PDA

View Full Version : swirlen



fred dons
6 oktober 2007, 14:41
na een tijdje forumleden leden geadviseerd te hebben hoe te swirlen zonder het zelf ooit gedaan te hebben moest het er toch maar eens van komen
(gelukkig klopt mijn advies achteraf wel :D)

grote plastic bak van de xenos (eur 6) gevuld met water
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=169&ktw=5ba3807616bcc7de0b4af6bca8a1b215
2 kleuren revell bouwpakket verf (revell blijft drijven op water), een klein beetje over het water gieten zodat het een dunne laag vormt
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=170&page=22&ktw=c7f7827a73c6196917cebfd629f76c3f
body door het water trekken en voila
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=171&page=22&ktw=42ad66bd7ff0ef8f425fbfb0414045f7
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=172&page=22&ktw=706ed48098c04a8d88d08bd2e5de0543
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=173&page=22&ktw=71ad19aadfa16cca8083d96f17622b42

superfly
6 oktober 2007, 14:56
Da's lachen! En als het resultaat tegenvalt? Valt het er weer af te halen, dat hecht enorm en droogt erg snel toch die modelbouw verf ?
En aflaken met ?

Wim

fred dons
6 oktober 2007, 15:08
ja dan is het er zo weer af te halen, de laag is heel erg dun en is er zo af te schuren
tbtw ik had de body wel eerst van voldoende laklagen voorzien zodat hij goed gesealed was

aflakken wordt nog spannend maar dat ga ik morgen proberen :D

Van Dattum
6 oktober 2007, 15:11
Geweldig zeg! :seriousf: Klink zo simpel....

Heb je hier ook wel eens aan gedacht? Noemen ze een Splatter Strat...

http://i62.photobucket.com/albums/h104/hertog01/Fender_Strat_Splatter_blue.jpg

fred dons
6 oktober 2007, 15:17
ja maar daar heb je dus een machine voor nodig die je body op hoge toeren ronddraaid en dat vind ik nou net weer te veel werk ;)

lennaertn
6 oktober 2007, 15:27
Ziet er gaaf uit!, gelukkig was/ben ik een modelbouwer en heb hier tientallen potjes revell staan :P :cheerup:

maar heel strak!

Jay Cal
6 oktober 2007, 16:19
Fred, ik heb zelf ook diverse swirlexperimenten gedaan. Wil je een nog mooier resultaat dan kan je wat borax toevoegen aan het water. Dit haalt de oppervlaktespanning van het water af waardoor je verf beter spreidt. Het mooiste resultaat is als je alle verf van het water oppervlak haalt voordat de body weer uit de tank wordt getrokken.

Succes iig!

Yannicks
6 oktober 2007, 16:48
Dat ziet er echt ge-wel-dig uit! :) !

fred dons
6 oktober 2007, 16:54
Fred, ik heb zelf ook diverse swirlexperimenten gedaan. Wil je een nog mooier resultaat dan kan je wat borax toevoegen aan het water. Dit haalt de oppervlaktespanning van het water af waardoor je verf beter spreidt. Het mooiste resultaat is als je alle verf van het water oppervlak haalt voordat de body weer uit de tank wordt getrokken.

Succes iig!
bedankt voor de tip, 1 vraagje wat is borax ?

Jay Cal
6 oktober 2007, 17:07
Tis een vorm van soda.

Te kopp bij de betere drogist, sommige bouwmarkten en heel soms bij grote supermarkten. Drogist kan het altijd wel voor je regelen. Ik deed vaak iets meer dan een eetlepel per liter in mijn tank.

fred dons
6 oktober 2007, 19:10
zenks, ga ik de volgende keer zeker proberen

Madcow
6 oktober 2007, 21:45
yo fred.

Ik heb zelf op school nog een gitaar liggen klaar voor finish.
en zon swirl lijkt mij wel wat. maar ik heb een vraag:
Als je gaat swirlen krijg je dan geen last van houtrot? want je gooit je gitaar in het water, daar gaat verf overheen en je sluit het af omdat die laag droogt.

Mattia
6 oktober 2007, 22:05
yo fred.

Ik heb zelf op school nog een gitaar liggen klaar voor finish.
en zon swirl lijkt mij wel wat. maar ik heb een vraag:
Als je gaat swirlen krijg je dan geen last van houtrot? want je gooit je gitaar in het water, daar gaat verf overheen en je sluit het af omdat die laag droogt.


Eerst GOED sealen (dus: OVERAL lak), dan in het water dompelen. Het hout zelf moet gewoon droog blijven.

Madcow
6 oktober 2007, 23:27
ogja, natuurlijk, niet aan gedacht.
ik zal het eens proberen, hij is al wit gegrond en geplamuurt met 2 conponenten spul maakt dat wat uit?

lennaertn
6 oktober 2007, 23:36
http://www.projectguitar.com/tut/swirled.htm

Dit is hoe ze het doen op projectguitar.com

fred dons
7 oktober 2007, 08:36
ogja, natuurlijk, niet aan gedacht.
ik zal het eens proberen, hij is al wit gegrond en geplamuurt met 2 conponenten spul maakt dat wat uit?
ik zou hem eerst nog 1 blanke lak laag geven waarbij je met name de neckpocket en alle cavities ook een lak lag geeft
maar hout kan overigens best wel wat hebben qua water, het grootste gevaar is eigenlijk 1 van de delen in de body onevenredig uitzet en je scheuren krijgt

nevyn292
7 oktober 2007, 10:44
maar wat voor laag doe je hier nou eigenlijk overheen?

wil dit zelf ook nog wel eens gaan doen, maar dan met andere kleuren, dus:

eerst sealen zodat het hout watervrij blijft,
dan 'swirlen' met verf die op water blijft drijven,
en dan blanke lak erover en die polijsten voor een glimmend laagje?

Mattia
7 oktober 2007, 11:20
maar wat voor laag doe je hier nou eigenlijk overheen?

wil dit zelf ook nog wel eens gaan doen, maar dan met andere kleuren, dus:

eerst sealen zodat het hout watervrij blijft,
dan 'swirlen' met verf die op water blijft drijven,
en dan blanke lak erover en die polijsten voor een glimmend laagje?

Yep. Dat is 'm precies.

Nielsje
7 oktober 2007, 11:37
Leuk :)

Vraag: Ik heb ooit op teevee een dergelijk proces gezien om bijvoorbeeld auto en motor onderdelen een carbon look mee te geven.

Daar haalden ze dus ook onderdelen door een bak met water, waarop dan de carbonlook dreef. Maar als ze de zonderdelen dan uit het water haalden, dan was het echt enorm strak (je weet wel, met al die vierkantjes). Hoe krijg je een swirl zo strak dan?

fred dons
7 oktober 2007, 12:25
die swirl krijg je nooit zo strak als een carbonfinish, daarvoor zou je de onderlaag zodanig moeten behandelen dat de verf alleen op bepaalde plaatsen pakt en je een regelmatig patroon krijgt (mij te veel werk dan zou ik eerder echt carbon gebruiken)

btw net begonnen met aflakken en de cellulose reageert niet met de swirl
(het schuurapparaat stond al klaar voor hetgeval dat wel zo was :D )

Nielsje
7 oktober 2007, 12:27
Hm.. typisch, volgens mij hadden ze namelijk niet een speciaal voorbehandeld onderdeel. Gewoon zo'n kunstof kapje voor in je auto o.i.d. Goed geschuurd etc. Doorhalen en klaar.

Echt koolstof lamineren is trouwens leuk werk, maar echt een crime om te gaan verzagen..

nevyn292
7 oktober 2007, 16:00
ik wil dit zelf ook nog eens gaan doen, daarom dus nog maar even een vraagje :cooler:

die revell verf, moet je daarbij glanzend of mat gebruiken? want je haalt je glans van je gitaar toch vanuit je polijstwerk over de laklaag die je over de verf heen kwakt? maakt het uit of je mat of glanzend neem of niet?

fred dons
7 oktober 2007, 16:36
het liefst mat omdat de glanzende versie wat dikker is maar in principe maakt het verder weinig uit (en er zijn niet zoveel kleuren in mat verkrijgbaar)

nickbongers
7 oktober 2007, 21:25
ook een vraagje..

in hoeverre mengen de kleuren? als ik bijvoorbeeld een even grote hoeveelheid blauw en geel volgens dit hele principe zou gebruiken, krijg ik er dan ook groen bij? en zoja, hoeveel ongeveer, %.. (tov het blauw en geel) ??

allochthomas
7 oktober 2007, 22:04
moet je je gitaar nog voorbereiden?(schuren, grondverf etc). lijkt me wel vet om mn oude epi sg zo te verven.

fred dons
8 oktober 2007, 07:43
ook een vraagje..

in hoeverre mengen de kleuren? als ik bijvoorbeeld een even grote hoeveelheid blauw en geel volgens dit hele principe zou gebruiken, krijg ik er dan ook groen bij? en zoja, hoeveel ongeveer, %.. (tov het blauw en geel) ??
dat hangt er van af hoe fanatiek je gaat worden met het swirlen, ik had de verf eerst overgegoten in kleine flesjes met een smalle tuit zodat ik de verf goed kon mikken in het water maar als je gewoon 2 potjes leeg kiepert in het water en vervolgens gaat swirlen dan zal zo'n 50 procent wel een groene ondertoon krijgen

fred dons
8 oktober 2007, 07:45
moet je je gitaar nog voorbereiden?(schuren, grondverf etc). lijkt me wel vet om mn oude epi sg zo te verven.

ik had de body volledig gelakt en daarna mat opgeschuurt met 600 grit, bij jouw epi zou ik met beperken tot alleen het opschuren van de bestaande lak (400-600 grit schuurpapier))

hassent
8 oktober 2007, 17:08
Gaaf man, dit ga ik zeker eens een keer doen. Misschien wel op m'n FR-tele!

oknarb180
9 oktober 2007, 01:03
Hey Fred,

Nou, ik ben inderdaad een van degene aan wie je het swirlen hebt uitgelegd. Ik vind het een fantastisch aangezicht een swirl. Maar eh, wat ik me nu afvraag:
gaat de body door de verf heen de bak in, dan verf aan de kant en de body er weer uit, of gaat eerst de body erin, dan de verf en dan de gitaar uit de bak trekken zodat de verf over de body heen valt a.h.w.

Deze volgorde vraag ik me al af sinds ik het artikeltje op Projectguitar.com heb gelezen. Of ik heb niet goed gelezen?!

Verder een erg mooie body geworden hoor.
Ik heb het in de planning voor een ombouw-projectje van een RG naar een JEM. Weet alleen nog niet of het eerst ombouwen wordt of beginnen met de zelfbouw JEM.

vr.gr.

Branko

fred dons
9 oktober 2007, 07:50
alle varianten die je genoemd heb kunnen maar om dat ik een tamelijk ondiepe bak had ging
eerst de verf er in, daarna de achterkant van de body half ondergedompeld (en dan is de meeste verf al weer van het water en op de body), nieuwe verf erin en dan hetzelfde met de voorkant) wat je met deze methode wel hebt is enige overlap in de swirl (swirl op swirl)
de methode op project gitaar gebruikt een diepe bak waarbij de hele body in 1 keer wordt ondergedompeld en je swirl loopt dan wel mooi in een doorlopend patroon, het is hierbij de bedoeling dat je de body door de verf haalt en terwijl de body onder water is de overtollige verf "wegschuift" zodat hij bij het verlaten van de bak niet nog een keer door de verf gaat
(maar dat is voor de volgende keer, ik wilde eerst zeker weten dat het werkte :D )

Hey Fred,

Nou, ik ben inderdaad een van degene aan wie je het swirlen hebt uitgelegd. Ik vind het een fantastisch aangezicht een swirl. Maar eh, wat ik me nu afvraag:
gaat de body door de verf heen de bak in, dan verf aan de kant en de body er weer uit, of gaat eerst de body erin, dan de verf en dan de gitaar uit de bak trekken zodat de verf over de body heen valt a.h.w.

Deze volgorde vraag ik me al af sinds ik het artikeltje op Projectguitar.com heb gelezen. Of ik heb niet goed gelezen?!

Verder een erg mooie body geworden hoor.
Ik heb het in de planning voor een ombouw-projectje van een RG naar een JEM. Weet alleen nog niet of het eerst ombouwen wordt of beginnen met de zelfbouw JEM.

vr.gr.

Branko