PDA

View Full Version : Ableton Live 7 komt eraan!



Azrael
8 oktober 2007, 00:01
Yes! Hier heb ik nu op gewacht.
http://www.ableton.com/live-7-whats-new

Ze komen met een verbeterde 64bit engine, hoop andere verbeteringen (waaronder standaard side-chaining in de compressors) en eindelijk. MAATSOORTWISSELINGEN! Kan ik eindelijk echt gewoon ALLES met Live doen wat ik wil. Zodra nummer 7 uit is ga ik hem bestellen in box-versie met alle instrumenten erbij. Ik denk dat ik Trigger Finger erbij neem om het feest compleet te maken want dat is niet zo duur als je het als combinatie neemt. Nog even sparen maar Ableton Live 7 komt eraan! :hippie:

robzilla
8 oktober 2007, 00:23
Ableton heeft goed geluisterd naar hun gebruikers: tempowisselingen, sidechaining, nieuwe instrumenten..

Ik ben erg benieuwd, zo wordt het echt een vet pakket en inzetbaar op verschillende fronten..

Azrael
8 oktober 2007, 00:25
Inderdaad. Echt al die zaken die mensen graag in het pakket wilden zitten er dalijk gewoon in! Ik moet daarom ook eerlijk bekennen dat dit de eerste versie van Ableton Live gaat worden die ik echt ga kopen om die reden. Ik vond Ableton Live al baanbrekend toen het uitkwam maar nu wordt het echt geweldig en dat verdiend wat mij betreft gewoon een stukje support!

guhlenn
8 oktober 2007, 10:45
hai azrael,

Ik heb een vand e vorige versies gehoord en was danig onder de indruk. Allen, ik heb dus ook maatwisselingen nodig. Begrijp ik het goed dat dit pakket meer een 'live-feel' heeft zoals je dat van hardware verwacht? Van reason krijg ik nl. standaard jeuk.

Azrael
8 oktober 2007, 12:54
Ableton Live is een geweldige sequencer voor Live werk. Het is heel consistent over het hele pakket en echt ontieglijk handig. Er is momenteel nog geen programma wat hier op Live gebied bij in de buurt kan.
Het mooie is dat nieuwe Live versie dus vooral verbetering krijgt op de paar structurele missers die erin zitten. Het nieuwe pakket zou dus voor mij een volwaardige Cubase vervanger zijn. Ableton Live kan namelijk dan alles wat ik wil en blijft toch makkelijk. Cubase heeft voor mij teveel nutteloze functies. Het is een kwestie van smaak maar wil je Live werken en snel nummers maken dan moet je echt Live proberen. Ik ben in iedergeval ERG benieuwt!

savale
8 oktober 2007, 13:32
wat ik nou niet snap: wat biedt live meer dan bijvoorbeeld cubase? ik snap t "live" gedeelte volgens mij niet.

Azrael
8 oktober 2007, 16:57
Dan moet je gewoon de demo downloaden en er eens mee spelen. Of je moet wat youtuben op Ableton Live. Het is niet echt uit te leggen namelijk. Ableton kon op sommige punten alles wat Cubase niet kan en op andere punten schiet het tekort. Het is een "rare" DAW. Ableton Live is in een korte tijd razend populair geworden omdat het erg simpel en extreem veelzijdig is.

psluijter
10 oktober 2007, 17:38
Subliem. Ik ga er dit keer maar eens geld tegenaan gooien...

savale
11 oktober 2007, 09:07
Is er een feature lijst ergens? Ik ben op het moment een cubase man en er zijn dingen die ik persé wil hebben voordat ik zomaar over wil stappen.


input splitten (linker kanaal is bijv gitaar) -> stereo out (dus een stereo audio track met een mono input die met behulp van een effect stereo kan worden)
mogelijkheid om achter elkaar op te nemen in een loop en later de beste "sessie" te kiezen.
opschonen van het project (cubase heeft een export functie waardoor alle niet gebruikte opname stukken weggelaten worden, dan hou je een mooi klein projectje over. Handig om over te sturen naar iemand anders)

guhlenn
11 oktober 2007, 10:27
zie mijn gejatte handtekening.

Azrael
11 oktober 2007, 12:15
Is er een feature lijst ergens? Ik ben op het moment een cubase man en er zijn dingen die ik persé wil hebben voordat ik zomaar over wil stappen.


input splitten (linker kanaal is bijv gitaar) -> stereo out (dus een stereo audio track met een mono input die met behulp van een effect stereo kan worden)
mogelijkheid om achter elkaar op te nemen in een loop en later de beste "sessie" te kiezen.
opschonen van het project (cubase heeft een export functie waardoor alle niet gebruikte opname stukken weggelaten worden, dan hou je een mooi klein projectje over. Handig om over te sturen naar iemand anders)


Lees toch mijn eerste post eens en download een demo van de Ableton Live site. Het verbaast mij ook elke keer hoe weinig mensen zoeken voor zulke simpele vragen.

savale
22 oktober 2007, 00:12
Ik snap inmiddels het verschil wel tussen zoiets als cubase en ableton, maar één ding lukt me echt niet:

Ik heb één audio track gemaakt waarop ik wil opnemen. Ik loop een stukje van het nummer en daarop wil ik opnemen. Wat ik dan wil bereiken is dat bij iedere keer dat de loop voorbij is een nieuwe "clip" wordt aangemaakt.
Ik heb gemerkt dat je dit wel kunt doen door in de session view de volgende clip aan te klikken.
Maar ik wil per loop een eigen clip aangemaakt hebben zonder dat ik wat aan hoef te klikken.
Het voordeel is dat ik dan lekker kan spelen en achteraf de beste clip kan kiezen.
Weet iemand hoe ik dit kan doen?

Azrael
22 oktober 2007, 00:28
Ik snap inmiddels het verschil wel tussen zoiets als cubase en ableton, maar één ding lukt me echt niet:

Ik heb één audio track gemaakt waarop ik wil opnemen. Ik loop een stukje van het nummer en daarop wil ik opnemen. Wat ik dan wil bereiken is dat bij iedere keer dat de loop voorbij is een nieuwe "clip" wordt aangemaakt.
Ik heb gemerkt dat je dit wel kunt doen door in de session view de volgende clip aan te klikken.
Maar ik wil per loop een eigen clip aangemaakt hebben zonder dat ik wat aan hoef te klikken.
Het voordeel is dat ik dan lekker kan spelen en achteraf de beste clip kan kiezen.
Weet iemand hoe ik dit kan doen?

Als je gewoon wilt spelen en later de beste wilt kiezen dan moet je gewoon 1 clip opnemen en dan gewoon even luisteren en het gedeelte pakken wat je goed vind. Dat loop je dan. Easy peacy. Toegeven, Garageband doet dit veel makkelijker evenals Logic.

savale
22 oktober 2007, 00:38
Als je gewoon wilt spelen en later de beste wilt kiezen dan moet je gewoon 1 clip opnemen en dan gewoon even luisteren en het gedeelte pakken wat je goed vind. Dat loop je dan. Easy peacy. Toegeven, Garageband doet dit veel makkelijker evenals Logic.

Ok, maar wat is dan het idee van "clips" in ableton? Ik zie daar dan niet echt de toegevoegde waarde van in...

robzilla
22 oktober 2007, 00:45
Ok, maar wat is dan het idee van "clips" in ableton? Ik zie daar dan niet echt de toegevoegde waarde van in...

Met een midipedaal kan het wel..

Het zou idd handig zijn als dat kon, ik weet het niet zeker. In de loop kan je wel recorden, maar of die aparte clips opslaat weet ik niet..

Azrael
22 oktober 2007, 01:12
Ok, maar wat is dan het idee van "clips" in ableton? Ik zie daar dan niet echt de toegevoegde waarde van in...

De bedoeling is dat je live dus een zooi van die clips maakt en ze afzonderlijk kan triggeren en zo dus een echte live-performance maakt. Doe je dit goed, dan heb je dus een eenmansband te pakken. De bedoeling van live is niet dat je 80 keer hetzelfde speelt om de juiste take eruit te pakken.....

Soulflyhigh
22 oktober 2007, 21:32
Ik heb ooit eens een keer een lite versie van Ableton gekregen bij m'n midi keyboard. Na de installatie was ik al meteen afgehaakt. Dit kwam eigenlijk meteen al door de looks. Ook deze versie vind ik er weer wagelijk uit zien. Misschien komt het omdat ik Garageband en Logic gewend ben. Ik vel geen enkel oordeel over hoe het programma presteert maar damn het design is echt niet mijn ding!

savale
23 oktober 2007, 08:42
Het "Live" idee achter het programma is wel geinig en je kan er best wat aan hebben (vooral als je geen band hebt).
maar wordt ableton ook weleens gebruikt om een nummer op te nemen en af te mixen? Het kan er namelijk wel mee.