PDA

View Full Version : Squier met USA parts of Fender MiM?



pimmedoris
10 oktober 2007, 16:01
Hallo mensen,

Ik ben aan het rondspeuren naar een stratje en nu heb ik de mogelijkheid een strat te kopen, of eigenlijk ik kan kiezen tussen twee verschillende.

De ene is een Squier Affinity (1998) met elementen en potmeters uit een USA,
de andere is een originele Mexicaanse Fender (serienr. MN1039041).

Wat zou dan (op papier) de betere gitaar zijn? Maken de USA parts de Squier beter dan de Mexicaan of is een Mexicaan qua hout en afwerking echt zoveel beter dan een squier? Ze zitten allebei rond dezelfde prijs, maar ik kan ze (nog) niet uitproberen omdat het allebei 2ehands gitaren zijn en niet echt bij mij in de buurt (Amersfoort en Enschede en ik woon in Eindhoven...).

Wat zouden jullie doen?

Alvast bedankt!

Orgasmocaster
10 oktober 2007, 16:07
absoluut voor de mexicaan gaan..
De Affinity Squiers hebben niet alleen mindere kwaliteit hardware, maar ook een dunnere body van een budget houtsoort (poplar of nep mahogany ofzo)
tevens is de nek met een goedkopere lak gefinished en als ik het niet mis heb (kan mn verbeelding zijn) is de headstock ook dunner

Mr.Fingers
10 oktober 2007, 16:28
Net als orgasmocaster (wat een naam trouwens, vind'm wel leuk) zegt: gaan voor die mexicaan. Als het nu een squier std series had geweest, was dat nog het overwegen waard geweest, maar een mexicaan is wel pakken beter als een affinity, en daar gaan amerikaanse harde waren niets aan veranderen hoor!

Eko
10 oktober 2007, 16:46
De Affinity is inderdaad een platgeschaafde plank die uit de starterspakketten komt. De Mexicaan is de (veel) betere keus. Ook naderhand als inruil.

gitarist17
10 oktober 2007, 18:43
mijn aff. strat is heerlijk. Gitaarleraar die al 20 jaar op zijn hele dure usa speelde vond het een fijne gitaar. Een aff. strat is absoluut niet per definitie slecht, zit er nu zelf ook aan te denken om de hardware te vervangen/beteren ipv. een nieuwe usa te kopen. Probeer er heen te gaan, test beide en koop diegene die het lekkerste speelt. Niet diegene die volgens de prijsboekjes beter is..

gerritje tralalalala
10 oktober 2007, 19:45
ik zou gewoon voor de mexicaan gaan

pimmedoris
11 oktober 2007, 11:15
Helaas, die mexicaan is aan mijn neus voorbij gegaan. Ik ga binnenkort, als het goed is, die squier eens testen. Ik ben toch wel benieuwd. Ik hoor/lees nogal wat tegenstrijdige berichten...

Bedankt voor de reacties!

Nielsje
11 oktober 2007, 11:32
Wat een bullshit dat een aff. een dunnere body van een budget houtsoort van poplar of nep mahogany of hebben.

Ik heb hier een Aff hangen:

1: De body heeft gewoon de normale dimensies, alleen iets minder shaping dan een 50's strat, denk meer richting vroege 70's.
2: De body's zijn gemaakt van basswood (linde) als ik me niet vergis.

Iets is trouwens van mahonie, of is niet van mahonie. Nep mahonie bestaat niet.

Verder is de hardware inderdaad niet het beste wat je kan vinden.
Toch kan je squiers best leuk opleuken. De mijne heeft betere tuners, een nieuwe topkam en andere elementen. De switch en pots heb ik nog geen problemen mee, maar lees anders voor de aardigheid dit topic van G.G. (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=80209&highlight=kost+squier+upgrade) even door.

Ik was wellicht in eerste instantie ook voor de mexicaan gegaan. Als van de squier alleen de pots en switch zijn vervangen, wordt het niet een betere gitaar.

Grootste boosdoeners bij de aff. stratjes zijn de brakke tuners, elementen, plastic topkam en wellicht dat je een nieuwe brug wil.

Ik heb de mijne al jaren, en gaat ook niet meer weg.

edit: de mijne is trouwens ook uit 1998

Orgasmocaster
11 oktober 2007, 16:24
Wat een bullshit dat een aff. een dunnere body van een budget houtsoort van poplar of nep mahogany of hebben.

Ik heb hier een Aff hangen:

1: De body heeft gewoon de normale dimensies, alleen iets minder shaping dan een 50's strat, denk meer richting vroege 70's.
2: De body's zijn gemaakt van basswood (linde) als ik me niet vergis.

Iets is trouwens van mahonie, of is niet van mahonie. Nep mahonie bestaat niet.

Verder is de hardware inderdaad niet het beste wat je kan vinden.
Toch kan je squiers best leuk opleuken. De mijne heeft betere tuners, een nieuwe topkam en andere elementen. De switch en pots heb ik nog geen problemen mee, maar lees anders voor de aardigheid dit topic van G.G. (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=80209&highlight=kost+squier+upgrade) even door.

Ik was wellicht in eerste instantie ook voor de mexicaan gegaan. Als van de squier alleen de pots en switch zijn vervangen, wordt het niet een betere gitaar.

Grootste boosdoeners bij de aff. stratjes zijn de brakke tuners, elementen, plastic topkam en wellicht dat je een nieuwe brug wil.

Ik heb de mijne al jaren, en gaat ook niet meer weg.

edit: de mijne is trouwens ook uit 1998

ok, laat ik het nogmaals zeggen:

absoluut voor een mexicaan gaan..
De Affinity Squiers hebben niet alleen mindere kwaliteit hardware, maar ook absoluut zeker weten een dunnere body van een low-budget = low quality houtsoort zoals poplar, agathis of Nato (ofwel een goedkope Mahogany subsitute)

tevens is de nek met een goedkopere lak gefinished en als ik het niet mis heb (kan mn verbeelding zijn) is de headstock ook dunner

edit* en een goede gitaarleraar zal nooit de gitaar van zn leerling afkraken.. ik zeg ook niet dat een aff een slechte beginners gitaar is, maar als je toch kunt kiezen.........

Nielsje
11 oktober 2007, 16:45
hm..

hoe dik is een aff. strat dan volgens jou?

de mijne meet 46.3 mm inclusief lak, m'n fender (japan) meet 45 mm precies.

Beiden gemeten bij de bovenste hoorn.

Orgasmocaster
11 oktober 2007, 16:57
dan heb jij een extra dunne MIJ! ;)
ik zit op mn werk dus kan nu niks meten, maar ik zou schatten zo'n 80/85% van de dikte van een US body?

Mexicaanse Strats heb ik trouwens dikker en dunner gezien.. die zijn echt heel erg inconsistent.


Affinity Series Strat® and Tele® Our Affinity series electric guitars are straight-ahead, affordable instruments ideal for beginners of all ages. The Affinity Strat and Affinity Tele have slightly slimmer bodies crafted from solid Alder (U.S. only) or Agathis.

dus je hebt gedeeltelijk gelijk.. mijn affinity strat is van 'echt' hout, maar die van jou is nog steeds van agathis ;)

Nielsje
11 oktober 2007, 17:04
Geldt dit voor alle aff. strats, of alleen voor de nieuwe?

Ik meende namelijk ergens gelezen te hebben dat de oudere series van basswood (linde) werden gemaakt. Ik dacht dat een strat toch 2" dik was?! Dan kom je op 5.092 cm uit en dat scheelt dus ongeveer 4 mm.

De laklaag zou ik zo niet weten wat het is, die van m'n nek is lang geleden al behandeld met staalwol (aanrader). Voor de rest is het polylakmeuk die je het beste met de verfafbrander meteen moet verwijderen :)

Orgasmocaster
11 oktober 2007, 21:24
ik geloof dat 1 3/4 Inch standard is.. dus jij hebt een extra dikke! :p

TimmU
11 oktober 2007, 21:54
edit* en een goede gitaarleraar zal nooit de gitaar van zn leerling afkraken.. ik zeg ook niet dat een aff een slechte beginners gitaar is, maar als je toch kunt kiezen.........
zeker waar!!!