PDA

View Full Version : Advies goede wah



vinni
7 oktober 2007, 23:15
Hoi,

Ben op zoek naar een goede wah.

Heb nu een MSD Silvermachine MKII maar deze geeft een kleine storing en is niet mijn sound.

Wat ik zoek....
Heb een Marshall VintageModern 100Watt met KT66 en een 425A cab met Greenbacks (G12C geloof ik) in principe gebruik ik de wah alleen met een LP-achtige (Heritage CM150 met Voodoo '59 PAF's)

De wah staat er altijd tussen dus niet via een looper en moet True bypass zijn en er mag geen volume drop zijn. Liefst met LED waardoor je kan zien dat die aanstaat......(minder belangrijk....maar soms handig)

Wah's die ik al gehad heb of getest :
-Standaard Cry Baby....mijn eerste....niet verkeerd...
-Morley Steve Vai....tonesuckertje....
-RMC1 Erg goed!
-RMC Wizzard Wah....te dik voor LP
-MSD Silvermachine...niet mijn sound, niet TB

"En wat is dan jou sound?"
Richting Slash....maar zijn signature wah wil ik niet vanwege die ingebouwde
distortion.

Zit te denken aan iets met een Fasel (tenminste...daar lees ik goeie dingen over maar heb het nog nooit zelf getest)

Misschien toch maar weer een RMC1 ?

Oh ja....geen wah waar je van alles en nog wat moet instellen.
Hij klinkt meteen goed....of hij klinkt niet...

Vinni

Dastard
8 oktober 2007, 00:27
De nieuwe VOX Wah V-847 ???
Ik had hem al ff-tjes snel uitgrobeerd op mijn werk, en voor 99 euro bij Dirk Witte is niet duur ;-)
(of is dit sluik reclame ?)

artnaz
8 oktober 2007, 01:15
Hmm... Slash-sound... Springt me zo niets te binnen, aangezien je de RMC's al zelf noemt...

Mag ik vragen wat precies die storing is in de MSD? En je zegt dat hij niet TB is, klopt, maar merk je ene zuigende krachten aan je sound dan?

vinni
8 oktober 2007, 09:50
Hoi,

De MSD kraakt wat....t'zal wel erg makkelijk te verhelpen zijn hoor. Maar t'is niet mijn sound. Ik nijg steeds meer naar de "oude rommel" en sounds.
En nee...toonzuigen doet-ie ook niet echt maar ook mijn Brunettie Vector gaat er uit en wellicht dat ik een aantal pedalen gewoon inline wil hebben.
En dan kan het wel weer belangrijk worden.....buffertjes en zo....

Vinni

AoDf
8 oktober 2007, 09:51
Ik kan je voor zulke geluiden de RMC Picture aanraden. Heb zelf de picture en de RMC3. De picture klinkt lekker warm en is in mijn ogen prima voor slash achtige rock.

artnaz
8 oktober 2007, 10:38
Weet je, ik heb hierover gedroomd! :D

Eén of andere wah die je op een site kon besellen, tweede thumbnail onnder de wah's. Zag er heel lelijk uit, beetje in de vorm van de Bad Horsie's, maar dan nog iets groter en lomper. En in wit met blauwe en zwarte accenten.

Hoe dan ook, ik wist zeker dat dat de perfecte wah is ondanks zijn looks, en dat ik hem jou moest aanraden... Misschien dat het onbewust toch een bestaande wah is? :D

Rick trodat
8 oktober 2007, 10:45
De non true bypass wah zijn echt het beste, alleen moet je dan wel een looper hebben die het oorspronkelijke geluid erdoorlaat.

Nielsje
8 oktober 2007, 10:49
De non true bypass wah zijn echt het beste, alleen moet je dan wel een looper hebben die het oorspronkelijke geluid erdoorlaat.

Huh? Waarom?

Ja ik snap wel dat je dan een looper moet gebruiken, maar je kan een wah prima true bypass maken. Maar welke wah bedoel je, en waarom is een Non TB wah het beste?

Nitefly7
8 oktober 2007, 10:50
Ik kan je voor zulke geluiden de RMC Picture aanraden. Heb zelf de picture en de RMC3. De picture klinkt lekker warm en is in mijn ogen prima voor slash achtige rock.

+3 voor de Picture, check de samples maar op RMC's site, zeker als je de RMC 'erg goed!' vond..

maar over de Slash wah, als je van z'n geluid houdt, dan kun je de distortion toch ook gewoon 'niet' aanzetten?

je zou de Fulltone ook kunnen testen, maar van wat ik ervan gehoord heb, is de Picture een stukje 'dikker'..

Rutger
8 oktober 2007, 10:51
Ik kan je voor zulke geluiden de RMC Picture aanraden. Heb zelf de picture en de RMC3. De picture klinkt lekker warm en is in mijn ogen prima voor slash achtige rock.
+1

k Vind de Picture de beste RMC wah na de RMC3. t Voordeel van de Picture is dat ie al perfect is ingesteld :D

dr.distortion
8 oktober 2007, 11:02
Je geeft aan "iets met een fasel". Ik heb de cry baby 95classic met fasel. Ik vind hem wel ok klinken, als je interesse hebt kun je me pm-en

Mitch
8 oktober 2007, 11:05
De non true bypass wah zijn echt het beste, alleen moet je dan wel een looper hebben die het oorspronkelijke geluid erdoorlaat.
Zo koop ik ook het liefst 's morgens een Algemeen Dagblad, maar dan wikkel ik 'm wel in de voorpagina van De Telegraaf, dat leest een stuk sneller. :chicken:

peter_heijnen
8 oktober 2007, 11:23
...alleen moet je dan wel een looper hebben die het oorspronkelijke geluid erdoorlaat.
Eerst de looper intrappen om dan snel met je voet over te stappen naar de wah om deze te bedienen?

Liever niet.

crazylay
8 oktober 2007, 11:44
ik gebruik de Dunlop JH-1

ik ben erg tevreden over deze wah alhoewel ik toch wel een keer iets anders wil proberen.

DREAMMACHINE
8 oktober 2007, 13:16
pm me ff, heb nog wel een rmc3 liggen... (sorry voor de spam)

Dick Wolkendeck
8 oktober 2007, 13:33
-Standaard Cry Baby....mijn eerste....niet verkeerd...


Of de Cry Baby Jimi Hendrix?



-Morley Steve Vai....tonesuckertje....


Huh? is gebufferd, dus tonesuck? Ik heb hem ook, merk ik niet veel van. Zeker niet live! En in de studio sluit je alleen een wah aan als je hem op dat moment nodig hebt.

En tonesuck met een Les Paul? Echte tonesuck merk je IMHO alleen bij undewound single coils. Een beetje Les Paul blaast iedere tonesucker aan de kant als een bladblazer een chihuahua.

vinni
8 oktober 2007, 14:52
Dick....

Gebuffered wil natuurlijk nog niet zeggen dat het geluid niet aangetast wordt.
Ik vond in ieder geval dat ik duidelijk kon horen dat de Morley er tussen zat.
Maar bij jou gear kan dat echt anders zijn.

Drie kandidaten die over zijn wat mij betreft :

Teese Picture wah
Vox V848 Reissue
Crybaby Classic Fasel
Eens kijken of ik ze eens alle drie op een rijtje kan testen.

Nog een vraag over die Teese.....
Daar schijnt een circuitje van Foxrox ingebouwd te zijn dat de fuzz die er
eventueel achterhangt beter werkt.

Heb al eerder gehoord dat een wah voor de fuzz soms niet zo best klinkt.
Hoe komt dat?
En dat circuit in de Teese....dat staat toch niet aan als-ie uitgeschakeld is?

Groet,
Vinni

V

Rick trodat
8 oktober 2007, 15:50
Eerst de looper intrappen om dan snel met je voet over te stappen naar de wah om deze te bedienen?

Liever niet.

Nou zo vreemd is dat ook weer niet. Er zijn tegenwoordig geweldige wah pedalen die gewoon true bypass zijn. Alleen persoonlijk hou ik liever van de non TB wah's zoals de oude vox.

Rick trodat
8 oktober 2007, 15:59
Aan het geluid van je wah verandert er niets als je een wah TB maakt. Is geloof ik vrij simpel te doen. De doorgang is wel beter. En dan heb je geen looper nodig.

Ibanez666
8 oktober 2007, 16:15
De nieuwe VOX Wah V-847 ???
Ik had hem al ff-tjes snel uitgrobeerd op mijn werk, en voor 99 euro bij Dirk Witte is niet duur ;-)
(of is dit sluik reclame ?)


hoe klinkt deze tov een crybaby? Ik had ooit een crybaby maar die gaf me te weinig "wah"

peter_heijnen
8 oktober 2007, 16:27
Nou zo vreemd is dat ook weer niet. Er zijn tegenwoordig geweldige wah pedalen die gewoon true bypass zijn. Alleen persoonlijk hou ik liever van de non TB wah's zoals de oude vox.
Mijn wah is tb, en ook heb ik daarbij een tweevoudige tb-looper op mijn plankje staan, maar ik zou er echt niet aan moeten denken dat ik eerst twee acties moet ondernemen voordat ik kan wah-en.

dml
8 oktober 2007, 16:33
@Tristan:
Ik mis toch de Vision Wah van Roger Mayer in je rijtje........

AoDf
8 oktober 2007, 18:07
Dick....

Gebuffered wil natuurlijk nog niet zeggen dat het geluid niet aangetast wordt.
Ik vond in ieder geval dat ik duidelijk kon horen dat de Morley er tussen zat.
Maar bij jou gear kan dat echt anders zijn.

Drie kandidaten die over zijn wat mij betreft :

Teese Picture wah
Vox V848 Reissue
Crybaby Classic Fasel
Eens kijken of ik ze eens alle drie op een rijtje kan testen.

Nog een vraag over die Teese.....
Daar schijnt een circuitje van Foxrox ingebouwd te zijn dat de fuzz die er
eventueel achterhangt beter werkt.

Heb al eerder gehoord dat een wah voor de fuzz soms niet zo best klinkt.
Hoe komt dat?
En dat circuit in de Teese....dat staat toch niet aan als-ie uitgeschakeld is?

Groet,
Vinni

V

De (sinds enige tijd al) tegewoordige Teese wah's hebben inderdaad een outputbuffer ingebouwd, waardoor je de wah beter kunt gebruiken met een fuzz erachter. Die van mij hebben dat niet, en die klinken ook kut voor een fuzz. Het heeft geloof ik iets te maken met de lage ingangsimpedantie van de fuzz die de niet gebufferde output van de wah slecht laat klinken. Die buffer is naar mijn idee gewoon een verlengstukje op het wah circuit dus wordt alleen "gebruikt" als de wah ingeschakeld is, maar zeker weten doe ik het niet.

Ik weet trouwens niet of je voor nieuwe aanschaf gaat, maar mocht je besluiten om de dunlop GCB95f te nemen, kun je beter een tweedehands gcb95 (zonder fasel) op marktplaats kopen voor een euro of 50/60, en daar zelf een fasel in (laten) solderen, en eventueel gelijk true-bypass (laten) maken. Die crybaby classics zijn wat mij betreft erg overpriced voor die rode fasel die je voor een euro of 15 kan kopen.

vinni
8 oktober 2007, 18:45
Tja...
Da's ook een mooie en goedkope oplossing.

Vinni

Piekhaar
8 oktober 2007, 18:56
Kosten die serieus maar € 15,-? Ik heb een tijdje geleden een standaard CryBaby gekocht omdat ik de Classic (met fasel dus) te duur vond en de standaard 2e beste vond.

Als ik hem voor 15 kan laten klinken als een classic vind ik dat wel de moeite waard.

AoDf
8 oktober 2007, 19:09
Ja 14,36 euro, ik bestelde ze altijd in Duitsland bij Banzai:

http://www.banzaieffects.com/search.php?mode=search

.. en dan een search op Fasel.

Die dunlop classic wordt overigens moeilijk modden, zag net een foto waarop die pcb stond, allemaal SMD techniek, en nog wat ic's ook. Zal ook wel buffer inzitten dan.

http://users.isp.com/brad_anne/guitar/GCB95F-pcb-top.jpg

Maar ik kan me slecht voorstellen dat ie schematisch veel afwijkt van een dunlop GCB-95 of een Vox of een Teese ofzo. Al die wah's met een spoel en twee transistors erin hebben vrijwel dezelfde schema's. Het geluidverschil zit 'm in de marge, de kwaliteit en type's van gebruikte componenten.

AoDf
8 oktober 2007, 19:14
Kosten die serieus maar € 15,-? Ik heb een tijdje geleden een standaard CryBaby gekocht omdat ik de Classic (met fasel dus) te duur vond en de standaard 2e beste vond.

Als ik hem voor 15 kan laten klinken als een classic vind ik dat wel de moeite waard.

Ik heb zelf ooit lekker zitten hobby-en in mijn oude GCB-95. Het lekkerste verschil in geluid vond ik vooral het verhogen van een bepaalde condensator waardoor die ietsjes bassiger werd, en het vervangen van een weerstandje waardoor de sweep iets smoother werd. Plus het vervangen van de twee transistors voor een midgain type, BC109B dacht ik uit mijn hoofd. Klonk de wah lekker warm en niet zo schel van. De fasel heb ik ook eens erin gezet maar vond ik niet zo schokkend verder, niet zo'n verbetering als die andere mods. Die dunlop spoeltjes zijn op zich zo slecht niet vind ik.

Dastard
9 oktober 2007, 00:37
hoe klinkt deze tov een crybaby? Ik had ooit een crybaby maar die gaf me te weinig "wah"

Ik vond hem wel lekker klinken, een mooie zuivere wah, ik ben natuurlijk altijd in gelegenheid om alle wah's te testen maar tot nu toe vind ik deze en de Dunlop Diamond Darrell wah het mooist.

Nitefly7
9 oktober 2007, 09:29
Ik vond hem wel lekker klinken, een mooie zuivere wah, ik ben natuurlijk altijd in gelegenheid om alle wah's te testen

waarom ben jij dat.. ? en hoe word ik dat ?

i.c.m welke ander materiaal gebruik je de wah dan, om een zuivere toon te krijgen?

Piekhaar
9 oktober 2007, 12:04
Ik heb zelf ooit lekker zitten hobby-en in mijn oude GCB-95. Het lekkerste verschil in geluid vond ik vooral het verhogen van een bepaalde condensator waardoor die ietsjes bassiger werd, en het vervangen van een weerstandje waardoor de sweep iets smoother werd. Plus het vervangen van de twee transistors voor een midgain type, BC109B dacht ik uit mijn hoofd. Klonk de wah lekker warm en niet zo schel van. De fasel heb ik ook eens erin gezet maar vond ik niet zo schokkend verder, niet zo'n verbetering als die andere mods. Die dunlop spoeltjes zijn op zich zo slecht niet vind ik.

Ik vind m'n wah ook zeker niet slecht. Ik heb een middagje bij de gitaarboer allemaal verschillende CryBaby's getest (Zakk Wylde sig, Classic, standaard, 535q) en 1 Behringer.

Ik vond de Classic de beste en daarna de Standaard. Ik vond het verschil niet zo heel erg groot en was daarom ook niet van plan om 100,- meer uit te geven.

Maar als het enige verschil tussen de classic en de standaard die fasel is, dan vind ik het wel de moeite om die er voor 15,- zelf in te solderen.

Nielsje
9 oktober 2007, 12:17
Nou ja, als zo'n spoel je 15 euro kost, dan zou ik gewoon een heel nieuw bordje bouwen. De rest van de onderdelen kosten peanuts, paar switchcraft jacks erbij en je bent klaar voor onder de 20 euro. Kan je je andere bordje origineel houden voor als je hem weer wil verkopen o.i.d.

Misschien ga ik zoiets maar es doen.. project wahtje :) Ik vind het alleen zo ellendig experimenten steeds. Een overdrive kan je via je breadboard nog wel es proberen e.d. zo'n wah circuitje moet je toch echt wel ff inbouwen voordat je echt weet hoe het klinkt/werkt/speelt/waht.

vinni
9 oktober 2007, 14:54
Nog een beetje aan het surfen geweest.....


Dr is er eentje nog niet genoemd.
De Area 51.....eventueel de drop-in....

Het schijnt dat veel gebruikers dit een bijzonder goede wah vinden.
Ook hier gebruikers?

Dr is/was toch een NL-importeur?

Groet,
Vinni

robby-C.rock
9 oktober 2007, 15:10
ik zou gaan voor een Dunlop Classic Cry Baby...(169,-)

heb zelf de Dunlop jimi wah, maar denk dat dit minder is als je richting slash speelt. deze moet je puur gebruiken voor jimi's nummers

AoDf
9 oktober 2007, 19:06
Nog een beetje aan het surfen geweest.....


Dr is er eentje nog niet genoemd.
De Area 51.....eventueel de drop-in....

Het schijnt dat veel gebruikers dit een bijzonder goede wah vinden.
Ook hier gebruikers?

Dr is/was toch een NL-importeur?

Groet,
Vinni

Ja, heb de area 51 drop-in in een Vox v-847 behuizing. Ik vind 'm iets milder en minder uitgesproken dan de teese wah's. Hij klinkt wat liever. De Teese's iets schreeuweriger. Mijn voorkeur gaat uit naar de picture wah boven de area 51. Volgens mij heb ik het destijds gekocht bij gvees, is niet meer helaas.

Dastard
9 oktober 2007, 19:27
waarom ben jij dat.. ? en hoe word ik dat ?



Waarom ik wah's test ?
Omdat ik als systeembeheerder werk in een muziekwinkel, dus het UITGEBREID testen van apparatuur kan dus alleen als je daar werkt. :-)

Ik heb hem getest met een LTD EC-400 op een JCM900 100 watt marshall stack.

Nitefly7
12 oktober 2007, 15:19
On-topic; vandaag een Picture Wah ontvangen, na invoerbelasting (grrr), toch nog een paar 10tjes bespaard dan in de winkel..
maar dat was wel een beetje balen natuurlijk, daar ging m'n 'super deal' (die al niet al te super was to begin with..)

even zitten twijfelen of ik deze nu niet weg doe en een (witte) Clyde Deluxe wil... maar voorlopig is de sweep en het geluid bij funk, rock en 'metal' errug in orde..

Picture wah is een super aanraden, voor degene die hier ooit zei "hoef je niet af te stellen, want hij is al perfect afgesteld", dat was geen woord teveel hoor!
insteken, aanklikken en gaaan, andere ervaring dan 535q die ik bij ieder nummer toch 'n tikje bij wil regelen (of zit dat gewoon tussen mijn oren... ?)


Waarom ik wah's test ?
Omdat ik als systeembeheerder werk in een muziekwinkel, dus het UITGEBREID testen van apparatuur kan dus alleen als je daar werkt. :-)

Ik heb hem getest met een LTD EC-400 op een JCM900 100 watt marshall stack.

systeembeheerder in een muziekwinkel?
ik heb altijd 'n clichébeeld van systeembeheerders op scholen e.d. en nu vraag ik me af of een systeembeheerder van een (grote?) muziekwinkel ook in dat plaatje in te kleuren valt...

wel erg leuke baan lijkt me dat, 'dankbaar' enzo :satisfie:

vinni
12 oktober 2007, 17:07
Dr zijn nog twee gegadigden over:

De Teese Picture wah en de Area51.
De eerste is wellicht agressiever de tweede meer old style.
Tenminste....als ik alles bij elkaar veeg wat ik hier en haar van i-net heb geplukt inclusief dit topic.

Probleem is dat ik de Area51 niet echt kan testen. De Teese wel....

Hmm.....

Heb geen haast.....alhoewel.....mijn Silvermachine wah is al verkocht!

Niet iemand in de buurt van Groningen die zo'n Area 51 of Picture heeft?

Vinni

guitargeek3
12 oktober 2007, 18:06
Ik weet niet of dit iets voor je is, maar de Ibanez Wau Wau?
Niet helemaal Slash ivm mindere hoge/schelle tonen maar ronder en meer Wauw zoals john frusciante van RHCP.
Geen tonesuck, precies mijn wah.

Nitefly7
12 oktober 2007, 18:31
Aangezien dit topic actueler is:

Ik vind de Pic wah een van de warmste wah's die ik tot nu toe gehoord heb, en ik gebruik ook humbuckers..
Het ding is niet modderig of 'dik', maar wel heel vet en heeft een mooie sweep qua verloop.

Dikke aanrader!

Area 51 ken ik niet, 535q vind ik ook wel prettig, maar daar zit ik ieder nummer wel iets te 'draaien' of 'tweaken' (lees: veranderen...)

De Picture wah is klik-aan; hele dikke wah toon, ook bij meer moderne speelstijlen, de Plexi, JCM800 en Deluxe Reverb modellen in Guitar Rig laten alle 3 verschillende wah's horen, van rock tot fusion, jazz tot metal..

Picture wah krijgt me wel de donkere Zweedse herfst door dadelijk (3-4 uur licht per dag..!)

btw; Zweden lijkt dichterbij Groningen te zijn dan Maastricht, waar ik eerst woonde... 8-)


Dr zijn nog twee gegadigden over:

De Teese Picture wah en de Area51.
De eerste is wellicht agressiever de tweede meer old style.
Tenminste....als ik alles bij elkaar veeg wat ik hier en haar van i-net heb geplukt inclusief dit topic.

Probleem is dat ik de Area51 niet echt kan testen. De Teese wel....

Hmm.....

Heb geen haast.....alhoewel.....mijn Silvermachine wah is al verkocht!

Niet iemand in de buurt van Groningen die zo'n Area 51 of Picture heeft?

Vinni

vinni
15 oktober 2007, 20:20
Hoi,

Ik nijg toch naar de Area 51 wah.
Heb al eve nmet Qvees gebabbeld maar die had alleen nog wat losse componenten liggen.

Kijk....ik denk dat die Picture wah ook wel erg lekker zal klinken maar mijn wah geluid hoeft niet dik te zijn. Moet er doorheen komen zonder extreem scherp te zijn. Maar ook weer niet zo dik als de meeste wahs....

Dus als je nog een Area 51 wah compleet heb liggen en er eventueel van af wil.....mail me dan.....Heb geen haast hoor.

Vinni

bluegate
15 oktober 2007, 21:04
Ik heb afgelopen zaterdag een Fulltone Clyde Deluxe gekocht.

Zou de Fulltone's zeker aan je lijstje toevoegen.
De Deluxe kun je zelf nog inregelen en heeft 3 schakelbare geluiden.
Tevens is het volume regelbaar van verzwakking tot een flinke boost.
De standaard versie klinkt goed, maar heeft een volume boost en daar
hou ik zelf niet van.

De Clyde Deluxe vervangt mijn oude RMC1.
Die had een volume boost waar ik me behoorlijk aan irriteerde, zelfs na
aanpassing zoals geadviseerd door G. Teese.

Daarbij vond ik de sweep van de RMC1 niet lekker, het verdraaien van
het tandwiel kon dit ook niet verbeteren.
Hij klonk te schreeuwerig, waardoor het oorspronkelijke gitaargeluid te veel
werd aangetast.

De Clyde's zijn een stuk subtieler en behouden de klank van de gitaar beter.
Het geluid is erg mooi, maar niet de smaak van ieder.

Enige echte nadeel is de prijs, maar qua geluid en bouwkwaliteit zeker een
duurder prijskaartje waard.
Ze zijn trouwens door de lage dollarkoers een stukje goedkoper geworden.
Bij Maxguitars in Den Haag nu 310 Euro.

vinni
15 oktober 2007, 21:21
Hoi Bluegate,

Tja dat instelbare is wel leuk.....Maar dat is nou juist wat ik niet wil.
Een Wah moet gewoon in één keer klinken.
Anders blijf ik toch maar klooien.

Vandaar ook de standaard Area 51 wah.

Groet,
Vinni