PDA

View Full Version : Sigma DM-5



Les TeleStrat
9 oktober 2007, 21:26
Zijn er hier mensen die een Sigma DM-5 gitaar hebben (gehad)?
Sigma is een merk van Martin & Co.

Ik heb er zelf eentje en zoek mensen ook bekend zijn met dit Dreadnought model.
Ik heb hem tweedehands, maar weet niet uit welk jaar die komt. Misschien kan ik er via jullie serienummers wel achterkomen.

Op Usedprice.com (link via Sigma-website) staat dat ze tussen 1979 en 1985 zijn geproduceerd. Toch al een oud beestje dus.

Die van mij heeft Serienummer 4846, Made in Japan:
http://i203.photobucket.com/albums/aa304/LesTeleStrat/SigmaDM-5.jpg

Die gaten in het bovenblad zijn ontstaan vanwege een elementenset met controls die er door de vorige eigenaar zijn ingezet. Dit was geen succes, dus weer verwijderd. Met als gevolg de gaten. Maar verder speelt hij geweldig. Hij heeft een mooie rijke bassound en sprankelende hoge tonen. Ik speel met een setje .013-.056

Wat zijn jullie ervaringen?

LaurentB
11 oktober 2007, 10:54
Ik vind dat die vorige eigenaar een akoestische gitaarkoopverbod moet krijgen.

Harald
11 oktober 2007, 11:24
Hm, bij Eko deden ze dat ook zo, wat nog tot daar aan toe is... Maar Gibson wilde het ook nog wel eens doen, die potmeters door het bovenblad...en hoewel lang niet alle akoestische Gibsons geweldig zijn, heb ik wel eens heel aardige akoestische Gibsons in mijn handen gehad

Boom-chick-Franky
11 oktober 2007, 21:24
wat nou potmeters.........

Zulke gaten in hout is toch normaal van boktor! :seriousf:

Nee effe serieus, těs echt jammer dat er nog steeds mensen zijn die een akoestische gitaar zo kunnen vergalloperen! :angry:

Zoiets had die Kurt Cobain toch ook op z`n Martin?!?
Doodzonde, zo`n mooie gitaar vernachelen, en het klonk ook nog eens voor geen meter!! :roll:

Frank

Les TeleStrat
13 oktober 2007, 19:24
Leuk dat iedereen het zonde vindt, maar niemand die deze gitaar ook heeft (gehad)?

sebass
16 oktober 2007, 06:10
Ik heb wel een sigma dr-28. Geweldige gitaar, jammer dat ze niet meer worden gemaakt.

Arno048
28 juni 2012, 09:32
Misschien nutteloos om te reageren op zo'n oude topic, maar ik heb zelf ook een dm-5 met serie nummer 4849. Hij speelt en klinkt erg goed vind ik zelf. Die van mij is ongeveer 30 jaar oud.

terrasbeest
28 juni 2012, 10:06
Oud topic of niet .Ik heb een Sigma gehad, maar weet het type niet ( meer). Gekocht in 1974, dus niet verwonderlijk dat ik het vergeten ben :seriousf:
Was best goed.

Triggy
28 juni 2012, 12:44
Ik heb zelf een DR-11.
Super gitaar, bijna vergelijkbaar met een D28.
Overigens maakt Sigma weer nieuwe gitaren. Zijn ook niet te versmaden hoor!

paulreus
21 januari 2020, 10:10
Ik heb een Sigma DM-5. Een gitaar, die ik ooit ergens begin '70 in Alkmaar bij Spanjaard heb gekocht. Serial no. 7308089S Made in Japan.
Tegenwoordig heeft Ton Dijkman Sigma gitaren in zijn muziekwinkel.
Hij kostte rond Fl400,- en speelde redelijk goed. Ik had al een EKO 12 snarige, die ik overigens nog steeds heb.

Erwin van Ligten zie ooit tegen mij, dat hij graag op oude gitaren speelde. En die hoeven echt niet duur te zijn Paul! was zijn statement. Ik zei dat ik een Sigma DM-5 had en toen ie er speelde, zei hij dat ie best aardig klonk. Een ding, zei hij, die verstelbare brug moet er af. Hij verwijderde de 2 stelboutjes naast de brug en plaatste de kam terug.
Ik wist niet wat ik hoorde. Direct een volle diepe klank met een fraai hoog erin. Zo'n verstelbare kam is rotzooi, was zijn commentaar. Ik heb recentelijk een J-35 van hem overgenomen, ik vond de klank van die J-35 nl erg mooi, maar die DM-5 komt nu redelijk in de buurt qua klank.
Ik gebruik die DM-5 nu voor stukken, waar andere gitaarstemmingen dan EADGBE nodig zijn. CSN&Y nummers bijv. hebben ander stemmingen. Scheelt wachttijd voor publiek. Geen gepiel met een andere stemming.

Plant
21 januari 2020, 18:20
...Zoiets had die Kurt Cobain toch ook op z`n Martin?!?
Doodzonde, zo`n mooie gitaar vernachelen, en het klonk ook nog eens voor geen meter!! :roll:

Geloof het of niet, maar dat model van Kurt is origineel zo door Martin uitgebracht in 1959, google maar eens op Martin D-18E :D


https://www.youtube.com/watch?v=F5XhhavAo3I