PDA

View Full Version : rockacademie



stefcornelissen
10 oktober 2007, 15:02
hallo,

Ik ben student journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Voor een opdracht ben ik bezig met een opdracht over de rockacademie.

Zijn er hier op dit forum mensen die aan de Rockacademie studeren of hebben gestudeerd? Zijn er mensen die alleen de toelatingstoets hebben gedaan? En zijn er misschien beroeps musici die juist géén rockacademie of conservatorium hebben gedaan?

Graag zou ik van de eerste groep willen weten:
-Waarom ben je begonnen aan de Rockacademie?
- Wat is het belangrijkste wat je leert?
- Is de rockacademie sex drugs and rock 'n roll?
- Is de rockacademie een opstapje richting beroemdheid?

voor de mensen die toelatingtoets hebben gedaan?
-hoe was dat?
-wat moest je precies doen?
-wat had je van je eigen prestaties verwacht?

voor de derde groep:
-denk je dat de rockacademie noodzakelijk is door de breken in de muziek wereld of om op een andere manier professioneel bezig te zijn met muziek.
-Denk je dat de mensen die wel een opleiding aan de rock academie hebben gehad een streepje voor hebben?


Kun je op een van deze vragen een antwoord geven, of heb je zelf nog iets van: "Dat moet echt in het artikel!" of een mening, opmerking ed. Post het hieronder of mail mij op stef_cornelissen@hotmail.com

alvast hartelijk dank voor jullie medewerking.


met vriendelijke groet, Stef Cornelissen

Hollemans
18 oktober 2007, 15:52
voor de mensen die toelatingtoets hebben gedaan?
-hoe was dat? Duur geintje
-wat moest je precies doen? Stukkie speulen
-wat had je van je eigen prestaties verwacht? Malmsteen praktijken :sssh: :sssh:

voor de derde groep:
-denk je dat de rockacademie noodzakelijk is door de breken in de muziek wereld of om op een andere manier professioneel bezig te zijn met muziek. helaas is dit steeds meer nodig....
-Denk je dat de mensen die wel een opleiding aan de rock academie hebben gehad een streepje voor hebben? nee

Ik ben daarentegen wel redelijk bekend met onderzoeken etc, wat wou je hieruit halen? Met deze vraagstellingen enzo?

Luke-wannabe
22 november 2007, 10:11
-Denk je dat de mensen die wel een opleiding aan de rock academie hebben gehad een streepje voor hebben? nee
Ik denk het wel. Ik studeer nu aan de Herman Brood Academie en merk dat ik in een jaar al een veel betere muzikant ben geworden.

Tubescreamer
23 november 2007, 12:44
Streepje voor?

Hangt er vanaf hoe je het bekijkt, denk ik. (zoals met alles he)
Als iemand het gevoel heeft dat hij/zij helemaal op zn plekkie zit en daar leert wat -ie wil leren, more power to them!
Muzikaal gezien weet ik het niet zozeer, dan zou iemand die op het Conservatorium zit dan weer een streepje voor hebben op iemand van de RA? Niet dat ik dat vind maar je hebt van die mensen? Oeps off-topic... :D
Hangt er vanaf (weer) wat je wil leren denk ik.

Ik ben zelf al honderd jaar autodidakt (zelfs nooit gitaarles gehad) dus geen idee hoe dat zou zijn op een academie. Als je het eerlijk aan me vraagt zou ik zeggen dat je op school juist geen Rock 'n Roll leert haha! :rockon:

Wat ik sowieso wel een goed aspect vind, is dat je blijkbaar op de RA ook onderricht krijgt in het zakelijke aspect, bijv. de marketing van je muziek, kortom hoe je met "de muziekindustrie" moet omgaan.
Is misschien ook iets wat je alleen maar echt in de praktijk leert maar dan ben je in ieder geval voorbereid ipv overal "the hard way" achter komen.
Misschien wordt het dan juist een soort tweede natuur voor je ipv dat het af gaat schrikken.....ikzelf wil altijd maar het liefst "gewoon spelen en verder niks" maar ja da's niet echt de realiteit als je van je muziek wil vreten natuurlijk.

Dus, Academie streepje voor?
Zakelijk: zeker. Voorzover ik denk.
Muzikaal: te betwisten/zeer persoonlijk.

Nooit geweest hoor die Rockacademie zelfs 't Conservatorium nooit binnen geweest haha maar ja.....my 2 eurocents....hoop dat men iets met mn gewauwel ken..

grtz & Rock On, R.

Luke-wannabe
2 december 2007, 22:17
Rock 'n roll word je niet geleerd, nee. Maar dat heb je of dat heb je niet en als je het hebt zul je het niet kwijtraken ook.

WillemdaGuide
3 december 2007, 09:43
Rock 'n roll word je niet geleerd, nee. Maar dat heb je of dat heb je niet en als je het hebt zul je het niet kwijtraken ook.


Zo is het, en minder is meer, de beste muziekanten vind ik vaak niet de meest technisch of theoretisch onderlegde, maar de autodidact die zichzelf een eigen stijl heeft aangeleerd en als zichzelf klinkt. Creatief en niet bezwaard met theoretische kennis.

Ik kan me wel voorstellend dat je op zakelijk gebied eea leert, maar ik moet eerlijk zeggen dat dat de hele platen industrie puur voor het geld gaat en liever oude hitjes verkracht ipv originele en creatieve artiesten een kans te geven. Hartstikke leuk dat je van alles over die tak van sport leert, maar dat is niet iets wat ik zou willen.

Ik denk dat een RA geen toegevoegde waarde heeft, echt talent komt altijd bovendrijven!

Luke-wannabe
3 december 2007, 10:12
Ik kan me wel voorstellend dat je op zakelijk gebied eea leert, maar ik moet eerlijk zeggen dat dat de hele platen industrie puur voor het geld gaat en liever oude hitjes verkracht ipv originele en creatieve artiesten een kans te geven. Hartstikke leuk dat je van alles over die tak van sport leert, maar dat is niet iets wat ik zou willen.
Ik denk dat er zeker nog behoefte aan is, maar dat je dat niet bij het MTV gros moet zoeken. Als je goede muziek maakt krijg je daar automatisch wel waardering voor denk ik..

Godfather
3 december 2007, 14:38
Ik ben zelf ook autodidact (heb mezelf voor het grootste deel gitaar leren spelen en teer alles op mn geoor) en ik moet weinig hebben van theorie + ik heb 2 linkerhanden als het om techniek gaat, letterlijk ;)
Wat ik merk van mezelf is dat ik het origineel vrij snel kan naspelen zonder daar tabs of iets dergelijks voor nodig te hebben. Ik zou wel willen weten of je bij zo'n rockacademie vol wordt gepropt met theorie (noten, toonladders, tabs etc) of dat het vooral neerkomt op de praktijk.....in dat laatste geval lijkt me zo'n opleiding toch wel een grote kans...

Luke-wannabe
3 december 2007, 17:59
Ik ben zelf ook autodidact (heb mezelf voor het grootste deel gitaar leren spelen en teer alles op mn geoor) en ik moet weinig hebben van theorie + ik heb 2 linkerhanden als het om techniek gaat, letterlijk ;)
Wat ik merk van mezelf is dat ik het origineel vrij snel kan naspelen zonder daar tabs of iets dergelijks voor nodig te hebben. Ik zou wel willen weten of je bij zo'n rockacademie vol wordt gepropt met theorie (noten, toonladders, tabs etc) of dat het vooral neerkomt op de praktijk.....in dat laatste geval lijkt me zo'n opleiding toch wel een grote kans...
Beide, maar serieus theorie is zo belangrijk als je serieus wilt musisceren. En tabs nemen ze niet eens serieus ;)