PDA

View Full Version : Eerste gitaar : Jack & Danny of Epiphone?



Autumnkid
7 oktober 2007, 19:00
Hoi allemaal,

De knoop is doorgehakt. Na me goed te hebben geïnformeerd heb ik besloten een gitaar te kopen om te leren spelen. Bon, ik wil een Les Paul, maar heb maar een budget van € 200.

Ik zag de Jack & Danny YC-LS1 en las heel uiteenlopende reacties. Deze wordt door de Duitse Test-Aankoop aangeraden.
(http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=?SKU=GIT0000933-001&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList)

Ook zag ik een Epiphone Les Paul Special 2. Ik weet dat Epiphone een 'goed' merk is, dochteronderneming van Gibson, etc... maar las dan dat die gitaars gemakkelijk ontstemmen...
(http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=?SKU=GIT0000802-001&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList)

Welk van deze twee biedt het beste waar voor mijn geld? Ik wil abosluut een Les Paul-model. En is er veel verschil in sound en spel tussen de twee types Les Paul?

Dank voor de hulp!

Koen

Mr.Fingers
7 oktober 2007, 19:25
Doorsparen tot je meer geld hebt, voor 200 heb je geen goede les paul!

gorgasm
7 oktober 2007, 19:48
ik heb zo'n onderste. Al 7j en speel er nog elke dag op

Mr.Fingers
7 oktober 2007, 19:51
ik heb zo'n onderste. Al 7j en speel er nog elke dag op

Ik vind (en dat is louter persoonlijk he), dat die special helemaal niet zo goed speelt. Als je dan vergelijkt tussen die special en een gewone std (die je trouwens voor 250€ 2ehands kan vinden --> zeker doen, dat is HEEEEEEEEEEL veel gitaar voor de prijs), dat je dan ineens voor een standard moet gaan. die heeft de standaard electronica (4 potmeters ipv 2), blockinlay's (vind ik mooier als puntjes)... Ik verplicht u tot niets, maar als ik u was, zou ik nog eventjes doorsparen

Autumnkid
7 oktober 2007, 20:14
Merci voor de reacties.

@ Gorgasm : Last van ontstemmen? Klinkt de gitaar door, want er zit veel minder hout in naar 't schijnt? Vooral dat ontstemmen baart me zorgen. En geeft de gitaar veel feedback?

@ Mr. Fingers : Nu, 250 tweedehands, maar waar? OVeral waar ik mijn licht opsteek vragen de verkopers € 350 tot veel meer...

Groeten!

Koen

Mr.Fingers
7 oktober 2007, 20:32
Merci voor de reacties.

@ Gorgasm : Last van ontstemmen? Klinkt de gitaar door, want er zit veel minder hout in naar 't schijnt? Vooral dat ontstemmen baart me zorgen. En geeft de gitaar veel feedback?

@ Mr. Fingers : Nu, 250 tweedehands, maar waar? OVeral waar ik mijn licht opsteek vragen de verkopers € 350 tot veel meer...

Groeten!

Koen

http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/119178976-z-g-a-n-epiphone-les-paul-standard.html?return=eJwtjVEKgzAQRO8i6KcmSimNhGJvE jQlwZgs2Q0tLb1719avebwZGKOkenslRlTyfFEVWpNnNzoiUF2 3JrCx3UxeCYIxhG0M3X%2FSgoPrM2jZLKgp1cMk6%2BG2eAbOQ JwvD4x4X%2FBoYbeCYeNiimWz2c%2B7L4dfHwwWPLgUbd2fehE s%2FhJMCTxIuB%2F0DUDRosFMGko1fr6bDT4r&df=1&fta=eNpNkt2OozAMhd8FaXttO3F%2B1VeYV6jQwM6gpW1UYKa7 o777OqGE3kTkw%2FbxcdwGF34mOZrlNp6%2B2nFq4hQQOTT38Y iHbjrO14CxG0Ic5%2FBvSHH63UlETHOAeE7hspz72%2FAe0yL3 8S65zhLF8W%2FQhq1y8c936NOQPq%2BX%2FhfB2E9ypnYZ4zUN AQ8pLUc4TLf5mJasrUOT2o%2B%2BifJTrio0QydNtUFB%2BBlE Ywo%2BNIjeA7FxW1xmAKxZxDOjLY4BPWjOTNVc9NZwydVPRsCO NKvMuDLyynCpZ2quIS9FM7N7PeukYmau5hpjLRQNv%2FVnlPVO %2B9LzbkQ4QhFG3FW8Z1WUkXbL1iq0BVYvGWtVtHEzg86w8raY Rn5NR9AFVjsKGBHWluzeu1LgsEBXhYC9omIcN0dolANe1Qlexk aGihDhPl%2BlaJ0v0SsEV%2Fqk6kgLFvcFVkdesdbrc1N1BPIS en0Lqo5QsUK3Cu2OgFmaKrA6sgbIPSOrI8dkNMtAHrLlsn3zNb XddBr7y8f8mUOzTYTQvC%2B322m4dP19o5J%2Fbu%2BnvL6ysV 3ZNwpN%2B93Et%2BfnV95kWeTH4z9y%2B%2BBu&fta_ind=8

hier dus, 250, een mooie zwarte, en je krijgt er straplocks bij, dus je gitaar donderd niet naar beneden, aangezien deze niet van de riem kan loskomen als jij dat niet wil

gorgasm
7 oktober 2007, 20:33
de gitaar gaf mij op een jcm2000 veel feedback, nu op mn Vetta of Diezel denk ik niet dat ie dat zou doen. Kwil t anders zondag es proberen voor je?

De G is voor mij wat raar stemmen, plots krijgt de snaar een knak en hoor je hem veel hoger gaan, dan moet je m wat terugdraaien, om een goeie G te krijgen.

Doorklinken? hoe bedoel je? vol geluid? Ah het is mn oefenplank, wat schemas spelen, improviseren enzovoort, ik treed er niet mee op

Gitaar4LifeDude
7 oktober 2007, 21:59
niet beledigend maar wáárom is iedereen toch steeds zo bezig met dat epiphone....
er zijn zoveel verschillende leuke gitaren en toch gaat iedereen op zo'n epiphone spelen.
epiphone is imo echt niet geweldig ikzelf speelde een tijdje op een epi les paul standard maar toen ik daarna m'n ibanez ex350je kreeg van een vriend heb ik die epi nooit meer aangeraakt en uiteindelijk voor 50'ie aan een vriend gegeven.
AUB focus niet alleen op epiphone en andere lp modellen en ga naar een gitaarwinkel en test alles uit ookal zit 't niet in je prijsklasse.
ik weet 100% zeker dat je iets leukers vind dan epiphone en dán kan je altijd nog gaan kijken of diegene die je meest beviel ergens 2e hands op de kop te tikken is.
ikzelf heb een keer een élite crucianelly voor 200 gekocht en ik droom er nog steeds elke nacht over :)
suc6

espex87
7 oktober 2007, 22:20
http://www.musik-produktiv.de/ltd-by-esp-ec-serie-ec-50-bk.aspx


die zijn echt wel meer waard als een goedkope epi of al sowieso een Jack en Danny.. geloof me, koop gewoon maar een ltd by esp ben je het beste af.

Mr.Fingers
7 oktober 2007, 22:30
niet beledigend maar wáárom is iedereen toch steeds zo bezig met dat epiphone....
er zijn zoveel verschillende leuke gitaren en toch gaat iedereen op zo'n epiphone spelen.
epiphone is imo echt niet geweldig ikzelf speelde een tijdje op een epi les paul standard maar toen ik daarna m'n ibanez ex350je kreeg van een vriend heb ik die epi nooit meer aangeraakt en uiteindelijk voor 50'ie aan een vriend gegeven.
AUB focus niet alleen op epiphone en andere lp modellen en ga naar een gitaarwinkel en test alles uit ookal zit 't niet in je prijsklasse.
ik weet 100% zeker dat je iets leukers vind dan epiphone en dán kan je altijd nog gaan kijken of diegene die je meest beviel ergens 2e hands op de kop te tikken is.
ikzelf heb een keer een élite crucianelly voor 200 gekocht en ik droom er nog steeds elke nacht over :)
suc6

misschien omdat je dan een "echte" Les Paul hebt, en Epiphone een submerk is van gibson (want gibson = kwaliteit, wat je eigenlijk met een erorme korrel zout moet nemen). Het beste is inderdaad om gewoon een muziekwinkel binnen te stappen, en alles wat je aanstaat van model en enigzins binnen budget past, uitvoerig te (laten) testen (door een ervarener gitarist). Als je dan echt specifiek tussen die twee merken wil kiezen, ga dan voor epiphone, en hoop dan dat je juist een goed exemplaar te stekken krijgt, want je hebt er zeer goede (ik heb een SG die een std gibson naar huis speelt), maar soms kom je ook enorme bagger tegen.

renier
7 oktober 2007, 22:47
Doorsparen tot je meer geld hebt, voor 200 heb je geen goede les paul!

wat hij zegt


een les paul (en dan met name de standard) is qua constructie en afwerking een duurdere gitaar dan bijvoorbeeld een strat of tele. veel duurder.

ga je in deze prijsklasse winkelen, dan weet je gewoon dat 99% van het budget opgegaan is aan het les paul uiterlijk, en 1% aan de rest.

voor dat geld zou ik een strat of tele kopietje kopen, veel grotere kans dat je een fatsoenlijke gitaar in je handen krijgt.


een kwalitatief acceptable les paul kloon begint bij een 300 a 350 euro. daaronder krijg je eigenlijk alleen aangekleed brandhout.

Kaïn
7 oktober 2007, 22:47
http://www.musik-produktiv.de/ltd-by-esp-ec-serie-ec-50-bk.aspx


die zijn echt wel meer waard dan een goedkope epi of al sowieso een Jack en Danny.. geloof me, koop gewoon maar een ltd by esp ben je het beste af.

Anyway, probeer inderdaad gewoon er een hoop uit. Ook bij Epi betaal je voor de naam. ESP LP's vind ik zelf niet alles, voelen altijd goedkoop aan op een bepaalde manier. Proberen, proberen proberen, zit niets anders op ;)

pannekoek
8 oktober 2007, 07:43
als je ooit je epi wil verkopen heeft hij meer waarde dan die jack & danny en de langdurige kwaliteit is beter

golanhall
8 oktober 2007, 09:21
J&D zijn langdurige kwaliteit is inderdaad te verwaarlozen:

- middelmatige gitaren waar je zoiezo dingen aan zult veranderen.
- erg dunne lak die de neiging heeft tot snel afchippen eens een playdeukje (missch wel leuk voor snel-relic lovers ;-) )
- frets lijken alsof het gemaakt is uit zilverpapier, zeer snelle fretwear (ook al speel je niet erg veel / homeplayer als mezelf)
- pickups zijn ok, maar die ga je uiteindelijk toch vervangen door wat beters :cooler:
- je zal geduld moeten leren hebben met de tuners, deze gaan immer niet echt presies.

Uiteindelijk is het zeker zijn belachelijk lage prijs waard, mijn J&D les pauls is nog steeds mijn nr1 gitaar omdat hij erg lekker speelt en goed klinkt. Ik hoef geen zorgen te maken als hij ergens tegen botst of alsof ik met enkele maandlonen onder mijn armen zit ;-)

pol
8 oktober 2007, 09:35
Ga voor een Cort, die hebben prima gitaartjes vanaf 250 Euro. Stock pickups + hardware zijn prima op die gitaren.

Autumnkid
8 oktober 2007, 11:26
Bedankt allemaal voor de reacties.

Het wordt echter redelijk ingewikkeld :satisfie: Ik denk dat ik wat doorspaar tot ik een deftige Les Paul (bijvoorbeeld van Epiphone) koop, want als ik het zo lees zijn die goedkopere dingen eigenlijk weggesmeten geld...

Een maat van mij had vroeger een Sammick Les Paul, ik spreek nu van zo'n 15 jaar geleden, en die was er zeer tevreden over. Stemde goed, klonk o.k., en dat voor zo'n 300 euro indertijd... Maar die zijn niet meer te vinden.

Ik check de tweedehandswinkels ook es. Ik ben van België, dus zo'n 300 kilometer rijden voor een tweedehands Epi in Nederland... Koop ik beter een duurdere gitaar met wat ik zo aan brandstof bespaar...

Mr.Fingers
8 oktober 2007, 11:40
Bedankt allemaal voor de reacties.

Het wordt echter redelijk ingewikkeld :satisfie: Ik denk dat ik wat doorspaar tot ik een deftige Les Paul (bijvoorbeeld van Epiphone) koop, want als ik het zo lees zijn die goedkopere dingen eigenlijk weggesmeten geld...

Een maat van mij had vroeger een Sammick Les Paul, ik spreek nu van zo'n 15 jaar geleden, en die was er zeer tevreden over. Stemde goed, klonk o.k., en dat voor zo'n 300 euro indertijd... Maar die zijn niet meer te vinden.

Ik check de tweedehandswinkels ook es. Ik ben van België, dus zo'n 300 kilometer rijden voor een tweedehands Epi in Nederland... Kopp ik beter een duurdere gitaar met wat ik zo aan brandstof bespaar...

Ah, ik ook, ik dacht: "nederlands forum, vragensteller zal ook wel nederlander zijn, dus had ik MP afgezocht", maar ik zal eens kijken wat ik voor je kan vinden in ons vlaanderenland!

Autumnkid
8 oktober 2007, 11:47
Mr. Fingers, you're the best :soul:

Squier4ever
8 oktober 2007, 12:35
J&D zijn langdurige kwaliteit is inderdaad te verwaarlozen:

- middelmatige gitaren waar je zoiezo dingen aan zult veranderen.
- erg dunne lak die de neiging heeft tot snel afchippen eens een playdeukje (missch wel leuk voor snel-relic lovers ;-) )
- frets lijken alsof het gemaakt is uit zilverpapier, zeer snelle fretwear (ook al speel je niet erg veel / homeplayer als mezelf)
- pickups zijn ok, maar die ga je uiteindelijk toch vervangen door wat beters :cooler:
- je zal geduld moeten leren hebben met de tuners, deze gaan immer niet echt presies.

Uiteindelijk is het zeker zijn belachelijk lage prijs waard, mijn J&D les pauls is nog steeds mijn nr1 gitaar omdat hij erg lekker speelt en goed klinkt. Ik hoef geen zorgen te maken als hij ergens tegen botst of alsof ik met enkele maandlonen onder mijn armen zit ;-)

helemaal +1 mijn J&D gebruik ik ook het meest...

Autumnkid
8 oktober 2007, 12:39
En zijn die tuners bijvoorbeeld te verangen? Is het juiststemmen een groot probleem?
Met die +1 bedoel je waarschijnlijk dat hij zeer goed is?

jimihattricks
8 oktober 2007, 12:47
En zijn die tuners bijvoorbeeld te verangen? Is het juiststemmen een groot probleem?
Met die +1 bedoel je waarschijnlijk dat hij zeer goed is?

tuners kun je altijd vervangen, kost meestal geen tiet, ook de topkam op maat vijlen (niet te diep natuurlijk) of invullen met potlood-grafiet (de groeven) helpt ook vaak al significant..

wat bij mij de belangrijkste factor zou zijn bij het aankopen van een gitaar in die prijsklasse is; krijg ik hem nog verkocht als ik er op uitgekeken ben - en dan zit je bij Epiphone goed (wat men ook zegt).. dat wil dus niet zeggen dat het de beste gitaar is in die prijsklasse, maar wel een van de meest waardevaste..

een andere aanrader is denk ik de PRS SE (2ehands), wel wat duurder..

marter544
8 oktober 2007, 16:12
Ga voor een Cort, die hebben prima gitaartjes vanaf 250 Euro. Stock pickups + hardware zijn prima op die gitaren.

Mijn advies, koop de Charvel model 3 van Pol, veel betere gitaar dan welke dan ook die je voor dat geld kan krijgen..
Wil je toch een Les Paul, dan zou ik iets meer uitgeven, en voor 350 euro een Vintage Les Paul halen.

Autumnkid
8 oktober 2007, 17:56
Er bestaat ook een 'zwaardere' versie, mét ingelijmde hals. Naar 't schijnt is dat een serieus voordeel?

http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=?SKU=GIT0000944-001&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList#

Deze namiddag naar de gitaarwinkel geweest, en toch een énorm prijsverschil waargenomen (Epi LP Special II in winkel € 290, op musicstore.de € 171)... Iemand ervaring met het kopen via musicstore.de?

Merci!

Koen

Autumnkid
8 oktober 2007, 17:58
@ Marter 544 : Een Vintage Les Paul voor € 350? Waar?

Groeten

Koen

stratlover
9 oktober 2007, 22:28
Ga voor de Epi LP Standard of Custom, ik heb zelf een Standard voor €250, en daar blijf ik altijd nog steeds op spelen omdat 't gewoon een geweldig ding is, ga trouwens ook een Custom kopen omdat 't kortom geweldige gitaren zijn.

marter544
10 oktober 2007, 17:19
@ Marter 544 : Een Vintage Les Paul voor € 350? Waar?

Groeten

Koen

Heb me vergist, ze waren 399, bij American Guitarstore in Enschede, maar volgens mij zijn ze nu uitverkocht, moet je even bellen.

Autumnkid
10 oktober 2007, 19:20
Cheers all!

K.

LaurentB
11 oktober 2007, 13:57
(...) tuners kun je altijd vervangen, kost meestal geen tiet (...)

Nou, ik geloof voor een set Sperzels anders toch ooit een behoorlijk bedrag neergeteld te hebben, ik ben het precieze bedrag kwijt maar het was meer dan tientjeswerk.

pupanus1
11 oktober 2007, 15:28
ik heb de Epi LP Special 2 thuis staan en na een maand was de 3 way switch kaduuk. Electronica is echt bagger in die dingen. Als het spul het wel doet klinkt het best aardig voor het geld. Maar ik speel er alleen op als ik te lui ben om mn andere gitaren te stemmen in E :D Ik vind m ook niet fijn spelen, te stijf ofzo..

Maar dat komt ook omdat mn Aria Pro II heerlijk speelt en die kostte 250 euro, ben nog steeds verliefd op die gitaar :D

Autumnkid
11 oktober 2007, 19:43
Tja, ik kocht de Epi special II gewoon om op te leren spelen. Betaalde bij musicstore.de € 171, wat toch echt geen geld is. Natuurlijk koop ik liever een Epi Les Paul, maar daar heb ik 't geld nu niet voor - ik weet nog geeneens of ik wel een goeie gitarist wordt... :stop:

Mr.Fingers
11 oktober 2007, 20:48
Ik weet nog geeneens of ik wel een goeie gitarist wordt... :stop:

Na verloop van tijd wordt iedereen dat wel hoor! (Zelfs ik)

TimmU
11 oktober 2007, 21:02
hoezo focussen op een les paul model? check gewoon zoveel mogelijk gitaren in zoveel mogelijk gitaarwinkels , en maak je niet druk om je budget. houd een richtlijn in je hoofd, maar neem die niet superletterlijk , ga niet prijsshoppen. als dé gitaar voor jou vijftig euro boven je budget zit ,en degene die het net níet is wel in je budget past, zou je er jarenlang spijt van hebben , dat je niet nét die gitaar hebt gekocht..!!! :hippie: