PDA

View Full Version : waarschuwing over malafide personen die reageren op gitaarmarkt



danios
10 oktober 2007, 22:33
Beste lezers,

Ik wil jullie op het volgende wijzen.

Ik kreeg op mijn advertentie (ik verkoop mijn Jackson gitaar via gitaarmarkt) de volgende reactie:

-----------------------------------------------------------------
Voor je advertentie:
Categorie: Elektrische gitaren; Nummer: 82738; Titel: Aangeboden: Jackson performer ps-1 ( ook ruil )

is het volgende bericht verstuurd:

Hello,
it is a pleasure to reply to your advert,
1)i will like to know the availability and the condition of your item posted for sale and maybe it is for sale,
2) if possible it pics
3)it best offer as in the last price
4)means of payment been prefer.
looking forward to your response asap.
Thanks and God bless.
regard,
+447031948690
Please response via this email phil_kaka005@yahoo.co.uk


Dit bericht is verstuurd door: 'philiplarry'


______________________________________________
GitaarMarkt - de Marktplaats voor gitaristen!
Powered by GitaarNet - http://www.gitaarnet.nl

Voor vragen en/of opmerkingen: info@gitaarmarkt.nl
---------------------------------------------------------------------


Deze mail is zodanig opgesteld dat er bij al alarmbelletjes gingen rinkelen. Maar ik ben wel nieuwsgierig en mailde terug (enigszins terughoudend natuurlijk) door te stellen wat de prijs is, dat ie bij mij uitproberen en dat ik alleen aan handjecontantje doe. Welnu, de volgende reactie, en dit maakt duidelijk dat dit malafide is ( lijkt mij ieder geval erg duidelijk) en daarom wilde ik jullie graag op de hoogte brengen van deze praktijken:


from: philip kaka
subj: Payment info!!!!!!!!!!!!!!!!!

Thanks for the email response.

I have a Client who is so much interested in the item with the purpose of making immediate payment by a Certified Bank cheque That will be cleared into your bank account within 2 to 3 days.

He has responded very positively and i have given him my own price for selling to Him whereby added my own profit and commissions to your own asking price and he is ready to make payment.payment by a Certified Bank cheque.

Any amount that is more than your asking price that is going to be on the cheque will be sent back to me .The remaning balance you will be sending to me will be as my Profit,Commission and for the shipping.

I hope you are clear with my Email so you should Complete and send back the details below so that the Certified Bank cheque can be issued and mailed out to you:

NAME..................
ADDRESS...................
CITY........................
STATE.....................
POSTAL CODE....................
COUNTRY......................
TEL NUMBER......................
LAST PRICE.......
My client promised to make sure that you receive the payment in atleast 10 working days.

As regards the pick up, as soon as you confirm to me that the cheque has cleared not a second before and that you have the funds deposited in your bank account , i will inform my shipper to come for the pick-up immediatelty.

I want you to know that any profit i make from this kind of transaction is how i earn a living for me and my family.

I look forward to read from you soonest.
Best Regards

------------------------------

goed mensen, dit lijkt me duidelijk, wees gewaarschuwd!



groeten DAan

zjanke
10 oktober 2007, 22:40
+1

ik heb precies dezelfde mailtjes voor mijn Godin LG gekregen. Ik ga terugmailen dat een check niet handjecontantje is, ik had namelijk het volgende al geantwoord omdat ik al meteen twijfelde.

Still up for sale, pics in the add, minimum price is 550 euro and will only
sell for cash. I don't ship, you have to pick it up, or I will deliver if
you send me a (fully paid) plane ticket.

Ik vind het altijd wel leuk om te zien hoeveel moeite ze doen, maar ik ga er niet serieus op in.

BartL
10 oktober 2007, 23:22
Ik heb hem ook, voordat ik de eerste 3 regels gelezen had was 'ie alweer gedeleted :)

bert k
10 oktober 2007, 23:41
Zie ook deze post (http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=1422958&postcount=39)in Elektrisch. Dezelfde vent. Meneer Kaka...

Ash ketchum
11 oktober 2007, 13:52
Ik kreeg ook een mailtje van die knakker. Ik vond het maar een dom mailtje en wees hem daarom op zijn incorrecte engels. Wat ik ook stom vond is dat hij om foto's vroeg terwijl die al in mijn advertentie stonden.

Dit was mijn reactie:
Hello Phil,

I'm sorry to tell you this, but I have already sold the item which you are trying to acquire information from.
I also would like to point out that the condition of the item was already written in the advert, in Dutch. Also the advert already contained photographs, so the request for them was a bit out off place in my humble opinion.
Also I would like to point out your manner of obtaining information is a bit awkward. For instance the word "it" where you are referring to is incorrectly used. The correct form is "it's".
Also the list of questions gives me the impression that it is a standardized list that you have been sending randomly to multiple adverts.


Vreemd genoeg geen reactie terug :)

Dirk_Hendrik
11 oktober 2007, 17:25
Je eigen Engels is overigens ook niet geheel foutloos ;)

Ash ketchum
11 oktober 2007, 19:01
Beter dan dat van Phil, ik maak tenminste geen spellingsfouten.

cara pilser
12 oktober 2007, 15:41
Je eigen Engels is overigens ook niet geheel foutloos ;)

best mooi engels toch?

Don Capo
12 oktober 2007, 17:18
Ik vind het ook wel meevallen. Geen spellingsfouten en beter Engels dan de gemiddelde GN'er denk ik zo.

Marlene H
12 oktober 2007, 19:49
Jessica Roth of Howell experienced a similar scam. She went to freeclassifieds.com to advertise two flutes she had owned since childhood. Within days, someone from Nigeria sent her an e-mail offering to buy the flutes. The person said he would send her a cashier's check for $5,000 and asked that she wire the change to Nigeria.

When the check for $5,000 came, Roth deposited the money in her checking account at TCF Bank in Howell. The teller told her the money would be available the next day.

Her balance showed an extra $5,000 the next day. She withdrew money and wired $4,175 to the Nigerian buyer -- the change due after the purchase price, shipping and Western Union fees.

A week later, TCF Bank had taken $5,000 from her account to cover the bounced check, leaving her $4,700 in the red. "I'm college educated and so is my husband, and I'm suspicious by nature," Roth said. "I feel so stupid I fell for this."

Officials at freeclassifieds.com did not return phone calls seeking comment.

Bram+
12 oktober 2007, 21:16
Dat bovenste mailtje heb ik ook al een keer gehad als reactie op een advertentie van mij op marktplaats en ik dacht dat het al algemeen bekend was dat er constant van die nigeriaanse oplichters bezig zijn op marktplaats e.d.

spirit
13 oktober 2007, 09:47
Op MarktPlaats heb ik het idd. ook al een keer meegemaakt, toen ik een fototoestel verkocht. Zelfde soort mailtjes, heb toen geantwoord, dat ie het geld maar in een envlop op moest sturen. Nooit meer iets van gehoord natuurlijk.

Nu staat er trouwens al anderhalve week een gitaar die ik verkocht heb ergens in een hoekje in een postkantoor. Verzonden onder rembours, maar de koper (ook via MP) haalt 'm maar niet op. Heb 'm al een paar keer gemaild, dat de gitaar er niet beter van word als ie daar lang blijft staan.
Als hij na 3 weken niet is opgehaald, komt ie terug, maar ben ik wel de rembourskosten kwijt. Zou een mooie K#tstreek zijn. Dezelfde persoon blijft overigens op MarkPlaats gewoon bieden op soortgelijke adv. (Squiers en el-cheapo Strats).

Marlene H
13 oktober 2007, 11:19
je moet gewoon niks aan vreemden verkopen als je niet eerst geld hebt. de truc met die check werkt omdat je kennelijk ook me een valse check toch geld op je rekening krijgt. dat wordt er later dan weer afgehaald. eigenlijk is dat vreemd vind ik.

Liefhebber
13 oktober 2007, 18:17
Als ik een gitaar(en andere producten) koop dan wil ik hem/haar/het zien, voelen, ruiken, bespelen, kortom ik wil alles weten voor zover mogelijk.
Dan wil ik de verkoper in de ogen kijken!
Kun je niet op internet! Tenzij je goede afspraken maakt: ok. ik kom wel eens kijken!
Dus geen zielige verhalen over bedrogen worden!!!!
Je bent zelf verantwoordelijk en als het niet klopt dan ben je er behoorlijk in gestonken!
En.... hetzelfde principe geldt ook omgekeerd voor verkopers!!!, zoals in dit geval.

zjanke
13 oktober 2007, 19:03
Dus ebay, gitaarmarkt, speurders en marktplaats zijn allemaal huichelaars en zwendelaars? Waarom zou je daar niet op een fatsoenlijke manier kunnen handelen zonder besodemieterd te worden?

Ik heb andere ervaringen.

Liefhebber
13 oktober 2007, 19:34
Dus ebay, gitaarmarkt, speurders en marktplaats zijn allemaal huichelaars en zwendelaars? Waarom zou je daar niet op een fatsoenlijke manier kunnen handelen zonder besodemieterd te worden?

Ik heb andere ervaringen.
Natuurlijk heb je ook andere ervaringen.
Jouw conclusie dat het allemaal huichelaars, etc. zijn laat ik geheel voor jouw rekening.
Het is heel simpel: als je iets wilt kopen/verkopen dan wil je een zekere duidelijkheid hebben over wat je van wie koopt/ aan wie verkoopt. Daar ben je zelf helemaal verantwoordelijk voor! Dan moet je niet gaan zeiken als het mis gaat! Dan ben je zelf dom/naief bezig geweest en moet je eens gaan nadenken hoe dat zo gekomen is! En als je denkt dat je zelf niet dom/naief bent bezig geweest dan moet je handelen: gewoon aanpakken die klojo(s)!
Wat ik eigenlijk wil zeggen: je loopt een groter risico door producten via internet aan te schaffen/te verkopen dan via de reguliere handel(in het geval van gitaren de gitaarwinkels)

Dirk_Hendrik
13 oktober 2007, 20:32
Met deze quote:


Dan wil ik de verkoper in de ogen kijken!


Is het niet zo vreemd dat Zjanke deze conclusie trekt:


Jouw conclusie dat het allemaal huichelaars, etc. zijn laat ik geheel voor jouw rekening.

Uiteraad heb ik dat in jouw visie geheel mis. Los van het feit dat ik dit voor J. Lul tik daar je toch niet reageert op antwoorden die niet in je nauwe steegje passen.


Los daarvan,
Met een gitaar gaat het "willen ruiken, voelen" etc redelijk op. Dat gevoel heb ik ook. Er zijn echter legio (als je me zo vrij laat dit draadje in een iets breder perspectief te bekijken) voorbeelden waar de kosten van reizen en reistijd niet opwegen tegen een simpele verzending per post. Kan ik belazerd worden met een willekeurig item wat ik op MP, speurders, ebay of waar dan ook koop met een gewicht van 300 gram. Ja. Toch wegen de kosten die ik voor ophalen moet maken niet op tegen het reizen... met de kans belazerd te worden ja.

casper innosence
13 oktober 2007, 23:20
dat mailtje heb ik ook gehad, met dan engelse nummer er onder. Een keer of 3-4 zelfs. Wellicht ook omdat de door mij aangeboden gitaar ook op een paar pagina's later staat.

Ik heb et gewoon gedelete. Niet eens goed gelezen, omdat ik zoiezo geen zin had in het verschepen..

Liefhebber
13 oktober 2007, 23:48
Met deze quote:


Is het niet zo vreemd dat Zjanke deze conclusie trekt:


Uiteraad heb ik dat in jouw visie geheel mis. Los van het feit dat ik dit voor J. Lul tik daar je toch niet reageert op antwoorden die niet in je nauwe steegje passen.


Los daarvan,
Met een gitaar gaat het "willen ruiken, voelen" etc redelijk op. Dat gevoel heb ik ook. Er zijn echter legio (als je me zo vrij laat dit draadje in een iets breder perspectief te bekijken) voorbeelden waar de kosten van reizen en reistijd niet opwegen tegen een simpele verzending per post. Kan ik belazerd worden met een willekeurig item wat ik op MP, speurders, ebay of waar dan ook koop met een gewicht van 300 gram. Ja. Toch wegen de kosten die ik voor ophalen moet maken niet op tegen het reizen... met de kans belazerd te worden ja.

Nouh,

Vanuit mijn nauwe steegje het volgende:

De rol van de potentieel gedupeerde verkoper(topic opener) draait naar de gedupeerde koper!

Natuurlijk kun je via internet producten kopen. Vaak gaat dat wel goed.
Dat gaat dan om gerenomeerde Internet bedrijven(ook die moet je kennen!) die helemaal controleerbaar zijn en die er helemaal geen belang bij hebben om te rotsooien.
Als het gaat om verkoopsites voor particulieren dan is het toch een heel andere kwestie!
Ook als het gaat om gitaren.
Je koopt toch niet een gitaar zonder hem gezien en gehoord te hebben!
Ja, als het om een paar honderd Euro gaat(ik begrijp ook wel dat dat voor velen een heel stevig bedrag is) dan ga je dat risico van ongezien kopen misschien sneller nemen.
Dan ga je af op de info die de aanbieder geeft! En daar loop je miz. toch een behoorlijk risico!
Ik heb zelf ook wel een paar gitaren die ik via Internet zou kunnen verkopen omdat ik er niet tevreden over ben. Dat gaat dan over heel gerenomeerde merken zoals Martin. Ik denk dan: idioot dat je ze ooit gekocht hebt!
Zou ik ook via Interned te koop kunnen aanbieden. Doe ik niet. Want op prachtige specificaties komen veel mensen af! Kan ik hem zo heel goed verkopen maar ik vind het een kut gitaar en ik wil er niet een ander ongezien voor zoveel mogelijk geld mee opzadelen!
Dus ik wacht tot ik iemand tegenkom die serieus denkt dat hij er iets mee kan en dan verkoop ik hem voor een vriendenprijs of ik leen hem uit en krijg hem nooit meer terug!
Dat is natuurlijk absoluut niet zakelijk maar ik vind dat ik zo met gitaren en gitaristen moet omgaan!

PS. Je begrijpt hopelijk nu wel dat ik die waarschuwing voor malafide kopers een goed bedoelde maar overbodige mededeling vind, de intelligentie van de gemiddelde gitarist inschattend

Blend
14 oktober 2007, 00:17
Nog even oefenen en je heb de '!' en de '.' fifty-fifty. Je ging de goeie kant op door na de ene zin te stoppen met een punt, en de volgende pas weer met een uitroepteken. Helaas hield je dat niet de hele tijd vol. Blijf oefenen Liefhebber!

Liefhebber
14 oktober 2007, 00:20
Nog even oefenen en je heb de '!' en de '.' fifty-fifty. Je ging de goeie kant op door na de ene zin te stoppen met een punt, en de volgende pas weer met een uitroepteken. Helaas hield je dat niet de hele tijd vol. Blijf oefenen Liefhebber!
Hahaha>!.?

Blend
14 oktober 2007, 00:21
Eerst beeindigde je elke zin met een uitroepteken, nu is dat al minder aan het worden, wilde ik zeggen.

Wickerman
14 oktober 2007, 00:23
Nouh,

*veel gelul*

PS. Je begrijpt hopelijk nu wel dat ik die waarschuwing voor malafide kopers een goed bedoelde maar overbodige mededeling vind, de intelligentie van de gemiddelde gitarist inschattend

Dude, de bedoeling van dit topic is gewoon om potentiële kopers die op dit forum rondhangen te waarschuwen voor verdachte ads... 'De intelligentie van de gemiddelde gitarist' is ook zo'n lauw begrip dat op geen enkele manier betrekking kan hebben op het al dan niet overbodig zijn van dit topic. Het draait hier om je kennis over gitaren, niet je intelligentie.

Liefhebber
14 oktober 2007, 00:24
Hahaha...>.!? of !.? of ......pffff....

Bernardduur
19 oktober 2007, 12:53
Hij heeft mij dus ook aangeschreven; ik was ter goeder trouw en heb alles ingevuld........ Maar toen de cheque kwam keek ik wel effe raar op en heb ik er snel een end aan gemaakt;

Wel even de cheque laten controleren; staat geen geld achter. Malafide dus.

Rutger
19 oktober 2007, 13:02
Als je die eerste 2 mails van 'philip' leest, zie je duidelijk dat het een algemeen mailtje is die betrekking kan hebben op elke willekeurige aanbieding op ebay/marktplaats. Er wordt nergens in de mail specifiek naar de gitaar verwezen.

Die mailtjes verstuurt ie dus massaal naar allerlei aanbieders

cas121
8 november 2007, 10:24
Ik kreeg net ook weer een mailtje uit het buitenland voor een gitaar die ik te koop heb staan, die gaat rechtstreeks de prullebak in natuurlijk.

Verder kwam er nu ook meteen aan mail van marktplaats achteraan waarin nogmaals werd aangekaart dat ik mogelijk een mail uit het buitenland had gekregen en dat je daar erg terughoudend mee moet zijn. Das toch wel weer netjes van MP.

Nobilta
11 november 2007, 18:54
Ik heb zo al wel een stuk of 20 mails gekregen en het speelt inderdaad geen rol wat je verkoopt. Het is een standaardmail waar ze het hebben over "your item" of zoiets. Ik heb al veel fotomateriaal verkocht en iedere keer prijs. Als ik bijvoorbeeld eens een Nikon F5 te koop had sprak hij over "Your lens" en als ik eens een Nikonlens te koop had sprak hij over "your camera" en het eigenaardige is dat alle gegevens, van het artikel dat je verkoopt, in de advertentie staan en dit gewoonlijk MET foto. Die mannen brabbelen maar wat en weten absoluut niet waar ze het over hebben. Ze willen je alleen maar in de zak zetten. En waarschijnlijk lukt dat dan soms ook anders blijven ze dat toch niet volhouden.

Guinness
14 november 2007, 09:57
Ik zet altijd standaard in mijn ad dat ik niet ik niet lever aan nigerianen en dat ze niet eens hoeven te proberen te mailen.

Als je al zo'n mail krijgt in slecht engels en iemand koopt iets voor een client of weet ik veel en er is gedoe bij met cheques dan is het NOOIT goed!!!!!

Gewoon niet doen, niet eens reageren.

grizzly
4 december 2007, 23:37
Ok, Dus die Nigerianen zijn echte ras oplichters. Zouden wij als slimme 'ollanders niet een truc kunnen bedenken dat ze wel geld storten, maar dat we niets leveren? 8-)
Met nep advertenties uit hun hut lokken.

zjanke
4 december 2007, 23:52
Hun kunstje is dat ze geld storten middels een check en als jij je handel hebt opgestuurd dan blijkt de check ongedekt.
Nee, dat gaat dus niet lukken....

grizzly
5 december 2007, 13:01
Ok, ik ben niet thuis in bankzaken. We sturen natuurlijk helemaal niets op. We laten ze alleen in de waan en laten wel die ongedekte checks opsturen.
Zou het niet zo moeten zijn dat als de banken geld overmaken dat zij ook het risico lopen van de niet gedekte checks?
Ten slotte zou het zo moeten zijn dat banken garant staan voor checks en dat zij zelf moeten controleren of er wel een tegenwaarde van die check op een rekening staat?
Ik zal het wel fout hebben, maar ik probeer een manier te bedenken om die oplichters te slim af te zijn zodat ze gedwongen worden er mee te stoppen?

Quink
5 december 2007, 13:34
maar ik probeer een manier te bedenken om die oplichters te slim af te zijn zodat ze gedwongen worden er mee te stoppen?

Er is een hele simpele manier: niet reageren. Als niemand reageert is het niet de moeite waard en stoppen ze vanzelf. Jammer genoeg zijn er altijd sukkels met dollar/euro/whatever tekens in de ogen die denken dat het in hún geval wel zal goedgaan.... :roll:

grizzly
5 december 2007, 13:45
Je zult idd wel gelijk hebben met dat niet reageren.
Alleen kookt mijn bloed als ik zie dat ze ongestraft hun gang kunnen gaan. :angry:
Wie weet komt onze tijd nog eens. Dan zullen ze oogsten wat ze gezaaid hebben. :)

Azrael
5 december 2007, 13:46
Ok, Dus die Nigerianen zijn echte ras oplichters. Zouden wij als slimme 'ollanders niet een truc kunnen bedenken dat ze wel geld storten, maar dat we niets leveren? 8-)
Met nep advertenties uit hun hut lokken.

Ze storten geen geld en zullen dus nooit de dupe worden.

MarkS
6 december 2007, 17:21
Genoeg mensen die lopen te fokken met die Nigerianen, en dit is wel het mooiste voorbeeld: ANUS laptops.

Hij verkocht "Anus" laptops aan die gasten.
Feitelijk een doos vol oude PC rommel.
Hij vroeg aan hen een voorschot van betaling ivm verzendkosten die hij moest maken.
En toen begon hij zijn spelletje.
Werd meerdere malen door die Nigerianen in gebrekkig Engels met de dood bedreigd.
Met een tegengestelde uitwerking. Hij ging steeds verder en verder.
Het hele verhaal is 40 pagina's groot. (http://www.thescambaiter.com/forum/showthread.php?t=109&page=1&pp=25)
Om alles te mogen lezen moet je even registeren.
Bevat de emailcorrespondentie, foto's, en zelfs audio-fragmenten.
Ga er maar eens goed voor zitten.

2 legendarische passages:

"...as you know, my Anus laptops are top of the line and very expensive. I am not sure if you have my anus in your hands as of now, but I except you to send me another check THAT IS NOT FRAUD.
I know you will like my anus, many have before. Those are the newest anus on the block, and like I said, my anus is very very expensive, and only special customers were allowed to buy my anus"

"I consolidated the entire Anus into 1 box to save you shipping charges, and that is why 1 box weighs 80lbs. It is 80lbs of Anus’s.
I do not want you to pay too much for shipping like the other delivery, in which I am sorry for.
You may notice a strange smell from your anus. Do not worry; it is the packing material we used to wrap the laptops tightly in the box.
Your Anus will not smell if you keep it in a well ventilated area for 30 minutes. You could also try to clean your Anus every now and then, that would not hurt either.
There is no Fraud here, just some Anus brand Laptops.

Yours Forever
Wilson Tarbuckles
Anus Packer"

BamBuFan1
6 december 2007, 18:52
Genoeg mensen die lopen te fokken met die Nigerianen, en dit is wel het mooiste voorbeeld: ANUS laptops.

Geniaal!!!

MarkS
6 december 2007, 19:40
Ook hilarisch: Hoe zo'n Nigeriaanse mugu wordt wijsgemaakt dat hij best wel eens de nieuwe porno-stud in een Vivid film zou kunnen worden vanwege de "Black Myth"...
En natuurlijk hapt onze Prince Batabunde!
Hij wringt zich in allerlei bochten, huurt op eigen kosten kamers in sleazy motels om goede foto's van zijn "tool" te kunnen maken om de rol te krijgen. Zijn vrouw mag het namelijk niet weten...
http://www.thescambaiter.com/forum/showthread.php?t=8234

grizzly
6 december 2007, 22:16
Kijk, Dat bedoel ik nu. Fenomenaal hoe die figuur de Nigerianen loopt te dollen.
Daar wil ik wel wat tijd aan besteden :sneaky: .
Ik ben bepaald niet bang uitgevallen, dus dat bedreigen lap ik aan mijn laars.

Marc Oblivian
19 februari 2008, 17:01
Ze storten geen geld en zullen dus nooit de dupe worden.

Najah..ze wonen in Nigeria, dus zijn al genoeg de dupe;-)

Han S
19 februari 2008, 17:48
Amsterdam Zuid Oost?

beruk
8 april 2008, 14:05
Ja zeker! Dus doe maar rustig aan met je grappen uithalen met Nigerianen. Die lui die zich bezig hielden met de check fraude zijn al een tijdje geleden opgepakt: neergestort vliegtuig waar je geld kon claimen, maar dan moest je eerst even geld over maken als onkosten vergoeding :seriousf:

macwilliams
18 april 2008, 08:06
Genoeg mensen die lopen te fokken met die Nigerianen, en dit is wel het mooiste voorbeeld: ANUS laptops.


"Knip"





Die vent was f*cking geniaal net als die andere "het lulverhaal".