PDA

View Full Version : Het nut van een extra cab bij een combo.



zeppo
11 oktober 2007, 16:19
Ok, ik heb een buizenversterker van 60 Watt (met een 12'' speaker)

Ik las laatst een zinsnede als "lekker om een extra cab aan te sluiten omdat je dan net iets meer volume hebt"

Maar hoe zit dat nou? De amp is en blijft 60 watt. Wat maakt het dan uit of je een extra cab erop aansluit?

Jimwoud
11 oktober 2007, 16:30
Ok, ik heb een buizenversterker van 60 Watt (met een 12'' speaker)

Ik las laatst een zinsnede als "lekker om een extra cab aan te sluiten omdat je dan net iets meer volume hebt"

Maar hoe zit dat nou? De amp is en blijft 60 watt. Wat maakt het dan uit of je een extra cab erop aansluit?
Misschien dat het iets harder gaat op dezelfde stand van je volume, maar met een extra cab heb je meer spreiding van het geluid en het klinkt wat dikker.

Sarco
11 oktober 2007, 16:54
Zeker als je een harder genre speelt vind ik het verschil tussen een open back combo en een goeie closed back cab erg groot.

Tho
11 oktober 2007, 17:07
Ik speelde laatst in de oefenruimte in plaats van over 4x12 over 8x12.. nou dat is écht heel erg vet!!

Negative K3 fan
11 oktober 2007, 17:48
combo's zijn meestal open back, door er een cab aan te hangen heb je de mogelijkheid om van een closedback geluid te genieten.

Aron Maiden
11 oktober 2007, 22:47
Een extra cab geeft ook meer druk in het geluid toch?

-Heineken-
11 oktober 2007, 23:26
Tjah smaken verschillen maar persoonlijk vind ik het geluid van een closed back cabinet veel lekkerder. (Vox AC30 combo's daargelaten dan) Heb zelf onlangs een Marshall silver jubilee combo gekocht en hoewel ie zowiezo SUPER klinkt, klinkt ie als ik m in m'n 412 cabinet (die net als de combo celestion V30's heeft) plug toch voller en "punchier", en dan heb ik het nog niet over die lekkere "cabinet-chunks" gehad wanneer je met een flinke bak gain afgedempt speelt. Heb je dus niet met een combo, waait er gewoon lekker uit aan de achterkant. Maar goed, je vraag ging over het volume. als je 1 speaker hebt die er 60 watt uitpompt, of 4 die er elk 60 watt uitpompen gaat dat toch wel schelen in het volume (bij wijze van spreken dan maar, je 60 watt versterker is alleen 60 watt als je 'm volledig opendraait, en dat is bij een 1x12 combo al onverdraagbaar hard).

Realeigo
11 oktober 2007, 23:39
Bij een open back cab, kan je geluid er ook via de achterkant uit en dan komt het samen met geluid van de voorkant naar je toe, maar dan wel uit fase oftewel je geluid word dunner omdat het elkaar gaat tegenwerken. Met een closed back word dat grotendeels opgevangen en merk je het veel minder. DIt fenomeen het geloof ik akoestiche terugkoppeling.

Verder is 60w inderdaad 60w. Als dat nou uit een speaker of uit 4 komt. Het maakt geen donder uit. Alleen je geluid word door meerdere speaker breder uitgestraald zoals al is gezegd.

@ Heineken: als je 60 w naar 4 speakers toe stuurt pompt elke speaker er maar 15w uit

superken_nl
12 oktober 2007, 00:01
@ Heineken: als je 60 w naar 4 speakers toe stuurt pompt elke speaker er maar 15w uit

Dat ligt eraan of ze parallel of in serie geschakeld zin ;)

Realeigo
12 oktober 2007, 11:10
zelfs dat maakt niet uit.

EricSw
12 oktober 2007, 11:53
Dit weet ik nog van mijn elektro opleiding.

Vermogen = stroom maal spanning
parallel krijgen alle speakers de volle spanning maar 1/4 stroom
in serie krijgen alle speakers de volle stroom maar 1/4 spanning

Maar er gebeuren volgens mij wel hele andere dingen met je impedantie.
Als je alles parallel zit is die toch veel lager?
Vind je versterker dat wel fijn?

Kim Wilson
12 oktober 2007, 11:55
Als je impedantie omlaag gaat, gaat je stroom (of spanning, weet niet meer precies) omhoog. Maar je vermogen blijft beide keren hetzelfde.

Realeigo
12 oktober 2007, 12:09
Dit weet ik nog van mijn elektro opleiding.

Vermogen = stroom maal spanning
parallel krijgen alle speakers de volle spanning maar 1/4 stroom
in serie krijgen alle speakers de volle stroom maar 1/4 spanning

Maar er gebeuren volgens mij wel hele andere dingen met je impedantie.
Als je alles parallel zit is die toch veel lager?
Vind je versterker dat wel fijn?

En 4x12 is gelijk aan 12x4!

LP_CL
12 oktober 2007, 13:13
En 4x12 is gelijk aan 12x4!
PATS!

Realeigo
12 oktober 2007, 13:33
PATS!

Ayeto!

Baker
12 oktober 2007, 19:01
heb jaaaren een 2x12 open combo met een 2x12 closed back gehad.
Was eigelijk toch wel de idelale combinatie hoor. én open geluid + spreiding én een lekkere punch door de extra 2x12

JohnLord
13 oktober 2007, 11:31
Sommige speakers klinken juist goed bij een flinke belasting, dat doe je weer teniet door extra speakers te gebruiken.

Baker
13 oktober 2007, 14:52
volgens mij is dat onzin.