PDA

View Full Version : Zelfbouwpedalen en een paar vraagjes



nevyn292
11 oktober 2007, 18:49
zo, ik zat gisteravond dus even allerlei onderwerpen door te werken en toen liep ik waarachtig tegen een paar vraagjes aan.

fuzz e.d. het is natuurlijk allemaal wel ontzettend cool en alles, maar waarom werkt fuzz beter met single coils dan met humbuckers? want bij bijvoorbeeld overdrive scheurt de humbucker weer harder(naar mijn gehoor). komt dit door de extra brom die de single coil geeft?

en dan een vraag over de eeuwige vexter fuzz. zijn deze dingen moeilijk na te maken of is het peace of cake? op newtone staat een kitje voor een fuzzpedaal maar geeft dit ongeveer een soortgelijk geluid of is dit meer richting cheapo geluid?

en dan zag ik ook nog geweldige pedalen van damage control, waar buizen inzitten. naar wat ik gezien en gehoord heb van deze ben ik er zeer over te spreken, maar ik zie wel dat bijvoorbeeld bij de damage control er ook een metal pedaal is, welke aangegeven word als een normaal pedaal'stompbox', terwijl de demonizer(welke ik graag zou willen) staat dat het een pre-amp is. in welke zin verschillen deze twee van elkaar? ze geven wel ongeveer vergelijkbare geluiden, hetzij toch iets anders.

Goeiemorguh
11 oktober 2007, 19:21
Ik weet het ook niet precies maar volgens mij heeft het vooral met de impedantie verschillen tussen SC's en HB's te maken. Een fuzz heeft namelijk een behoorlijk lage ingangs impedantie, dat zorgt ervoor dat een deel van het signaal verloren gaat en dan met namen de hoge tonen, door de hoge impedantie met HB's is dit effect sterker dan met de lagere impedantie van SC's. En HB's hebben zoiezo al minder hoog als een SC dus neem aan dat dat de grote boosdoener is. Correct me if I'm wrong ;)

ponq
12 oktober 2007, 10:05
Ej, leuk dat je zelfbouw overweegt!

advies: staar je niet blind op 'grote' namen. Zvex/vexter maakt leuke pedaaltjes, daar niet van, maar er is zoveel meer...

"el cheapo" geluid? Wat versta je daar onder? Kost prijs van een fuzzfactory (qua onderdelen) ligt rond de 20 euro. Dat verschilt echt niet veel van legio andere effecten.

De fuzzfactory is niet moeilijk. De fuzzkits op newtone (muff fuzz bedoel je? of the bender) zijn beide klassiekers. De fuzzfactory ook, maar die is veel recenter.

Begin lekker met de mufffuzz, niet te duur en goed te doen. Als je die hebt gedaan volgen er vanzelf meer...trust me!

En dat sc vs hb verhaal.... dat maakt niet zoveel uit. Als t echt een issue is kan je altijd t circuit een beetje aanpassen.

nevyn292
12 oktober 2007, 10:20
tsja, nadat ik zelf mijn gitaar heb gebouwd tegen toch wel redelijk lage kosten ben ik er nu toch echt van overtuigd geraakt dat je beter zelf iets kunt bouwen dan dat je iets koopt in de winkel over het algemeen(uitzonderingen daargelaten :hippie: )

al die pedalen zijn gewoon schandalig duur, ik heb nu een digitech distorsion factory waar ik absoluut neit tevreden over ben, wel heel veel mogelijkheden maar het geluid zit me gewoon tegen :stop:

die pedalen zelf bouwen is toch ook niet veel meer dan gewoon een schemaatje volgen en een beetje solderen? of komt daar nog veel meer bij kijken?

ponq
12 oktober 2007, 10:27
die pedalen zelf bouwen is toch ook niet veel meer dan gewoon een schemaatje volgen en een beetje solderen? of komt daar nog veel meer bij kijken?

True...maar da's voor de een makkelijker dan voor de ander ;). Tblijft voor mij leuk omdat het een uitdaging blijft.

En natuurlijk kun je ook zelf pedalen 'ontwerpen' of aanpassen door andere onderdelen te gebruiken.

bicky
12 oktober 2007, 10:49
Ik heb zo'n Muff Fuzz van Newtone en dat is persoonlijk geen goeie Fuzz, veel te veel hoge tonen.
Ik gebruik hem met mijn tele meer als booster bovenop een Overdrive of een Distortion.

Op een Gibson met humbuckers klinkt ie wel beter, imho.

De HWA Miami Fuzz van Speeddemon, dat is pas een SUPER-fuzz voor single coils.

En die Zvex pedalen zijn volgens mij véél te duur voor wat ze doen.

M Kactus
12 oktober 2007, 16:54
Ik heb zo'n Muff Fuzz van Newtone en dat is persoonlijk geen goeie Fuzz, veel te veel hoge tonen.


Precies, maar zo is ie ook een beetje bedoeld. Luister maar naar de soundclips. Het is een overdrive/fuzz. Als je echte fuzz wilt is de Bender een betere oplossing, als je bij de Newtone kits wilt blijven.
Maar je kan natuurlijk ook een schemaatje opzoeken en dan de onderdelen zelf gaan samenrapen.

nevyn292
12 oktober 2007, 17:01
dat zou ik wel graag willen ja, alleen dan zit ik met die printjes. op newtone staat wel precies uitgelegd hoe en wat, maar ik denk niet dat mij dat gaat lukken, hoe graag ik het ook zou willen.

verder staan er op het forum van newtone wel onwijs veel schemaatjes en vrijwel alle onderdelen zijn daar bij newtone zelf te halen voor vrij weinig geld, dus het is zeker iets voor mij om naar te kijken! maar weet iemand een goede oplossing voor die printjes of niet?

M Kactus
12 oktober 2007, 17:59
dat zou ik wel graag willen ja, alleen dan zit ik met die printjes. op newtone staat wel precies uitgelegd hoe en wat, maar ik denk niet dat mij dat gaat lukken, hoe graag ik het ook zou willen.

verder staan er op het forum van newtone wel onwijs veel schemaatjes en vrijwel alle onderdelen zijn daar bij newtone zelf te halen voor vrij weinig geld, dus het is zeker iets voor mij om naar te kijken! maar weet iemand een goede oplossing voor die printjes of niet?

Wel je hebt verschillende oplossingen:
-printplaatjes: die moet je etsen, bijvoorbeeld door eerst een layout te zoeken op het internet en die over te brengen op je printplaatje door een laserprinter en inktjet-fotopapier. Er zijn ook andere (duurdere) manieren om te etsen, maar dat lijkt me niet handig voor alleenstaande projectjes.
- gaatjesbord: (of perfboard) een roostertje met allemaal gaatjes. Gewoon van plastic. Nogal lastig omdat er geen koper opzit waar het soldeersel aan hecht, maar te doen, zeker voor testopstellingen. Dit kan je ook gewoon op een stuk stijve karton doen.
- Stripboard/veroboard: een gaatjesbord met horizontale koperbanen. Elk gaatje in dezelfde rij is met elkaar verbonden. In dezelfde kolom niet. Daardoor kan je een trapsgewijze layout maken, moet je geen banen solderen en is er koper, wat makkelijker soldeert. Alleen zijn de layouts hiervoor een beetje schaarser.
- Pad Per Hole: Een stukje koper per gaatje. Niks staat met elkaar in verbinding, alle banen moeten nog gelegd worden, maar het soldeert lekkerder weg.

De laatste drie zijn allemaal varianten op het point-2-point solderen. Je soldeert namelijk de leads van elk component aan het volgende in het schema. Da's lastiger troubleshooten als het misloopt dan een pcb'tje.

RolandT
12 oktober 2007, 18:31
die pedalen zelf bouwen is toch ook niet veel meer dan gewoon een schemaatje volgen en een beetje solderen? of komt daar nog veel meer bij kijken?Nee moeilijk is het niet, zoveel componenten zitten daar nu ook weer niet in. Als je het maken van printplaat (nog) niet ziet zitten kan je bijvoorbeeld bij BYOC (http://buildyourownclone.com/pcb.html) die printplaten kopen (ongeveer 6 dollar) en zelf je komponenten zoeken.

Dirk_Hendrik
12 oktober 2007, 18:34
die pedalen zelf bouwen is toch ook niet veel meer dan gewoon een schemaatje volgen en een beetje solderen? of komt daar nog veel meer bij kijken?

Ja en nee.
In veel gevallen is dat inderdaad zo. Jammergenoeg zijn er ook plenty gevallen waarin je resultaten gaat krijgen al "hij piept (oscilleert) als ik m'n gain te ver open draai" en "hij ruist", "hij vervormd", "hij bromt" etc etc. Dan kom je dus terecht in het veld waar je weldegelijk kennis van zaken moet hebben om uit te vinden waarom het ding doet wat het niet moet doen.

nevyn292
12 oktober 2007, 20:31
en dan kom jij om de hoek kijken zeker :hippie:

dat zelfbouw buizenpedaaltje trekt me wel aan, evenals de vele vexter fuzz factory klonen, al hoor ik wel dat die fuzz factory echt een bitch is om in te stellen, maar je kunt er wel onwijs veel geluiden uit krijgen. wil eigenlijk ook proberen om iets van een inbouw fuzz te maken, maar daarover heb ik nog vrij weinig kunnen vinden.

het is meer van: ik heb net een eigen gitaar gemaakt, eens kijken wat we nog meer zelf kunnen maken.

denk dat ik eerst maar eens ga beginnen emt zo'n bouwpakketje voor 20 eurie, dat kan toch niet mislopen(zou je verwachten tenminste)

heel erg bedankt iedereen, weet iemand toevallig nog wel het verschil tussen die demonizer(pre amp) en dat andere metal pedaal van damage control? in beide zitten buizen enzo, maar wat is het werkelijke verschil?

Mitch
12 oktober 2007, 21:27
Mwoh, 'bitch om in te stellen'... er zijn makkelijkere, maar ze zijn leuk om mee te experimenteren. In sommige setups kan -ie wat dun klinken en je moet niet te ver gaan met de verschillende combinaties van Comp, stability en Gate. Met name die drie moet je goed in de gaten houden en echt snappen hoe ze elkaar beïnvloeden, maar verder... geinig ding als je 't voor weinig kan maken.
Voor de huidige nieuwprijs vind ik 'm niet goed genoeg.

nevyn292
12 oktober 2007, 22:06
ik vind over het algemeen de prijzen op het moment gewoon de pan uitstijgen. wel beter dat we nu die verschrikkelijk lage dollar koers hebben :hippie:

maar serieus. 469 euro als importprijs van een effectpedaal? en dan heb ik het over de pre amps van damage control. dat is toch niet normaal? en die fuzz is ook richting de 200 euro, ook gewoon veels te duur naar mijn mening, zeker als je ziet dat je met wat handigheid die dingen kan namaken voor een kleine 20-40 euro :rockon:

nevyn292
12 oktober 2007, 22:07
Wel je hebt verschillende oplossingen:
-printplaatjes: die moet je etsen, bijvoorbeeld door eerst een layout te zoeken op het internet en die over te brengen op je printplaatje door een laserprinter en inktjet-fotopapier. Er zijn ook andere (duurdere) manieren om te etsen, maar dat lijkt me niet handig voor alleenstaande projectjes.
- gaatjesbord: (of perfboard) een roostertje met allemaal gaatjes. Gewoon van plastic. Nogal lastig omdat er geen koper opzit waar het soldeersel aan hecht, maar te doen, zeker voor testopstellingen. Dit kan je ook gewoon op een stuk stijve karton doen.
- Stripboard/veroboard: een gaatjesbord met horizontale koperbanen. Elk gaatje in dezelfde rij is met elkaar verbonden. In dezelfde kolom niet. Daardoor kan je een trapsgewijze layout maken, moet je geen banen solderen en is er koper, wat makkelijker soldeert. Alleen zijn de layouts hiervoor een beetje schaarser.
- Pad Per Hole: Een stukje koper per gaatje. Niks staat met elkaar in verbinding, alle banen moeten nog gelegd worden, maar het soldeert lekkerder weg.

De laatste drie zijn allemaal varianten op het point-2-point solderen. Je soldeert namelijk de leads van elk component aan het volgende in het schema. Da's lastiger troubleshooten als het misloopt dan een pcb'tje.

heb je ook enig idee waar je deze dingen kan krijgen? vooral de laatste 2 spreken me erg aan. die banen is op zich wel rottig om uit te zoeken, maar daar kom je uiteindelijk allemaal wel uit.

Mitch
12 oktober 2007, 22:18
De Damage Control lijn zie ik je niet gauw namaken voor 30E materiaalkosten hoor... je hebt gelijk, het is een enorm bedrag, maar het product is niet te vergelijken met een Z Vex product. Da's toch weer een heel andere categorie van 'overpriced' :D

M Kactus
13 oktober 2007, 09:46
heb je ook enig idee waar je deze dingen kan krijgen? vooral de laatste 2 spreken me erg aan. die banen is op zich wel rottig om uit te zoeken, maar daar kom je uiteindelijk allemaal wel uit.

In zowat elke webwinkel.
Bij Newtone (http://www.newtone-online.nl/catalog/index.php?cPath=55_57) hebben ze het stripboard en het gaatjesbord
en bij Banzai (http://www.banzaieffects.com/PC-Boards-c-318.html) hebben ze het gaatjesbord ook. Bij de Tonefactory vast ook. Kost geen fluit.

Edit: En inderdaad, de Damage Control-pedalen zijn niet zo DIY-vriendelijk. Er komt ook een hele hoop software bij te kijken, laat staan de minuscule onderdelen die op het circuit gemonteerd worden, de pcb's met meerdere niveaus... Lijkt me geen lachertje :)
De demonizer is trouwens een pre-amp, zoals je zegt. Daar gaat je gitaar in, zonder eerst langs een versterker te passeren. Het is je voorversterker. Dan moet je een poweramp hebben, waar je deze op aansluit (zoals de AtomicAmp). De andere pedalen, zoals de Solid Metal en de Timeline zijn effectenpedalen. Daarbij moet je je gitaar daarna nog door een versteker (=pre-amp + poweramp) halen, wil je een fatsoenlijk geluid krijgen.

nevyn292
13 oktober 2007, 10:49
ah okee, dus het is zeg maar de voortrap van een versterker die erin zit?

en wat nou als je hem dubbel 'pre-amped'? word je geluid dan weer vervormd of niet?

M Kactus
13 oktober 2007, 11:39
ah okee, dus het is zeg maar de voortrap van een versterker die erin zit?

en wat nou als je hem dubbel 'pre-amped'? word je geluid dan weer vervormd of niet?
Ja, preamp is voorversteker :)
Twee preamps ervoor hangen lijkt me niet gezond. De tweede preamp is er namelijk niet op voorzien om een versterkt signaal binnen te krijgen. Het is dus geen goede zaak voor je installatie, om van de klank nog maar te zwijgen. Je zal dus moeten kiezen.

dunnoaname
15 oktober 2007, 17:00
Gaat prima hoor, zoon buizenpreamp ding voor je versterker. Tenminste, dat is mijn ervaring. Geeft meer oversturing, ik vind het wel lekker.