PDA

View Full Version : Technieken in TAB (hammer on,pull off...)



3803
26 januari 2003, 21:22
Hey,weten jullie uit te leggen hoe je op de juiste wijze de technieken toepast die in tab worden geschreven zoals
h: hammer on
p: pull off
b: bend...

Slide lijkt me nogal vanzelfsprekend...maar hoe zit het met de rest(ook diegene die niet aan bod zijn gekomen)

basbeest
26 januari 2003, 22:07
Welkom op het forum :grin:

een hammer on is een noot spelen zonder iets met je rechterhand te doen. Je slaat eerst bijvoorbeeld een a aan (wijsvinger op de a) en tapt dan met je ringvinger op de b. je krijgt dan een noot. Dit heeft als voordeel dat je niet al de noten aan hoeft te slaan.

een pull of is het tegenovergestelde. Als je een snaar indrukt en vervolgens je vinger wegtrekt waarmee je de snaar een beetje meeneemt krijg je ook een toon dit is een pull of.

een bend is de snaar naar beneden of naar boven duwen waar door de klank verandert.

Veel succes

3803
26 januari 2003, 22:54
Op 2003-01-26 22:07, schreef basbeest:
Welkom op het forum :grin:

Thx hehe

Weet je trouwens hoe het zit met bend bijvoorbeeld?

Pull of begrijp ik...maar dat hammeren...moet je dan gewoon de snaar slaan tegen de hals en inhouden?

Dandelion
27 januari 2003, 11:11
Op 2003-01-26 22:54, schreef 3803:

Weet je trouwens hoe het zit met bend bijvoorbeeld?

ja dat weet hij, zie bovenstaand bericht.... :smile:
Als je een G aanslaat (bijv) en je trekt de snaar met je linkerhand iets omlaag verander de hoogte van de toon, dat is een bend.
[qoute]
Pull of begrijp ik...maar dat hammeren...moet je dan gewoon de snaar slaan tegen de hals en inhouden?
[/quote]
Yep....

basswasp
27 januari 2003, 14:40
Bend. Houdt je vinger op de snaar en duw de snaar tegen het fretboard omhoog of naar beneden... zo verander je de toon van de noot.

Tap. Speel een noot zonder hem te plukken. Duw met je frettende hand de snaar dus vrij hard tegen het fretboard aan (anders klinkt die noot erg zacht).

Slap. Sla met de duim van je plukkende hand de snaar tegen het fretboard aan (sla ongeveer bij de 21e of 24e fret).

Pop. Pluk een snaar zo hard dat hij terugkaatst tegen het fretboard.


Euh.... welke waren er nog meer?

Ruud
27 januari 2003, 21:08
De ghost bend;
druk eerst je snaar omhoog of omlaag op je fretboard, sla vervolgens aan met rechts en laat je linkerhand terugzakken tot de oorspronkelijke noot

Dus een bend die je buigt voor je aanslaat, en vervolgens weer loslaat

bassopotmus
27 januari 2003, 21:31
hmm wat betend je naam? dat getal?

basswasp
27 januari 2003, 22:33
Op 2003-01-27 21:08, schreef Ruud:
De ghost bend;
druk eerst je snaar omhoog of omlaag op je fretboard, sla vervolgens aan met rechts en laat je linkerhand terugzakken tot de oorspronkelijke noot

Dus een bend die je buigt voor je aanslaat, en vervolgens weer loslaat


Dus dan krijg je een toon die vanaf een iets hogere frequentie 'op z'n plaats valt'?

3803
27 januari 2003, 22:39
Op 2003-01-27 21:31, schreef bassopotmus:
hmm wat betend je naam? dat getal?


Login van op school...Ik heb deze account heel snel aangemaakt omdat ik eigenlijk niet verwachte dat het dit maal wel ging lukken

Over 2 weken zijn er problemen geweest om nieuwe members, waaronder ik, op het forum te krijgen
Ik heb ook een hele hoop andere nicks die waarschijnlijk niet werken...