PDA

View Full Version : fretbuzz



Orpheo
11 oktober 2007, 14:46
hoi, ik heb een gitaar, en die heeft eigenlijk op iedere snaar fretbuzz (lijkt het) het is een soort ratel/ruis achtig iets. ook onversterkt (juist onversterkt). Ook met idioot hoge actie is dat. Hoe is dat te verhelpen?

ander vraagje: hoe krijg je ook alweer de halspen losser als je gewone, ouderwetse trussrod hebt. moet je dan linksom of rechtsom draaien, als je kijkt vanaf headstock naar brug?

zeppo
11 oktober 2007, 14:53
hoi, ik heb een gitaar, en die heeft eigenlijk op iedere snaar fretbuzz (lijkt het) het is een soort ratel/ruis achtig iets. ook onversterkt (juist onversterkt). Ook met idioot hoge actie is dat. Hoe is dat te verhelpen?

ander vraagje: hoe krijg je ook alweer de halspen losser als je gewone, ouderwetse trussrod hebt. moet je dan linksom of rechtsom draaien, als je kijkt vanaf headstock naar brug?
Losser is CCW (counter-clock-wise) tegen de klok in dus...
En hoezo is dat ouderwets?

jimihattricks
11 oktober 2007, 15:01
toevallig had ik gisteren hetzelfde probleem op mijn Lucille na de brug te hebben vervangen voor een Schaller..

heb toch even goed moeten kraken daarboven; maargoed het is vrij simpel eigenlijk: als je een schroef in een stuk hout draait, draai je hem vaster aan als je met de klok mee schroeft - zo ook bij de trussrod: CW = trussrod korter / strakker, CCW = langer / losser.. right..? iig heb ik nog een hele tijd zitten pielen, maar nu staat alles goed gelukkig, want niets zo vervelend als fretbuzz

ik denk dat orpheo met ouderwets bedoelt; eentje die maar 1 richting op werkt (itt de dual trussrods)

Wiellem
11 oktober 2007, 15:03
een beetje fretbuzz onversterkt is toch normaal bij een elektrische gitaar? Dacht ik tenminste ik heb d e mijne laten afstellen en die heeft het ook

hendrix2
11 oktober 2007, 15:08
een beetje fretbuzz onversterkt is toch normaal bij een elektrische gitaar? Dacht ik tenminste ik heb d e mijne laten afstellen en die heeft het ook
? Mijn strat is héél laag afgesteld en ik heb zelf bij een heel harde aanslag nergens fretbuzz...

zeppo
11 oktober 2007, 15:16
Let wel effe op bij het afstellen van je trussrod. Ik heb wel eens gelezen dat je na een aanpassing (een goede kwartslag) echt een aantal uren (tot een dag) zou moeten wachten om het definitieve resultaat te kunnen beoordelen.

Een dag lijkt mij wel aan de lange kant trouwens.

bert k
11 oktober 2007, 15:42
Duurt idd wel een uurtje. Kwartslag naar links, losser dus, en goed stemmen. Dan raak je de fretbuzz wel kwijt.

jimihattricks
11 oktober 2007, 15:43
? Mijn strat is héél laag afgesteld en ik heb zelf bij een heel harde aanslag nergens fretbuzz...

dan heb je hem dus goed afgesteld :)

jimihattricks
11 oktober 2007, 15:44
Kwartslag naar links

dit is een beetje verwarrend; immers, theoretisch gezien kun je ook een kwartslag naar links draaien en de pen strakker aandraaien... :satisfie:

beter: clockwise en counterclockwise (jij bedoelt denk ik counterclockwise)

Kim Wilson
11 oktober 2007, 15:54
dit is een beetje verwarrend; immers, theoretisch gezien kun je ook een kwartslag naar links draaien en de pen strakker aandraaien... :satisfie:

beter: clockwise en counterclockwise (jij bedoelt denk ik counterclockwise)
Nee, natuurlijk niet. Als je een schroef ergens uit wil draaien, draai je toch linksom? Net zo met een trussrod dus.

Veekeren
11 oktober 2007, 15:57
Nee, natuurlijk niet. Als je een schroef ergens uit wil draaien, draai je toch linksom? Net zo met een trussrod dus.

Ja, maar dat is met een ronde schroevendraaier... Als ik het busje om de trussrod zet, met het "handvat" richting mij, moet ik naar rechts duwen om linksom te draaien. Dat is voor mij niet verwarrend, maar wellicht voor sommigen wel...

Mr.Fingers
11 oktober 2007, 15:58
Goed, ik ga proberen z'n andere vraag op te lossen

Zou het niet kunnen dat de voortjes in je topkam en/of te breed zijn, waardoor je snaren tegen je kam/brug ratelen

oplossing: Dikkere snaren gebruiken of nieuwe topkam & brug(zadels) steken. (topkam kan je eventueel nog opvullen met secondelijm, that does the trick also!)

Kim Wilson
11 oktober 2007, 16:00
Ja, maar dat is met een ronde schroevendraaier... Als ik het busje om de trussrod zet, met het "handvat" richting mij, moet ik naar rechts duwen om linksom te draaien. Dat is voor mij niet verwarrend, maar wellicht voor sommigen wel...
Als mensen zo a-technisch zijn, moeten ze helemaal niet aan de trussrod zitten, maar hem wegbrengen naar een gitaarwinkel, of iemand die er wel verstand van heeft.

Veekeren
11 oktober 2007, 16:02
Als mensen zo a-technisch zijn, moeten ze helemaal niet aan de trussrod zitten, maar hem wegbrengen naar een gitaarwinkel, of iemand die er wel verstand van heeft.

Dat zal ik niet ontkennen, maar voor het geval dat het gebrek aan inzicht dusdanig groot is dat ze dat zelf niet beseffen, kan je uit menslievendheid nog wel met hen rekening houden :D

jimihattricks
11 oktober 2007, 16:21
Nee, natuurlijk niet. Als je een schroef ergens uit wil draaien, draai je toch linksom? Net zo met een trussrod dus.

let op: linksom is iets anders dan naar links









toch..? :hippie:

Orpheo
11 oktober 2007, 17:06
het probleem is dat als ik ook losse snaren speel, ik die ratel hoor, en hij zit echt ver boven de frets; ook boven de eerste paar frets. Ik ga er zo eens even een andere brug op gooien. kijken of dat helpt. wellicht ratelt er iets in de brug. kan toch?

Mr.Fingers
11 oktober 2007, 17:11
het probleem is dat als ik ook losse snaren speel, ik die ratel hoor, en hij zit echt ver boven de frets; ook boven de eerste paar frets. Ik ga er zo eens even een andere brug op gooien. kijken of dat helpt. wellicht ratelt er iets in de brug. kan toch?

Zei ik toch? niet?

Ennieweei, succes ermee, volgens mij ligt het daaraan hoor!

Azrael
11 oktober 2007, 17:53
? Mijn strat is héél laag afgesteld en ik heb zelf bij een heel harde aanslag nergens fretbuzz...

Dat kan. Dan trillen ze namelijk gewoon standaard tegen de frets waardoor je minder sustain hebt. Je kunt namelijk fysiek gewoon niet lager dan laag want je snaar heeft nu eenmaal een bepaalde dikte.

Azrael
11 oktober 2007, 17:55
Let wel effe op bij het afstellen van je trussrod. Ik heb wel eens gelezen dat je na een aanpassing (een goede kwartslag) echt een aantal uren (tot een dag) zou moeten wachten om het definitieve resultaat te kunnen beoordelen.

Een dag lijkt mij wel aan de lange kant trouwens.

Nooit last van gehad met al mijn gitaren. Ze setten ze zich echt gewoon direct bij mij. Draaien, opnieuw stemmen en klaar 9 van de 10 keer. Maargoed, wachten kan nooit kwaad als je dat graag wilt uiteraard.

Rinze
11 oktober 2007, 18:33
Orpheo: als de boel overal ratelt en ook met hele hoge aktie dan denk ik dat het niet aan de hals ligt, maar dat er iets meetrilt. Zit de halspen misschien helemaal los? Anders kan het zo ogeveer elk klein onderdeeltje zijn, vrees ik.

Is de topkam niet te ver ingevijld?

Orpheo
11 oktober 2007, 22:49
de topkam is ok. Ik denk dat iets meeratelt. Heel irritant, en versterkt hoor je t niet echt. ach, ik vind het nog wel eens.


ps: andere brug helpt niet.

Tin
11 oktober 2007, 22:56
ongelijke frets?

heel klein verschil kan er veel uitmaken.

Yamhammer_71
11 oktober 2007, 22:59
de topkam is ok. Ik denk dat iets meeratelt. Heel irritant, en versterkt hoor je t niet echt. ach, ik vind het nog wel eens.


ps: andere brug helpt niet.

Ik heb dit 'probleem' recentelijk ook gehad bij de G-snaar, terwijl deze toch hoog genoeg boven de frets lag; behoorlijk irritant. Vooral te horen wanneer je die snaar los aansloeg, zonder een akkoord of noot op de toets te spelen.

Nadat ik de gitaar een goede afstelbeurt had geven bij een luthier, was tevens ook het G-snaar-probleem direct verdwenen.

Orpheo
11 oktober 2007, 23:20
ongelijke frets?

heel klein verschil kan er veel uitmaken.

nee, dan zou je het bij een andere noot niet horen. je hebt t overal. het lijkt op iets van resonantie. maar ik ga wel de frets nog eens poleisten. speelt ie allicht een stuk beter.

Yamhammer_71
11 oktober 2007, 23:34
nee, dan zou je het bij een andere noot niet horen. je hebt t overal. het lijkt op iets van resonantie. maar ik ga wel de frets nog eens poleisten. speelt ie allicht een stuk beter.

Het resonantie-probleem ligt niet aan de frets -> daar durf ik 300 euro voor te wedden.
Gewoon de gitaar eens goed af laten stellen door een pro en je zult verbaasd staan van wat een kleine, maar effectieve afstelling kan doen. Waarschijnlijk zal de halspen wat bijgedraaid moeten worden en moet de gitaar opnieuw geintoneerd worden.

Orpheo
12 oktober 2007, 00:29
@yamhammer: het ligt niet aan de frets. dat weet ik, en daar heb je gelijk in.


qua afstellen; dat kan ik zelf ook hoor ;) ik heb vaak genoeg gitaren afgesteld, en het gaat er niet om dat ie 'perfect' is, maar gewoon; goed te doen. Hij is al beter dan dat ie eerst was. toen was het echt een RAMP. maar het is alleen die ratel....Ik denk dat ik wel weet waar 't hem in zit. ga ik doen....

Rinze
12 oktober 2007, 06:51
Als het niet aan de frets of topkam ligt helpt afstellen ook niks.

no 1 hops
12 oktober 2007, 09:32
over wat voor gitaar praten we eigenlijk.
de trekveren van een strat zijn ook bekende bijgeluid makers.
maar heb het ook wel eens met een slagplaat gehad die nog niet helemaal goed vast zat

Kim Wilson
12 oktober 2007, 09:33
Het is een gitaar van Orpheo. Zal wel een Les Paul zijn. :D

Rinze
12 oktober 2007, 09:41
Gibsun????

wietse
12 oktober 2007, 09:45
leuk een mysterieuze ratel, heb ook zoiets thuis, alleen daar zit het denk ik in de brug (imitatie kahler)
wat ook wel wil gebeuren is dat de er een tunerring loszit en dus vrolijk mee rammelt, of in de stemmechanieken zelf kan ook nog.

hubert
12 oktober 2007, 11:00
zit er een ABR brug op?
misschien ijzerdraadje wat er overheen loopt wat meetrilt. Dat was bij mijn gitaar het probleem.
oplossing was om een tie wrap.

Orpheo
12 oktober 2007, 11:01
Kim wilson heeft gelijk. het is inderdaad een lp, een van de gibsuns. Het probleem heb ik nog niet goed kunnen lokaliseren, ik ga vandaag verder zoeken.

Kim Wilson
12 oktober 2007, 11:03
Haha, daar ga je met je goeiekope troep! :D

Orpheo
12 oktober 2007, 11:44
Haha, daar ga je met je goeiekope troep! :D

haha, ja je hebt helemaal gelijk :D


nee, even zonder dollen. hij klinkt en speelt vedomd goed hoor, en de ratel hoor ik ook bij epi's. Ik heb het probleem gevonden. het is een klein ringetje dat ergens los zat (en een veertje bij een humbucker).

bass blom
12 oktober 2007, 11:49
ik vroeg me af of dit nou een grap/iemand in de maling nemen topic was...
maar het lijkt serieus en orph heeft geleerd fretbuzz van een rammelend ringetje te onderscheiden.
daar heb je dus een stuk of 10 les pauls voor nodig :???:

Orpheo
12 oktober 2007, 11:58
ik vroeg me af of dit nou een grap/iemand in de maling nemen topic was...
maar het lijkt serieus en orph heeft geleerd fretbuzz van een rammelend ringetje te onderscheiden.
daar heb je dus een stuk of 10 les pauls voor nodig :???:

geinponem. Pak jij de gitaar maar even op, dan denk jij ook dat 't fretbuzz is.

bass blom
12 oktober 2007, 12:14
geinponem. Pak jij de gitaar maar even op, dan denk jij ook dat 't fretbuzz is.

:D buzzsaw? :D

no 1 hops
12 oktober 2007, 16:04
Gibuuuzzzzzzzz.
zitten er niet van die kleine veren bij de schroeven van de brugzadels?
staat de stoptail in een verkeerde hoek?
hebben sommigen niet zo'n klein slagplaatje die mee kan trillen?
zit er wat los in je potmeter ruimte?

leuke klus voor het weekend ;-)

Ernieballetje
12 oktober 2007, 19:15
Schroef je elementen eens iets je body in, en probeer het dan nog eens.
Het kan zo zijn dat je elementen voor de fret buzz zorgen.

Orpheo
12 oktober 2007, 19:27
Schroef je elementen eens iets je body in, en probeer het dan nog eens.
Het kan zo zijn dat je elementen voor de fret buzz zorgen.

al gedaan, ligt t niet aan. Ik heb een DERDE brug erop gedaan, en tis weg. brug 1 en 2 hadden een metalen draadje/veertjes die ratelde. done.