PDA

View Full Version : gitaar opnieuw schilderen



Oetsie
9 oktober 2007, 21:12
Ik heb nog een heel goedkoop, spaans gitaartje van 3 tientjes liggen. :cooler: Leuk om mee te knutselen dacht ik? Dus wil ik hem gaan verven/spuiten. Ik wil er daarna lichte staalsnaartjes op gaan zetten (niet het beste idee, maar die liggen er nu standaard ook al op toen diegene van wie ik 'm kreeg 'm kocht, de hals is nog recht). welke zouden jullie erop zetten hele dunne denk ik??), klinkt wat leuker, en dan mooi meenemen naar feestjes. Maar mijn vraag:


Hoe pak ik dit aan? Hoe kan ik het beste deze gitaar schilderen/spuiten, met wat voor verf/lak? En hoeveel lagen, ook nog een toplaag lak erop? Graag niet te dure verf ofzo, hoeft niet megagoed te zijn aangezien het feit dat hier hier boven heb uitgelegt. Wat gebeurt er als ik goedkope HEMA-verf uit een spuitbus gebruik bij wijze van?

Alvast bedankt!

P.S. Het is een 3/4 zijn hier slagplaatjes voor te koop? En sierrand voor om het klankgat (roset heet dit dacht ik?)

G.G.
9 oktober 2007, 21:14
Kan dat zomaar? Stalen snaren ivm bevestiging op de brug en trekkracht.

B_2_the_a
9 oktober 2007, 21:14
Ik heb nog een heel goedkoop, spaans gitaartje van 3 tientjes liggen. :cooler: Leuk om mee te knutselen dacht ik? ik wil er lichte staalsnaartjes op gaan zetten, klinkt wat leuker, en dan mooi meenemen naar feestjes. Maar mijn vraag:


Hoe pak ik dit aan? Hoe kan ik het beste deze gitaar schilderen, met wat voor verf/lak? En hoeveel lagen, ook nog een toplaag lak erop? Graag niet te dure verf ofzo, hoeft niet megagoed te zijn aangezien het feit dat hier hier boven heb uitgelegt.

Alvast bedankt!


lichte staalsnaartjes = de dood van de gitaar

Oetsie
9 oktober 2007, 21:16
Nee, dat kun je bij je goeie gitaar beter niet doen nee. Maar hier lagen ze er al op in de winkel ;) En ja, het is echt een spanjaard. Ik hou ook graag staal erop, maar beter dunne dan dikke, toch?

Maar nu even over de verf? ;) Kan dat met gewone hema-spuitbusjes? :chicken:

Oetsie
10 oktober 2007, 19:35
Iemand? :???:

Madcow
10 oktober 2007, 19:59
uhm lijkt me niet slim om een spaanse gitaar te kleuren, verneuk je volgens mij de hele klank mee en hema verf suck.

Bram+
10 oktober 2007, 20:11
Als het toch een 'kampvuurgitaar' is, zal het niet zoveel uitmaken als je de 'tone' verkut met een verflaagje. Als het echt mooi moet worden zul je het wel iets professioneler moeten aanpakken, maar een hema-spuitbus pakt (evt. na een grondlaag) theoretisch gezien wel (alleen kan je het er dan weer afstoten, maar soit).

Stalen snaren zijn inderdaad meestal funest voor nylonsnarige gitaren, omdat de snaarspanning veel hoger is. Staalsnarigen hebben een trussrod om dat op te vangen. Theoretisch gezien hebben dunnere snaren een lagere spanning, dus als je het persé wil, moet je zo dun mogelijke snaren gebruiken.

Oetsie
10 oktober 2007, 20:21
Het is echt een kampvuur gitaar, meer niet. Aan mijn goede gitaar wil ik niet graag knoeien, ben ik niet zo'n ster in denk ik. Als hij echt pauper klinkt hang ik m gewoon aan de muur. Hij was voor mij gratis en in de winkel 30 euro, vandaar dat ik geen zin heb om zoveel aanverf uit te geven.

Dus theoretisch gezien moet het zo leuken met de goedkope verf? Tussen de lagen in nog opschuren? En moet er per sé nog een blanke lak op aan het einde? Ik wil m er trouwens zoiets uit laten zien: Daar heb ik alleen een 3/4 slagplaatje en roset voor nodig zijn die makkelijk te krijgen?

Oetsie
11 oktober 2007, 18:41
Alsjeblieft? :( Iemand? Verf/slagplaat/roset, tips?

Javaca
11 oktober 2007, 19:21
Kijk eens op stewmac.com of bij vox-humana. Ook kan de gemiddelde gitaarzaak zoiets wel voor je bestellen.

Die rozet, hoe wil je dat aanpakken? Op een bestaande gitaar een rozet steken is geen makkelijk klusje.

Voor verf kun je alles gebruiken wat je wilt. Deze gitaar zal er echt niet slechter door gaan klinken. Voor het spuiten kun je gewoon ordinaire hema-spuitbussen gebruiken.

Oetsie
11 oktober 2007, 21:43
Dankjewel :) Hier heb ik iets aan, en nee slechter klinken lukt al niet meer ;) Dieptepunt is al bereikt. Nogmaals, het is echt een knutselding, maar ik wil er toch het beste er nog uithalen. En met rozet bedoelde ik van die rozet stickers die (volgens mij) ook op blokker troep geplakt zitten, alleen dan op maat van een 3/4 gitaar, ik weet alleen niet of die te verkrijgen zijn.

Hellsbellsnl
11 oktober 2007, 22:17
Ben het wel eens met JAVACA.
Gewoon licht schuren met de nerf mee (waterproofschuurpapier korrel 800 of hoger).
Laklaag er zo goed mogelijk afhalen.
Doekje met amoniak of goede ontvetter over de gitaar halen (niet te nat)
Daarna spuitplamuur dun opspuiten (alleen als je dekkend gaat spuiten,dus geen houtnerf meer zichtbaar)
Weer schuren,
Nogmaals plamuren,
Weer schuren,
Grondlak spuiten,
Weer schuren,
1)Jouw eigen kleur,
2)Weer schuren,
Stap 1 en 2 een keer of 3 herhalen en steeds met dunne laagjes.
Dan de laatste kleurlaag mat opschuren en daarna oppoetsen met poetsschijf en "commandant" (waar je de auto mee laat glimmen)
En klaar is klara

Om even op de "trussrod" terug te komen : zit er normaal geen vierkante stalen pen in de hals van een spanjaard?? bij mijn oude gesneuvelde was dit nl wel het geval.......

Voor leuke lak kun je ook naar een halfords o.i.d. gaan en kijken of ze uitlopende kleuren hebben m.b.t. autolakken: metalic geeft wel een leuk effect.
hamerrite geeft hamerslag effect(verkrijgbaar bij Gamma) trouwens ook.

Oetsie
11 oktober 2007, 22:28
Super :):) Ik ga denk gewoon aan de slag, bedankt erg fijne tips.

En wat die trussrod betreft, ik denk niet dat hier iets vergelijkbaars inzit, alhoewel de stalen snaren nog geen vervoming aan de hals of bovenblad heeft gebracht, maar gezien de prijs en de binnekant van de gitaar (waar alles ook simpel aan elkaar gelijmd/gekit is, is dat niet het geval.

Javaca
11 oktober 2007, 22:46
Om even op de "trussrod" terug te komen : zit er normaal geen vierkante stalen pen in de hals van een spanjaard?? bij mijn oude gesneuvelde was dit nl wel het geval.......

Normaal gezien zit er niets in de hals van een spaanse. Als het hout van goede kwaliteit is gebeurd er niets mee.

Oetsie
13 oktober 2007, 03:03
Ook niet met stalen snaren??

Maargoed dan gaan we aan de slag, even wat verf halen dan maar, en ik denk dat het nu wel gaat lukken. 8-)

Javaca
13 oktober 2007, 12:10
Heb het over een nylonsnaar met een non truss nek.
Als je daarvoor mooi hout gebruikt, en de gitaar goed behandeld heeft ze echt geen truss nodig.

Voor het verschil tussen de diverse snaren en trekkrachten:
http://www.popschoolmaastricht.nl/homepage_frameset.htm?page=college_snaren.htm

Oetsie
13 oktober 2007, 18:51
Hele fijne site. Beetje jammer dat er niet de snaarspanningen op staan van stalen snaren voor western. Alleen voor elekrtisch gitaar en voor spaanse gitaar.