PDA

View Full Version : slagritme



Kinsing
11 oktober 2007, 17:37
ik ben een beginnende gitarist (akkoestisch). mss kennen mensen mij al van het subforum akkoestisch. maar ik denk dat mijn probleem hier beter beantwoord kan worden.

ik vind het slagritme erg moeilijk, zodra ik begin te zingen (en spelen natuurlijk ;)). maar daarnaast vind ik het slagritme ook erg moeilijk. ik heb zeker wel gevoel voor ritme, want ik zing in verschillende bands en ik zing in een koor... dat vind ik wel erg apart dat ik dat niet kan!

maar goed... slagritme.. heeft iemand mss een standaard patroon voor mij? ik heb ooit zoiets gekregen : 1 2e 3e 4e (bij de e een upstroke). dan heb je een 4/4 maat. dus dan probeer ik dat in een liedje, maar dat lukt voor geen meterr.... het liedje dat ik probeer te spelen is "when you're gone" van Avril Lavigne. of toch maar gwn bladmuziek proberen te krijgen, of maatstrepen zetten in de tekst? dan kan ik namelijk uitstippelen wanneer ik een akkoord moet aanslaan.

heeft iemand mss tips?

grz.

chubbyfan
11 oktober 2007, 17:43
cd opzetten
en niet teveel denken maar gewoon mee proberen te spelen met simpele nummers,dat zingen komt later wel,niet alles tegelijk

-=JEROEN=-
11 oktober 2007, 21:57
begin eens met een basis ritme en dan zingen

dus alleen een downstroke op iedere tel

1 2 3 4
n n n n

of als alternatief: downstroke op de 1 en 3, en up op de 2 en 4

1 2 3 4
n v n v

en dan vervolgens:

1 e 2 e 3 e 4 e
n v n v n v n v

Kinsing
12 oktober 2007, 15:43
jah, dat doe ik nu nog steeds, maar het gaat gwn niet zo geod. is het mss verstandiger als ik om de 4 tellen een maatstreep zet? mss dat dat wel goed helpt.

grz

dunnoaname
12 oktober 2007, 16:09
probeer het eens zou ik zeggen. De kans op soa's ten gevolge van het zetten van maatstrepen is nihil. Kan dus geen kwaad:) . Ik heb nooit echt ritmes geoefend bewust, ga gewoon op mijn gevoel af en bij cover speel ik het ritme waarin de gitarist in dat nummer speelt meestal.

Kinsing
14 oktober 2007, 19:08
ik heb dit gevonden op internet:

down, down, up, up down.

proberen te spelen, gaat opzich er goed. was vlgs mij een standaard slagpatroon ofzo voor een 4/4.

maar nu heb ik bijvoorbeeld een liedje waarbij je soms om de 4 seconden van akkoord moet wisselen, en dan weer om de 2 seconden... hoe los ik dit op?

grz

-=JEROEN=-
15 oktober 2007, 12:06
down down up up zou ik niet doen, zeker niet als beginner

beter leer je 'de doorslag'

1 e 2 e 3 e 4 e
n n n n

1 e 2 e 3 e 4 e
n n v n n

1 e 2 e 3 e 4 e
n v n n

1 e 2 e 3 e 4 e
n n v v n
oefening 1 is alleen maar neer-slag, maar na iedere neer-slag moet je je hand ook weer omhoog bewegen, in oefening 2 probeer je dus tijdens dat je hand omhoog beweegt een op-slag te spelen

bij oefening 3, laat je een neer-slag weg, je beweegt je hand dus wel naar beneden maar je slaat nix aan

bij oefening 4 laat je een neer-slag weg tussen 2 op-slagen


een andere manier om de doorslag te oefenen:

1 e 2 e 3 e 4 e
n v n v n v n v

1 e 2 e 3 e 4 e
n v n v n v n

1 e 2 e 3 e 4 e
n n v n v n

1 e 2 e 3 e 4 e
n n v n n
begin met de volledige doorslag, en bij iedere volgende oefening laat je steeds een op-slag weg*


edit:
* je blijft je hand dus wel op en neer bewegen, maar je slaat de snaren niet aan

Kinsing
16 oktober 2007, 18:58
de doorslag gaat erg goed. op een of andere manier kon ik die al voordat ik het echt doorhad wat ik dee :P

verder gaat down down up up down zeeeeeer goed! maaar... 1 probleempje. ik probeer nu de heletijd een lied te spelen, waarbij ik soms een akkoord 4 seconden lang moet aanslaan, en dan weer 2 seconden. hoe pak ik dat aan?

als ik om de tel een downstroke doe, dan kan ik wel gwn zingen. maar als ik een goed ritme erin doe, dan lukt dat niet, en kom ik heel vaak in de knoop met die 2 tel akkoorden, en 4 tel akkoorden :(

-=JEROEN=-
16 oktober 2007, 19:52
geen idee wat je bedoelt

kan je het laten horen?

dunnoaname
17 oktober 2007, 09:23
Hij bedoelt denk ik dat sommige akkoorden in een nummer na 4 tellen overgaan in het volgende akkoord, en sommige al na 2 tellen. Dus dat een akkoord geen hele maat duurt.

Ik weet niet precies hoe je dit zou kunnen leren, misschien eerst heel vaak spelen zonder te zingen erbij, en als dat spelen helemaal geautomatiseerd is er pas bij gaan zingen.

Kinsing
17 oktober 2007, 10:25
jah! dat bedoelde ik. als ik gwn om de tel een downstroke doe, dan lukt het zingen gwn heel goed. maar als ik het nummer gwn een lekkere draai wil geven, door en mooi slagpatroon (wat ik zelf verzin :P) erin te gooien, dan kan ik niet zingen. dat is opzich nit zo erg, maar ik dat probleem met die akkoorden, dat er soms na 2 tellen gewisseld moet worden, en dan weer om na 4 seconden.
dit bijvoorbeeld

akkoorden (http://www.e-chords.com/guitartab.asp?idmusica=107638)
muziek (http://www.youtube.com/watch?v=otMB3WVQNVg)


De G en de D duren maar 2 seconden, terwijl alle andere akkoorden 4 seconden duren

-=JEROEN=-
18 oktober 2007, 02:40
we praten meestal niet over seconden, maar over maten of tellen

dit nummer is in 4/4 (=vierkwart), dus 4 (kwart)tellen per maat

de D en G duren dus 2 tellen, de rest 4 tellen (1 maat)

jouw probleem is denk ik dat je nog te veel moet denken over je gitaarspel, het gaat nog niet vanzelf, dus moet je je aandacht te veel verdelen

Kinsing
18 oktober 2007, 12:48
ah zo! dat kan best wel kloppen! want als ik om de tel een downstroke doe, dan lukt dat heeeel makkelijk! maar ik kan ook best iets anders doen, als ik niet zing. gwn met de muziek meespelen. dus gwn nog veel spelen... dankoe! :D

mawashi
18 oktober 2007, 12:55
'k heb ook zo'n probleem met een ritme. Voor het nummer 'down on the corner' van CCR heb ik dit slagritme DUDUD DUUUDUD en ik kan dit wel gewoon spelen, maar als ik dan wil meespelen met het nummer ben ik constant mijn slag kwijt. Ach ja, oefenen zekers :d

-=JEROEN=-
18 oktober 2007, 23:50
waarom zou het persee DUDUD DUUUDUD moeten zijn?

en niet DUDUDUDU enz

Guitarmania
19 oktober 2007, 00:44
Mensen, de rechterhand is je motor. Die gaat over iedere maat gewoon door in 1/4 - 1/8 - 1/16 - 1/32. Op en neer gaan met die rechterhand en probeer nooit on-even uit te komen. De tel in de maat bepaalt of je up of down gaat. Het aanslaan van akkoorden moet ook hetzelfde zijn als het aanslaan van tonen bij solo.

Probeer ook ritmisch te lezen. Veel mensen zijn bang voor klassiek noten schrift terwijl het ritmische deel daarvan ook in TABs voorkomt.

Er zijn een aantal ritmische figuren:

1. t--t
2. tt-t
3. t-tt
4. tt--
5. t-t-
6. -t-t
7. -ttt
8. --tt
9. --t-
10. -t--
11. t---
12. ---t
etc.

als je die oefent met up-/downstroke (waarbij je rechterhand over de "--" blijft heen en weer bewegen), in 1/4 of wat dan ook, dan ben je de techniek meester.

Kinsing
19 oktober 2007, 12:10
hmm... klinkt alwetend :p maar ik snap dat schema niet... :(

mawashi
19 oktober 2007, 12:40
waarom zou het persee DUDUD DUUUDUD moeten zijn?

en niet DUDUDUDU enz

Omdat dat beter klinkt en omdat we het zo gezien hebben in de les :d

-=JEROEN=-
19 oktober 2007, 15:17
dan zal het wel aan het tempo liggen

bedoel je dat je ook upstrokes speelt op de tel?

Jeroensnake
19 oktober 2007, 16:28
t--t als D U D U
tt-t als D U D U
t-tt als D U D U
tt-- als D U D U

...gok ik. Met de dikgedrukte letters als een aanslag en de rest als beweging zonder aanslag. Zo zou je bijvoorbeeld ook een 6/8 (?) maat kunnen spelen;

tt-t-t als D U D U D U

Vaak wordt er nadruk gelegd op de eerste tel, maar dat is geen verplichting.

-=JEROEN=-
19 oktober 2007, 16:54
kijk, dat vind ik al een stuk duidelijker