad. Gevolg is wat meer ruis in de 4e stand, maar wel een super fijn geluidje :)

nevyn292
12 oktober 2007, 10:12
ja inderdaad, die pukkel zit naar boven gericht op mn middelste element, maar de draden zitten wel hetzelfde gewired als de andere elementen. hij is niet rw/rp wound. dit houdt dus in dat de pole piece die normaal voor de laagste snaar nu bij de hoogste snaar komt te zitten. een soort Jimmi hendrix idee, alleen die deed dat met zijn snaren ipv zijn element om te draaien. de grap is nu dat hij wel zoals de andere gewired zit, wat dus als resultaat oplevert dat de stroom er ook langs de andere kant heengaat dan bij de andere omdat hij achterstevoren zit, dus het magnetische veld t.o.v. de andere pick-ups van mn strat is nu omgekeerd bij deze.

weet iemand of dit echt een ander geluid geeft of niet? maakte het bij hendrix zoveel uit dat hij linkshandig speelde op een rechthandige gitaar met zn toon?

no 1 hops
12 oktober 2007, 16:07
stroom gaat via dezelfde weg want de pup is hetzelfde gewikkeld, alleen zal de energie opbouw vanwege afstand polepiece/snaar anders zijn