PDA

View Full Version : Marshall superlead RI info



cas121
6 oktober 2007, 18:23
Ja ok, niet echt een vintage amp maar wel iets wat er erg op zou moeten lijken, als ie verkeerd staat mag deze verplaatst worden..

Nu ter zake: ik kan van iemand een witte marshall 100 watt plexi reissue uit begin jaren 90 overnemen, incl matching cab, supervet natuurlijk. Hij is (later?) point to point bedraad. Alles is in nette staat, maar, er moeten wel nieuwe trafo's in.

Heeft iemand ervaringen met plexi RI's uit deze periode? Ik niet namelijk. En wat zou zoiets moeten kosten, rekening houdend met het feit dat er dus nog aan gesleuteld moet worden.

Alle input is welkom.

Chris Winsemius
6 oktober 2007, 18:27
Heb zelf diverse plexi reïssues uit die tijd gemod en/of van nieuwe trafo's voorzien. Met 'n paar subtiele tweaks en 'n goeie uitgangstrafo kom je al 'n heel eind om de eind jaren 60 sound te behalen imho.

Over de juiste prijs heb ik geen info.

Nielsje
6 oktober 2007, 18:27
Pff.. geen idee wat ie waard is.. Maar ik ben wel benieuwd waarom er nieuwe trafo's inmoeten...

cas121
6 oktober 2007, 18:38
Ik zelf ook, ik werd net even kort gebeld maar ik zal het morgen uitgebreider bespreken en hoop dat ik dan nog wat meer info heb.
Normaal gaat een RI toch voor zo'n 900 - 1000e? bijbehorende cab 500?

Ik denk dat ik voor de trafo's/mods zo'n 400 euro moet rekenen... Lastig hoor.

Lexvandoef
6 oktober 2007, 18:46
Maar je hoeft niet gelijk alles er aan te veranderen/modden hoor. Het zijn heus geen rampbak zijn, en als dat zo was merk je dat toch wel met het testen.

Solidkick
6 oktober 2007, 21:38
witte marshall 100 watt

pimpalicious!

the sure thing
7 oktober 2007, 11:18
Er staat een witte stack te koop (die wel werkt?) op marktplaats voor EUR 1.950. Inclusief witte powerbrake. Die hoort er eigenlijk standaard bij....

Ik denk dat dat EUR 1.950 voor een mint-condition een OK prijs is. Als ik het zou hebben liggen,. zou ik er morgen één kopen.

Voor ééntje met kapotte trafo's.... Ik zou EUR 950,- voor de hele set bieden... meer niet... Ook al wil je de hele bups verkopen: omdat je top niet meer in originele staat is (en je dat ook eerlijk vertelt) daalt daarom de waarde ervan.

Nielsje
7 oktober 2007, 11:45
hm.. de witte stack met powerbrake, is dat niet 35e verjaardags apparaatje uit 1997? Mooi spul :)

Squier4ever
7 oktober 2007, 13:21
hm.. de witte stack met powerbrake, is dat niet 35e verjaardags apparaatje uit 1997? Mooi spul :)

is dat niet de stack die Angel van het forum (ook) heeft?

PeeVee
7 oktober 2007, 14:11
Waarom moeten de trafo's worden vervangen, zijn ze defect? Zo niet: lekker laten zitten. Er zijn vele manier om iets aan het geluid te doen wanneer je daar niet helemaal tevreden over bent. Trafo's vervangen is wel erg rigoreus wanneer je andere mogelijkheden niet hebt verkend, bovendien financiëel gezien ook niet het meest prettig.

De menschheid wil bedrogen worden; er zijn genoeg gitaristen die goeie sound willen "afkopen" met peperdure spullen. De praktijk is anders. Goeie sound komt van een (al dan niet toevallig samengestelde) goede combinatie van factoren. Output trafo is slechts één factor. Er is op dat gebied ook bijna geen sprake van "goed" of "slecht"; wat voor de ene amp een goeie OT is hoeft in een ander amp met andere parts, buizen etc. niet per definitie goed uit te pakken, bovendien is het een kwestie van smaak; ik vind b.v. farty Champ OT-tje wel leuk/smaakvol, de ander wil juist Champ met strak laag (wat ik weer totaal niet passend vind). De praktijk zit helaas niet zo simpel in elkaar, maar er zijn altijd mensen dat wel graag zo willen zien; een soort standaard recept voor wereld sound.

Ik heb meermaals ervaren dat domweg monteren van een andere (Hoffman, Heyboer, Hammond of Mercury Magnetics) output trafo niet het gewenste resultaat geeft, in een extreem geval zelfs slechter restultaat dan met originele trafo's. Laat je dus niet meevoeren in die hype en verken ook de andere opties: een paar andere koppelcaps of kleine aanpassing van het circuit kunnen wellicht al voldoende zijn. Er zijn ZAT mensen die je daar bij kunnen helpen.

cas121
7 oktober 2007, 17:16
Dank voor de vele wijze woorden! Ik hoorde vandaag dat alles gewoon goed werkt maar dat de huidige trafo's niet van topkwaliteit zouden zijn, iig niks echt kapot dus.

Ik zit iig behoorlijk te GASsen op die set, misschien toch van de week de onderhandelingen eens aangaan. Tsja, er zullen toch nog wat kleine mods moeten gebeuren om hem aan mijn smaak aan te passen: ik begreep dat het goed te doen is om deze een beetje richting een 2203 te krijgen.

Iemand nog tips?

Negative K3 fan
8 oktober 2007, 20:21
ik begreep dat het goed te doen is om deze een beetje richting een 2203 te krijgen.

Iemand nog tips?

je kunt de preamp schematisch zonder veel moeite richting 2203 bouwen idd.

the sure thing
8 oktober 2007, 21:27
... als de trafo's nog origineel zijn en ze doen het... vervang ze NIET! En laat alle mods op zo'n manier uitvoeren zodat ze omkeerbaar zijn..... dus niet apart gaten gaan boren voor extra mastervolumes, fx loops en dat soort ongein.... daar krijg je ECHT spijt van!

cas121
8 oktober 2007, 22:11
HEt punt is wel dat hij al niet meer origineel is, ik begreep dat de ptp wiring ook al van later is, wel pro gedraan trouwens.

Sowieso is het laatste wat ik zou doen extra gaten laten boren in zo'n apparaat, maak je geen zorgen. Waar ik nog wel mee zit is de vraagprijs: 15 mooie briefjes van honderd...

DaveItUp
9 oktober 2007, 11:01
Een ppimv op mijn superlead(mid70s dus geen ptp) laat m erg dicht in de buurt komen bij een 2203. Is wel wat anders natuurlijk, maar scheuren doet ie!

1500 tsja, wat voor speakers zitten er in die cab? Tsja ik zou altijd op zoek gaan naar een minder mooie ouwe bak dan een reissue in mooie conditie. Maarja da's de keuze natuurlijk.

cas121
9 oktober 2007, 13:48
Het is de linker op deze foto, (duh..)

http://img158.imageshack.us/img158/6696/getattachmentaspxhn3.jpg (http://imageshack.us)

Ik weet niet welke speakers er in zitten, maar ik vind hem toch iets te prijzig.

the sure thing
14 oktober 2007, 14:02
... waarschijnlijk G12H 30 speakers. Die zaten er in ieder geval DESTIJDS in...

Ziet er helaas wat gehavend uit. EUR 1.200 is een betere prijs?

cas121
14 oktober 2007, 23:24
We zijn er helaas niet uitgekomen.. Nouja hij stond toch niet bij mn nieuwe gitaar (en die is tenminste ECHT oud).

http://img84.imageshack.us/img84/5889/lpc002nd3.jpg

Bedankt voor de info iig!!!