PDA

View Full Version : emg is for metal?



matty
11 oktober 2007, 11:23
hoi

ik vroeg me af:
emg pick-ups, zijn die vooral voor metal of valt daar ook iets anders mee te spelen? nuja je kan natuurlijk altijd alles spelen, maar men snapt wel wat ik bedoel he...

ik vraag me dat vaak af als ik zo een epiphone les paul zie waar dan emg's inzitten, of daar iets mee aan te vangen is voor mij...
ik speel wel af en toe het wat hardere werk, maar toch ook meer andere dingen.

ik heb het dan vooral over de 81/85 elementen omdat je die bijna overal tegenkomt tegenwoordig...

iemand zin om hier eens wat info over te geven?

Sj03rd
11 oktober 2007, 11:24
Voor goeie rock is de 85 prima hoor. in de musicman luke zit standaard ook een 85. 81 is wel echt behoorlijk agressief en voor het echte stevige werk...

Piekhaar
11 oktober 2007, 11:53
Ik heb in een zelfbouwgitaar een EMG-81 actief element hangen. Als ik van gitaar wissel dan klinkt hij inderdaad een stuk meer metal. Maar een beetje m'n knopjes aanpassen op m'n versterker en ik kan er gewoon mee punken zoals met mijn andere gitaren.

Maar eigenlijk vind ik hem persoonlijk té metal klinken om veel te gebruiken.

Dark_Tranquillity
11 oktober 2007, 12:00
Ik heb een 81/85 set in mn RR, nou is dat natuurlijk per defenitie al een behoorlijk metal gitaar, en ik kan niet ontkennen dat de EMG set daar niet nog wat extra aan bijdraagt, maar mijn ervaring is dat je er met wat spelen met je versterker vrijwel elke soort muziek mee kunt spelen, en dan heb ik het vooral over de 81, want die gebruik ik persoonlijk het meest.

jimihattricks
11 oktober 2007, 12:27
je kunt ook andere kanten op met EMGs

http://www.datacomm.ch/elynet/mkpensa2.jpg

maar ze staan zeker bekend als metalpickups (zeker de 81..? nouja ik ben eigenlijk niet zo'n EMG-kenner :hippie: )

maar waarom gooi je die emg's er dan niet uit als ze niet bevallen? kun je nog een goede cent voor vangen ook - koop je daar andere pickups van (wel ff kijken of de gitaar weer terug te modificeren is naar passieve config)

a darker shade of grey
11 oktober 2007, 13:25
EMG is zeker niet alleen voor metal hoor!
Moet je wel een 85 of 89 in de brug hebben en een 60 of 89 in de neck. Met name de 60 in de neck is met teruggedraaid volume ook erg lekker voor bluesy dingen.
85 in de brug heeft lekker veel power, maar niet zon agressieve voicing.

Terence
11 oktober 2007, 14:00
Heb zelf een 85 in de brug en een 89 in de nek bij een van m'n gitaren. Daar valt echt vanalles uit te halen.

Danny Drug
11 oktober 2007, 14:51
de 60 in de neck is met teruggedraaid volume ook erg lekker voor bluesy dingen.

helemaal waar!.. helaas gelooft niemand dat hier.. 60 is een bruut lekker element

ik gebruik(te) hem het meest... veel treble op me pedaal dan klonk hij ook zo lekker voor black metal.. want hij behoud ze bassige tonen en die komen dan zooo geil onder die treble...

TE mooi..

MetalPunk
11 oktober 2007, 16:35
de 60 in de neck is met teruggedraaid volume ook erg lekker voor bluesy dingen.


helemaal waar!.. helaas gelooft niemand dat hier.. 60 is een bruut lekker element

ik gebruik(te) hem het meest... veel treble op me pedaal dan klonk hij ook zo lekker voor black metal.. want hij behoud ze bassige tonen en die komen dan zooo geil onder die treble...

TE mooi..

kijk em es, met jullie valt te praten :D