PDA

View Full Version : Blackmore's tone: Tone Of Alerik



Stratman70
8 oktober 2007, 22:56
Hello... long time ago!

Met een ;) naar de nummers Son Of Alerik (Deep Purple) en Anybody There (Rainbow) heb ik dit nummer gemaakt. Ik speel niet super geïnspireerd en zeker niet foutloos, maar dat komt omdat ik meer met het zoeken van het geluid bezig was, dan het spelen.

Want dat is eigenlijk ook mijn missie: het vinden van een mooi stratgeluid à la Blackmore. Oké, 95% van zijn fantastische geluid haalt hij uit zijn vingers, ik weet het, maar dan nog... die 5% blijven me enorm boeien.

Ook voor het eerst in cubase beziggeweest en daarmee o.a. de drums en Hammond gemaakt. Er valt nog een hoop te leren.

Maar ik ben vooral benieuwd wat jullie van de strat TONE vinden!!!! Te mager/schel/karakterloos of juist mooi blabla etc.? Tips?

Tone Of Alerik (http://soundclick.com/share?songid=7293562)

Ibanez666
9 oktober 2007, 10:48
lijkt best wel op het oudere werk :-)

ik ben zelf meer gecharmeerd van het nieuwere werk met Steve Morse en zijn sound. Maar ik vind wel dat de oude sound unieker was.

artnaz
21 januari 2009, 23:44
Ai, ik heb deze gemist! :(

Ben best wel benieuwd eigenlijk, ook denk ik dat ik de fantatische sound onderhand wel gehoord heb? :satisfie:

Stratman70
31 januari 2009, 13:57
Ai, ik heb deze gemist! :(

Ben best wel benieuwd eigenlijk, ook denk ik dat ik de fantatische sound onderhand wel gehoord heb? :satisfie:

Hey artnaz,

Dit nummer heb ik een tijd geleden opgenomen, toen ik nog met de BSM HS-C treblebooster speelde. Deze heb ik inmiddels ingeruild tegen de RPA zoals je weet. En die geeft eigenlijk nog een veel betere sound. Achteraf ben ik niet zo tevreden over dit geluid, maar als je 'm nog wil horen, klik hier (http://soundclick.com/share?songid=7293562).

artnaz
31 januari 2009, 14:21
Ik vind het nog steeds geweldig klinken, maar het mist de "extra dimensie" die je sound anders heeft.

Trouwens, kun je iets zeggen over de RPA in vergelijking met de HSC i.c.m. de Engl? Ik heb namelijk toen ook een HSC en een Fireball mogen gebruiken, maar daar haalde ik geen denderende resultaten mee. Op een Marshall DSL daarentegen wel.

Stratman70
31 januari 2009, 18:59
Ik vind het nog steeds geweldig klinken, maar het mist de "extra dimensie" die je sound anders heeft.

Trouwens, kun je iets zeggen over de RPA in vergelijking met de HSC i.c.m. de Engl? Ik heb namelijk toen ook een HSC en een Fireball mogen gebruiken, maar daar haalde ik geen denderende resultaten mee. Op een Marshall DSL daarentegen wel.
Ik kan er eigenlijk niet zo heel veel over zeggen. Ik heb er al wel enkele malen over gespeeld en vind het geluid dan best oké, maar ik zou het eens moeten opnemen om het zelf eens goed te kunnen beoordelen. Ik heb soms de neiging te denken dat de combinatie met de Engl het allemaal iets of wat fuzzy maakt ofzo.
Wel vind ik de RPA i.c.m. de POD of de Cube helemaal te gek om op te nemen.

Dit (http://soundclick.com/share?songid=7095602) is trouwens gespeeld met de RPA. Let wederom even niet op mijn spel, maar er staan wat leuke momentjes van goede sound op, zoals bij het hele rustige stukje. Volgens mij zit ik daar al behoorlijk in de buurt van zijn CHOHW geluid, wat ik persoonlijk zijn gaafste geluid vind. Alleen mijn spel verraad dat hij het niet is, zo hoor ik het tenminste.
Maar laat even weten wat je ervan vindt.

De RPA is echt onmisbaar denk ik. Ik raad 'm je in ieder geval wel aan. Misschien wat prijzig, maar dan heb je ook echt wat voor de rest van je leven, omdat je weet dat dit pedaal NOOIT meer weggaat. (tenminste, dat is bij mij het geval)

Blacksteen
31 januari 2009, 21:02
ik heb ff naar het nummer geluisterd:
ik vind het wel gaaf klinken! misschien ietsje meer reverb
of een hééééle zachte Delay die maar een keer klinkt.
maar voor de rest Toppie! ik vind het nummer zelf heel goed.
heb ook ff verder geneusd tussen andere nummers die je hebt gespeeld
maar dat klinkt ook allemaal heel gaaf!

(ik vind je Tone bij "Maybe Next Time" trouwens hééél goed!)

*edit* trouwens: gafe sig! DIO fan zeker :)

artnaz
31 januari 2009, 23:23
Ja, dat geluid is echt meer dan top! Volgens mij ben je zo wel klaar met je geluid, of niet? :) Ik ben zeggen dat ik dat zachte geluid ook aardig krijg, puur door de RBTC + Lace Sensors + Engl. Maar misschien ook net niet hoor, al een tijdje niet meer over de Engl gespeeld... Overigens heb je nu dus alleen die RPA, een Plexi simulator, en that's it?

Maar 300 euro is wel veel ja, en ik was niet zo tevreden met de HSC en Fireball (met de Engl dan). Maar hij zal vast wel weer een stukje beter zijn, en misschien dat als ik weer een een rockband heb hem ga proberen, nu heb ik er niet zo heel veel behoefte aan.

Ik zal mijn zelfgemaakte treble booster ook eens voor de Toneport gooien, ik dacht dat dat nooit goed zou klinken en heb het nooit geprobeerd... :D

EDIT: En mijn sig dan? :D

Stratman70
3 februari 2009, 15:18
@ Blacksteen: bedankt voor je toffe reactie! Ik kan me helemaal vinden in je kritiek over de galm en delay. Inderdaad van beiden ietsje meer. Dat bedacht ik me later ook, maar ik was de multitrack al weer kwijt. En heb het maar zo gelaten.

Tof dat je mijn andere nummers ook zo kan waarderen. Bedankt man! En inderdaad ben ik een DIO fan... tenminste van Dio de zanger. Dio als band vond ik nooit zo bijzonder. Maar de quote komt dan ook van een Black Sabbath deuntje. ;)

@ artnaz: Ik denk wel dat ik, om op te nemen wel aardig klaar ben inderdaad. Inderdaad: RPA + plexi sim. En natuurlijk ook de RBTC. Maar wat dit laatste betreft; ik wil toch nog eens de originele MTC van John "Dawk" Stillwell proberen. Maar nu wil ik dat geluid van de opnames nog naar de praktijk zien te vertalen: hoe krijg ik zoiets met mijn Engltje. Dat is nog wel een zoektocht, zoals je weet.

artnaz
3 februari 2009, 17:56
Ja, met de Engl is het niet heel makkelijk. :D Als je ooit een MTC hebt, moet je natuurlijk wel goede vergelijkings-samples met de RBTC posten he! ;)

P.S.: Ik vind Dio's solo-muziek ook prima (weliswaar een stukje minder dan Sabbath of Rainbow), vooral de eerste paar albums.

Stratman70
4 februari 2009, 21:40
Ja, met de Engl is het niet heel makkelijk. :D Als je ooit een MTC hebt, moet je natuurlijk wel goede vergelijkings-samples met de RBTC posten he! ;)

P.S.: Ik vind Dio's solo-muziek ook prima (weliswaar een stukje minder dan Sabbath of Rainbow), vooral de eerste paar albums.Doe ik! (uiteraard!)

De eerste paar albums van Dio waren goed, maar de de derde ofzo haakte ik al af.
Maar het niveau van Rising, LLRNR, Mob Rules en Heaven & Hell heeft ie nooit meer gehaald IMO.
Misschien nog met het album Holy Diver: geweldige nummers en Vivian Cambell was erg goed op dat album.

stratie
6 februari 2009, 00:13
klinkt erg leuk:)

Ik mis idd ook alleen die extra boost waar ik eigenlijk heel het nummer op wacht, ik zat heel het nummer te wachten tot net die extra stap werd gezet en we helemaal gingen knallen, maar die zat er helaas niet net in.

Je sound vind ik wel mooi eigenlijk, Probeer alleen je viberato iets rustiger uit te voeren, hij heeft af en toe een beetje de neiging om ''onrustig'' te worden.

Al met al een geinig nummer!

Stratman70
21 februari 2009, 18:48
Hey Stratie, thanks.
Ik zal inderdaad eens op mijn vibrato letten.
De sound is ondertussen al weer iets verouderd, daar dit met een andere treblebooster is opgenomen dan ik nu heb.

later post ik weer eens iets met mijn huidige geluid, waar wat meer boost in zit, als het goed is.