PDA

View Full Version : Veelzijdigheid



john.3001
27 januari 2003, 10:34
Welke pickup-combinatie is het beste als het om veelzijdigheid gaat?
S-S-H
H-H
S-S-S
En die gitaren met 3 humbuckers, wat moet ik me daar bij voorstellen?

pimmetje
27 januari 2003, 10:54
Als ik echt zou MOETEN kiezen, dan zou ik zeggen de S-S-H ... zo'n hummetje bij de brug geeft toch net ff wat meer mogelijkheden voor bv metal.

Overigens bepalen niet alleen de pick-ups de veelzijdigheid. Al het materiaal en de hele constructie van de gitaar bepalen met de pick-ups wat 't uiteindelijke geluid wordt (in alle pick-up standen). En het is vooral de gitarist die veelzijdig zal moeten zijn, niet de gitaar.

Shay
27 januari 2003, 11:01
Beste constructie is een actieve gitaar net als mijn blade rh4 classic s/s/h ... ik kan zoveel geluiden produceren zodat ik echt nooit uitgekeken raak ... kost wel een hoop pegels .. voor hetzelfde geld heb je een gibson les paul standard :smile:

Lacrymosa
27 januari 2003, 11:04
Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt wat veelzijdigheid betreft, maar als ik zou moeten kiezen zou ik voor een H/S/SH gaan, met SH bedoel ik, een humbucker in singlecoil vorm, met voorkeur een lil 59.

Maar op zich doen de elementen er niet zo heel veel toe, het is meer het hout van je gityaar dat de veelzijdigheid bepaald

Mahogany is bijv veel veelzijdiger dan iets als Basswood

CheerS!!

telecastermaster
27 januari 2003, 11:52
Mijn keuze is een beetje ge-baised zeg maar, maar ik zou kiezen voor een Telecaster :smile:. Ik vind 'm veelzijdiger dan mijn strat!! En met meer 'soul'. Dus s-s.

Negative K3 fan
27 januari 2003, 12:01
Een variax of midi element.

skabouter
27 januari 2003, 12:29
ik zou zeggen: 3 humbucker, met op alle 3 volume, en tone knoppen en tri-sound switches !!!

veelzijdigheid ten top !

john.3001
27 januari 2003, 13:55
Nooit gedacht dat hout belangrijker was dan de pickups. Maar een Fender Fat Strat met Floyd Rose tremolo is dus een behoorlijk veelzijdige gitaar (ik meen s s h configuratie?)

john.3001
27 januari 2003, 13:58
En een Gibson Les Paul (H-H config.), is dat een veelzijdige gitaar? Want mijn gitaarleraar heeft zo'n apparaat en hij klinkt behoorlijk veelzijdig voor mij. Maar nu zegt zo'n kerel in zo'n gitaarshop laatst tegen me dat je bij de Les Paul maar twee sounds hebt (nek & brug). Maar dat zijn dan natuurlijk wel meteen twee vette sounds.

michielv
27 januari 2003, 14:01
vlees + botten (je vingers dus) is nog belangrijker dan hout.

Maar inderdaad: een goede gitaar met 1 goed element is een stuk bruikbaarder en veelzijdiger dan een slechte gitaar met toeters en bellen.

Veelzijdigheid valt of staat ook met wat je er zelf uit kunt halen. De ene gitarist is de andere niet en wat voor de een een bijzonder veelzijdige gitaar is is voor de ander een totale marteling.

Maar om je vraag serieus te kunnen beantwoorden: waarom zou je dat willen weten? Probeert iemand je een fatstrat aan te smeren?

john.3001
27 januari 2003, 14:05
Nee, ik vroeg me gewoon af of een fat strat meer heeft te bieden dan een 'gewone' strat. That's all.

telecastermaster
27 januari 2003, 14:10
Ik vind karakter veel belangrijker dan veelzijdigheid.
Veelzijdigheid houd in dat je het karakter van vele gitaren in een gitaar probeerd te verenigen, wat nooit echt lekker lukt. Als je wilt klinken als de "real thing" (strat, les paul, telcaster) koop dan gewoon the "real thing".

john.3001
27 januari 2003, 14:13
Ik startte deze 'uiteenzetting' met in mijn achterhoofd een coverband-gitaar. En ik denk dat je met een Les Paul niet punk, reggea, ska, pop en hard rock even overtuigend kan spelen, toch? (please, do correct me if I'm wrong).

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: john.3001 op 2003-01-27 14:13 ]</font>

telecastermaster
27 januari 2003, 14:19
Oke, dat maakt het wat duidelijker.
Je zou kunnen overwegen te gaan voor een H-S-S combinatie met een coiltap voor de humbucker. Hoewel ik zelf waarschijnlijk een telecaster :smile: met humbuckers en coiltaps zou nemen.

john.3001
27 januari 2003, 14:20
Okee, nu snappen we elkaar. (Hoewel ik merk dat je een onvoorwaardelijke voorkeur hebt voor de tele)

pimmetje
27 januari 2003, 14:40
Als je de gitaar echt wilt hebben voor veelzijdigheid in de zin van covers zo levensecht mogelijk naspelen, dan zal je vrijwel altijd bedrogen uitkomen. Zoals al eerder gezegd, is 't voor een HEEL groot deel de gitarist die 't instrument veelzijdig of juist niet maakt.

Bij het geluid van vele verschillende gitaristen nabootsen komt echter nog wat kijken: de versterker (en speakers en evt fx)... en natuurlijk ook weer de originele gitarist :grin:

Je kan dan beter een gitaar zoeken waar jij heel tevreden met het geluid en de bespeelbaarheid bent en waarbij je enkele muziekstijlen er voor jezelf geloofwaardig uit kan persen.

Met iedere gitaar kan iedere soort muziek gespeeld worden. Sommige gitaren hebben alleen wel een heel specifiek geluid waardoor ze in bepaalde muziekstijlen gewoon beter uitkomen, maar dat betekent niet dat 't met een andere gitaar niet lukt.

Shay
27 januari 2003, 15:06
Op 2003-01-27 14:13, schreef john.3001:
Ik startte deze 'uiteenzetting' met in mijn achterhoofd een coverband-gitaar. En ik denk dat je met een Les Paul niet punk, reggea, ska, pop en hard rock even overtuigend kan spelen, toch? (please, do correct me if I'm wrong).



ok , i'll correct you ... Reggae kan je vergeten met een les paul. Daar is een les paul veels te dik in geluid voor. Als je toch een veelzijdige gitaar zoekt is een fender fat strat echt een goeie aanrader. Kan je vrijwel van alles mee spelen.

Lacrymosa
27 januari 2003, 17:18
ik denk dak jou even moet gaan verbeteren

Reggae=Bob Marley=Les Paul (welliswaar met P90's)

CheerS!!

john.3001
27 januari 2003, 17:23
Op 2003-01-27 15:06, schreef Shay:


Op 2003-01-27 14:13, schreef john.3001:
Ik startte deze 'uiteenzetting' met in mijn achterhoofd een coverband-gitaar. En ik denk dat je met een Les Paul niet punk, reggea, ska, pop en hard rock even overtuigend kan spelen, toch? (please, do correct me if I'm wrong).



ok , i'll correct you ... Reggae kan je vergeten met een les paul. Daar is een les paul veels te dik in geluid voor. Als je toch een veelzijdige gitaar zoekt is een fender fat strat echt een goeie aanrader. Kan je vrijwel van alles mee spelen.



Ik snap je niet helemaal, ik schrijf toch: "En ik denk dat je met een Les Paul niet(!) punk, reggea, ska, pop en hard rock..."
Je bevestigd alleen mijn statement (toch?)

john.3001
27 januari 2003, 17:25
[quote]
Op 2003-01-27 14:40, schreef pimmetje:
Als je de gitaar echt wilt hebben voor veelzijdigheid in de zin van covers zo levensecht mogelijk naspelen, dan zal je vrijwel altijd bedrogen uitkomen. Zoals al eerder gezegd, is 't voor een HEEL groot deel de gitarist die 't instrument veelzijdig of juist niet maakt.

---> I get your point, maar ik zorg wel dat ik muziek naspeel die ik en mijn versterker aankunnen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: john.3001 op 2003-01-27 17:25 ]</font>

Mitch
27 januari 2003, 20:41
Bere-veelzijdig: H-H die te splitten zijn. Naar mijn mening best of both worlds.

Ja, ik gebruik dergelijke apparaten en ja, we spelen covers (mainly rock)

john.3001
28 januari 2003, 16:09
Je bedoelt met splitten dus dat je van een humbucker twee onafhankelijke single-coil elementen maakt => Kan dit met een Les Paul? (standaard niet toch?)