PDA

View Full Version : Hoe telecaster neck-pickups bevestigen?



RopStop
7 oktober 2007, 12:24
Dag iedereen,

Ik heb nu al een paar basgitaren gemaakt, maar heb nu een telecaster projectje. Ik heb twee single-coil sized rail elementen voor erin. Bij afwezigheid van een telecaster om te kijken hoe de elementen moeten worden bevestigd, post ik hier even mijn vraag.

Ik zie hoe het element in de brugpositie wordt bevestigd: deze kan ik direct op de brug schroeven. Echter, er zitten niet standaard gaatjes in de tele-slagplaat voor de pickup in de halspositie. Wordt dit element direct in het hout van de body geschroefd?

Van Dattum
7 oktober 2007, 13:46
Precies! Het is wel een beetje een gedoe om het element op precies de goeie plek te krijgen. Je kunt natuurlijk ook gaatjes in je slagplaat boren, maar dat is natuurlijk niet echt.....:D

RopStop
13 oktober 2007, 11:23
Dank van Dattum!

Nu rest mij de vraag: wordt er dan standaard een veer of een stukje schuim onder de neck-pickup bevestigd?

Van Dattum
13 oktober 2007, 11:41
Standaard een veertje over het schroefje tussen het hout en het element. Ik doe er zelf ook altijd een reepje schuim tussen.

jamar
15 april 2011, 10:48
Dag iedereen,

Ik heb nu al een paar basgitaren gemaakt, maar heb nu een telecaster projectje. Ik heb twee single-coil sized rail elementen voor erin. Bij afwezigheid van een telecaster om te kijken hoe de elementen moeten worden bevestigd, post ik hier even mijn vraag.

Ik zie hoe het element in de brugpositie wordt bevestigd: deze kan ik direct op de brug schroeven. Echter, er zitten niet standaard gaatjes in de tele-slagplaat voor de pickup in de halspositie. Wordt dit element direct in het hout van de body geschroefd?

De neck pup zit in de slagplaat geschroefd met twee tubings tussen de schroef en de slagplaat (als een soort veertje).
De slagplaat zonder gaatjes voor de neck pup is voor een Nocaster die alleen een brug pup heeft.

barno
15 april 2011, 10:59
De neck pup zit in de slagplaat geschroefd met twee tubings tussen de schroef en de slagplaat (als een soort veertje).
De slagplaat zonder gaatjes voor de neck pup is voor een Nocaster die alleen een brug pup heeft.

dat is weliswaar gemakkelijker omdat dan de pup in hoogte verstelbaar is zonder te demonteren, maar normaal zitten de neckpup bij tele rechtstreeks in hout zoals hierboven beschreven.

snaarplukker
15 april 2011, 13:15
De neck pup zit in de slagplaat geschroefd met twee tubings tussen de schroef en de slagplaat (als een soort veertje).

Dat is heel vaak het geval bij Telecaster modellen van een niet Fender merk.;)

Gearjunkie
15 april 2011, 15:19
De neck pup zit in de slagplaat geschroefd met twee tubings tussen de schroef en de slagplaat (als een soort veertje).
De slagplaat zonder gaatjes voor de neck pup is voor een Nocaster die alleen een brug pup heeft.

Je bent in de war met de Esquire denk ik. De topicstarter doelt op het ontbreken van schroefgaatjes naast de uitsparing voor de neck-pickup.

Van Dattum
15 april 2011, 15:49
En het topic is al drie en een half jaar oud....

ErikM
15 april 2011, 15:55
"Gewone" fenders hebben ook bijna nooit gaatjes in slagplaat...

jan jansen
15 april 2011, 17:17
"Gewone" fenders hebben ook bijna nooit gaatjes in slagplaat...

EHH..hoezo niet...kijk maar eens goed....

Marcel2
4 juni 2011, 10:21
Fender maakt zowel Telecasters met het halselement in de slagplaat gemonteerd (Standard, American Standard, American Deluxe) als Telecasters waar het halselement in de body is gemonteerd (Classic Series, American Vintage, Highway One).