PDA

View Full Version : HK RedBox aansluiting



fabien
9 oktober 2007, 15:46
Hoi allemal,

Tot nu toe, gebruik ik mijn HK RedBox of in de effectloop (na de G Major) of tussen eindversterker en speaker. Versterker is een Mesa Nomad 45.
Ik vroeg me af of ik hem ook in de paralelle speaker uitgang kan aansluiten. Dan zou ik dus mijn speaker cab normaal direct aan de versterker hebben en daarnast de RedBox zonder doorvoer naar een speaker. Ik hoop dat dat duidelijk is!
En dan moet ik mijn 8 ohm cab en RedBox in beide 4ohm uitgangen of gewoon de cab in 8ohm uitgang en de RedBox in een van de 4ohm?
Mijn gevoel gaat voor de laatste sinds een RedBox alleen heeft geen load maar ja, als iemand het echt weet vind ik het veiliger :nervous:

Fabien

pol
9 oktober 2007, 16:14
Ja, maakt niet uit.

Of je de redbox op een parallele speakeruitgang zet, of tussen amp en cab, is technisch gezien net hetzelfde, de thru op je redbox staat ook parallel met de input.

fabien
9 oktober 2007, 17:20
Dank je! nu durf ik het.

harrie-beton
9 oktober 2007, 17:38
Persoonlijk zou ik hem in de loop houden omdat hij dan onafhankelijk blijft van je versterker instellingen. Als je iets meer hoog in je amp zet dan zou dat bij een parallelle aansluiting ook meteen te horen zijn op de redbox.

Als je ontevreden bent met het geluid van de redbox zou ik me meer verdiepen in modelling of andere speaker simulators. Of natuurlijk een goede microfoon.

fabien
9 oktober 2007, 22:15
Ik vind het beste resultaat als de RedBox na de eindversterker staat. In de loop is het klank wel mooi helder maar een beetje dun, logisch sinds jij een deel van je versterker mist.
Microffon klink het best inderdaad. Speaker sim klinken goed maar tot nu toe heb ik nog niet een instelling gevonden die me echt bevalt.
Ik ga een Weber MiniMass kopen om met de RedBox te kunnen opnemen met een redelijke volume zonder ruzie met de buren (en huisgenoot :cool: )

peter_heijnen
9 oktober 2007, 23:30
En dan moet ik mijn 8 ohm cab en RedBox in beide 4ohm uitgangen of gewoon de cab in 8ohm uitgang en de RedBox in een van de 4ohm?
Mijn gevoel gaat voor de laatste sinds een RedBox alleen heeft geen load maar ja, als iemand het echt weet vind ik het veiliger :nervous:

Fabien
De redbox heeft geen load, weet je zeker dat je niets opblaast als je de boel paralel aansluit? Ik zou dat zelf nooit durven!

Wat is je probleem met dat ding tussen amp en speaker zetten? Ik doe het op die manier heel vaak met zo'n kleine passieve palmer en ben daar uiterst tevreden over. Verandert je geluid met de redbox vóór je speaker?

pol
10 oktober 2007, 09:50
l. De input en thru op D.I. boxen zitten al parallel met mekaar. Maakt dus niks uit of je de redbox ertussen zet of op een parallelle speakeruitgang.

fabien
10 oktober 2007, 12:36
De redbox heeft geen load, weet je zeker dat je niets opblaast als je de boel paralel aansluit? Ik zou dat zelf nooit durven!

Sinds de RedBox geen load heeft ziet de versterker hem niet. Ik heb het gisteren geprobeert en mijn Mesa en ik leven nog :cool: . Het werkt perfect.


Wat is je probleem met dat ding tussen amp en speaker zetten? Ik doe het op die manier heel vaak met zo'n kleine passieve palmer en ben daar uiterst tevreden over. Verandert je geluid met de redbox vóór je speaker?

Het is een praktische reden: bukken achter mijn cab om de RedBox aan en uit te sluiten is niet prettig (krappe ruimte), het is makkelijker op een andere speaker uitgang.
Als ik het zei de klank getapped in de effect loop is goed maar een beetje dun. Voor de speaker is het perfect: warm en vol. Opgenomen in parallel met een mic, een Shure Unidyne 365 (uit jaren '70, de voorganger van de SM58 en 57 en zoged als identiek) is het geluid vrijwel identiek. Hier komt nog natuurlijk de karakter van je speaker, in mijn geval een Celestion G12H30 (gepaard in de cab met een Vintage 30, ideaal!) die komt uit ietje heldiger (brighter) dan de RedBox. Mic positie was tussen cone en rand, maar ik heb Beamblocker erop zitten (ook een uitvinding!).

harrie-beton
10 oktober 2007, 14:37
ik zou ook de methode van peter gebruiken (tussen amp en cab). Versterkers die staan de stoken zonder dat er een load is, is schadelijk toch?

pol
10 oktober 2007, 14:44
Er staat toch duidelijk bij dat er wel een cab aanhangt, leer lezen.