PDA

View Full Version : Amp cleaner krijgen?



yhcmarc
8 oktober 2007, 07:02
Hoi, ik heb even een vraagje, mijn Ampeg V4 gaat echt al behoorlijk scheuren als ik hem op 3 heb staan, ik vroeg me af of ik bv op een van de 2 kanalen de 12ax7 preamp buisjes (nu een setje JJ) bv kan vervangen door een EHX 12au7 (medium MU) of een JJ ECC82 en zo mijn amp wat cleaner te krijgen?

Misschien ook wel leuk voor de buizen FAQ, welke typen buizen zijn onderling inwisselbaar? Zoals bv. 6550/KT88, EL34/KT77, 6L6GC/7027A etc etc .. [b][b]

Mitch
8 oktober 2007, 13:46
Je kan inderdaad een 12AT7 proberen, of eventueel een 12AY7, die heeft nog minder versterking. een 12AU7 zou wel eens wat te slapjes kunnen klinken.

dunnoaname
8 oktober 2007, 15:42
Een leuk truucje wat ik op de gibson site had gevonden:

Werkt alleen met amps met 2 inputs.
De tip: Gebruik ook eens de 2e input, en om te schakkelen van cleaner naar beetje overdrive kan je een ABY boxje gebruiken, dus dan doe je standaard signaal naar input 2, en voor solos nar beide inputs. Ff geprobeerd op mijn champ 12, werkt heerlijk.

yhcmarc
8 oktober 2007, 17:16
ik gebruik ook wel eens beide inputs, geeft de top idd meer power, maar dan nog, beide kanalen voorbij 11 uur oversturen me iets te veel ... ik wil harder kunnen en toch "clean" blijven.

guitarguru
8 oktober 2007, 19:40
Harder en toch clean. Speel je met een gitaar met humbuckers of andere high output pickups? Die hou je sowieso niet lang clean natuurlijk. Wat nog niet genoemd is om met je volumeknop te gaan werken van je gitaar. Knop terugdraaien voor een cleaner geluid dus, zo wordt de preamp minder snel overstuurd. Kan wel een doffer geluid opleveren dan gewenst, wat weer is te verhelpen door een kleine mod in je gitaar (extra weerstandje?).

yhcmarc
8 oktober 2007, 21:25
volume terugdraaien klinkt mooi, maar niet wat ik zoek en ook niet echt een optie omdat ik het gewoon klote vind om tijdens het spelen aan mijn gitaarknoppen te moeten draaien. Zowel met de humbuckers in mijn Gibson THE SG, de mini humbuckers in mijn Fender telecaster Elite en de P90's in een Ibanez ST200 geven hetzelfde "probleem" .. die V4 zou op ziekelijk harde volumes nog clean blijven, ik merk er helaas vrij weinig van, op verschillende kasten, verschillende gitaren, na een complete retube en het vervangen van alle elco's ... nog steeds niet echt lekker clean. Nu is het zowiezo een beetje rare toonregeling met dat ding en moet ik misschien toch nog echt meer gaan experimenteren met die mid sweep switch, maar dan nog, ik had hem cleaner verwacht.

guitarguru
8 oktober 2007, 22:58
Mmmm, tja, is een uitstervende vaardigheid kennelijk, met je volumeknop spelen........
Toch maar es met voorversterkerbuisjes experimenteren. Je hebt wel behoorlijke hete elementen in al je gitaren, dus daar zit al een groot deel van je probleem. Je zou eens een Strat kunnen proberen, kijken wat die doet.
Anders heb je gewoon pech. Je kunt van een eik geen beuk maken, dat is dan kennelijk het karakter van de amp.

schwalbe
8 oktober 2007, 23:00
Vettere eindtrafo?

Chris Winsemius
8 oktober 2007, 23:11
Probeer eerst 'ns 'n 5751 of 12AY7 buis voor V1 en V2.
(mail me anders ff, heb er nog wat liggen)

Ik heb hier het schema van 1tje uit '70, uit welk jaar komt die van jou? Ik zal nog wat rekenen aan wat circuit-dingetjes, cleaner moet zeker kunnen maar probeer eerst even andere preampbuisjes.

yhcmarc
9 oktober 2007, 10:30
Strat is helaas geen optie, moet ook een ruige scheursound hebben, die haal ik uit een booster icm de head, zonder booster zou het "clean" moeten zijn, echter is het nu nog net ff te smerig.

Het is een Magnavox versie uit '74.

Binnenkort ga ik even 2 andere buisjes proberen op V1 en V2

Ton_R
9 oktober 2007, 12:39
Heb even het schema erop nageslagen:
http://www.drtube.com/schematics/ampeg/vt22-v4-74.gif
Wat me opvalt:
- een heleboel gain in de preamp
- input vrijwel rechtstreeks aan V1a
- hoge-mu buis als V1 (12AX7/ECC83)
- relatief weinig terugkoppeling in de eindtrap (van de uitgang naar V3b).
Zoals door anderen al aangegeven is experimenteren met andere (lagere mu) buisjes voor V1 de eerste aanrader.
Als dat niet genoeg is, dan:
- zou je R6 (390k) kunnen vervangen door een exemplaar van b.v. 150k; de gain wordt dan nog eens minder dan de helft;
- een spanningsdeler aan de ingang
- en dan: de tegenkoppeling in de eindtrap verhogen door R34 (4,7k) te verlagen naar 2,2k en tegelijk C14 verhogen van 1,0 naar 2,2nF.
Die laatste opties hebben allemaal als nadeel dat je ingrijpt in de originele schakeling.

Gr Ton

blindmouse
9 oktober 2007, 16:58
Jouw V4 begint wel erg vroeg met vervormen. Normaal zou er heel veel clean in moeten zitten. D'r zit een probleem en volgens mij verhelp je dat niet met het plaatsen van een buisje met een lagere versterkingsfactor. Laat 'm eens nakijken.

yhcmarc
9 oktober 2007, 20:30
dat ding heeft onlangs een complete service beurt en retube gehad en volgens de tech komt er 90watt clean vermogen uit ..

Negative K3 fan
9 oktober 2007, 20:52
Geinig schema joh... Als ik het zo zie zit er een sensitivity knop op, die in principe hetzelfde effect geeft als het draaien aan de volume knop op je gitaar. Op welke stand zet je die?

Wat me dan opvalt is de grote anode weerstand op de eerste triode, 390k!! dat geeft al veel gain bij de eerste versterkingstrap.

Daarna komt er een lineaire volume knop (en verder geen volumes??)

Een niet instelbare bias (hoe is hij gebiast?)

en een bijzonder mid knop...

Fascinerend schema, allemaal dingen die je in de meeste versterkers (van tegenwoordig) niet tegenkomt.

Ik denk dat het probleem komt door de 390k anode weerstand en (vooral) de lineaire potmeter, die lineaire potmeter zorgt ervoor dat je volume ontzettend omhoog gaat vanaf nul, maar dat er vanaf de helft bijna niets aan volume erbij komt. Je zegt ook dat hij gaat vervormen terwijl hij nog maar op 11 uur staat, terwijl hij dan eigenlijk al op standje bijna voluit staat (vergeleken met conventionele amps met logaritmische potmeters).

yhcmarc
9 oktober 2007, 21:06
Geinig schema joh... Als ik het zo zie zit er een sensitivity knop op, die in principe hetzelfde effect geeft als het draaien aan de volume knop op je gitaar. Op welke stand zet je die?

Wat me dan opvalt is de grote anode weerstand op de eerste triode, 390k!! dat geeft al veel gain bij de eerste versterkingstrap.

Daarna komt er een lineaire volume knop (en verder geen volumes??)

Een niet instelbare bias (hoe is hij gebiast?)

en een bijzonder mid knop...

Fascinerend schema, allemaal dingen die je in de meeste versterkers (van tegenwoordig) niet tegenkomt.

Ik denk dat het probleem komt door de 390k anode weerstand en (vooral) de lineaire potmeter, die lineaire potmeter zorgt ervoor dat je volume ontzettend omhoog gaat vanaf nul, maar dat er vanaf de helft bijna niets aan volume erbij komt. Je zegt ook dat hij gaat vervormen terwijl hij nog maar op 11 uur staat, terwijl hij dan eigenlijk al op standje bijna voluit staat (vergeleken met conventionele amps met logaritmische potmeters).

Geen idee hoe die gebiased is, hij stond default al behoorlijk warm meen ik me te herinneren, die lampen staat iig goed te gloeien. Over die mid knop, het is dus een actieve toon regeling met een mid sweep erop welke op 3 standen kan, 300Hz, 1000Hz en 1500 of 1800 .. ik heb hem nu meestal op 1000 staan met de mid rond 2 a 3 uur. In de voorbeeld settings staat bv. een twin reverb op 300Hz mid center met de mid rond 9 uur .. misschien dat dat een hoop scheelt in de cleane sound. Die input paddings heb ik eigenlijk altijd op 0Db staan, misschien maar eens experimenteren met -6 en -9.

Negative K3 fan
9 oktober 2007, 21:24
hoe gat het verloop van die volume knop in de praktijk dan? ik benader het namelijk puur theoretisch

Ton_R
10 oktober 2007, 00:50
Die input paddings heb ik eigenlijk altijd op 0Db staan, misschien maar eens experimenteren met -6 en -9.
Ik denk dat dat een behoorlijk verschil maakt ...

Die lineaire volumeregeling had ik over het hoofd gezien, maar - inderdaad - logaritmisch zou veel 'logischer' zijn.
Gr Ton

yhcmarc
14 oktober 2007, 13:17
Ok even een kleine update ... afgelopen woensdag even weer geoefend op o.a. die ampeg:

input 1: RAT clone -> 0Db -> volume rond 12 uur
input 2: clean signaal -> -6Db -> volume rond 11 uur

Was al een stuk beter te doen, maar in die band is de ampeg feitelijk de 2e amp waar ik op speel (icm met een jcm800 -> 2x15) .. vanavond met de rockband oefenen, waarbij ik alleen de ampeg head gebruik. Ik ga 2 gitaren meenemen, de fender telecaster elite en een ibanez ST200 met vintagevibeguitars HS-90 (P90) pickups. Ik zit te denken om het mid iets terug te draaien aangezien dat nogal aggressief is op die amp en beide inputs aan te gaan sturen met een -6 en -9 DB padding en dan de volumes richting de 12 uur .. eens kijken of dat lekker gaat klinken.

yhcmarc
14 oktober 2007, 15:25
Trouwens, nog een vraag, en ik heb geen idee of dat voor de technici vanuit het schema af te lezen is:

Die mid selector switch, hoe werkt het nou precies, ik kan het maar niet visualiseren wat het precies doet. Ik weet dat het center punt veranderd van de mid knop, MAAR, als ik bv. het mid center verschuif naar 300Hz, wordt het bereik van de treble knop dan breder en de bass smaller, als in, net zoals bv. een multiband compressor achtige situatie, de center en Q verschuiven, of blijven die 2 bereiken exact hetzelfde en verschuif ik simpelweg alleen het centerpunt van de mid knop waarbij de ranges van alle knoppen binnen hun eigen limiet blijven.

Ibanez666
14 oktober 2007, 18:53
wat is het verschil tussen input 1 en 2 normaal gesproken? en welk nut heeft het voor een gitarist?

Chris Winsemius
14 oktober 2007, 18:56
Trouwens, nog een vraag, en ik heb geen idee of dat voor de technici vanuit het schema af te lezen is:

Die mid selector switch, hoe werkt het nou precies, ik kan het maar niet visualiseren wat het precies doet. Ik weet dat het center punt veranderd van de mid knop, MAAR, als ik bv. het mid center verschuif naar 300Hz, wordt het bereik van de treble knop dan breder en de bass smaller, als in, net zoals bv. een multiband compressor achtige situatie, de center en Q verschuiven, of blijven die 2 bereiken exact hetzelfde en verschuif ik simpelweg alleen het centerpunt van de mid knop waarbij de ranges van alle knoppen binnen hun eigen limiet blijven.

Bass en treble blijven ip. hetzelfde werken. Het veranderen v/d switch is hoofdzakelijk hoorbij wanneer je de mids boost of dempt.

Draai de midregelaar terug (je zoekt 'n clean geluid) en experimenteer dan met de center-schakelaar voor het beste resultaat voor jou.

yhcmarc
21 oktober 2007, 21:47
Zo, weer even een update: Afgelopen week met de doomband alleen de V4 gebruikt, en in die situatie klonk die fantastisch, dus stiekem wilde ik hem toch zo laten. Echter, in de rockband moet het veel cleaner, dus ik bedacht me opeens, waarom maak ik mijn jcm800 (1959) niet cleaner, welke eigenlijk zowiezo behoorlijk clean zou moeten zijn, zelfs die dude bij dr. tube (niet Xavier zelf, maar die andere, ben zijn naam ff kwijt) schreeuwde het destijds uit "Hoe krijg je het voor elkaar om dat ding zo te laten scheuren man !!!" .. anyhoo, tijdens een kleine zoektocht door de chaos die ik mijn huis noem kwam ik een hele berg preamp buisjes tegen, waaronder een EXH 12AU7 en een RFT ECC82 en een oude Philips ECC83, die heb ik dus net even in die volgorde in de marshall gedaan en verdomd, wat een ongelovelijk verschil, zelfs met de 2 volumes en de PPIMV op 10 bleef het nog behoorlijk clean, lekker clean met net een randje .. GODDAMN .. dat had ik veel eerder moeten doen. Nu nog even experimenteren met de hier al eerder aangeraden 12AY7 buisjes .. I'll keep you posted.

De marshall reageert nu ook veel beter op overdrive pedaaltjes viel me op.

bass blom
21 oktober 2007, 22:12
ik moet bij dit topic steeds aan cilit bang denken :D

Mr.Bluesbreaker
21 oktober 2007, 22:41
cillit bang? Ik moet meer denken aan het feit hoe je een 100 watt buizenamp over een (wss. 4*10 of erger geweld) in godsnaam voluit kan zetten zonder politie voor je deur....als ik dat doe met mijn Marshall dan gaan er kleine beesten dood in een straal van 15 meter heb ik het gevoel.

bass blom
21 oktober 2007, 22:43
cillit bang? Ik moet meer denken aan het feit hoe je een 100 watt buizenamp over een (wss. 4*10 of erger geweld) in godsnaam voluit kan zetten zonder politie voor je deur....als ik dat doe met mijn Marshall dan gaan er kleine beesten dood in een straal van 15 meter heb ik het gevoel.

ah zou dat het geweest zijn met dat egeltje laatst :D
ik ben dus zo'n mazzelaar die dat kan doen zelfs midden in de nacht :P

yhcmarc
22 oktober 2007, 10:04
cillit bang? Ik moet meer denken aan het feit hoe je een 100 watt buizenamp over een (wss. 4*10 of erger geweld) in godsnaam voluit kan zetten zonder politie voor je deur....als ik dat doe met mijn Marshall dan gaan er kleine beesten dood in een straal van 15 meter heb ik het gevoel.

4x12 en het was uiteraard niet thuis ;) .. denk dat de buren daar ook niet erg blij mee geweest zouden zijn, gelukkig ligt mijn oefenruimte aan de buitenrand van het dorp tegen een oud industrieterreintje aan.

Unicron
24 oktober 2007, 12:58
Zo, weer even een update: Afgelopen week met de doomband alleen de V4 gebruikt, en in die situatie klonk die fantastisch, dus stiekem wilde ik hem toch zo laten. Echter, in de rockband moet het veel cleaner, dus ik bedacht me opeens, waarom maak ik mijn jcm800 (1959) niet cleaner, welke eigenlijk zowiezo behoorlijk clean zou moeten zijn, zelfs die dude bij dr. tube (niet Xavier zelf, maar die andere, ben zijn naam ff kwijt) schreeuwde het destijds uit "Hoe krijg je het voor elkaar om dat ding zo te laten scheuren man !!!" .. anyhoo, tijdens een kleine zoektocht door de chaos die ik mijn huis noem kwam ik een hele berg preamp buisjes tegen, waaronder een EXH 12AU7 en een RFT ECC82 en een oude Philips ECC83, die heb ik dus net even in die volgorde in de marshall gedaan en verdomd, wat een ongelovelijk verschil, zelfs met de 2 volumes en de PPIMV op 10 bleef het nog behoorlijk clean, lekker clean met net een randje .. GODDAMN .. dat had ik veel eerder moeten doen. Nu nog even experimenteren met de hier al eerder aangeraden 12AY7 buisjes .. I'll keep you posted.

De marshall reageert nu ook veel beter op overdrive pedaaltjes viel me op.

Whehe, toevallig, heb zelf in mijn Marshall JCM800 1959 (de mijne is omgebouwd naar 1992 circuit) ook alle drie de voorbuisjes vervangen door NOS Philips 12AT7s, met eveneens een tevreden grijns als resultaat, de HM-2 wordt nu een stuk beter ontvangen.... (Misschien hebben ze deze bij tonefactory nog, was niet duur, 2x ongebalanceerd en 1x balanced iets van 30 euro)

yhcmarc
24 oktober 2007, 13:57
Whehe, toevallig, heb zelf in mijn Marshall JCM800 1959 (de mijne is omgebouwd naar 1992 circuit) ook alle drie de voorbuisjes vervangen door NOS Philips 12AT7s, met eveneens een tevreden grijns als resultaat, de HM-2 wordt nu een stuk beter ontvangen.... (Misschien hebben ze deze bij tonefactory nog, was niet duur, 2x ongebalanceerd en 1x balanced iets van 30 euro)

beter, ik heb de mijne nog niet uitgeprobeerd met mijn HM2 .. maar wilde die wel gaan gebruiken voor de stoner/doom band idd .. nice ..

AutoStatic
24 oktober 2007, 15:41
4x12 en het was uiteraard niet thuis ;) .. denk dat de buren daar ook niet erg blij mee geweest zouden zijn, gelukkig ligt mijn oefenruimte aan de buitenrand van het dorp tegen een oud industrieterreintje aan. Alwaar we gewoon met de deuren open spelen, ook de buitendeur :)