PDA

View Full Version : Aarde-draad van brug naar achterkant potmeter



d'oh
10 oktober 2007, 19:22
Beste lui,

binnenkort komt hier een leuke neckpickup ingevlogen, om van mij esquire een echte tele te maken.
Nu wil ik hem als 50's tele bedraden, maar als ik dan kijk naar dit schema:
http://www.seymourduncan.com/images/support/schematics/1953_tele.jpg

Dan zie ik daar geen aardedraad van de brug komen.

Kijk ik naar deze:
http://www.seymourduncan.com/images/support/schematics/standard_tele.jpg

Dan heeft die dit weer wel!

Kan iemand mij vertellen waarom dit is? En welke voordelen/nadelen hier aan kleven?

Chris Winsemius
10 oktober 2007, 19:35
Bij passieve elementen is zo'n aarddraad 'n must, anders heb je meer brom of 'n hele irritante brom.

Normaal zit er onder de plaat v/d Telecasterbrug 'n stukje draad die via de brug-pu-uitvrezing naar de elektronica loopt.

gerritje tralalalala
10 oktober 2007, 19:49
heeft een standard tele actieve elementen dan??

d'oh
10 oktober 2007, 19:54
@ gerritje tralalieielaiaeie: neen, een tele heb standaard twee passieve single coils

@ chris: Oke, ik heb die draad nu ook gewoon. Ik vind het alleen zo raar dat hij in die 52 RI schema weg word gelaten.

Misschien dat als ik skiets lief aankijk, dat hij even een fototje wil schieten, van de wiring van zijn 52 RI?

Skiets? Asjeblieeeeff!

gerritje tralalalala
10 oktober 2007, 19:58
@ gerritje tralalieielaiaeie: neen, een tele heb standaard twee passieve single coils

dat weet ik ook wel

daarom snap ik niet dat die aardedraad er niet zit

heinz3110
10 oktober 2007, 20:07
@ chris: Oke, ik heb die draad nu ook gewoon. Ik vind het alleen zo raar dat hij in die 52 RI schema weg word gelaten.


Zal wel een tekenfoutje zijn. Het zou pas echt raar zijn om het draadje weg te laten op jouw gitaar, alleen maar omdat het schemaatje het "zegt". :)

Doen dus, dat draadje. Als je m weglaat word je niet vrolijk van al dat gebrom hoor.

Antoon
10 oktober 2007, 20:57
De klassieke tele heeft een metalen plaatje onder de brug PU. Dat is aan de aarde verbonden. Via de stelschroeven worden de snaren zo ook geaard: aparte aardedraad niet nodig, zelfs onwenselijk vanwege de aardlus die je anders krijgt

d'oh
10 oktober 2007, 21:14
Antoon, bedoel jij deze plaat:

http://www.blueskyguitars.com/images/74_sunburst_tele_6_resize.jpg

of is het een andere plaat?

heinz3110
10 oktober 2007, 21:19
ja, zo hoeft die aardedraad dus niet,ahum :chicken: Dan zijn je snaren al geaard he. 8)

Antoon
10 oktober 2007, 21:31
Dat koperkleurige plaatje dat onder de haspel van het elementje zit. Je ziet dat er een verbinding tussen de zwarte aardedraad van het element en dat plaatje zit. Waarom zou je godsnaam die '52 - '67 bedrading willen? De tussenstand met beide elementen parallel is juist een van de best klinkende.

Antoon
10 oktober 2007, 21:33
Is dat trouwens een originele jaren 70 Esquire?

d'oh
11 oktober 2007, 13:22
Mijn esquire?

Nee mijn esquire is een gewoon een london city, die ik heb ge-upgrade met een gfs hot alnico 60's bridge en cts-potmeters