PDA

View Full Version : Instument kabel ipv speaker kabel kan best...



Baker
8 oktober 2007, 22:58
Gister een gig gehad met mijn nieuwe Marshall JVM head.
In tilburg helemaal. (2 uur rijden!)

But anyway.
Kom ik daar, blijkt dat ik mijn speaker kabel in mijn thuissetje heb laten zitten... Paniek! Wat nu? Allerlei horror verhalen over rokende trafo's schoten door mijn hoofd. Maar ik had ook weinig trek om de gig met mijn backup ampje te doen. (pod 2.0)

maar ja, een 100 watt amp + een 16 ohm 4x12 met een gitaarkabel....

Ik heb het gegokt, welliswaar met een heel kort effectloop kabeltje, maar zeker geen speaker kabel.

Klonk best, en ging best!
Supergig gehad!

Han S
8 oktober 2007, 23:03
Wie heeft gezegd dat het niet zou kunnen? Het is alleen zo dat als het een erg dun draadje is dan zet je een deel van je vermogen om in warmte en de controle over het laag wordt wat minder.

AART
8 oktober 2007, 23:07
En dat heet worden kan gevaarlijk worden, je moet het dus in de gaten houden als je er echt een hoop signaal doorheen ragt.

Chris Winsemius
8 oktober 2007, 23:13
NIET DOEN!

Zou zonde zijn als je je eindbuizen en/of uitgangstrafo op die manier sloopt...

Rwin
8 oktober 2007, 23:14
Wie heeft gezegd dat het niet zou kunnen? Het is alleen zo dat als het een erg dun draadje is dan zet je een deel van je vermogen om in warmte en de controle over het laag wordt wat minder.

^^ Hierboven heeft dat gezegd

Chris Winsemius
8 oktober 2007, 23:15
Zal ik het nog 'n keer zeggen?

:D

NIET DOEN!

AART
8 oktober 2007, 23:22
Chris heeft verder groot gelijk, als je je amp lief hebt doe je het niet.
Maar het kán wel.

Han S
8 oktober 2007, 23:26
Het gaat er om dat je op een gegeven moment op het podium staat en niets anders hebt dat een kort signaalkabeltje en dan moet je wat. Niet te hard gaan en het lukt meestal wel. Beter is om reserve kabels bij je te hebben en ook een paar speakerkabeltjes dus.

Baker
8 oktober 2007, 23:57
Het gaat er om dat je op een gegeven moment op het podium staat en niets anders hebt dat een kort signaalkabeltje en dan moet je wat. Niet te hard gaan en het lukt meestal wel. Beter is om reserve kabels bij je te hebben en ook een paar speakerkabeltjes dus.

juist,
zo ist maar net.

Ik heb tussentijds wel een paar keer gechecked of het kabeltje heet werd.
Was niet het geval.

Dus Chris, je overdrijft een beetje in je reactie.
Het was niet ideaal, maar voor mij de beste oplossing op dat moment.....

Baker
8 oktober 2007, 23:59
de bassist zei trouwens dat het scheelde dat het om een 16 ohm cab ging.
Met 8 ohm zou het erger zijn.

Of dat waar is weet ik niet...

Chris Winsemius
9 oktober 2007, 00:01
Mijn reactie was nogal stevig :) maar ik gun niemand 'n kapotte amp!

Dat je amp het heeft overleefd is alléén maar tof, echt! Meestal gaat het goed op lagere volumes maar 't is niet leuk als het toch 'n keer misgaat.

Han S
9 oktober 2007, 00:03
Maakt geen reet uit, de wet van ohm werkt ook bij 16 ohm.

Chris Winsemius
9 oktober 2007, 00:05
Bij 8 ohm en hetzelfde vermogen loopt er meer stroom.

bass blom
9 oktober 2007, 00:26
maar het vermogen zorgt voor de warmte :D

-Heineken-
9 oktober 2007, 00:32
Ach joh, voordat het internet was uitgevonden speelde iedereen met zo'n Hema plastic kabeltje tussen hun amp/cab. En zonder problemen. Laat je niet gek maken (zoals ik heb gedaan lol).

guitarnijboer
9 oktober 2007, 00:55
De stroom zorgt voor de warmte. Een zekering brand immers ook alleen maar door als er meer dan de aangegeven stroom door loopt. Als je nu een 1A zekering gebruikt in een 100V of 250 V lijn, hij gaat pas stuk als de stroom van 1 A overschreden wordt.

guitarnijboer
9 oktober 2007, 01:00
Heeft iemand trouwens wel eens zo'n standaard plastic Marshall speakerkabeltje (die je standaard bij je stack krijgt) doorgeknipt?

Die kern is nauwelijks dikker dan de kern van een beetje gitaarkabel. :) Niet dat dit nu zo fantastisch is maar je moet inderdaad niet overdrijven.

Jimwoud
9 oktober 2007, 09:00
Ach joh, voordat het internet was uitgevonden speelde iedereen met zo'n Hema plastic kabeltje tussen hun amp/cab. En zonder problemen. Laat je niet gek maken (zoals ik heb gedaan lol).
Inderdaad, zelfde verhaal met buizen verwisselen...oh.. moet je die biassen???

Baker
9 oktober 2007, 09:04
Mijn reactie was nogal stevig :) maar ik gun niemand 'n kapotte amp!

Dat je amp het heeft overleefd is alléén maar tof, echt! Meestal gaat het goed op lagere volumes maar 't is niet leuk als het toch 'n keer misgaat.

Ik waardeer je bezorgdheid ;)

Heb toch echt 3 sets van 45 minuten staan raggen, op behoorlijk volume..

Alleen jij suggereert nu dat ik min of meer mazzel heb gehad dat het goed gegaan is. Terwijl ik het idee heb dat het het niet zo heel erg veel uitmaakt.

Ja ok, als je een dunne oude gitaarkabel neemt van 8 meter, misschien loop je dan een risico. Maar ik had een degelijke korte instrument cable.

Kim Wilson
9 oktober 2007, 09:14
Als er een beetje een fatsoenlijke trafo in je amp zit, is er vast niet zoveel aan de hand. Ik draai nog steeds met een 100% mismatch. Ik kan me niet voorstellen dat zo'n kabel zorgt voor een hele grote mismatch. Je weerstand zal iets hoger zijn, en je hoog zal wellicht iets minder gedefinieerd zijn, en misschien heb je ook wel wat minder laag, of een minder totaalvolume. Niks aan de hand, het spul iets harder zetten en gaan! Ideaal is anders, maar nood breekt wet. :)

pol
9 oktober 2007, 10:15
Heeft iemand trouwens wel eens zo'n standaard plastic Marshall speakerkabeltje (die je standaard bij je stack krijgt) doorgeknipt?

Die kern is nauwelijks dikker dan de kern van een beetje gitaarkabel. :) Niet dat dit nu zo fantastisch is maar je moet inderdaad niet overdrijven.

Yup, ik heb vroeger al stukken gehad aan mijn amp door z'n rotkabeltje dat kortsluiting gaf.

Dan is een stevige instrumentenkabel nog veiliger als die rommel.

In een noodgeval (was eens al mijn kabels + gitaarriem vergeten op een optreden) heb ik ook wel eens een instrumentenkabel gebruikt, hoorde geen verschil met mijn speakerkabel.

guhlenn
9 oktober 2007, 11:24
heb het een jaar of twee niert anders gedaan. Maar een dikke kabel klinkt wle wat beter. Kent iemand iemand die iemand kent die een kapotte amp had door gebruik van een instrument kabel? :D

Negative K3 fan
9 oktober 2007, 15:53
meet voor de grap eens de weerstand van de gebruikte kabel door, als je die hebt kun je uitrekenen hoeveel van je vermogen er wordt omgezet in warmte, de echte knappe koppen kunnen dan ook nog uitrekenen hoe warm dat dan wordt :)

maargoed, ik geloof best dat het goed gaat, begin er zelf liever ook niet aan, ik denk dat ik in jouw geval wel het zelfde had gedaan trouwens.

Kaboemba
9 oktober 2007, 20:03
Ik heb er werkelijk waar nog nooit op gelet, nu speel ik ook eigenlijk alleen maar op laag volume.

Maare hoe herken ik aan de buitenkant een speakerkabel ? (uiteraard niet als ik eenneiwue koop want dan vraag ik het wel).

Negative K3 fan
9 oktober 2007, 20:56
even de jack losdraaien en kijken of je te maken hebt met een kabel met 2 aders erin (speaker kabel), of met een kabel met een kern en een afscherming zoals de coax kabel voor de tv (instrumentkabel dus)

ieme
10 oktober 2007, 18:08
nou ja, wat zal ik zeggen? als jij je amp wil slopen? moet je t vooral doen! t is t zelfde als 180 rijden op een thuisbrengertje, t wil wel maar als t fout gaat zijn de gevolgen niet zo goed voor je!

Han S
10 oktober 2007, 18:59
Gozer, dat is een beetje overdreven, het gaat hier over een kort signaalkabeltje en de kern daarvan hoeft niet eens zoveel dunner te zijn dat een standaard bijgeleverd Marshall speakersnoertje. En de andere draad wordt gevormd door de litze, de afscherming dus en die is zeker dik genoeg.

Ik heb geen enkel probleem met een signaalkabeltje van een meter op mijn buizenamps en dan volgas met die hap, dat gaat echt niet kapot hoor.

En de weerstand? wat denk je van die kut jackpluggen? zijn dat van die geweldige kontaktmakers dan? Waarom denk je dat bassisten Speakon gebruiken dan?

ieme
10 oktober 2007, 19:35
Gozer, dat is een beetje overdreven, het gaat hier over een kort signaalkabeltje en de kern daarvan hoeft niet eens zoveel dunner te zijn dat een standaard bijgeleverd Marshall speakersnoertje. En de andere draad wordt gevormd door de litze, de afscherming dus en die is zeker dik genoeg.

Ik heb geen enkel probleem met een signaalkabeltje van een meter op mijn buizenamps en dan volgas met die hap, dat gaat echt niet kapot hoor.

En de weerstand? wat denk je van die kut jackpluggen? zijn dat van die geweldige kontaktmakers dan? Waarom denk je dat bassisten Speakon gebruiken dan?


snap ook niet waarom in gitaarshit jacks gebruikt worden, xlr en speakon zijn veel sterker, mijn cabs ga ik ook nog laten veranderen in speakon...

pol
11 oktober 2007, 18:35
het is ook verdomd verwarrend, hoe dikwijls heb ik niet per ongeluk mijn speakercab ergens in de fx send geplugd ipv in de speakeruitgang.

Wel nooit stukken mee gehad eigenlijk, zo snel blaas je een buizenamp dus ook niet op.

hidde630
11 oktober 2007, 18:58
als de nood aan de man komt, dan moet je soms toch wat. heb het wel 1-2 x gedaan, maar probeer er zeker geen gewoonte van te maken. nu speel ik ook korte sets van 20-25 minuten dus dat scheelt ook alweer

Negative K3 fan
11 oktober 2007, 20:08
het is ook verdomd verwarrend, hoe dikwijls heb ik niet per ongeluk mijn speakercab ergens in de fx send geplugd ipv in de speakeruitgang.

Wel nooit stukken mee gehad eigenlijk, zo snel blaas je een buizenamp dus ook niet op.

hangt ook van de amp af, de ene trafo kan er beter tegen dan de andere, daarnaast hebben sommige amps diodes aan de primaire kant van de OTs hangen die erge schade kunnen voorkomen als er geen belasting is aangesloten.

kirk19
11 oktober 2007, 21:52
de duurdere amps ( lees betere transfo's ) kunnen er tegen. Ik heb ooit eens een gozer gezien die zijn mesa stiletto's zonder lading backstage liet opwarmen, hij deed dit al jaren en de amps speelden prima onstage daarna. Het is natuurlijk niet aan te raden

pol
11 oktober 2007, 22:04
hij haalde niet van de standby af zeker ?

Negative K3 fan
11 oktober 2007, 22:11
zolang je er niet over speelt/niets versterkt wordt is er ook niet zoveel aan de hand

wiegersma
14 oktober 2007, 16:51
oh, ik wist dat helemaal niet van die speakerkabels. Ik speel al een hele tijd over een Mesa 50:50 naar twee marshall kabinetten (8ohm), waarvan één kabinet aan een tien meter lang instrumentsnoer vast zit.
nou, maar snel een andere kabel halen dus