PDA

View Full Version : valvestate over 4 x 12 cab?



kenx
7 oktober 2007, 22:16
hoy,

ik vroeg me dit even af, is het mogelijk een marshall valvestate 8240 om te bouwen dat die op en cab past? iemand die ik ken had dat gedaan, maar heeft dit geen gevolgen voor de versterker?

grtz,

kenny

Rouzy
7 oktober 2007, 22:22
Nee, heeft geen gevolgen voor de versterker.
Alleen een Marshall chassis met een nieuw jasje :satisfie:

JohnLord
8 oktober 2007, 10:12
Je kunt in principe elke willekeurige cab aansluiten, mits de impedantie overeenkomt, bij een valvestate is dat meestal 4 ohm. Je moet dus ook een cab van 4 ohm gebruiken. Je hoeft de amp niet om te bouwen. Gebruik de extra speaker aansluiting op de achterkant en als die er niet is haal de de jack van de ingebouwde speaker er uit en gebruikt die aansluiting. Succes!

Han S
8 oktober 2007, 10:22
Niet helemaal correct, de belasting mag maximaal 4 ohm zijn en dus is het helemaal niet erg als je er een 8 ohm of 16 ohm speaker aan hangt. Haal wel altijd de eigen speaker er uit. Een VS heeft een transistor power amp en die doet niet moeilijk met speakers zolang je maar niet onder de 4 ohm komt.

0 ohm is totale kortsluiting en twee speakers van 4 ohm betekent een belasting van 2 ohm en dat trekt ie niet.

Nielsje
8 oktober 2007, 11:17
Niet helemaal correct, de belasting mag maximaal 4 ohm zijn en dus is het helemaal niet erg als je er een 8 ohm of 16 ohm speaker aan hangt. Haal wel altijd de eigen speaker er uit. Een VS heeft een transistor power amp en die doet niet moeilijk met speakers zolang je maar niet onder de 4 ohm komt.

0 ohm is totale kortsluiting en twee speakers van 4 ohm betekent een belasting van 2 ohm en dat trekt ie niet.

Nah Han, dit is wel een beetje kort door de bocht he? twee speakers van 4 ohm is een balasting van 2 of 8 ohm, ligt er maar net aan hoe je het schakelt. Het de MINIMALE belasting is 4 ohm, niet maximaal.

Han S
8 oktober 2007, 11:32
Het is maar net hoe je het bekijkt, als je de versterker een 4 ohm speaker laat trekken belast je hem maximaal lijkt me.

En als je in mijn VS (heeft twee speaker uitgangen) twee cabinets van 4 ohm plugt dan belast je hem met 2 ohm. Jij en ik weten het verschil wel tussen parallel en serie, maar dat weet niet iedereen en als je twee speakers op zo'n versterker aansluit staan ze parallel.

Kim Wilson
8 oktober 2007, 11:40
Minimale weerstand, maximale belasting. Het is idd een kwestie van benaderen. :)

Maar omdat je praat over weerstand, en aantal ohms, en niet over belasting, zou ik ook kiezen voor minimaal.

Nielsje
8 oktober 2007, 11:49
Het is maar net hoe je het bekijkt, als je de versterker een 4 ohm speaker laat trekken belast je hem maximaal lijkt me.

En als je in mijn VS (heeft twee speaker uitgangen) twee cabinets van 4 ohm plugt dan belast je hem met 2 ohm. Jij en ik weten het verschil wel tussen parallel en serie, maar dat weet niet iedereen en als je twee speakers op zo'n versterker aansluit staan ze parallel.

Ja dat is waar, er zijn natuurlijk meerdere aansluit mogelijkheden, ik ging even uit van 1 aansluiting en dan de speakers onderling combineren.

In ieder geval voor de TS, in moderne versterkers staat zo'n plakkert over impedanties.