PDA

View Full Version : geluidskaarten/interfaces



pol
10 oktober 2007, 13:40
Gegroet,

ik heb momenteel een m-audio audiophile 2496 en wil upgraden naar iets beters, veel inputs heb ik niet nodig, ga toch geen drum opnemen.

Wat heeft goeie AD/DA convertors en kan +4 Db aan, liefst iets met 4 analoge inputs, mics preamps is niet nodig, die koop ik wel bij als ik die nodig moest hebben.

mag zowel pci zijn als firewire, ik vermoed dat pci goedkoper is ?

harrie-beton
10 oktober 2007, 13:47
wat is je budget?

tip: staatsloterij is vandaag

Azrael
10 oktober 2007, 13:49
Als je geen laptop hebt ga dan voor PCI. Altijd sneller dan firewire bij een fatsoenlijk merk en het kost minder CPU.
Kijk vooral ook naar EMU. Die maken hele leuke kaarten voor weinig geld.

pol
10 oktober 2007, 13:57
budget is wat nodig is toch ietwat professionele kwaliteit te hebben.

een RME DIGI 96/8 PAD kaart, is dit iets ? Die kwam 158 bij Thomann. Ik had me laten vertellen dat de convertors van RME vrij goed zijn, of is dit een minder goede reeks ?

guhlenn
11 oktober 2007, 10:50
de DIGI reeks is oud, en relatief beperkt. Ik denk dat RME een goede stap omhoog is, maar check dan de ADI 2 uit, die schijnt een stuk beter te zijn. daarna kom je in de wereld waar geld geen rol speelt en muggen olifanten worden. Voel je je daarin thuis? Stel dezelfde vraag dan eens op gearslutz.com
158,- euro is een lachertje natuurlijk, dus als dat je budget is zou ik zeggen; niet upgraden, maar doorsparen voor een goede mic of je vrouw (of man) een leuk kadootje kopen (dat geeft namelijk een signifcant merkbaar verschil, hehehe)!

pol
11 oktober 2007, 11:01
Dan kan ik misschien toch beter dadelijk voor een rme fireface 400 of 800 gaan, die ADI-2 vind ik wat te duur voor enkel convertor.

Nu dat nog ergens occassie zien te vinden....

guhlenn
11 oktober 2007, 13:54
vergeet het maar. die dingen zijn niet of nauwelijks tweedehands te krijgen, heb het een tijdje geprobeerd. op zich wle een teken van kwaliteit.

harrie-beton
11 oktober 2007, 13:57
zo slecht is de geluidskaart niet die je nu hebt. Als je omhoog met kwaliteit gaat, dan moet je ook met de rest van je audio omhoog. Dus versterken met een goedkoop hifi setje zou ik dan niet meer doen.

Ik hoor wel verschil tussen de onboard kaarten en de prof kaarten maar tussen prof kaarten onderling op hogere resolutie hoor ik weinig verschil.

pol
11 oktober 2007, 14:06
Ik kan dus prima met het materiaal dat ik nu heb prima de gitaren en bass door een goeie D.I. opnemen en dan later in de studio gaan reampen ?

dat was het plan eigenlijk, studiotijd is duur, het plan was om zoveel mogelijk daarop te besparen, en enkel drums, zang en reamp van gitaren daar te doen, en zelf geen noot meer moeten in te spelen zodat er meer tijd overschiet om aan het geluid te sleutelen.

Maar dan moeten mijn droge tracks wel in orde zijn natuurlijk, veel verschil met rechtstreeks inpluggen hoop ik niet te hebben.

voor dat reampen dacht ik mij een little labs redeye aan te schaffen, maar ik weet niet of die zo geschikt is voor bass, ben nog aan het twijfelen of ik niet beter voor die reamp kit van radial kan gaan (J48 D.I. + X-amp)

grtz

bert k
11 oktober 2007, 14:07
Wat zijn je klachten? Met andere woorden, waarom wil je upgraden?

Azrael
11 oktober 2007, 14:08
Wat zijn je klachten? Met andere woorden, waarom wil je upgraden?

Dat zit ik hier mij dus ook af te vragen want met de Audiophile is weinig mis en als ik hoor wat de topicstarter wil doen dan slaat het nergens op om aan dure RME spullen te beginnen tenzij hij geld teveel heeft.

pol
11 oktober 2007, 14:17
Ik heb niet dadelijk klachten, maar het enige wat ik nu opneem is wat bas rechtstreeks in de preamp, & gitaren via toneport, en drums geprogrammeerd met drumkit from hell.

Ik dacht misschien dat met wat ik nu heb geen directe tracks kan opnemen die goed genoeg zijn om in de studio te gebruiken, des te beter als dat wel zo is natuurlijk....

Azrael
11 oktober 2007, 14:20
Ik heb niet dadelijk klachten, maar het enige wat ik nu opneem is wat bas rechtstreeks in de preamp, & gitaren via toneport, en drums geprogrammeerd met drumkit from hell.

Ik dacht misschien dat met wat ik nu heb geen directe tracks kan opnemen die goed genoeg zijn om in de studio te gebruiken, des te beter als dat wel zo is natuurlijk....

Welke preamp? Je audiophile heeft geen instrument input immers. Als je nu bas direct in je audophile stopt en dan opneemt dan moet je een geluidskaart kopen met Hi-Z input of instrument input of hoe ze het ook noemen. Aan de andere kant. Je kunt die bas natuurlijk gewoon in je toneport gooien als je het mij vraagt. De toneport kan ook gewoon een clean signaal doorgeven en die toneport input is dus wel een instrument input. Als ik jou was zou ik niks updaten maar gewoon werken met wat je hebt want je verspilt anders geld voor iets wat geen verbetering gaat opleveren. Kun je beter dat geld bewaren totdat je beter weet wat je eisen zijn.

pol
11 oktober 2007, 14:26
preamp is een studio projects vtb-1, en die heeft een hi-Z instrument input.

bert k
11 oktober 2007, 14:37
Tja, het klinkt alsof je prima spullen hebt voor wat je doet, dat is gewoon CD-kwaliteit. (beter zelfs)

guhlenn
11 oktober 2007, 15:28
grapjas. koop eerst een goede preamp met DI, daarna kan er geneuzeld worden over converters. serieus.

pol
11 oktober 2007, 15:41
vandaar dat ik eraan dacht een fireface 400 aan te schaffen, voor die 800 € moet de kwaliteit toch een stuk beter zijn dan de budgetdingen die ik nu heb ?

Allemaal leuk dat het nu ook wel gaat, maar ik wil geen opnames die maar zozo zijn, anders is al die moeite van het direct opnemen voor niets geweest.

bert k
11 oktober 2007, 15:45
Daarom vroeg ik het dus: wat is er mis? Als je niks geks hoort aan je opnames, hoef je niks te vervangen. Of omgekeerd, als je straks 800 euri uitgeeft, en je hoort geen verschil. Lijkt me toch zonde...

Ik heb dezelfde kaart als jij en daar maak ik prima opnames mee.

Azrael
11 oktober 2007, 17:37
vandaar dat ik eraan dacht een fireface 400 aan te schaffen, voor die 800 € moet de kwaliteit toch een stuk beter zijn dan de budgetdingen die ik nu heb ?

Allemaal leuk dat het nu ook wel gaat, maar ik wil geen opnames die maar zozo zijn, anders is al die moeite van het direct opnemen voor niets geweest.

Een Fireface koop je als je.....

a. Geld teveel hebt
b. Top of de line drivers wil met zeer lage latency (hoofdredenen waarom men voor RME kiest vaak)
c. Iets nuttigs met die outputs en inputs gaat doen

Voor jouw doel heeft het echt nog geen zin. Bedenk eerst goed wat je wilt, of je daar echt een nieuwe geluidskaart voor nodig hebt, wat je budget is etc. Ik weet zeker dat als je nu een RME Fireface koopt je geen enkel verschil gaat horen. Alles boven erg budget is prima qua A/D conversie namelijk en het gaat nog slecht om details die alleen nuttig zijn als de rest (mic , DI etc) ook van topkwaliteit zal zijn. Ik raad het je dus af totdat je echt weet wat je wilt en nodig hebt.

Roman
25 oktober 2007, 15:28
Cool, :cheerup: EINDELIJK :cheerup: brengt Phonic (yeah, budget maar mooi spul) de FireFly 808 op de markt,

2u hoge 19" pre-amp met firewire. Denk aan de pre-sonus firepod, Focusrite Saffire pro etc.
Maar phonic zou phonic niet zijn als ze extra hun best doen. Dus

- Fantoom op alle 8 kanalen appart schakelbaar
- Op alle ingangen een VU metertje
- AES/EBU, Wordclock, midi, spdif en adat allemaal aanwezig
en uiteraard XLR/line in, hi-z in(2x), inserts (2x) etc.

Wat presonus, alesis, focusrite in hun uitgebreide versies heeft van eerdergenoemde producten, heeft Phonic gewoon lekker als standaard. En dat voor de prijs van de basis producten van die andere merken.
399 eurootjes dames en heren. kijk daar hou ik wel van.

Uiteraard zit je nog met kwaliteit verschil, altijd. Ik ben zelf een presonus FP gebruiker en de kwaliteit is zeer goed. Heb ook spullen in de oefenruimte liggen van Phonic en heb daar niets over te klagen. Gebruik al jaren diverse phonic randapparatuur en die rommel blijft maar draaien. En dat voor dat geld.

Afijn, judge 4 yeself.
dit is'm:


http://hq.phonic.com/home/files/43/Firefly%20808_front--5608.png

guhlenn
25 oktober 2007, 15:36
mooi hoor. en met adat zie ik. Nu nog even wachten totdat jij de drivers hebt getest ;)

marc_olly
28 oktober 2007, 13:48
Met de audiophile is helemaal niets mis. Ik had er eerst 1 en nu mijn mengert 4 subgroupen heeft, heb ik er nog eentje bijgekocht, puur voor het gemak.

Dat ding kost nog geen 100 euro, maar is echt super, geen driver problemen, lage latency en gewoon handig in het gebruik.

Pas wanneer je 8 of meer sporen tegelijk wilt gaan opnemen, zou ik gaan kijken naar een andere oplossingen. Als je er al 1 hebt, lekker houden !!!

M.

pol
31 oktober 2007, 10:50
Ik wil toch wat meer mic inputs, 4 zou ideaal zijn, drums ga ik toch niet doen, enkel gitaarcab met meerdere mics tegelijk.

marc_olly
31 oktober 2007, 11:15
met een tweede audiophile heb je toch 4 inputs ?!?

pol
31 oktober 2007, 11:20
ja, maar nog geen 4 micpré's.

Ic3gl0vE
31 oktober 2007, 11:35
Ik weet niet wat je eisen aan een micpre zijn, maar als je gewoon het geluid van de microfoon zonder veel kleuring door wilt geven, zou je een mengpaneeltje van mackie of yamaha kunnen nemen, die staan bekend als erg 'steriel'. Is waarschijnlijk een goedkopere oplossing dan 4 losse micpreamps

pol
31 oktober 2007, 11:50
dat wel, maar toch ook niet goedkoper als een interface met de micpreamps al ingebouwd + dan zit ik weer met een hoop extra kabeltjes.

welke interface met 4 micpreamps zijn aan te raden ?

Roman
31 oktober 2007, 18:21
Alesis iO|14 (http://www.alesis.com/product.php?id=95)
inputs]
* 4 Alesis High Definition Mic/Line Preamplifiers built in (2 switchable high-impedance inputs for direct guitar and bass recording)
* Switchable Phantom Power for each channel pair
* Inserts on every analog channel

Ik zou zelf, als ik toch wat meer te besteden zou hebben (je noemt al 800 euro voor de fireface) kijken naar een alternatief met meer pre-amps.
Er zijn ook nog een x-aantal mooie 8 kanaals apparaten.
(presonus firepod, focusrite saffire, phonic firefly 808 etc)

Roman
24 januari 2008, 19:26
Ah, M-audio komt ook (eindelijk) met een mooie 8 kanaals Firewire monster uit:
De ProFire 2626

http://www.m-audio.com/index.php?do=products.main&ID=cf7885739abca27619342a0b303d7346
http://www.m-audio.com/images/global/product_pics/big/ProFire2626main_v2008.jpg

Azrael
24 januari 2008, 19:40
Ah, M-audio komt ook (eindelijk) met een mooie 8 kanaals Firewire monster uit:
De ProFire 2626

http://www.m-audio.com/index.php?do=products.main&ID=cf7885739abca27619342a0b303d7346
http://www.m-audio.com/images/global/product_pics/big/ProFire2626main_v2008.jpg

Mooie interne mixer zo te zien. 't Is dat ik blij ben met wat ik heb :satisfie:

Roman
25 januari 2008, 13:58
Nog iets redelijk nieuws, de ESI ESU 1808 met maar liefst 18 inputs. Helaas niet allemaal met gainstage.
http://www.esi-audio.com/products/esu1808/
http://www.esi-audio.com/images/products/esu1808.jpg
Bij feedback in de aanbiedings op dit moment voor een slordige 450 euro. Netjes.

Net als de MOTU 828mkII, trouwens. Lekker in de aanbieding voor 500 ballen. Da's nie duur.... super mooi spul. Heb er ook ff eentje thuis liggen om mee te spelen :)

pol
25 januari 2008, 14:00
de firewire of usb versie van de motu ?

Azrael
25 januari 2008, 14:09
Geen ESI producten kopen. Staan niet bekend als goede geluidskaarten. Erg veel driver problemen.

Roman
25 januari 2008, 14:10
de firewire of usb versie van de motu ?
USB http://www.feedback.nl/?b=M828USB&a=178
Een zeer complete USB interface op basis van de Motu 828. Totaal 20 inputs en 22 outputs waaronder ADAT, S/Pdif, 2x XLR met fantoomvoeding, headphone out, 8 analoog I/O, 2 gitaarinputs en inserts.

de FW http://www.feedback.nl/?b=MOTU828MKII&a=179
De 828 MKII is een van de meest complete interfaces op de markt en werkt via Firewire. Totaal 20 inputs en 22 outputs waaronder ADAT, S/Pdif, 2x XLR met fantoomvoeding, headphone out, 8 analoog I/O, 2 gitaarinputs en inserts.


USB is stukkie goedkopert

vincent136
25 januari 2008, 14:20
is het een pré wanneer je inserts op je inputs van de interface hebt? dat lijkt me toch wel, wanneer je een hardware compressor of EQ wilt gebruiken ben je dat wel nodig..

Ik kom echter maar weinig interface's tegen die dit bieden, dus er zal een goede reden zijn dat er geen inserts op hoeven te zitten. Ik bedacht me dat je met de bijgeleverde software je signaal ook kunt voorzien van EQ, compressie, reverb, enz.. maar heeft dit dan wel dezelfde kwaliteit als hardware van goede kwaliteit?

bass blom
25 januari 2008, 14:22
is het een pré wanneer je inserts op je inputs van de interface hebt? dat lijkt me toch wel, wanneer je een hardware compressor of EQ wilt gebruiken ben je dat wel nodig..

Ik kom echter maar weinig interface's tegen die dit bieden, dus er zal een goede reden zijn dat er geen inserts op hoeven te zitten. Ik bedacht me dat je met de bijgeleverde software je signaal ook kunt voorzien van EQ, compressie, reverb, enz.. maar heeft dit dan wel dezelfde kwaliteit als hardware van goede kwaliteit?

opnemen met eq en/of compressie doe je niet als je in de pc opneemt.
net zo makkelijk doe je het later en dan kun je het nog undo'en of veranderen..

vincent136
25 januari 2008, 14:25
Met behulp van software dus..

Roman
25 januari 2008, 14:26
Ik maak er zelf wel gebruik van, heb bij opnames vaak een kleine compressie via mijn hardware compressors lopen (om net ff die iets te harde input te reguleren)
Hierdoor voorkom je digitale clipping, iets wat onherstelbaar is, en kun je net iets harder je gain openzetten (analoog). Lekker tegen de rand aan. gheh.

Maar ik ben het er mee eens dat je prima zonder kunt.

Azrael
25 januari 2008, 14:37
Ik maak er zelf wel gebruik van, heb bij opnames vaak een kleine compressie via mijn hardware compressors lopen (om net ff die iets te harde input te reguleren)
Hierdoor voorkom je digitale clipping, iets wat onherstelbaar is, en kun je net iets harder je gain openzetten (analoog). Lekker tegen de rand aan. gheh.

Maar ik ben het er mee eens dat je prima zonder kunt.

Yupz, want met de huidige geluidskaarten hoef je de gain niet tegen de rand aan te zetten. Ruis is er bijna niet meer en met software op 24bit/32bit intern kun je flink doorkrikken.

Ic3gl0vE
25 januari 2008, 15:11
Je geluidskaart hoeft geen bron van ruis te zijn, maar veel andere apparatuur is dat wel. Daarom blijft het toch handig om redelijk hard in te sturen.

Azrael
25 januari 2008, 15:50
Je geluidskaart hoeft geen bron van ruis te zijn, maar veel andere apparatuur is dat wel. Daarom blijft het toch handig om redelijk hard in te sturen.

Heb je gelijk in.