PDA

View Full Version : Toeval of onbewust vooroordeel? (colorsound)



amon
6 oktober 2007, 15:43
Is het toeval of heb ik een onbewust vooroordeel in mn hoofd?
Een paar jaar geleden was ik in Londen en uiteraard in Denmark Street geweest. Aldaar ging ik op zoek naar een Big Muff, maar die viel me tegen en vroeg in elke winkel of ze iets gelijks hadden aan de Big Muff maar dan net wat anders. Nergens hadden ze iets dat me beviel totdat ik bij Macari's binnen liep en een Colorsound Supa Tonebender voorgeschoteld kreeg.
Ik had om een A/B pedaaltje gevraagd om hem te vergelijken met de Big Muff. Ik was meteen verliefd op het geluid, behalve op de prijs.... Uiteindelijk af kunnen spreken met mn ouders dat ik hem een maand later voor mn verjaardag zou kunnen krijgen, dus gekocht/laten kopen door mn ouders.

Sindsdien heb ik mn GT5 en andere pedalen de deur uit zien gaan, maar is de Tonebender de enige die nu, paar jaar later, nog altijd pronkt op mn pedalboard.
Afgelopen jaar of misschien al weer wat langer geleden wilde ik naast de Tonebender ook nog iets van een overdrive. Zodat ik tijdens solo's wat kan boosten en ook een wat overdrive-erig jazz/blues/pop kan spelen (overdrive kanaal van mn versterker vind ik niet lekker en gebruik ik daarom nooit (JCM800 2205)).
Ik ging op zoek naar een overdrive en zag toevallig een Colorsound Overdriver staan, volgens mij bij iemand van het forum in zn signature. Anyway, het leek me het proberen waard en was het niet wat ik zocht, dan bedacht ik me dat ik hem net zo makkelijk weer kon verkopen. Die lag een paar dagen later in de brievenbus en meteen ingeplugd. Ook dit pedaal heeft mij nooit meer verlaten en klonk precies zoals ik had gehoopt.

Nu speel ik sinds een maand of 2 in een bandje en we spelen muziek sterk beinvloed door funk, maar wel popperig/rockerig genoeg voor het 'mainstream' publiek (geen idee hoe ik het anders uit kan leggen, wij noemen het zelf Feet Music). Het repetoire groeit, enkel eigen nummers, en sommige nummers zouden wel wat funky-er kunnen klinken dmv een wah. Dus ik op zoek naar een wah en kom op marktplaats verschillende wah's tegen. Ik heb ooit eens een Snarling Dogs gehad, maar die vond ik te schel en fel. Ik wilde een milde, mooie, ronde wah en had precies het geluid dat ik wilde in mn hoofd toen ik een advertentie zag waarin een Colorsound wah te koop stond uit de 70's...
Jawel, deze werd een paar uur geleden afgeleverd en uitvoerig bespeeld. En wederom, net als met de Overdriver, een blinde aankoop: geen idee van hoe hij zou klinken toen ik het geld overmaakte, maar na bezorging en hem te hebben bespeeld/horen meteen verliefd. Het was gewoon weer het geluid dat ik zocht en ook deze zal naast de Tonebender en Overdriver nog wel een tijdje op mn pedalboard blijven liggen.

Zou het toeval zijn, 3 keer gewoon precies wat ik zocht en 3 keer uitgekomen op een Colorsound pedaal dat me ook 3 keer zeeer goed is bevallen? Of zou het een onbewust vooroordeel zijn dat ik wellicht per sé een Colorsound wilde in het 2e en 3e geval?
De Overdriver heb ik gekocht omdat de Tonebender zeer goed beval en ik benieuwd was naar wat Colorsound nog meer had te bieden en sindsdien is het mn vaste overdrive.
De wah heb ik gekocht omdat ik recensies had gelezen en allen en daaruit de conclusie getrokken dat dit wel een goede koop zou zijn. En ja, dat was het ook.

Toeval of bevooroordeeld, ik ben in mn nopjes!


(ben benieuwd wat mn volgende aankoop zal zijn)

Yannicks
6 oktober 2007, 16:22
Ik heb nog nooit een coloursound pedaal gehoord, maar ik vind ze er al zo goed en degelijk uit zien dat het wel goed moet zijn.

dunnoaname
6 oktober 2007, 16:53
Het is natuurlijk goed mogelijk dat de ontwerper/ontwerpers dezelfde smaak in sound hadden als jij.

Einzeln
6 oktober 2007, 19:12
http://i24.ebayimg.com/04/i/000/b6/9f/345d_1.JPG
http://www.kinkomusic.com/pic/electric_effector-6116-001.jpg

Rouzy
6 oktober 2007, 19:15
duur pedaaltje zeg:o

E-J
6 oktober 2007, 22:20
Ik ging op zoek naar een overdrive en zag toevallig een Colorsound Overdriver staan, volgens mij bij iemand van het forum in zn signature. Anyway, het leek me het proberen waard en was het niet wat ik zocht, dan bedacht ik me dat ik hem net zo makkelijk weer kon verkopen. Die lag een paar dagen later in de brievenbus en meteen ingeplugd. Ook dit pedaal heeft mij nooit meer verlaten en klonk precies zoals ik had gehoopt.

Dat was ik! De Fender versterker die ik toen had vond die Overdriver gewoon niets. Maar reken maar dat ik binnenkort weer zo'n Colorsound aanschaf :)

Toeval dat je drie Colorsounds hebt? Ik denk het niet. De Overdriver/Powerboost is veelvuldig door o.a. Jeff Beck en David Gilmour gebruikt, de Wahwah door heel veel gitaristen (denk maar aan bijvoorbeeld Brian Robertson van Thin Lizzy). Het zijn gewoon kwalitatief uitstekende pedalen, die er ook nog eens erg goed uitzien :).

zoon van Piet
7 oktober 2007, 13:29
Ahh. de spiegiese kant van de gitarist, een terra incognito..
Aan de ene kant is er niks mis met je keuze: Colorsound is keigoed en klinkt tof. Dus je oren kunnen je geleid hebben.
Maar...
Ik dnek dat het in je kop zit. want je Supa TB is - naar wat ik lees- een 90's Reissue. Je Overdrive kan ik niet thuis brengen ( maar is ws een reissue, de prijzne van de originelen in aanmerking genomen?) en de wah dus een origineel.
Wat zou dat? Nou niks, behalve dat ik de Supa reissue uitgebreid vergeleken heb met mijn beide ouwe exemplaren en dat ik dan moet concluderen dat de nieuweling beslist niet verkeerd klinkt, maar helemaal maar dan ook absoluut niks met de originele TB te maken heeft - ik vraag me zelfs af of er hetzelfde cirucuit in zit ( de eerste reeksen RI Supas waren IC-gebaseerd). Dat zelfde gold voor de wah, de originele CS wahs zijn (meestal*) beesten van wahs - zéér geschikt voor funk!- en hebben een heerlijke smerige toon, en groot bereik en zijn daarnaast zeer geschikt als radio-ontvanger. Vergeleken daarmee vind ik de RI een goeie, maar onopvallende wah.
(*: ik heb een boel CS-wahs en ze verschillen ontzettend van mekaar, dus dit is nogal kort door de bocht..)
het zal wel aan mij ( vintage-o-fiel) liggen , maar ik zie geen overeenkomsten tussen de ouwe en de Ri Colorsounds, anders dan het uiterlijk. Jij mengt ze vrolijk door mekaar, en als ik spiegoloog was zou ik je dus eh.. voor gek verklaren ;) mijn conclusie zou in iedre geval zijn dat het inderdaad tussen je oren zat, in plaats van er in..
Maar het zijn wel allemaal vette pedalen! En de Colorsound Supa Tone Bender ( oud of RI) vreet inderdaad vrijwel alle Big Muffs op!

amon
7 oktober 2007, 16:52
Jij zegt dat de eerste supa RI's met een IC waren? De verkoper zei me toen ik hem kocht dat ik geluk had, want het was de één na laatste die ze nog hadden voordat ze over zouden gaan naar de nieuwere versies. Pas deze nieuwere versie maakt gebruik van een IC.

zoon van Piet
7 oktober 2007, 18:00
Jij zegt dat de eerste supa RI's met een IC waren? De verkoper zei me toen ik hem kocht dat ik geluk had, want het was de één na laatste die ze nog hadden voordat ze over zouden gaan naar de nieuwere versies. Pas deze nieuwere versie maakt gebruik van een IC.

Dan heb je helemaal geluk gehad1 de viertransistor Supa is een Supavette fuzz. Zie hier (http://www.fuzzeffect.com/fuzz_014.htm) mijn originele oranje brulboei...

amon
8 oktober 2007, 01:37
Zie hier eentje zoals ik heb:


http://www.fuzzeffect.com/fuzz_010.htm

zoon van Piet
8 oktober 2007, 10:17
Mooi..die heb ik ook:
http://img291.imageshack.us/img291/1249/tmp5064co4.jpg

Van binnen zijn ze overigens hetzelfde.