PDA

View Full Version : nieuwe potmeter?



qwertyuiop
7 oktober 2007, 15:35
ff een vraagje (misschien hoort dit in werkbank thuis?);
ik heb gisteren de mastervolume-potmeter van mijn dc-5 vervangen omdat de oude nogal kraakte. Ik dacht dat-ie daardoor ook vrij snel hard ging. dus; van 0 naar 1 gaat-ie ineen keer heel hard, en daarna komt er weinig meer bij qua volume.
toen dacht ik; zijn er misschien ook potmeters die een ander verloop hebben? dus in het begin minder geven en daarna meer?
snappie?

ik hoor wel of iemand weet hoe en wat met die potmeters.

chennie
7 oktober 2007, 15:36
yep, je hebt een potmeter nodig met een logaritmish verloop. Je hebt er nu een met een linear verloop.

qwertyuiop
7 oktober 2007, 19:47
thanks bro!

Chris Winsemius
7 oktober 2007, 21:44
yep, je hebt een potmeter nodig met een logaritmish verloop. Je hebt er nu een met een linear verloop.

+1

en/maar:
tussen logaritmische pots heb je ook nog verschillen; ik ken ze van 5%, 10% en 30% v/d totale waarde als de pot in het midden staat.

pol
8 oktober 2007, 10:10
Chris, hoe zie je dat verschil bij logaritmische pots ? Of hangt dat eerder van het merk af ?

Ik zou wel eens een versterker met faders willen zien ipv pots, die zijn toch veel nauwkeuriger in te stellen, niet ?

Nielsje
8 oktober 2007, 11:18
Chris, hoe zie je dat verschil bij logaritmische pots ? Of hangt dat eerder van het merk af ?

Ik zou wel eens een versterker met faders willen zien ipv pots, die zijn toch veel nauwkeuriger in te stellen, niet ?

Neuh, nou ja. Ligt eraan hoe lang je fader is :). Maar beiden zijn het gewoon schuifweerstanden, waarbij de ene recht is, en de andere een cirkelbaan beschrijft.

Chris Winsemius
8 oktober 2007, 17:58
Chris, hoe zie je dat verschil bij logaritmische pots ? Of hangt dat eerder van het merk af ?

Door te meten, eerst totale weerstand (buitenste "lugs"), daarna tussen de middelste en de "massa-lug".


Ik zou wel eens een versterker met faders willen zien ipv pots, die zijn toch veel nauwkeuriger in te stellen, niet ?

Op zich nauwkeurig in te stellen maar meestal 1 behoorlijk nadeel... veel gevoeliger voor stof.

stevie_vp
8 oktober 2007, 18:20
Moet je volgens mij ff op de achterkant kijken..
staat er een bepaalt aantal ohms en dan wel of niet een A volgens mij...
degene met die A zijn logaritmisch volgens mij..
maar weet t niet helemaal meer zeker..
tis alweer lang geleden voor mij ;)

Negative K3 fan
8 oktober 2007, 20:14
en/maar:
tussen logaritmische pots heb je ook nog verschillen; ik ken ze van 5%, 10% en 30% v/d totale waarde als de pot in het midden staat.

interesting, dat kan de hele amp veranderen, ook al is het psychologisch...