PDA

View Full Version : Egnater preamp latest reviews gevraagd?



tnijland
9 oktober 2007, 20:32
Hey,

Een maat van mij heeft 2 Marshall JVM tops gekocht. Deze zijn volledig midi schakelbaar en hebben een waanzinnig geluid. Hij is dus een echt hybride gitarist geworden die een stereo setup met Marshall stacks combineert met een GForce effect apparaat. De JVM heeft 4 kanalen die elk 3 voicings hebben waardoor er een breed scala aan sounds ter beschikking staan. Hij had vroeger een JMP1 met een Mesa 2/90 Simul Class eindtrap. Het geheel ziet er nu indrukwekkend uit.

Nou leidt zoiets bij mij altijd tot een instant marktonderzoek en kwam ik uiteindelijk toch weer uit op die Egnater M4 preamp met verschillende modules. Ik zoek zelf Marshall en Soldano/CAE als lead geluiden en mooie warme Fender sounds voor het cleane werk.

Ik heb de clips van de modules natuurlijk voor de zoveelste keer beluisterd maar wil toch graag wat meer objectieve reviews van mensen die op dit moment dit apparaat in hun bezit hebben of bijvoorbeeld juist wegdoen... Verder zou ik willen weten of de top/combo toch een goed alternatief is.

tnijland
28 oktober 2007, 16:02
Ik heb toch maar een sprong in het diepe gewaagd en er eentje besteld via gtrgear. Als het goed is komt hij ergens in december (voor de kerst) geleverd.

De geselecteerde modules zijn: SL2, Erect, T/D & Bassman

Ben natuurlijk heel erg beniewd...

Ibanez RuleZ
28 oktober 2007, 16:29
ik ook ;). keep us posted over dat ding en een uitgebreide review zou natuurlijk mooi wezen.

H.

Roel#1
2 november 2007, 19:28
Misschien een beetje voorbarig, maar alvast gefeliciteerd.
Ook ik heb m'n oog erop laten vallen. Ik ben heel benieuwd naar je review.

Ik werk nu met een rack met een Marshall 9001/Mesa V-Twin amp/ Engl530 en die gaan dan over een Peavey 50/50 Classic.
Maar het schakelen tussen de amps is een ramp. Vandaar dat ik ook "in de markt" ben voor die Egnater.
En dan vervang ik misschien ook de Peavey voor een Randall 2/50.
Kan ik ook nog schakelen tussen de verschillende eindbuizen.
Dan heb ik toch niets meer te zeiken, nietwaar? :dance:

Ibanez RuleZ
3 november 2007, 11:48
waarschijnlijk wel over een pijnlijke rug

Harrald

tnijland
3 november 2007, 21:36
Het duurt waarschijnlijk nog wel ff voordat het spul binnen is maar ik ben zelf ook heel erg beniewd. Ik weet alleen niet of die T/D iets voor mij is. In dat geval neem ik waarschijnlijk de SL mee die lijkt mij ook top. Ben tevens beniewd naar het effect van eindbuizen maar kan dat thuis mooi vergelijken met mijn "Bluesbreaker" combo...

Rectifier
8 november 2007, 13:09
Ben nog steeds heel tevree met de M4.
Hij klinkt te gek. Als stand-alone (thuis) moest ik effe wennen aan het geluid maar in de band prikt ie perfect in de mix en hoor je hem heel goed.

Alle module's zijn top.

BeeJee
8 november 2007, 20:41
@Rectifier; In welke zin moest je wennen aan het geluid thuis?

Ed Lauwerens
2 december 2007, 12:10
Ik heb een M4 in combinatie met een VHT 2-50-2 Black Beauty. Ik heb hem 2e hands gekocht met de volgende modules: Twin, VX, SL2 en Rec.
Ik heb de Twin inmiddel vervangen door de T/D module, omdat kanalen A en B van de Twin identiek zijn en ik op het B kanaal graag dat "randje" eraan wilde.
Alle modules klinken fantastisch en ieder module heeft een zeer breed bereik van sounds. Overigens heb ik ook de COD module besteld bij GtrGear.
Ik zal binnenkort wel een foto plaatsen.
Ed

tnijland
4 december 2007, 21:00
Bedankt voor jouw review. Klinkt goed! Ik ben inmiddels heel erg benieuwd of ze de spulletjes op tijd kunnen leveren...

tnijland
22 december 2007, 21:08
Eindelijk bericht ontvangen van GtrGear dat de M4 preamp binnen was... Afspraak gemaakt en er samen met een kameraad naar toe gereden.

Aangekomen, bleek het dat alle modules van Egnater op voorraad waren en dat zelfs de nieuwe EG5 module aanwezig was. Ik had tevens een afspraak met GtrGear dat ik hem eerst mocht proberen. Ik heb de Egnater M4 preamp bij GtrGear geprobeerd met de VHT250 en Mesa/Boogie 395 en ik had tevens een deel van mijn eigen set Triaxis/Soldano/GMajor/Rocktron Velocity 300 + cabs meegenomen om een beetje referentie te hebben. Zelf heb ik als gitaar een Steva Vai JEM meegenomen.

Ik vond vooral de uitleg en begeleiding van GtrGear heel erg goed. Een enthousiaste gitarist die volledig achter zijn produkt staat. Module voor module werd behandeld en er werd voldoende tijd genomen om een module ook volledig uit te proberen.

Het viel allereerst op dat vooral de verschillende gitaren heel veel invloed hadden op het uiteindelijke resultaat. Dit werdt door GtrGear ook heel mooi gedemonstreerd middels Stratocasters vs Les Pauls etc.

De preamp zelf zag er netjes afgewerkt uit, was MIDI schakelbaar en er zat zelfs een ground-lift switch op. Dan natuurlijk de geluids impressies:

Enorm indrukwekkend: De allermooiste modules vond ik de SL en de SL2 die een echte perfecte Marshall sound neerzetten. Strak, dynamisch en die typische pure rocksound die je overal herkent. AC/DC of Van Halen? Geen probleem. Hier is het mooi dat er zowel een low- als een high-gain instelling mogelijk is. Met de Gibson Les Paul en een EL34 eindtrap was het helemaal feest. Beter kan het volgens mij ook niet. Als ik de Egnater koop dan is het voornamelijk vanwege deze 2 sounds!

De MHG module en de EG5 vond ik teveel high-gain en allemaal net niet mijn Soldano SP-77 preamp. Hopelijk maakt Egnater ooit een CAE of SL-100 exacte kopie in plaats van een zoveelste eigen EGxxx sound. Ik wil gewoon een soldano en een CAE (in een module:)) om mijn jaren 80 invloed niet te verloochenen.

Verder vond ik persoonlijk de Twin/Deluxe module wel het meest praktisch bruikbare clean opleveren in combinatie met humbuckers. Nu heb ik zelf een Mesa/Boogie Triaxis en die heeft ook een behoorlijke clean sound en ook de rectifier vind ik hiervan niet slecht. Erect module van de Egnater was wel heel indrukwekkend maar was denk ik meer iets voor mijn (meer heavy oriented) maat.

De Vox had een fantastisch helder geluid met veel extra harmonischen (typische Brian Adams sound). Mooi voor thuis. Prachtig, alleen wel jammer dat het 2e kanaal niet veel meer toevoegde. De bassman had ik meer van verwacht maar deze is denk ik toch beter geschikt voor single coil gitaren als de Fender Statocaster en de Telecaster.

De COD module was een beetje een vreemde eend in het bijt maar vulde wel heel mooi de beide Marshalls (SL/SL2) aan met een enigszins Mesa-achtige overdrive die voor blues muziek weer geschikt bleek. Alleen een Marshall is voor mij namelijk ook niet alles.

Als conclusie durf ik zelf wel stellen dat de preamp het geld waard is en dat men niets teveel heeft gezegd over de kwaliteit van het produkt. Wel vind ik dat het een nadeel is dat het (ahum) maar 4 modules zijn en dat je snel het idee krijgt dat je net die ene erbij wilt hebben. Ook vind ik dat mijn Triaxis momenteel wel een aantal geluiden heeft die ik zou willen houden waarbij ik voornamelijk denk aan de Mark1 (oud Santana) en de smeuige Mark IV solo sounds terwijl de cleane geluiden van de Triaxis niet of nauwelijks slechter zijn. Verder mis ik het goede alternatief voor de CAE/Soldano freaks. Kortom voor Marshall, Fender, Vox en Mesa Rectifier liefhebbers is het aanschaffen geblazen omdat dit wel een unieke combinatie is van verschillend gevoicde amps.

Nou is er dus het volgende probleem. Moet ik mijn Triaxis houden en de Egnater bijvoorbeeld bestellen met sounds die ik nog niet heb (meerdere preamps dus) waarbij ik toch consessies moet doen t.a.v. mijn huidige sounds a la Robben Ford etc.

Als ik eerlijk ben ga ik voornamelijk voor die bloedmooie Marshall sounds terwijl mijn andere preamps de rest eigenlijk best wel redelijk kunnen opvangen. Aan de andere kant is het werken met meerdere preamps ook geen pretje. Keuzes maken...

Ik slaap er nog een nachtje over en neem dan mijn beslissing...

Rectifier
23 december 2007, 01:21
Ik ben't niet met je eens over kanaal B van de VOX.
Die voegt meer toe aan de module dan kanaal B op de oude Fender Twin toevoegt.
Vooral in live/band situatie snijdt de VX-B heel erg goed door de mix.

Deze wordt door de meeste gitaristen ook geprezen en niet zozeer VX-A.

Wat is het typische CAE geluid dat je zoekt?
CAE is ook gevoiced naar amps (Fender, Marshall, Soldano).
Dat kan de M4 echt wel. Ik heb de CAE3+ meerdere malen getest maar ik kon met de M4 alles wel evenaren.

Waarom koop je anders geen Mesa Studio of Quad als je die ouwe geluiden wilt combineren met de M4 of M2 (toekomst)?

tnijland
23 december 2007, 09:25
Wat ik bedoel te zeggen is dat ik heel duidelijk de kenmerken van de Marshalls (Super Lead), Fenders, Vox en Rectifier terughoorde.

Mischien klopt het wel wat jij zegt m.b.t. het zoeken van bijvoorbeeld de CAE geluiden maar dat gevoel had ik persoonlijk niet. Ik had als voorbeeld zelf mijn oude Soldano SP-77 (USA versie) meegenomen en met geen Egnater module kon exact de SP-77 lead sound met dat typische Soldano randje nabootsen. Het kwam wel wat in de richting (MHG & EG5) maar niet zo precies als de imitaties van de andere bekendere SL modules etc.

Misschien moet je dat ook helemaal niet willen maar welke gitarist zoekt bij het proberen van een andere versterker nou niet vaak zijn eigen basisgeluid terug... Ik zit er dan ook sterk aan te denken om alle preamps gewoon te houden. Een slimme meid is voorbereid. Ik heb tenslotte een rek op de groei gekocht ;).

Een feit is dat er veel mensen van de Custom Audio preamp gecharmeerd zijn (het Luke geluid). Ik zou het wel aardig vinden als meneer Egnater deze preamp ook helemaal exact zou nabootsen.

Rectifier
23 december 2007, 13:58
Ik ben best Soldano minded maar dan de SLO100.
Met alle respect maar ik heb 2x een SP77 in huis gehad, de silver en de purple versie en ik vind het maar een harsh geluid wat in de verste verte niet op een SLO100 lijkt.
Ik denk dat je de SP77 wel moet kunnen bereiken met de SL2 of de EG4 maar echt moet tweaken en ook je eindtrap mee moet instellen qua presence enz.
Dat maakt een wereld van verschil uit.

Wat de CAE3+ doet durf ik te zeggen dat de Blackface sounds van de M4 dichter bij het origineel komt dan de CAE3+.
De SL doet wat kanaal 2 doet en de SL2 gaat verder waar de CAE3+ op kanaal 2 met boost eindigt.
Dat is name wat ik zelf zocht in de M4. Het strakke plexi geluid maar dan een stapje verder.

De Erect klinkt niet per definitie als een Rectifier, sterker hij neigt meer naar de SLO100 dan de Rectifier. Die laatste heb ik zelf gehad en met de EQ op neutraal lijkt de Erect daar in de verste verte niet op.

De M4 klinkt in een bandomgeving veel beter dan standalone.
Dat is ook waar je moet testen en vergelijken.

paulusdeBKB
23 december 2007, 15:37
Toch jammer dat ik het mezelf niet gun, zo'n dure preamp. Alles wat ik erover lees, laat me achter met het gevoel dat de M4 voor mij gemaakt is!

tnijland
23 december 2007, 16:53
Helemaal mee eens, ik zou ook graag de SL-100 als preamp liever hebben dan de SP-77 alleen had ik deze helaas niet in mijn rackje zitten. Ik wil gewoon geen mooie SL2 Marshall omtweaken naar een SL-100 geluid maar de pure Marshalls As-Is gebruiken en dat vond ik ook de charme van de SL(2).

Het genoemde strakke overstuurde geluid heb ik inderdaad ook als zeer goed ervaren (mischien een typisch Egnater kenmerk?). Dit neemt echter niet weg dat je toch blijft zoeken naar referenties. Wij hebben ca. 3 uur zitten spelen waarbij met name de lead- en licht overstuurde sounds aan bod zijn gekomen en de SL modules als best uit de bus kwamen (alhoewel de COD ook niet onaardig was). Ik denk dat ik toch blijf bij mijn conclusie dat met name de orginele versterkers erg goed zijn nagebootst.

Gezien jouw nickname als Rectifier heb ik over die rectifier module uiteraard geen commentaar. Deze heb ik eigenlijk ook iets te weinig geprobeerd omdat ik geinteresseerd was in de EG5 emulatie van de high-gain sounds. Ook mijn Triaxis heeft een rectifier board dat erg goed klinkt maar ik gebruik het zelf voornamelijk voor de typische rythem sounds.

Met de blackface sounds module bedoel jij neem ik aan de TD module?

Rectifier
23 december 2007, 21:52
De SL is trouwens smeuiger dan de SL2, maar die is weer strakker op zijn beurt.
Iedereen heeft referentie's maar het zal mijn een worst zijn wat erop staat zolang ik mijn geluid er maar uit kan halen.

Ik weet niet precies hoe dat zit met de Fender module maar ik heb de Twin module en dat was volgens mij de voorganger van de T/D want je had eerst ook nog de Deluxe module.
Die overstuurde mij te snel, ik wou headroom en dat heeft de Twin.

De MHG interesseerde me meer dan de Erect op voorhand maar daar ben ik op teruggekomen. De Erect is meer flexibel en breder inzetbaar.

tnijland
24 december 2007, 10:04
Allereerst allemaal bedankt voor jullie input!

M.b.t. de Deluxe vervorming. Dat klopte inderdaad, ik heb ook gemerkt dat het Deluxe kanaal direct vervormde wat waarschijnlijk ook de reden is dat ze de Twin en de Deluxe nu gecombineerd hebben.

Nou zit ik wel met een probleem want ik heb teveel goede geluiden in mijn Triaxis zitten om deze weg te doen. Ik heb het ding al jaren maar het clean van de Triaxis kan zeker behoorlijk concurreren met het clean van de Egnater modules zonder direkt te willen zeggen welke nou beter is. De Lead1 geluiden (oude Mark1) zitten helemaal niet in de Egnater en ik durf rustig te stellen dat de Triaxis voor de clean en de Lead1 geluiden beter met de volume regelaar van je gitaar werkt (ik heb alle ook testen 1 op 1 op mijn eigen set uitgeprobeerd). Ook mijn rectifier van de Mesa klinkt gewoon goed. Ik had stilletjes gehoopt dat mijn conclusie zou zijn om de Triaxis en mijn SP77 weg te doen voor een alles-vervangend concept maar dat is helaas niet het geval.

Ik heb de pech dat ik ook verwend ben met de Triaxis die (indien goed afgesteld) ook top klinkt en vrijwel alle Mesa's netjes gemodelleerd heeft in buizen technologie. De Triaxis is een preamp die bijzonder complex is omdat de toonregeling niet een gewone toonregeling is vanwege alle die speciale circuits die aanspreken bij verschillende settings en het duurt zeker een jaartje tweaken voordat je het apparaat goed begrijpt. Wat ik wel als gemis bij de Triaxis ervaar is de Marshall sounds zoals deze zo goed gemodelleerd zijn bij de Egnater. Ik heb gisteren bij mijn kameraad de JMP-1 van Marshall geprobeerd maar deze klonk toch een stuk dunner. Had wel de typische Marshall sound (AC/DC, Van Halen etc.) maar het speelde gewoon minder fijn dan in mijn herineringen met de Egnater de vorige dag.

Aan de andere kant heeft de Egnater bij alle lead module een typisch strak overstuurd karakter (De Triaxis is wat ronder (tubescreamer-achtig) en wat minder direkt). Egnater biedt een prachtige preamp met veel totaal verschillende klanken en zal menig gitarist aanspreken omdat het concept goed is.

De COD is een aardige module die voor blues met het halselement heel aardig wegkomt maar met wat afregeling ook redelijk door de Triaxis wordt afgevangen. Het geluid is net niet goed genoeg om te zeggen dat de COD mijn 1e keuze is.

Kortom, het is dus een moeiijke keuze. Een optie zou zijn om de Egnater te nemen met modules (sounds) die ik helemaal niet heb. Dit zouden dus de Marshalls (SL en SL2) zijn, de Vox en nog iets anders (mogelijk de COD). Nadeel hiervan is dat je altijd alle preamps mee moet nemen. (De T/D is alrounder maar zit tevens in de Triaxis).

Als ik de Triaxis en de SP77 niet zou hebben zou ik voor de SL, SL2, T/D en de Erect zijn gegaan.

Ik zit er inmiddels al wel sterk aan te denken om extra geld te reserveren en de Egnater toch te nemen als 3e preamp vanwege de Marshall sound.

Wat zouden jullie mij aanraden waarbij ik voornamelijk in de keuze van de 3e en de 4e module ben geinteresseerd. Op 1 en 2 staan dus de SL en de SL2.

Enige adviezen?

Rectifier
24 december 2007, 20:49
Of een VanWeelden Gainland erbij nemen ;)

Enfin, Boogie is qua clean gewoon goed.
Behalve de Rectifier's zijn de meeste Boogie qua clean van Fender afgeleid.

Ik zou het zelf overdone vinden om met een M4 en een Triaxis te gaan spelen.
Je kan ook overwegen om een Tonebone HotBritish of een CarlMartin Plexitone erbij te kopen en dat op je cleane kanaal van de Triaxis aansluiten als het alleen om de Plexi gaat.

Vergeet niet dat de goeie Plexitone bijna in 99% om een gemodde plexi gaat of hotrodded. En dat is bij de SL natuurlijk ook zo.
Om dat nou te gaan vergelijken met een Marshall JMP-1 ;)

tnijland
24 december 2007, 22:34
OK, ik heb inmiddels mijn beslissing genomen en op deze kerstavond gelijk de Egnater ook maar opgehaald. Gezellig een bakje koffie gedronken met de importeur en daarna met de nieuwe Egnater richting huis gereden.

De bezetting is als volgt geworden:
1. T/D module
2. SL module
3. COD module
4. SL2 module

Heb alle preamps thuis in mijn (inmiddels 10HE) rack opgebouwd en moet zeggen dat het allemaal niet verkeerd klinkt. Vooral die SL vind ik gewoon een waanzinnig goede module. Helemaal mijn smaak. Wel ruist en bromt de SL2 behoorlijk en begint de hele boel te joelen als ik high-gain SL2 speel. Eerst de boel maar eens controleren waar dat probleem nou weer vandaan komt. Vast ergens een klote aardlus dus morgen de hele zooi weer apart testen en uitproberen. Het zal ook eens in 1 keertje goed gaan....

By the way, Rectifier nog persoonlijk bedankt voor de tips en het commentaar!

Rectifier
25 december 2007, 23:09
Graag gedaan ;)

Maar eerst testen in live verband.

Ik vind de set live zo onwijs goed in de mix.
De gitarist op mijn bruiloft (onlangs) had een Egnater MOD100.
Nu stond ik dus eens als luisteraar ipv als bespeler en dat klonk echt heel erg goed en anders dan ik gewend was als ik de set zelf hoorde/bespeelde.

Veel tweaken is het toverwoord want de EQ is bedriegelijk lastig.
Ik heb bv. op de Twin module de Bas en Mid bijna geheel open staan. Zou ik normaal nooit doen maar dit is een seriele EQ en dat vergt wel wat geduld.

tnijland
26 december 2007, 19:56
Ik zal die instellingen ook eens proberen. Al die bas-boost en treble switches heb ik allemaal ook nog niet echt geprobeerd vanwege dat brom/ruis probleem.

Afijn, het brom probleem is inmiddels grotendeels opgelost. Ik heb voor de zekerheid alles los aangesloten en middels eliminatie beluisterd waar de problemen zich bevonden en dat waren voornamelijk alle high-gain instellingen van alle pre-amps. De SL2 van de M4 had echter een extreme bromtoon in het rack terwijl hij los aangesloten een vergelijkbaar ruis niveau had als bijvoorbeeld de Soldano SP77.

Gelukkig zit er een ground-lift switch op de M4 en daarmee van de zware bromtoon weg. Mogelijk dat ik nog een keertje een netfilter van Furman o.i.d. aanschaf om te beluisteren of er daar nog wat winst te boeken is. Ik twijfel ook een beetje aan de kwaliteit van mijn standaard patch kabels van Feedback. Iemand enig idee waar er korte patch kabels te bestellen zijn die van betere kwaliteit zijn?

Ik heb weer wat leuks voor de kerst en vermaak mij intussentijd wel met deze M4. Mijn muziek projecten zijn inmiddels wel allemaal geeindigd dus de live-optredens laten nog even op zich wachten...