PDA

View Full Version : load box of volume pedaal



robertw
7 oktober 2007, 18:52
He hallo allemaal,

Wie kan me raad geven.
op bepaalde momenten gaat mijn versterker veels te hard.
nu zit ik te denken aan een Loadbox achtig iets of een volumepedaal.
Heb er niet al te veel verstand van.
me geeft me de juiste tip.
heb een HOTROD deville 212 versterker

RolandT
7 oktober 2007, 19:14
Wat je zou kunnen gebruiken is de THD Hot Plate (http://www.thdelectronics.com/products/hotplate.htm).

qwertyuiop
7 oktober 2007, 19:50
of dat ding van weber; minimass geloof ik. kost slechts 115 euro, veel goedkoper dus dan een gemiddelde loadbox.

Chris Winsemius
7 oktober 2007, 19:59
Het volumepedaal zou je voor de versterker of in de fx-loop kunnen aansluiten, dat laatste schijnt bij jouw type amp goed te werken.

Heb zelf tot nu toe geen echt goede soaks gehoord, meestal werkt 'n "doordacht geplaatste" (extra) mastervolume beter qua sound en feel imho en is meestal (veel) goedkoper dan 'n soak.

Ps Volumepedaal NOOIT tussen je versterker en de speakers aansluiten!!!

The red Strat.
7 oktober 2007, 21:22
Wat je zou kunnen gebruiken is de THD Hot Plate (http://www.thdelectronics.com/products/hotplate.htm).
nah de weber attenuators zijn stukken beter en goodkoper.

@qwertyuiop: een minimass is nét niet genoeg voor een 60 watt versterker, denk je niet :p ?

robertw
7 oktober 2007, 22:15
mm
Krijg vooral veel reactie over de weber.
zal denk ik wel een 100watt moeten hebben.
Klopt het dat hij alleen in amerika verkrijgbaar is??

Nitefly7
8 oktober 2007, 10:53
De Koch Loadbox (beide versies) zijn ook erg ok hoor!
En 2ehands vaak goed te krijgen..

Nielsje
8 oktober 2007, 11:00
Het volumepedaal zou je voor de versterker of in de fx-loop kunnen aansluiten, dat laatste schijnt bij jouw type amp goed te werken.

Heb zelf tot nu toe geen echt goede soaks gehoord, meestal werkt 'n "doordacht geplaatste" (extra) mastervolume beter qua sound en feel imho en is meestal (veel) goedkoper dan 'n soak.

Ps Volumepedaal NOOIT tussen je versterker en de speakers aansluiten!!!

Zeg Chris, als een mastervolume na de fasedraaier (want daar hebben we het toch over?) zo goed werkt, waarom zijn er dan zo verdomd weinig 'grote' versterker bouwers die dit toepassen?

Einzeln
8 oktober 2007, 15:30
Zeg Chris, als een mastervolume na de fasedraaier (want daar hebben we het toch over?) zo goed werkt, waarom zijn er dan zo verdomd weinig 'grote' versterker bouwers die dit toepassen?

Bedoel je dat je het alleen gelooft als grote bouwers het ook toepassen?
Ik geloof dat de cc serie van vox ook zo in elkaar steekt.

ponq
8 oktober 2007, 15:52
Ben ik nou de enige die denkt "Laten we eerst eens samen kijken naar wat het probleem precies is?"

Je zegt "mijn versterker gaat op bepaalde momenten veels te hard". Wat bedoel je daarmee? Is ie te hard op je slaapkamer? Of is het tijdens een nummer dat ie te hard gaat?

Om gelijk te gaan gooien met attenuators etc...

Dat de keuze al beperkt is tot "volumepedaal" of "loadbox" geeft toch al iets aan?

Eerst wat researchen zou ik zeggen. Niet zomaar iets aanraden (repliers) of kopen (TS).

Succes!

Nielsje
8 oktober 2007, 16:49
Bedoel je dat je het alleen gelooft als grote bouwers het ook toepassen?
Ik geloof dat de cc serie van vox ook zo in elkaar steekt.

Nee, ik zeg niet dat ik het niet geloof, ik vraag me alleen af waarom de grotere bouwers het niet toepassen..

Dit is toch iets wat iedereen wil?

Einzeln
8 oktober 2007, 16:51
Ben ik nou de enige die denkt "Laten we eerst eens samen kijken naar wat het probleem precies is?"

Je zegt "mijn versterker gaat op bepaalde momenten veels te hard". Wat bedoel je daarmee? Is ie te hard op je slaapkamer? Of is het tijdens een nummer dat ie te hard gaat?

Om gelijk te gaan gooien met attenuators etc...

Dat de keuze al beperkt is tot "volumepedaal" of "loadbox" geeft toch al iets aan?

Eerst wat researchen zou ik zeggen. Niet zomaar iets aanraden (repliers) of kopen (TS).

Succes!

Inderdaad. Dus vraag aan robertw, wat is precies het probleem??

Einzeln
8 oktober 2007, 16:52
Nee, ik zeg niet dat ik het niet geloof, ik vraag me alleen af waarom de grotere bouwers het niet toepassen..

Dit is toch iets wat iedereen wil?
Ik denk dat dit ook steeds meer gebruikt wordt.

robertw
8 oktober 2007, 20:48
Mij versterker gaat gewoon erg hard tijdens het oefenen. Blaas bijna iedereen weg als ik dat wil,Tevens tijdens optredens.
Ik wil toch graag gebruik maken van het mooie geluid van mijn versterker.
Heb de versterker op stand 2 staan en mij gitaar ook.
Wil dus gedruik maken van het mooie buizengeluid van mijn versterker zonder dat ik iedereen de tent uit jaag.

Moet wel zeggen .. ben een beetje dom varken in dit soort dingen.
Vandaar de vraag bij gitaarnet.

ponq
8 oktober 2007, 20:58
Hi Robert,

Goed dat je vragen stelt! Dat is de beste manier om dingen te leren.

Je gitaarvolume laag zetten of een volumepedaal gebruiken gaat niet in dat geval niet werken.

Ik denk dat je een te zware versterker hebt voor wat jij eigenlijk nodig hebt. Mijn oplossing in zo'n geval: verkoop je versterker en koop een lichtere versterker terug. 60 watt is gruwelijk hard. Ik heb een Vox ac30 (30 watt dus) en die gaat al belachelijk hard. De leadgitarist uit mn oude band heeft een Fender hotrod deluxe (40watt)...ook erg hard.

Ga eens kijken naar versterkers van 15-25 watt. Daar heb je ruim voldoende aan. Een vox ac15 bijvoorbeeld?

ponq
8 oktober 2007, 21:00
En loadboxen etc heb ik geen praktische ervaring mee, maar t lijkt mij eigenlijk een omweg.

qwertyuiop
8 oktober 2007, 21:40
@qwertyuiop: een minimass is nét niet genoeg voor een 60 watt versterker, denk je niet :p ?

hmmmm....iets zegt mij dat je daar wel eens gelijk kon hebben....;-)

Nitefly7
8 oktober 2007, 21:52
En loadboxen etc heb ik geen praktische ervaring mee, maar t lijkt mij eigenlijk een omweg.


waarom ? als hij van 't geluid van z'n versterker houdt, maar dit is te hard..
als hij vraag naar iets dat 't 'volume omlaag haalt' en zelf (1e post) met volumepedaal en loadbox als suggestie aankomt, dan wil ik 'm wel in die opties steunen door te zeggen dat 'n loadbox precies dat is: je versterkersound, maar dan gewoon een paar Wattjes minder..!
natuurlijk is 't niet 'hetzelfde', maar het werkte bij mijn Multitone altijd uitstekend...

om meteen een nieuwe versterker aan te raden, dat lijkt me ook een beetje een omweg, onder 't motto 'work with what you got' ..!

Valoosj
8 oktober 2007, 21:54
voor de zelfbouwers heb ik dit overlaatst een gevonden...

http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/volreduc.gif

Chris Winsemius
8 oktober 2007, 22:05
Zeg Chris, als een mastervolume na de fasedraaier (want daar hebben we het toch over?) zo goed werkt, waarom zijn er dan zo verdomd weinig 'grote' versterker bouwers die dit toepassen?

(Ze werden al eind jaren 60/begin jaren 70 gebruikt).

Moderne merken met post pi mv's, oa.:
- Matchless
- VOX AC15/30CC, AC30HW
- Diverse Oranges (v/a begin 70s!!!)
- Marshall Vintage Modern, zeer vroege JCM800 dual channels, Town & Countries
- TopHat

Waarom ze amper gebruikt worden: ik zou het echt niet weten om eerlijk te zijn. Kosten zijn minimaal en ik zie/ken geen nadelige gevolgen qua betrouwbaarheid v/h hele circuit en onderdelen (stoffige wipers die de bias-spanning verliezen ben ik zelf nog nooit tegengekomen bijvoorbeeld).
Wat wel zou kunnen meespelen: kwaliteit klank op lagere volumes [maar dat geldt eigenlijk altijd) is ook afhankelijk v/h circuit (waardes, spanningen, etc.), hoeveelheid stock gain en de kwaliteit v/d onderdelen.

Negative K3 fan
8 oktober 2007, 22:12
Zeg Chris, als een mastervolume na de fasedraaier (want daar hebben we het toch over?) zo goed werkt, waarom zijn er dan zo verdomd weinig 'grote' versterker bouwers die dit toepassen?

ben ook wel erg benieuwd naar hoe zo'n goede PPIMV eruit ziet, ben er nu op dit moment erg teleurgesteld over gestemd

Kim Wilson
9 oktober 2007, 09:07
Hi Robert,

Goed dat je vragen stelt! Dat is de beste manier om dingen te leren.

Je gitaarvolume laag zetten of een volumepedaal gebruiken gaat niet in dat geval niet werken.

Ik denk dat je een te zware versterker hebt voor wat jij eigenlijk nodig hebt. Mijn oplossing in zo'n geval: verkoop je versterker en koop een lichtere versterker terug. 60 watt is gruwelijk hard. Ik heb een Vox ac30 (30 watt dus) en die gaat al belachelijk hard. De leadgitarist uit mn oude band heeft een Fender hotrod deluxe (40watt)...ook erg hard.

Ga eens kijken naar versterkers van 15-25 watt. Daar heb je ruim voldoende aan. Een vox ac15 bijvoorbeeld?
Maar wat als je in een iets groter zaaltje komt, en je toch net even dat beetje extra had willen hebben?

Ik heb een 45 watt top, en door de regel ook veel te luid. Maar dankzij een goedkope en eenvoudige ingreep zit er nu een Mastervolume op, en kan ik op lage volumes al genieten van de heerlijke natuurlijke drive van de amp zelf. En als het wel een keer nodig is, kan het nog steeds goed hard. IMO de beste oplossing voor het probleem, en de goedkoopste.

ponq
9 oktober 2007, 10:22
Maar wat als je in een iets groter zaaltje komt, en je toch net even dat beetje extra had willen hebben?

Ik heb een 45 watt top, en door de regel ook veel te luid. Maar dankzij een goedkope en eenvoudige ingreep zit er nu een Mastervolume op, en kan ik op lage volumes al genieten van de heerlijke natuurlijke drive van de amp zelf. En als het wel een keer nodig is, kan het nog steeds goed hard. IMO de beste oplossing voor het probleem, en de goedkoopste.

Kan ik me in vinden. Hoewel de situatie die je schets ook prima opgelost kan worden met een mic en een PA, niet?

En waarom ik een loadbox een omweg vind? Volgens mij pas je, hoe je het went of keert, toch het ontwerp van de amp aan. Wat ik begrijp van de techniek is het niet simpel een verlaging van het aantal Watt-output is. Ma goed, ik moet niet lullen over iets waar ik geen ervaring mee heb ;) tis gewoon een gut-feeling. Als je amp niet past bij je situatie zijn er genoeg amps die dat wel doen.

(en ik hou er gewoon van om veel gear te proberen. ik heb nu een jaar een ac30, as said, prachtig...maar hij gaat er denk ik binnenkort uit. gewoon weer wat nieuws proberen. Een head dit keer. ) Tis daarom voor mij logisch om van gear te wisselen ipv je gear aan te passen. Aan de andere kant bouw ik effecten en wil ik ook diy-amps gaan bouwen......

Kim Wilson
9 oktober 2007, 10:58
Kan ik me in vinden. Hoewel de situatie die je schets ook prima opgelost kan worden met een mic en een PA, niet?
Nee. Ik gebruik mijn amp als monitor, dus ik stel hem af op het podiumniveau. En dat verschilt per podium natuurlijk.


... Als je amp niet past bij je situatie zijn er genoeg amps die dat wel doen.

....
Elke situatie is anders. Je kunt moeilijk voor elke situatie een andere amp meenemen. Met een mastervolume kun je je amp aanpassen aan elke situatie, en toch elke keer hetzelfde geluid hebben.

ponq
9 oktober 2007, 11:05
da's natuurlijk een waarheid als een koe.

Punt is, Robertw geeft aan dat ie zijn versterker op standje 2 heeft staan. Bij optredens en bij het oefenen.

Jij zult mss in veel verschillende situaties spelen. Ik denk dat Robertw dat minder/niet doet.

Maar goed, tis een beetje een non-discussie. Je opmerking over een mastervolume is volledig terecht.

robertw
9 oktober 2007, 12:14
Heren. en misschien dames.

Ik merk het al.. kom veel kennis te kort.
IMO?? zegt me niks.
Denk dat ik gevond 130 euro investeer voor een WEBER MASS.
Kan daar alle kanten me op.

Kim Wilson
9 oktober 2007, 12:16
IMO betekent "naar mijn mening", In My Opinion. :)

En als ik jou was, zou ik er een mastervolume in laten bouwen. Kost lang niet zoveel als die 130 euro, en je behoudt het geluid van je amp.

ponq
9 oktober 2007, 12:22
wat je ook doet, laat ons hier iig weten hoe het bevalt!

succes!