PDA

View Full Version : Alweer een PRS (zucht)



superfly
9 oktober 2007, 22:11
Kijk da's nou leuk, mn honderdste post met de aankondiging van mn nieuwe knutselwerkje. Het wordt vervelend alweer een PRS maar ja het blijft een aanstekelijk modelletje.
Plan:
Mahony neck (gelijmd) en body flamed maple top (met een streepje wenge fineer ertussen)
Palisander toets
wikinson brug en tuners
GFS Fat Paf's
Push pull volume, tone en een 3 standen switch.
Nix spectaculairs maar ik heb er zin in. En Ja ik ga carven !!!
Ben al een stukje begonnen, een foto van de voorraad:

http://home.wanadoo.nl/wim_seegers/aftrap.jpg

G.G.
9 oktober 2007, 22:15
Cool project, mooie spulletjes en op de achtergrond een vette Custom of Hondo.

hassent
9 oktober 2007, 22:19
PRS-en zijn super en vooral leuk om te maken. Niets vervelends aan dus!
Mooi stukje flames maple!
En inderdaad, carven rulez... :seriousf:

renemeester
9 oktober 2007, 22:53
Leuk dat je de voortgang van je bouw hier ook gaat plaatsen. We hebben via PM al even contact gehad en het zal wat mij betreft leuk zijn om te zien hoe jij bepaalde dingen aanpakt en soms eens te overleggen.

Succes met de bouw!

superfly
10 oktober 2007, 16:58
Scherpe ogen GG 't is een Hondo. Opknappertje van een vriend.
Voor 20 euro inclusief versterker op een rommelmarkt gekocht :dance:

superfly
22 november 2007, 00:06
Ik ben weer wat verder dus weer wat plaatjes voor volg het bouwproces.
De voorkant

http://home.wanadoo.nl/wim_seegers/voor.jpg
En van de achterkant

http://home.wanadoo.nl/wim_seegers/achter.jpg
En de zijkant

http://home.wanadoo.nl/wim_seegers/opzij.jpg
(De neck ligt nog te hoog, daar moet de "angle" nog in gebracht worden)
Tussen de mahonie en maple lijm ik steeds een stukje wenge fineer als accent.
Het grote carven gaat beginnen, (beetje spannend).

Wim

Manipulator
22 november 2007, 09:42
Ik wens je heel veel succes toe:)
Zoals eerder vermeld: PRS nabouwen is erg leuk en satisfying.

Gr,

Manipulator

Fender75
22 november 2007, 09:56
Succes, wordt een hele mooi volgens mij... :noob:

oknarb180
22 november 2007, 23:49
Hey,

Mooi hout heb je ervoor hoor!
Leuk dat er meer PRS-en worden gebouwd.
Een mooie gitaar, vind ik persoonlijk.
Je bent goed en lekker bezig zo te zien.

vr.gr.

Branko

superfly
26 november 2007, 23:24
Van het weekend aan het carven geweest, en best wel een beetje trots.
Dus en plaatje.....................
Nog niet helemaal 100% maar het komt een eind in de richting

http://home.orange.nl/wim_seegers/bodygecraved.jpg

niekb
27 november 2007, 01:16
Mooi hoor!

Hoe heb je die neck/kopverbinding?

Grtz
Niek

G.G.
27 november 2007, 09:46
Heel erg mooi. Mooie top.

IKHOUVANGITAREN
27 november 2007, 16:47
leuk die hals/top verbinding en een mooie scherpe carve in de body

-geert-
27 november 2007, 17:43
Gaaf hoor!! weer wat anders als een avodire top van je vorige:D. Ga je deze wel kleuren? Kan bij deze top wel goed. Ik hou die van mij(avodire) blank. Wel grappig dat wenge fineer ik dacht eigelijk eerst wow zonde van die lijmnaad haha. Maar ziet er na het bewerken/lakken best sjiek uit denk ik. carve is goed gelukt idd! succes verder

Grtz Geert

superfly
27 november 2007, 18:45
@ niekb je vraag lijkt niet af. Bedoel je verprutst?
Niets spannends met de neck kop verbinding gedaan, onder hoek doorzagen en lijmen beetje extra dikte aanhouden om het alla Martin puntje er in te veilen.

@-Geert- Ik vind m'n blanke avodire top nog steeds mooi, heb een update in je topic gezet. Ik denk deze een tiger eye stain te geven. Ik ben nog bezig met proefjes op reststukjes maple en heb de magische combinatie nog niet gevonden.


vr gr
Wim

renemeester
27 november 2007, 20:24
Ziet er mooi uit Wim. Wordt volgens mij een beauty.

Vraagje: Je zit rechts behoorlijk dicht op je pick up cavity met de carve, links ligt er verder van af. Het is volgens mij dus nog niet helemaal symetrisch. Ga je de linkerkant ook nog iets dichter op de pickup cavity carven? De originele PRS carve zit er volgens mij iets minder dicht op.

superfly
27 november 2007, 22:36
Erg oplettend Rene, rechts zit inderdaad een mm of 4 te veel naar het midden zitten t.o.v het origineel.
Ik weet het nog niet zeker maar ik denk dat ik het zo laat.

BTW, als je aan je top gaat carven,ik kan je een setje schraapstalen aanbevelen. Kost helemaal niks en het werkt geweldig!
Voor Geert heb ik nog twee foto's van de "lijmranden".
Ik vind ze wel leuk geworden.

Wim

http://home.wanadoo.nl/wim_seegers/zijkant1.jpg

http://home.wanadoo.nl/wim_seegers/zijkant2.jpg

lennaertn
27 november 2007, 22:46
Erg knap gedaan!! Ziet er mooi uit met dat lijntje wenge er tussen!

renemeester
27 november 2007, 23:23
Da's idd fraai

G.G.
27 november 2007, 23:25
HOLY CRAP, dat is mooi. Ik zou mijn prs er niet naast durven zetten.

niekb
28 november 2007, 01:00
@ niekb je vraag lijkt niet af. Bedoel je verprutst?
Niets spannends met de neck kop verbinding gedaan, onder hoek doorzagen en lijmen beetje extra dikte aanhouden om het alla Martin puntje er in te veilen.

vr gr
Wim

Excuus, ik bedoelde inderdaad dat puntje. Ziet er wel leuk uit. Ik dacht dat dat een of andere manier van kopverbinden was. Ik meen dat bij akoestische gitaren ook wel eens een verbinding met een punt gebruikt wordt. Vandaar.

Dat fineer tussen de body en top ziet er erg mooi uit!
Details, dat maakt m helemaal af,mooi.
Keep it up.

Groeten
Niek

niekb
28 november 2007, 01:08
Ik hoop dat je een beetje goed uitkomt met je pickup raampje..

Dat wordt krap denk ik.

superfly
28 november 2007, 01:11
Geen excuus nodig hoor Niek..
Ik geloof niet dat het iets toevoegt, vond het wel lollig, dat puntje.
Had wat massa over, dus vooruit je schuurt eens wat.
En dat raampje past precies ( Niet verder vertellen hoor) :stop:

Wim

Orpheo
28 november 2007, 01:34
Van het weekend aan het carven geweest, en best wel een beetje trots.
Dus en plaatje.....................
Nog niet helemaal 100% maar het komt een eind in de richting

http://home.orange.nl/wim_seegers/bodygecraved.jpg

zie ik 't nu goed, en loopt de carve niet helemaal door tot onderaan, en alleen aan de zijkanten? of is dat gezichtsbedrog?

superfly
28 november 2007, 01:39
Hé Orpheo. Wat lastig te zien, op de foto, maar de carve naar beneden zit er wel in. Ik ga nog wat verder schuren, als ik het gevoel in m'n vingers terug heb. :satisfie:

oknarb180
28 november 2007, 01:39
Zohee!!

Mooie carve hoor!!! Complimenten!
dat laagje fineer tussen het maple en het mahonie geeft echt een prachtig effect. Weet je al wat voor finish ie krijgt?

vr.gr.

Branko

superfly
28 november 2007, 10:14
Hé Branko
Zit te denken aan een tiger eye stain. ben al wat aanhet experimenteren op wat rest stukjes maar het winnende recept heb ik nog niet gevonden.
Ben aan het experimenteren met Schminke Burnt Sienna en Gold Ockre i.c.m. een zakje geel van Clou. Als iemand tips heeft, graag!!

Wim

fred dons
28 november 2007, 10:32
voor tiger eye (en dan de kleur van de edelsteen, niet die van de fotoversie op de PRS site waar de kleur meer goudbruin lijkt)gebruik ik burned umber van Schminke, dat is een dekkend acryl wat ik met een sponsje opbreng en na het drogen weer weg haal met thinner, daarna ga ik of met clou geel of met transtint geel er weer over heen en voila tiger eye
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=6&page=1&ktw=e46b5f7c54b0adb2b38abfb07bafe5ee&sid=r4wz5dc7767da12f7e5ded1cee18fadb
voor de meer golden brown versie gebruik ik ipv geel de eiken kleur van Clou danwel de amber kleur van transtint

Orpheo
28 november 2007, 12:45
en hoe doe je dan het tigre eye van de Perry-signature? :) echt dat geel en bijna zwart-bruin?:)

@ superfly: sorry, ik was nog vergeten te melden dat ik dit een geweldig mooi project vind! die carve, het laagje wenge, het hout van de hals, hoe de headstock erop vast zit (jij hebt zeker ook flink zitten loeren naar hoe javaca die romantische gitaar in elkaar draaide? :D ). gewoon; mooi!

ik zou persoonlijk geen tigre eye doen, maar tobaccoburst, maar dat is gewoon persoonlijke voorkeur :)

fred dons
28 november 2007, 12:58
dat is aged tiger green en een van de meest smerige kleuren op een gitaar ;)
maar ik zou dekkend zwart doen, weg halen met thinner, daarna dekkend geel en weer weghalen met thinner

en inderdaad mooi project!

Orpheo
28 november 2007, 13:34
dat is aged tiger green en een van de meest smerige kleuren op een gitaar ;)
maar ik zou dekkend zwart doen, weg halen met thinner, daarna dekkend geel en weer weghalen met thinner

en inderdaad mooi project!

haha, nee dat is mijn idee; transparant paars en roze :D

fred dons
28 november 2007, 14:44
roze is cool :D

robostrat
28 november 2007, 19:18
mooie top, velletjes van je vingertopjes geschuurd ?? ;)


roze is cool

@fred wilde je eerst die van mij laten doen... maar nu :o
en je hebt een pm ! :sneaky:

Fender75
29 november 2007, 10:36
Wow...respect, echt een heel mooi stukje werk!! Ben benieuwd naar de gelakte versie..:)

superfly
11 december 2007, 23:46
Update:
Ben alweer een eind gekomen, de afgelopen weken.
Vanavond heb ik de hardware er maar eens op uitgestald.
Ik heb in een dolle bui eens wat knoppen met abalone inleg
bij stewmac gekocht (beetje erg blingbling), zit te twijfelen
of die er op gaan of standaard speedknobs.
Volgende stap; brug erop en dan, stainen.....
Wat de kleurtjes betreft ga ik, denk ik voor de clou beits te gaan(mahonie en geel)
Iemand tips voor het aflakken, acryl of cellulose of misschien PU?

Wim

http://home.orange.nl/wim_seegers/bijnaklaar2.jpg

renemeester
12 december 2007, 00:09
Mooi hoor. Ik vind de knopjes wel mee vallen, zeker als er straks een kleurtje op het hout staat.

oknarb180
12 december 2007, 00:29
Woooh,

Dat is toch wel een heel erg mooie gitaar aan het worden hoor, jezu......!!!
(Complimenten)³ = gewoon heel veel complimenten!!!

vr.gr.

Branko

G.G.
12 december 2007, 00:59
Ziet er heel erg strak uit. Misschien is een PU lak wel mooi (volgens mij is die beter zeer extreem te polijsten)

fred dons
12 december 2007, 09:54
cellulose is mooier te polijsten dan PU

DTmaster
12 december 2007, 11:08
echt knap dat je dit kan, hoeveel tijd heb je nou besteed aan deze gitaar ?

en hey als die af is ff een vette backing track van Santana aanschaffen en janken met dat ding :) want daar zijn die planken voor gemaakt.

Ik zag dat je zebrahumbuckers had aangeschaft, echt top elementen zijn dat alleen in combinatie met een PRS ken ik ze niet, maar dat zal wel goed zijn anders had je ze niet genomen.

Zkerzz cool en ben benieuwd naar je eindproduct

jimihattricks
12 december 2007, 11:20
Ik zag dat je zebrahumbuckers had aangeschaft, echt top elementen zijn dat alleen in combinatie met een PRS ken ik ze niet, maar dat zal wel goed zijn anders had je ze niet genomen.

ja inderdaad, zebrahumbuckers klinken altijd fantastisch..!! :???:

:seriousf:

superfly
12 december 2007, 14:13
Het zijn GFS Alnico Fat Paf's en die worden zeer positief beoordeeld (o.a. hier in het forum) Ik heb ze (behalve op een mp3) nog niet gehoord.
En hoeveel tijd? Tjah kweenie als ik er aan denk zal ik het bijhouden. UUrtje of zestig voor een electrische honderd voor een akoustische. Mischien een idee voor een pol :dance:

marter544
12 december 2007, 17:27
Ik zag dat je zebrahumbuckers had aangeschaft, echt top elementen zijn dat alleen in combinatie met een PRS ken ik ze niet, maar dat zal wel goed zijn anders had je ze niet genomen.



Ja, vooral als die zebrahumbucker in een strat zit (wel van Fender, want dat zijn geweldige gitaren nadat je er een hum in hebt gehakt), over een PodXT!


(sorry, kon et niet laten)

G.G.
12 december 2007, 18:37
En hoeveel tijd? Tjah kweenie als ik er aan denk zal ik het bijhouden. UUrtje of zestig voor een electrische honderd voor een akoustische. Mischien een idee voor een pol :dance:

Accoustisch heb ik geen ervaring mee, maar electrisch, strat /tele is ongeveer een uurtje of 25 - 30 en een prs achtige denk ik een uurtje of 40 voor een amateurbouwer. Voor een wilde inleg in de toets etc... moet je nog een flink aantal extra uren rekenen.

Een erkende bouwer heeft denk ik flink wat minder tijd nodig voor een strat of tele omdat die alle mallen, een opgeruimde werkplaats, het juiste gereedschap heeft.

cas121
12 december 2007, 21:41
een opgeruimde werkplaats

+100000000

Het klaarzetten/prepareren en later weer opruimen van mn gereedschap kost me veel meer tijd dan dat ik daadwerkelijk iets kan doen. Zuur als je geen vaste werkplaats hebt.

Orpheo
13 december 2007, 02:16
Ik zag dat je zebrahumbuckers had aangeschaft, echt top elementen zijn dat alleen in combinatie met een PRS ken ik ze niet, maar dat zal wel goed zijn anders had je ze niet genomen.



:D heerlijk belachelijke uitspraak :)



trouwens, waarom perse santana? waarom niet uhm.... Tremonti? Chris Henderson? Jimmy Hiland? Om er maar even snel wat te noemen...

IKHOUVANGITAREN
17 december 2007, 19:20
:D heerlijk belachelijke uitspraak :)



trouwens, waarom perse santana? waarom niet uhm.... Tremonti? Chris Henderson? Jimmy Hiland? Om er maar even snel wat te noemen...

ja naja prs is beroemd geworden door santana nadat paul reed smith met zn zelfbouw gitaar naar carlos santana toekwam

jan jansen
17 december 2007, 20:43
ja naja prs is beroemd geworden door santana nadat paul reed smith met zn zelfbouw gitaar naar carlos santana toekwam


wie is santana dan? :rockon: :rockon:

JJ

rinaldo
17 december 2007, 21:34
wie is santana dan? :rockon: :rockon:

JJ

janssen toch, :???: ken uw klassiekers, de wereld houd niet op bij status quo :rockon:

jan jansen
17 december 2007, 22:05
janssen toch, :???: ken uw klassiekers, de wereld houd niet op bij status quo :rockon:

het was min of meer sarcastisch bedoelt...carlos santana ken ik wel....maar meer ook niet...niet geheel mijn smaak....
Mn laatste cd die ik dit weekend gekocht heb was van Mooi Wark - Only rockn roll.....die hebben goed naar status quo geluisterd.... :rockon: :hippie:

rinaldo
17 december 2007, 22:18
ja en naar normaal, is weer een echte uit de klei getrokken boeren rockband.

doet het erg goed op de feenhoop :rockon: kan het wel waarderen, maar zou er geen cd van kopen :)

jan jansen
17 december 2007, 22:31
ja en naar normaal, is weer een echte uit de klei getrokken boeren rockband.

doet het erg goed op de feenhoop kan het wel waarderen, maar zou er geen cd van kopen :)


oh 1 meer...heb er van status quo alleen al...ehh tich honderd.... :rockon: :rockon: en ook the quo heeft op de Veenhoop gestaan...met Quotation.... :rockon:

rinaldo
17 december 2007, 23:20
[QUOTE en ook the quo heeft op de Veenhoop gestaan...met Quotation.... :rockon:[/QUOTE]

I know, ben er ook geweest, is al heel wat jaartjes geleden maar kan het me nog goed herinneren, man wat had ik een pijn in m,n harses de volgende dag.

en dat kwam niet van quo :stop:

renemeester
17 december 2007, 23:37
Ik dacht iets moois over de bouw van deze prs te gaan lezen, krijg je dit ge-OH. :-/ Doe het ff via PM jongens...

rinaldo
17 december 2007, 23:48
ja sorry hoor, je hebt helemaal gelijk, het werd even iets te gezellig, friezen onder elkaar weet je wel, ik ben verder stil :sssh:

superfly
29 december 2007, 15:36
Vandaag heb ik haar (ja 't is een meisje)in elkaar gezet en wat snaren erop, gewoon om te kijken of alles klopt. Tot mijn verbazing speelt ze nu al, zonder verder iets af te stellen, als een droom.
Volgens jaar de zaak weer uit elkaar, en dan gaan we weer verder.
Goed oudjaar en alles wat wenselijk is toegewenst voor 2008.


http://home.orange.nl/wim_seegers/prsoudjaar2.jpg


http://home.orange.nl/wim_seegers/prsoudjaar1.jpg


http://home.orange.nl/wim_seegers/prsoudjaar3.jpg

(De mahonie lijkt wat motterig door de onafgewerkte porieenvuller)

Met de groeten van Wim

G.G.
29 december 2007, 17:45
heel erg mooi, kan niets anders zeggen... ben er stil van.

oknarb180
30 december 2007, 00:55
Erg netjes allemaal hoor!

vr.gr.

Branko

renemeester
30 december 2007, 11:54
Ziet er mooi uit Wim.....enne het is allemaal gelukt met de brug? Aan je reactie te zien wel.

superfly
30 december 2007, 14:15
@René Brug zit er perfect op. Ik was eerder op het verkeerde been gezet door een kromme 12 mm boor. De post kwam niet lekker strak te zitten. Na nodeloze aankoop van een 11.5 mm boor ontdekte ik pas dat die 12mm krom was en daardoor een 12 mm + een beetje gat maakte. Gelukkig heb ik steeds proefboringen op reststukjes gedaan.


vr gr Wim

Barloef
3 januari 2008, 22:40
Ik ben nog redelijk nieuw hier op de site en ik heb al aardig wat projecten bekeken. Door deze projecten ( onder andere deze ) ben ik zelf ook zeer enthousiast geworden en ik denk dan ook dat het niet lang zal duren dat ik ook zelf ga proberen een gitaar te maken.

Ik vind dat deze gitaar echt mooi aan het worden is en ben dan ook zeer benieuwd naar het eindresultaat.

Succes verder !

superfly
4 januari 2008, 19:12
Welkom op GN Barloef, je kan een leuke veelzijdige hobbie hebben met gitaarbouw ik kan je het aanraden.
Update:
Na het stainen met clou waterbeits (mahonie en geel) ben ik aan het lakken geslagen. Cellulose spuitbussen van guitarsupplies gebruikt en het gaan fijn geen gesputter of andere verrassingen.
Een tussenstandje:
De voorkant: Ik heb het blanke maple randje eerst afgeplakt en gelakt voordat ik de stain op heb gebracht. Er zit toch nog plaatselijk een beetje kleur van de stain in het blanke maple, niet storend maar niet 200% perfect.
http://home.orange.nl/wim_seegers/IMG_0673.jpg

De achterkant: Als je gaat lakken heb krijg je iedere keer spijt dat je toch niet nog ff verder geschuurd hebt. Karakter opbouwen voor de volgende ronde, denk ik dan maar. Ik ben zonder schade langs die knoest bij de control cavity gekomen. En al met al vind ik het plaatje.

http://home.orange.nl/wim_seegers/IMG_0678.jpg

De hals; ook niet onbelangrijk! na de eerste laagjes een wow reactie. Het gaat er toch altijd weer anders uitzien met een laagje lak.

http://home.orange.nl/wim_seegers/IMG_0672.jpg

Binnnen kort het eindreseultaa........... Han toch bewter mwoeten ventwileren dank oek................

fransoos
4 januari 2008, 19:25
ziet er werkelijk professioneel uit superfly, kan niet anders zeggen. vakmanschap. :hippie:
top of the bill dit project. een 2000 pleuri gitaar.

vroeg me wel af of de kleur niet wat donker uitvalt.
heel de gitaar heeft dezelfde kleurstelling; is dat de bedoeling.
deze gitaar schreeuwt IMHO om meer contrasterende kleuren of schakeringen.

hendrix_appendix
4 januari 2008, 19:26
Holy crap!

Die is wel errug mooi!!!

superfly
4 januari 2008, 19:52
heel de gitaar heeft dezelfde kleurstelling; is dat de bedoeling.
deze gitaar schreeuwt IMHO om meer contrasterende kleuren of schakeringen.
Eens! Maar deze is voor mij!!!
50 jaar en dan een bling bling ding op je buik :seriousf: geen gezicht! .
De volgende wordt paars .... geel . oranje......

sjoerd5
4 januari 2008, 20:00
Ik ben nog redelijk nieuw hier op de site en ik heb al aardig wat projecten bekeken. Door deze projecten ( onder andere deze ) ben ik zelf ook zeer enthousiast geworden en ik denk dan ook dat het niet lang zal duren dat ik ook zelf ga proberen een gitaar te maken.

Ik vind dat deze gitaar echt mooi aan het worden is en ben dan ook zeer benieuwd naar het eindresultaat.

Succes verder !

Pas wel op, het verslavend en budgetslopend.

fransoos
4 januari 2008, 20:01
Eens! Maar deze is voor mij!!!
50 jaar en dan een bling bling ding op je buik :seriousf: geen gezicht! .
De volgende wordt paars .... geel . oranje......

nee joh, ik bedoel geen schreeuwende kleuren of gepimpte
gitaaronderdelen.
bv de voorzijde een lichtere kleur dan de achterzijde o.i.d.
ook de hals bv de kleur van de achterzijde van je body.
ben zelf ook >50+ en speel ook niet met neongekleurde gitaren.
maar mijn whale blue prs vind ik toch weer wel kunnen. ( hoewel mijn stage gitaar een strat TTburst is :-) )

-geert-
4 januari 2008, 20:41
ziet er vet uit! Mooi kleurtje ook. Ook een mooie achterkant met die kwast erbij zo. Grtz Geert

robostrat
4 januari 2008, 21:09
toppertje!
hier wordt binnenkort weer een mooie gitaar geboren... ;)

AvU
4 januari 2008, 21:34
ziet er veel belovend uit, maar ik heb toch 1 vraagje:
Waarom een geschoefde nek ipv een gelijmde neck? Kan wezen dat het antwoord al is gegeven maar ik heb het niet kunnen vinden.

grt. Arjan

superfly
4 januari 2008, 23:36
Dank allemaal voor de lovende woorden.
@ Fransoos. Geintje hoor met die bling bling.
Ik heb wel zitten dubben over een andere kleur top. Blauw kan inderdaad prachtig zijn.
Na wat testjes met stainen op restmateriaal vond ik deze combinatie toch wel het meest passend.
@Avu, ik ben in eerste instantie wel voor een gelijmde neck gegaan, maar ik was niet 100% tevreden met de "pasvorm" van de neck vs neckpocket.
Ik kreeg een wat unheimisch gevoel bij het verlijmen, dus op het laatste moment toch maar voor de schroeven gekozen omdat dat toch veiliger is, je kan achteraf dan nog shimmen. Misschien is e.e.a. ingegeven door onzekerheid :(?
Na een eerste test met de harware erop (geen electronica) heb ik er nog geen spijt van, ze klinkt als een belletje.

Orpheo
5 januari 2008, 01:08
ik vind die kleur tot zover heel mooi. Ik zie 'm alleen nu nog wel graag met wat daglicht en van voren. maar als ie is zoals ik denk dat ie is, is de kleur echt voor mij DE kleur op een PRS! De kleine details, zoals de diepere carve en dat laagje wenge doen 't m voor mij.

superfly
3 februari 2008, 18:56
Vandaag de neck gepolijst en de harde waren erop gemonteerd.
De neck was eerder klaar als de body, die wordt volgende week gepolijst.

http://home.orange.nl/wim_seegers/3_2voorkant.jpg

Hier en daar piept er net een heel klein beete stain door het randje maple dat ik graag blank had willen houden. Dat valt niet weg te schuren. Ik vermoed dat ik wat te lang bezig ben geweest om de kleur naar mn zin te krijgen waardoor de stain (clou waterbeits) er te ver ingetrokken is. Ik had de randen voor het stainen afgelakt om ze blank te houden.

http://home.orange.nl/wim_seegers/3_2achterkant.JPG

De achterkant



http://home.orange.nl/wim_seegers/3_2hals.jpg

vr gr Wim

niekb
3 februari 2008, 19:07
Mooi, mooi, mooi!

Mooie kleur zo, lekker warm.

Mag ik vragen wat je voor de esdoorn top betaald hebt?

Groet'n
Niek

barno
3 februari 2008, 19:51
errrg mooi idd. was aan het denken hoe je dat doorzakken van stain in de randjes had kunnen vermijden, maar ik weet het dus niet :)

fred dons
3 februari 2008, 23:03
de enige manier waarom je het doorzakken kunt voorkomen is iets meer geduld te hebben met het opbrengen en het in hele lichte lagen op te spuiten
(nadat je de randjes hebt afgetaped met 3m 6 mm tape) en zelfs dan heb je geen 100 % garantie, sommige kleuren trekken namelijk snel in het hout/onder de lak/tape

renemeester
3 februari 2008, 23:23
Mooi hoor!

KoenB
4 februari 2008, 10:39
Klein beetje jammer van de randjes, maar het is nog steeds een prachtbeest!

no 1 hops
4 februari 2008, 11:34
wat betreft die randjes.
als je ze eerst had geseald met een lak of zo, dus compleet VOOR het aanbrengen?
of zit je dan weer met bevesting/lijmen.

vind het trouwens een mooie warme kleur.

superfly
4 februari 2008, 12:09
De randjes had ik vooraf gesealed met lak. Het ziet er echt uit als doorlekken. Als de blanke maple straks gaat verleuren zie je het (hoop ik) haast niet meer terug.
Ik denk dat ik door mn gebrek aan ervaring met stainen te lang en te nat heb zitten klungelen.
Wim

no 1 hops
4 februari 2008, 13:20
De randjes had ik vooraf gesealed met lak. Het ziet er echt uit als doorlekken. Als de blanke maple straks gaat verleuren zie je het (hoop ik) haast niet meer terug.
Ik denk dat ik door mn gebrek aan ervaring met stainen te lang en te nat heb zitten klungelen.
Wimik bedoel dus ook de binnenkant, daar waar hij verlijmt word met de headstock

superfly
4 februari 2008, 15:15
ik bedoel dus ook de binnenkant, daar waar hij verlijmt word met de headstock
Lijkt me niet dat dat helpt de stain vloeit van boven naar de zijkanten. Een laagje lak aan de onderkant voorkomt dat imho niet. Of zie ik iets over het hoofd. (Of de griep voorkomt dat ik het begrijp (snuf))

@NiekB Voor de maple top heb ik ongeveer 80 euro betaald 17 mm dik.

vr gr
Wim

no 1 hops
4 februari 2008, 15:58
misschien druk ik mij verkeerd uit, kan ook

ik bedoel dat je de hele binding voordat je hem gaat plaatsen compleet van alle kanten in de lak spuit, daarna zet je hem op de plaats, daar waar de kopse kant een stuk word afgesneden weer een drup seconden lijm om hem af te sluiten en na het schrapen/schuren weer lak.

tis maar een idee

fred dons
4 februari 2008, 16:08
ja maar hier wordt geen echte binding gebruikt er wordt een stuk van de top of de kopplaat afgeplakt en de rest wordt gestained waardoor er een "fake" binding ontstaat
het lukt dus niet om de binding volledig te lakken

no 1 hops
4 februari 2008, 17:03
ja maar hier wordt geen echte binding gebruikt er wordt een stuk van de top of de kopplaat afgeplakt en de rest wordt gestained waardoor er een "fake" binding ontstaat
het lukt dus niet om de binding volledig te lakkenoeps, foutje.
dus eigenlijk kun je niet voor deze optie kiezen?

fred dons
4 februari 2008, 17:27
nou je kunt wel de top afplakken en het stukje hout open laten wat blank moet blijven en dat eerst aflakken voor dat je gaat stainen maar dat is nogal vervelend en precies werkt als je ook een klein stukje aan de bovenkant blank wil laten en het is ook geen 100 % garantie dat de stain toch niet onder de lak kruipt als je teveel vocht gebruikt

als dat bij mij gebeurd (steeds minder maar toch) dan schuuur ik schuin naar binnen langs de houten rand met 400 grit, je rand wordt dan minder scherp maar je haalt wel de ergste stain weg

barno
4 februari 2008, 18:19
je zou het kunnen vermijden door een hele smalle kunsstof binding in te leggen tussen het te stainen gedeelte en de natural binding, maarja, dan kan waarschijnlijk net zo goed een echte binding derin steken ter vervanging van de fake binding

fred dons
4 februari 2008, 18:29
ik ben redelijk succesvol met de 3m pinstripe tape maar eigenlijk alleen wanneer ik de stain met een airbrush spuit en niet wanneer ik het met een sponsje op breng, en ook moet je in dat geval het hout met minimaal 400 grit glad geschuurd hebben zodat er geen kiertjes tussen de tape en het hout ontstaan waar de tape onder kan kruipen

Van Dattum
4 februari 2008, 19:01
Zou het een optie zijn om te stainen voordat je de rand van de top gelijk met de body freest? Ik bedoel, je zaagt en freest eerst je body en daarna lijm je de grof uitgezaagde top erop, je freest alle elementgaten ed., je staint de top en freest hem daarna pas gelijk.

Iemand al eens geprobeerd?

niekb
5 februari 2008, 14:10
Ik snap niet wat je bedoeld, als je eerst staind en dan met de frees aan de slag gaat ben je je stain weer kwijt, je moet dan sowieso schuren dus dat lijkt me niet handig.

Wellicht de stain opbrengen met alcohol ipv water. Lijkt me wel wat lastiger omdat het sneller verdampt maar daardoor ook veiliger ivm doorlopen.

fred dons
5 februari 2008, 18:46
of probeer met transtint (ook wel colourtone genoemd) te stainen dat is wat minder vloeibaar (moet je het niet gaan verdunnen met water, wat btw ook kan)

Van Dattum
5 februari 2008, 21:51
Ik snap niet wat je bedoeld, als je eerst staind en dan met de frees aan de slag gaat ben je je stain weer kwijt, je moet dan sowieso schuren dus dat lijkt me niet handig.

Ehm... hoe leg ik het uit? Stel, je maakt een body van mahonie met een 6mm esdoorn top. Je maakt eerst het mahoniedeel helemaal af, dus uitzagen en de rand nafrezen langs de mal. Daarna teken je de contouren af op je esdoorn top, zaagt deze ruwweg uit en lijmt hem op het mahonie. De top steekt dan nog een paar mm uit t.o.v. het mahonie. Dan de pickup gaten enz. uitfrezen, de top netjes opschuren, stainen en daarna pas het overtollige randje esdoorn wegfrezen met een ondergelagerd freesje. Je zou dan een schone rand langs de esdoorn top moeten krijgen... Snappie? :confused:

barno
5 februari 2008, 22:07
Ehm... hoe leg ik het uit? Stel, je maakt een body van mahonie met een 6mm esdoorn top. Je maakt eerst het mahoniedeel helemaal af, dus uitzagen en de rand nafrezen langs de mal. Daarna teken je de contouren af op je esdoorn top, zaagt deze ruwweg uit en lijmt hem op het mahonie. De top steekt dan nog een paar mm uit t.o.v. het mahonie. Dan de pickup gaten enz. uitfrezen, de top netjes opschuren, stainen en daarna pas het overtollige randje esdoorn wegfrezen met een ondergelagerd freesje. Je zou dan een schone rand langs de esdoorn top moeten krijgen... Snappie? :confused:

Blijft volgens mij net zelfde probleem: je hebt de top gestaind, dus stain trekt in de top, ook aan de rand. als je dan gaat uitfrezen, kan het goed zijn dat de stain in de nieuwe rand zichtbaar wordt.

superfly
6 februari 2008, 01:25
Na wat googelen lijkt in alcohol opgeloste stain wel de beste optie (beter vooraf kunnen doen, maar ja). Colourtone/Transtint vind ik alleen op non EU sites. Wie weet een adres binnen de EU? En hoe foolproof is dit?

Mattia
6 februari 2008, 08:07
Na wat googelen lijkt in alcohol opgeloste stain wel de beste optie (beter vooraf kunnen doen, maar ja). Colourtone/Transtint vind ik alleen op non EU sites. Wie weet een adres binnen de EU? En hoe foolproof is dit?

Transtint heb ik alleen in de VS gezien, dus meteen gewoon de reeks gekocht bij StewMac toen ze weer mochten verschepen.

Op m'n PRS-achtige heb ik eerst de nepbindingrand goed gesealed (rest afgeplakt, 2-3 laages schellak op de 'binding'), dan directe zwarte stain (grain highlight), eruitgeschuurd (grotendeels) en transparant rood gespoten (in de lak, niet directe stain). Werkte wel goed, ook om dat zwart tegen te gaan. Daar juist stain op water basis gebruikt, omdat m'n lak (schellac) alcoholoplosbaar is.

Mattia

superfly
8 februari 2008, 18:36
Ze is af. Dus ik verras jullie met wat foto's.
De electronica bestaat nu uit push pull tone en volume en driestanden schakelaar. Ik kan dus ieder element wisselen tussen Humbucker en Single Coil. De GFS Alnico Fat Pafs klinken erg goed. Maar de gitaar speelt zonder een echte afstelbeurt al zo lekker dat ik al speel met de gedachte om er iets duurders in te zetten. De "low budget" Wilkinson hardware is me helemaal niet tegengevallen. De brug vind ik erg mooi en is goed te intoneren, waar ik eerder wat vrees voor had. De hardware is wat minder rock steady als de 3x zo dure hardware van de supermerken. Maar gewoon zorgvuldig monteren, mankeert niets aan. En een wereldtournee staat niet gepland dus erg hard slijten zal het niet.
Kon nog net de ondergaande zon pakken dus we zijn naar buiten geweest.
De voorkant:
http://home.orange.nl/wim_seegers/voorkanttuin.jpg

Close up, Let op de bling blink knoppen met abalone (heb er nog twee over, kopen?)

http://home.orange.nl/wim_seegers/closeuptuin.jpg

superfly
8 februari 2008, 18:38
De zijkant, erg belangrijk want daar kijk je het meest tegen aan.

http://home.orange.nl/wim_seegers/zijkantintuin.jpg


Een andere hoek die geen mens ziet, maar waar ik erg mn best op gedaan heb. Lastig dat kopse hout.
http://home.orange.nl/wim_seegers/vanboverntuin.jpg

En de altijd ondergewaardeerde achter kant

http://home.orange.nl/wim_seegers/achterkanttuin.jpg

Tot slot een foto van de hele zelfbouw familie.


http://home.orange.nl/wim_seegers/familie.jpg

Met de groeten van Wim

Ash ketchum
8 februari 2008, 18:58
Respect, ziet er gaaf uit man!!

Van Dattum
8 februari 2008, 19:34
Sodemieters.............! :blast:

AvU
8 februari 2008, 19:42
Lookin' good!!!

renemeester
8 februari 2008, 19:43
Gefeliciteerd! Hij is erg mooi geworden. Kunnen we wat demo geluiden horen misschien binnenkort?

niekb
8 februari 2008, 20:18
chique hoor!

Wat wordt het volgende project? ;)

fred dons
8 februari 2008, 20:21
heel mooi geworden, inderdaad een chique gitaar

hassent
8 februari 2008, 20:26
Geen woorden voor (en dat zijn er al 3 teveel....):o :o

barno
8 februari 2008, 21:01
wat staat hij daar bijzonder mooi te blinken! schitterende gitaar

no 1 hops
8 februari 2008, 21:19
gewoon prachtig

Kakihara
8 februari 2008, 22:56
ik ben sprakeloos...

Mattia
8 februari 2008, 23:15
Prachtig...echt prachtig. Vraagje: wat voor kleuren heb je uiteindelijk gebruikt? En gewoon een directe stain?

Javaca
8 februari 2008, 23:17
Hij is prachtig.

Je ziet duidelijk progressie in je werk! :D

Keep on goin'

pasqual
9 februari 2008, 00:51
super mooi, mooi gecarved en de structuur van het mahonie van de achterkant is ook mooi. die bas wat je hebt gemaakt, die top, wat is dat voor een hout? mooie structuur.

groeten Pasqual.

superfly
9 februari 2008, 10:42
Dank voor de lovende woorden.
@renemeester demo geluiden? Moet ik ook leren spelen dan :dance: Zal eens kijken wat ik kan doen.
@niekb Ik zit te studeren op een Selmer petite bouche.
@Mattia Clou waterbeits rechtstreeks op het hout, eerst mahonie #156 zo donker als maar kon. Afgeschuurd.Toen hel geel #151 er over, en daarna nog een keer sterk verdund mahonie erover. Afgelakt met cellulose.

Zjef
9 februari 2008, 17:27
Hé Superfly,
Dat ziet er een ongelofelijk sexy gitaar uit!
Ik zit zelf met het idee om ooit eens aan een PRS te beginnen.
Ben je van een bouwplan vertrokken? Of eerder gemeten op foto's en een PRS-looking gitaar gemaakt? Als je een plan gebruikte, weet je toevallig waar het te koop is?

superfly
9 februari 2008, 19:06
Ha die Zjef
Uitgangspunt is inderdaad een bouwplan geweest.
Je kan ze hier vinden: http://www.guitarplansunlimited.com/Miscellaneous.htm

vr gr
Wim

Nb to all. Mn provider (Orange Grrrr) vond het data verkeer door mn foto's wel welletjes. En geeft ze tot middernacht niet meer door.

Zjef
10 februari 2008, 00:00
Bedankt voor de tip!