PDA

View Full Version : wat doe ik?



Sterik
10 oktober 2007, 17:40
ok, stel
je speelt iets als dit (tokkelen, patroon naar keuze)
het gaat misschien even duren voordat je ze allemaal bij langs bent gegaan
(het is trouwens in A majeur)

077600
dan dit
x57630
dan dit
x47670
en dan dit
7x6470

dat is loopje 1
en
077600
xx6420 (gejat van satriani)
xx4230
en een open E majeur
ok dat was 2

nu 3 (lenige vingers vereist)

076470
x57470 (dit is de moeilijkste)
x47670
x07630
x07635
tadaa en het eindigt met een hoge noot, en alles eindigt zoals het hoort en was verwacht

ok, leuk loopje, het is het resultar van een paar weken prutsen en zoeken
maar nu komt de vraag nog:

Wat doe ik?
ik heb van sommige grepen geen idee wat ze zijn, ik heb ze wel systematisch bedacht, maar het was een groot probleem om alle akkoorden te laten overlopen
bij akkoorden met 4 of zelf wel 5 noten erin heb ik weinig idee wat in theorie goed het volgende akkoord kan zijn, er zitten ook zoveel noten in en je kan zoveel kanten op, daarom herhaal ik sommige akkoorden elke keer weer
simpelweg omdat ik soms niet weet wat ik anders moet spelen, als ik een simpele drieklank neem dan is er minder spanning
ik kan wel willekeurig ergens een maj7 ofzo proppen maar dan doe ik maar wat, sommige noten lossen op, maar anderen weer niet
ik speel nog geen jaar gitaar, ik weet al een hoop akkoorden (ik hou van akkoorden), maar weet vaak niet hoe ik ze toepas, dus kijk ik gewoon welk akkoord welke basnoot heeft en ik maar er een loopje van (wat ik een beetje saai vind), maar dan is het probleem dat de noten in het akkoord wel weer moeten overlopen in elkaar
iemand hulp: hoe los ik dit op (dat is dus dubbelzinnig ;)
ik weet dat het een beetje een vage vraag is, maar toch

ReinoutV
10 oktober 2007, 19:21
Daar gaan we:

077600: Aadd9/E
x57630: Dmaj7sus2
x47670: A6/C#
7x6470: Eadd9/B

077600: Aadd9/E
xx6420: E6/G#
xx4230: Dadd9/F#

076479: E6/9 (hoe pak je deze???)
x57470: D6/9
x47670: A6/C#
x07630: Aadd11
x07635: Aadd11

Maar natuurlijk zijn sommige grepen voor meerdere manieren van uitleggen vatbaar.

Sterik
10 oktober 2007, 22:44
Ah, ik had dus toch een fout gemaakt, de 9 moet een 0 zijn

in ieder geval bedankt voor de namen, ik ben er zelf helemaal niet goed mee.
maar dan, zou zo'n progressie ook in jazz voorkomen?
wat is bijvoorbeeld een logische opvolging A6/C# akkoord (behalve wat ik heb, maar wat zou een jazzgitarist (waarschijn) doen)
ik verdrink in een zee van akkoorden als ik er iets over lees, een hoop akkoorden maar geen enkele uitleg

wat vinden jullie trouwens van het loopje zelf?
ik zeg loopje want ik durf het nog geen "compositie" te noemen, er zit niet echt melodie in

ReinoutV
10 oktober 2007, 23:19
Dan moet die greep een Eadd9 zijn. Ik heb het gebeuren nog niet achter elkaar gespeeld, dus qua melodie en het hele gebeuren kan ik er nog niet veel over zeggen. Het is overigens niet zo dat er één standaard akkoord is dat na bijvoorbeeld een A/C# komt (het is vaak een D, al zal deze in de toonsoort E niet gek vaak voorkomen). Ga eens aan het spelen met de akkoorden zonder al die moeilijke grepen, misschien kom je dan op andere ideeën.

Sterik
10 oktober 2007, 23:30
dat heb ik al geprobeerd, maar het probleem is dat voor sommige grepen de alternatieven minder mooi zijn, of ik moet voor een add9/E en een A6/C# allebei een open A pakken..... maar dat is nogal een verschil
A6 geeft me trouwens een "mineur gevoel" klopt dat?
het is a majeur, dus niet mineur....

en het is trouwens in A majeur geschreven, niet in E

ReinoutV
11 oktober 2007, 00:29
Ach ja, hebt gelijk, natuurlijk in A. De alternatieve grepen zullen inderdaad anders klinken, maar je krijgt misschien wel andere ideeën, daar gaat het me om. Nu is het lijstje doorkijk, zie ik alleen variaties op A, D en E. Geen Bm of C#m te bekennen. En dat zijn maar 2 van de vele opties.

edit: A6 is een omkering van een mineur akkoord. De noten a, cis, e en fis maken samen ook het akkoord F#m. Vandaar misschien het mineurgevoel.

-=JEROEN=-
11 oktober 2007, 13:18
F#m7 :listen:

-=JEROEN=-
11 oktober 2007, 15:25
wat ik hoor is:

1. A D' F#m7 E
2. A G#'' F#''' E
3. E/9 D6 F#m7 A(sus4)

maar dan met wat extra kleur hier en daar
(ik zou bijna willen zeggen, wat ik hoor is eigenlijk vrij simpel maar dan heel moeilijk gespeeld ;))

' je speelt hier 2 akkoorden tegelijk zeg maar, Dmaj7 en Dsus2

'' leuke akkoordjes heeft die satriani toch, een G#m11+5 ?

''' ik zie dit als A G# F# omdat het heel erg klinkt als een afloop
je zou hier ook x0765x x0645x x0423x x0222x kunnen spelen

heb je hier wat aan?

edit: ik heb em ff in GuitarPro gezet

http://www.sendspace.com/file/j2ney1
http://www.sendspace.com/file/fkn7ya

Sterik
11 oktober 2007, 17:28
dank je, jullie zijn zeer behulpzaam :)
over dat ik het moeilijk speel, en dat het toch makkelijk klinkt, daar heb je wel gelijk in, dat maakt het dat het qua compositie niet zoveel voorsteld, en ik er eigenlijk helemaal niet zo tevreden mee ben, muziek gaat om de muziek, niet de techniek, dus hoogstens een paar gitaristen vinden het misschien bijzonder dat ik allerlei exotische akkoorden achter elkaar speel
maar ja het is ook een beetje een experiment

over hoe ik sommige grepen heb bedacht:
ik speel een melodie over een akkoord, en plaats vervolgens al die noten in 1 greep, wat trouwens een supergoeie oefening is om lenigheid in je vingers te krijgen

en en de derde greep in loopje twee is trouwens bedoeld als Bm7, maar misschien dat het officeel een F# is, hoewel, er zit toch toch geen D in een F#?

over Guitar Pro: dat heb ik niet :(

-=JEROEN=-
11 oktober 2007, 20:28
je hebt een PM (http://www.gitaarnet.nl/forum/private.php?)

:hippie:

-=JEROEN=-
11 oktober 2007, 20:42
en de derde greep in loopje twee is trouwens bedoeld als Bm7, maar misschien dat het officeel een F# is, hoewel, er zit toch toch geen D in een F#?
ik zei ook niet dat het een F# is, ik zei dat ik een duidelijke afloop hoorde

kijk eens naar de tonen die je op de D snaar speelt (A G# F# E)

dat wil niet zeggen dat het ook deze akkoorden zijn

je zou het een suggestieve F# kunnen noemen, of je zou er ook een F# van kunnen maken

dit is vaak ook het probleem met naamgeving, je kan er alle kanten mee uit

je 2e akkoord in dat stukje bestaat uit een e gis b en cis, dus je zou kunnen zeggen dat is een E6 of een C#m7, waar dit vanaf hangt moet je aan de experts vragen, ik geef meestal de naam van hoe ik het akkoord vind klinken

Jeroensnake
11 oktober 2007, 22:11
Ik was wel benieuwd naar hoe het klonk. Aan de hand van de grepen uit de eerste post heb ik de noten uitgeschreven (goede oefening om mijn fretboord beter te leren kennen!) om ze daarna op de piano te spelen. De grepen leken mij namelijk nogal moeilijk op de gitaar. Wat de precieze akkoordnamen zijn weet ik niet, en hoef ik ook niet zo heel nodig te weten. Het blijven inderdaad vooral loopjes ipv een melodie.

wat ik doe (met dank aan Sterik) (http://media.putfile.com/Wat-ik-doe)

____________
inter
rrrrr
zzz
net

-=JEROEN=-
11 oktober 2007, 22:45
hmm misschien af en toe je voet van de rechter pedaal halen http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon12.gif

blijft een prachtig instrument trouwens, piano

ik heb er geen thuis staan, maar als ik er ergens één zie staan, moet ik er altijd effe op spelen

-=JEROEN=-
12 oktober 2007, 19:54
trouwens een aantal van je akkoorden zijn minder 'exotisch' dan je denkt

je kan ze namelijk ook elders spelen

077600
x57630 = d a cis d e = x 5 7 (6h7) 5 x
x47670 = cis a cis fis e = 9x7670 of x42222 (iets andere voicing maar speelt stukken makkelijker)
7x6470 = Eadd9/B = x22102

077600
xx6420 = gis b cis e = x x 6 (4h6) 5 x
xx4230

076470
x57470
x47670
x07630
x07635

= wordt vervolgd =

Jeroensnake
12 oktober 2007, 19:56
We komen er nog wel uit ...


____________
inter
0b1
1h0
net

-=JEROEN=-
13 oktober 2007, 02:10
ja misschien zelfs beter om hier zelf eens naar te kijken

welke tonen speel je in je akkoord, en hoe kan je die ook anders spelen, waar vooral!

soms staan ze misschien in een iets andere volgorde (voicing), maar klinken daardoor niet minder, en waarom zou je dan zo moeilijk doen, als het ook makkelijk(er) kan

Sterik
13 oktober 2007, 15:38
wauw jeroensnake, tof dat je hem hebt nagespeeld en hebt opgenomen, het klinkt echt supervet zo!

en jeroen ook heel erg bedankt voor je uitleg! ik heb er heel erg veel aan
ik heb trouwens nog een makkelijkere greep gevonden voor deze:
X57470 - 10, 12, 9, 11, 0 0
hoewel dit heel erg afdoet aan de kwaliteit van het geluid, de hoog gefrette tonen klinken niet lekker door
(op mijn spaanse gitaar tenminste)

als ik een microfoon of webcam had zou ik het opnemen maar ik heb geen van beiden (balen)
dan kunnen jullie horen hoe ik het speel, en welke melodieën er doorheen
die heb ik niet uitgeschreven, het is meer een compositie op basis van improvisatie, als je begrijpt wat ik bedoel, bijvoorbeeld bij het eerste akkoord op de hoge e snaar 5,4, 0, dus telkens iets erdoorheen (als het akkoord het toelaat :satisfie: )

-=JEROEN=-
13 oktober 2007, 23:53
ik heb een mp3 speler met ingebouwde microfoon

dat ding neemt behoorlijk goed op

en meteen in mp3 formaat

en ze zijn helemaal niet duur meer, 30 tot 60 euro

een echte aanrader, want een pc-microfoon is wat lastig meenemen soms http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif