PDA

View Full Version : zelf een bas bouwen



jan jansen
8 oktober 2007, 14:34
Na wat overwegingen wil ik zelf een bas bouwen komende winter.Probleem ervan is dat van het type nergens een bouwtekening of 1 op1 tekening is te vinden.Zelfs op de site van Fender niet.
Het gaat om een Fender mustang bas.
Mijn vraag is dan ook of iemand van hier er al ooit een heeft gemaakt en toevallig iets van een bouwtekening had.

JJ

ernieman
8 oktober 2007, 18:02
Anders kopieer je een plaatje of vergroot je een foto uit vanaf internet? Even naar de muziekwinkel om de snaarlengte op te meten (of op internet zoeken)en dan net zo lang uitvergroten tot het klopt.

barno
8 oktober 2007, 23:46
met een foto en de exacte snaarlengte kan je in een programma zoals illustrator (met behulp van een raster) een tekening van 1op 1 maken en dan in stukken op A3 of A4 uitprinten (niet vergeten een rastertje bovenop te tekenen om de stukken daarna aan mekaar te puzzelen. werkt perfect.

jan jansen
9 oktober 2007, 12:41
oke.bedankt voor de tips.Beter nog..binnenkort kom ik een exemplaar live tegen,hoop ik...,

JJ

jan jansen
12 oktober 2007, 11:34
met een foto en de exacte snaarlengte kan je in een programma zoals illustrator (met behulp van een raster) een tekening van 1op 1 maken en dan in stukken op A3 of A4 uitprinten (niet vergeten een rastertje bovenop te tekenen om de stukken daarna aan mekaar te puzzelen. werkt perfect.


Heb nu een tekening van een vergelijkbare bas van de site van fender gehaald.Heb illustrator geinstaleerd,maar hoe ik hem moet schalen?Hoe werkt dat raster?hoe weet ik wat de afstand is van een zo`n vakje?

JJ

barno
12 oktober 2007, 13:10
als je illustrator niet kent, is het niet een programma dat je in 123 onder de knie hebt, probeer dit:

kies bij pagina instelling een custom oppervlakte die iets groter is als de gitaar die je wil maken.

teken dan een lijn uit (1/1) (meet met behulp van het meetlatje in je toolbox of zie info dock) die net even lang is als de echte snaarlengte (dit moet je opzoeken, kan je niet afleiding uit een schaalmodel).

Importeer je schaalmodel (via "plaatsen") in je document en teken het na. Dan verschaal je ahv de lijn echte snaarlengte.

eens klaar, teken dan een willekeurig raster over het geheel en print uit op a4tjes (ahv dat raster kan je de a4tjes mooi terug aanmekaar puzzelen.

succes.

jan jansen
12 oktober 2007, 18:16
Uiteindelijk is het gelukt.Met de optie schalen.Ik wist wat de breedte is van de body.Dan is het tig keer proberen tot je op de mm nauwkeurig de breedte heb ingesteld.
Als ik alle onderdelen heb weet ik zeker of het past,tot de tijd maak ik nog geen body.

JJ
succes.[/QUOTE]

RopStop
13 oktober 2007, 11:25
Ik heb precies een jaar geleden een jazzbas gemaakt. Ik heb de body van mijn fender overgetrokken op een stuk multiplek en dat gebruikt als zaagmal. Prima gelukt!