PDA

View Full Version : kleine handen



wilier
6 oktober 2007, 22:04
hallo,na 1 jaar gespeeld te hebben op mijn 2de hands gitareke(ibanez)heb ik begrepen dat dit mijn hobby is
nu zou ik me eigenlijk een goede gitaar willen aanschaffen maar ik ben eigenlijk een complete leek op gebied van gitaar merken
ik weet alleen dat fender en gibson dé merken zijn en ik moet zeggen, hun sound bevalt me wel(gibson nog iets meer dan fender,maar da kan nog veranderen,ik sta voor beide open)
nu heb ik een probleem,ik heb zeer kleine handen,ik ben in de winkel al eens gaan testen en de gitaar met de dunste hals(gibson vixen(gitaar voor vrouwen,denk ik))beviel me het beste,alleen ,het is een gitaar zonder al te veel snufjes en de kleur is een ramp ,licht geel ,licht blauw ,licht roos ,enkel het zwart is te doen,maar toch liever niet
nu is mijn vraag,heeft fender of gibson nog gitaren met dunnere halsen of zijn er mss andere merken die zulke gitaren hebben of vinden jullie het niet zo belangrijk dat de hals de goede maat heeft(ik kan nochtans onmogelijk de bovenste snaar met mijn duim spelen,enkel bij gibson vixen lukte het wel)
doei

wietse
6 oktober 2007, 22:13
één belangrijk ding, leer merkgeilheid af, fender en gibson zijn grote beroemde namen en daar houdt het mee op daar betaal je ook voor, prima gitaren maar er is meer.
voor kleine handen zit je bij ibanez wel goed die hebben vaak dunne "snelle" halzen.
perfect voor de gitarist zonder kolenschoppen.
gewoon een gitaarboer overvallen en elke gitaar proberen die je leuk lijkt, kost wel wat tijd maar dan weet wel wat je ligt en wat niet.

trouwens hagstrom is ook nog een optie dit onlangs weer tot leven gewekte merk had vroeger de reputatie van "fastest neck on earth" en dat klopt ook, prima gitaren voor een fractie van de prijs van een echte gibson.
met een hagstrom swede of superswede hoef je je echt niet te schamen als je op de planken staat.

Tin
6 oktober 2007, 22:21
Ik heb zelf ook super kleine handen.

Speel nu ong 2 jaar waarvan ik 1.9 jaar daarvan gespeelt heb op dikke halzen.
(epiphone sg , Gibson sg)

Ik dacht dat ik prima kon spelen op deze halzen tot me opviel dat ik bij wat technieken last keeg van kramp.

Dus iets langer dan een week een ibanez gekocht via marktplaats.

Met een dunne wizard hals.

En dan ding is echt super geen kramp niks ondanks de langere mensuur speelt de ibanez hals een heel stuk beter dan de hals op de gibson sg die ik had.

Pff echt bout dat de ibanez nu bij de gitaar boer staat voor een fret dress.

MusicManMaestro
6 oktober 2007, 22:23
Musicman gitaren zoals de Luke hebben een erg smalle hals maar aangezien die redelijk aan de prijs zijn zou ik de OLP Luke maar eens aan de tand voelen want die heeft een identieke hals ( qua afmetingen dan he )

jerome
7 oktober 2007, 00:09
Er zijn ook Stratuitvoeringen met smalle halzen.
Daar kan je met kleine handen ook goed mee uit de voeten....
Dunne halzen ziet je idd bij Ibanez

Lexvandoef
7 oktober 2007, 00:44
Je zou idd voor een extreem dunne hals kunnen kijken, maar dat hoeft niet per se het beste te zijn voor jou. Ik geloof ook dat de gibson vixen niet een bijzonder dunne hals heeft maar gewoon een Gibson '60's profiel.

Ik heb zelf trouwens ook kleine handen, ben maar een klein ventje, maar ik speel eigenlijk op alles wat ik tegen kom. Ik heb zelf een les paul, een tele, een strat en een hollow body, en die verschillen allemaal in halsprofiel. De ene wat dikker dan de andere, maar ze spelen allemaal lekker, zij het anders.

Wat ik wil zeggen is, probeer wat gitaren, en koop diegene met de beste hals voor jou, dat hoeft dus niet per se een superdunne te zijn. Kan wel natuurlijk. :hippie:

Succes

G.G.
7 oktober 2007, 04:54
Ik dacht dat ik prima kon spelen op deze halzen tot me opviel dat ik bij wat technieken last keeg van kramp.


Vreemd. Heb zelf het idee dat dunnen halzen sneller kramp veroorzaken.

Rormo
7 oktober 2007, 10:22
hallo,na 1 jaar gespeeld te hebben op mijn 2de hands gitareke(ibanez)heb ik begrepen dat dit mijn hobby is
nu zou ik me eigenlijk een goede gitaar willen aanschaffen maar ik ben eigenlijk een complete leek op gebied van gitaar merken
ik weet alleen dat fender en gibson dé merken zijn en ik moet zeggen, hun sound bevalt me wel(gibson nog iets meer dan fender,maar da kan nog veranderen,ik sta voor beide open)
nu heb ik een probleem,ik heb zeer kleine handen,ik ben in de winkel al eens gaan testen en de gitaar met de dunste hals(gibson vixen(gitaar voor vrouwen,denk ik))beviel me het beste,alleen ,het is een gitaar zonder al te veel snufjes en de kleur is een ramp ,licht geel ,licht blauw ,licht roos ,enkel het zwart is te doen,maar toch liever niet
nu is mijn vraag,heeft fender of gibson nog gitaren met dunnere halsen of zijn er mss andere merken die zulke gitaren hebben of vinden jullie het niet zo belangrijk dat de hals de goede maat heeft(ik kan nochtans onmogelijk de bovenste snaar met mijn duim spelen,enkel bij gibson vixen lukte het wel)
doei


Zonder je te willen beledigen, moet ik zeggen dat je je duim ook niet nodig hebt als je een goede techniek hebt. Je duim hoort achter de hals en niet er op. Hoe dik of dun je hals is, is dan ook gelijk veel minder een issue.


Gitaren met dunne halzen: Ibanez, London city Comet is heel dun en naar het schijnt zijn de PRS SE halzen ook niet erg dik.

johanb
7 oktober 2007, 10:29
Ik denk dat je beter kan kijken naar gitaren met korte mensuur

Tin
7 oktober 2007, 10:37
Zonder je te willen beledigen, moet ik zeggen dat je je duim ook niet nodig hebt als je een goede techniek hebt. Je duim hoort achter de hals en niet er op. Hoe dik of dun je hals is, is dan ook gelijk veel minder een issue.


Gitaren met dunne halzen: Ibanez, London city Comet is heel dun en naar het schijnt zijn de PRS SE halzen ook niet erg dik.

Juist dat mag dan wel de "juiste" techniek zijn. Maar sommige mensen vinden het spelen met de duim over de hals een stuk comfortabeler.

Ik zou zeggen speel gewoon hoe jij het lekkerste speelt.

Kijk bijv naar hendrix die speelt ook met zn duim over de hals.

En ik doe dit zelf soms ook vooral met opdrukken want dan gaat het namelijk een stuk makkelijker. Bij snellere loopjes heb ik wel me duim achter de hals.

drap
7 oktober 2007, 10:37
Zonder je te willen beledigen, moet ik zeggen dat je je duim ook niet nodig hebt als je een goede techniek hebt. Je duim hoort achter de hals en niet er op. Hoe dik of dun je hals is, is dan ook gelijk veel minder een issue.

Dit is bull. Voor bepaald soort accoordenwerk gebruik je je duim voor de basloop, dat is ook een techniek. Of jij moet met een barré de A en de D snaar kunnen ontwijken, maar dat lijkt me sterk, gezien je dan vijf kootjes in één vinger moet hebben ofzo. Laat staan dat je het bovenste kootje van je wijsvinger los van de rest kan laten bewegen en dat ie ook minstens 2 cm langer is dan gemiddeld. Lijkt me heel sterk.

Rormo
7 oktober 2007, 10:41
eens, maar als het je zo veel problemen geeft dat je niet de gitaar kunt kopen waar je op wilt spelen dan moet je je techniek aanpassen zodat je wel op deze gitaar kunt spelen. Als je al 10 jaar speelt ofzo dan wordt het een ander verhaal, maar de TS speelt pas 1 jaar. Dan is het nog niet te laat om je techniek aan te passen zodat je wel op die ene gitaar kunt spelen die je wilt kopen.

drap
7 oktober 2007, 10:45
Het is gewoon een kwestie van oefenen, ongeacht de hals. Na een jaar lukte mij veel basisdingen ook niet. Niet dat ik nu zo heel veel meer kan, maar dat is een ander verhaal...

wilier
7 oktober 2007, 18:39
Ik denk dat je beter kan kijken naar gitaren met korte mensuur
mensuur dat is toch de breedte tussen de frets hé ,heeft gibson geen korte mensuur?

tabmaniac
7 oktober 2007, 20:21
En ik doe dit zelf soms ook vooral met opdrukken want dan gaat het namelijk een stuk makkelijker. Bij snellere loopjes heb ik wel me duim achter de hals.

me too :)

10tekens

Wickerman
7 oktober 2007, 20:24
mensuur dat is toch de breedte tussen de frets hé ,heeft gibson geen korte mensuur?

Gibson is idd 24.75" terwijl strat-achtigen bijvoorbeeld 25.5" zijn.

Speulert
7 oktober 2007, 21:46
Pfff ik heb ook mini-handen.En toen ik begon met gitaarles dacht ik:dit lukt me nooit!!, en daar had ik gelijk in...