PDA

View Full Version : staal op nylon (+verf & accesoires)



Oetsie
10 oktober 2007, 18:15
Ik heb nog een heel goedkoop, spaans gitaartje van 3 tientjes liggen. Leuk om mee te knutselen dacht ik? Dus wil ik hem gaan verven/spuiten.

Toen diegene van wie ik 'm kreeg 'm kocht, zaten er staalsnaren op, (ja, het is echt een spaanse!) Ik wil er graag staal op houden, klinkt toch iets leuker, maar welke zouden jullie erop zetten hele dunne denk ik?? (Ik hoorde ook iets van snaren voor op een eleketrische gitaar?) Het is niet echt om serieus op te spelen natuurlijk, misschien op zijn hoogst voor feestjes.

Zijn er ook 3/4 zijn hier slagplaatjes en rosetten te koop?


P.S. Misschien weten jullie dit ook, maar meer voor de zelfbouwers (ik heb daar de vraag ook gesteld): Hoe kan ik het beste deze gitaar spuiten, met wat voor verf/lak? Kan dit met goedkope HEMA-spuitbussen bij wijze van?

Blend
10 oktober 2007, 18:19
WTF? Je gitaar leeft nog?

:stop:

Gewoon nylonsnaren eropzetten, staalsnaren is nooit goed voor 'n spaanse gitaar.

Oetsie
10 oktober 2007, 18:52
Hij leeft nog, maar ik vind die stalen best oké klinken, maar dat moet toch wel lukken als ik nu weer staal erop zet, het beste dunnetjes denk ik? Tips?

wietse
10 oktober 2007, 22:44
Hij leeft nog, maar ik vind die stalen best oké klinken, maar dat moet toch wel lukken als ik nu weer staal erop zet, het beste dunnetjes denk ik? Tips?
nee dat lukt niet, je trekt de gitaar er helemaal mee naar de vernieling (ook met de dunste stalen snaren), als de brug niet loskomt dan vervormt het bovenblad wel of trekt zelfs los.
zelfs de hals kan er krom door gaan als hij het lang genoeg volhoudt.
dus als je hem heel wilt houden, nylon er op.
wil je beslist staalsnarig tik een oude western of een jazzer op de kop op een rommelmarkt.

Oetsie
10 oktober 2007, 23:02
Ik heb een hele goede western, dit is gewoon troep, voor erbij, naast het kampvuur (of erin). Maar die stalen zitten er echt al jaaaren op (de hals is nog recht), hoe zou het klinken als ik de 3 lage snaren nylon & staal omwonden haal, en de 3 hoge alleen staal (dunnetjes)? Zou het dan echt heeel erg crap worden? In ieder geval is de trekkracht zo laag mogelijk.

wietse
10 oktober 2007, 23:21
en de trekkracht is dan ook ongelijk, wordt je hals een wokkel van, vergeet niet spanjolen hebben geen halspen en geen versteviging bij de brug dus ze zijn gewoon niet gebouwd op de veel hogere krachten die stalen snaren uitoefenen.

Oetsie
10 oktober 2007, 23:24
Dat wete ik , maar waarom lukt het nu al jaren wel goed met stalen? dan lijkt het mij dat het niet zo veel kwaad kan bij deze betreffende gitaar in ieder geval?

Plantje
11 oktober 2007, 08:17
Er zit wel één belangrijk voordeel aan stalen snaren boven nylon: ALS je het ding dan óp het kampvuur gooit stinkt het minder hard. Dat nylon wil nog wel eens gaan smelten... :satisfie:

Ik zou zeggen: gewoon doen. Maar laat wel even weten hoe lang hij het volhoudt :)

chris c
11 oktober 2007, 10:28
Er bestaan ook silk & steel snaren, die hebben minder trekkracht dan gewone stalen, maar toch meer dan nylon. Dus eventueel lager stemmen om de spanning te verminderen.

harrie
11 oktober 2007, 11:34
Stalen snaren op een Spaanse gitaar? Tja er zijn mensen die een zure haring door de spruitjes prakken.

Oetsie
11 oktober 2007, 11:43
Vreemd he? Staal op een spaanse. Maargoed.

Maar steel en silk hebben wél die staalsound?

harrie
11 oktober 2007, 13:13
Uiteraard moet je het zelf weten. Als liefhebber van de Spaanse/ klassieke gitaar doet het me pijn in mijn hart, vandaar die spruitjes.

greencharlie
11 oktober 2007, 13:13
zet er een setje 09 op.
Geen enkel probleem, heb jaren zo gespeeld en de gitaar is niet beschadigd

Oetsie
13 oktober 2007, 03:02
Aaah fijn, gaan we dan maar proberen denk ik. Dan beginnen we met klusse. Alleen even uitzoeken hoe het beste alles te verven, dan komt hetwel goed :)

Oetsie
15 oktober 2007, 22:58
@ Harrie; Misschien doet het je minder pijn als ik zeg dat ik ook nog een andere spaanse heb, en dat dit echt een knutselgitaartje word?