PDA

View Full Version : "breed" geluid



savale
6 oktober 2007, 14:10
Ik zat even te genieten van Daylight 2006 door rudmerbruinsma
http://www.rlbrecordings.nl/Mijn%20project.htm
en ik vroeg mij af hoe het mogelijk is om een gitaar heel erg stereo te laten klinken (misschien beter omschreven als een heel breed geluid). In dit geval dus de gitaar die als 2e invalt.
De andere gitaar klinkt veel meer in het midden.
Wat is het grote geheim? :P

Solidkick
6 oktober 2007, 14:20
Ik gok stereo enhancer.
Zie dit topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=98539

De Beer
7 oktober 2007, 04:02
de 2e accousitsche gitaar die je hoort?
Klinkt als 2 partijen, hoge partij links, lage rechts.

1e gitaar(acc. tokkel) klinkt als 1 partij volledig links en de zelfde partij met een kleine vertraging signaal op rechts (erg korte delay < 30ms)
doe ik live ook met enige regelmaat bij bands met 1 gitarist.

3e partij(elec.) heeft een mooie ruimte mee gekregen.(delay en verb)

denk ik dan he!

Mooi stuk trouwens, Pauken!

DeiDRagonas
7 oktober 2007, 08:39
Wat de Beer zegt....
Klinkt idd heel erg als een dubbel ingespeelde partij.

R.

stevie_vp
12 oktober 2007, 01:12
DDDUUUUHHHHHH..
:)
Even profi :)
Als je gitaarpartijen 2 keer hetzelfde inspeelt en dan links en rechts zet
krijg je dit effect. Word vaak teveel gebruikt bij gebrek aan opname talent.
Maar is zeker qua begeleidingstechnieken erg handig. Klinkt niet alleen vrij dik maar (nog belangrijker) maakt ruimte voor andere instrumenten. Zoals kicks snares, solo's, blazers, en heel erg zang....
Dat is het mooie aan stereo.. ruimte.

@beer: Ik kan me voorstellen dat PRECIES midden in de zaal die 30ms hoorbaar is.
Maar als je maar enigzins ernaast staat heb je zoiezo al fase verschilen en soms helaas ook fouten.
Of gebruikt je dan (wat misschien wél heel effectief is) andere comps en eq e.d.?

Dick Wolkendeck
12 oktober 2007, 09:44
DDDUUUUHHHHHH..
:)
Even profi :)
Als je gitaarpartijen 2 keer hetzelfde inspeelt en dan links en rechts zet
krijg je dit effect. Word vaak teveel gebruikt bij gebrek aan opname talent.
Maar is zeker qua begeleidingstechnieken erg handig. Klinkt niet alleen vrij dik maar (nog belangrijker) maakt ruimte voor andere instrumenten. Zoals kicks snares, solo's, blazers, en heel erg zang....
Dat is het mooie aan stereo.. ruimte.

@beer: Ik kan me voorstellen dat PRECIES midden in de zaal die 30ms hoorbaar is.
Maar als je maar enigzins ernaast staat heb je zoiezo al fase verschilen en soms helaas ook fouten.
Of gebruikt je dan (wat misschien wél heel effectief is) andere comps en eq e.d.?

Gebrek aan opnametalent? Laat me niet lachen, dubbelen en dan L/R pannen is bijna standaard. Luister nu nog maar eens naar Night At The Opera van Queen en roep dan nog maar eens dat er geen opname talent aanwezig was. Je doet toch gewoon wat moet? Wat wil je horen, leidt tot een bepaalde techniek.

Ook leuk is een gitaarspoor in het midden pannen maar L/R uit fase zetten. Heel apart. Bij mono afluisteren hoor je dan echter niets.

Einzeln
12 oktober 2007, 09:55
Gebrek aan opnametalent? Laat me niet lachen, dubbelen en dan L/R pannen is bijna standaard. Luister nu nog maar eens naar Night At The Opera van Queen en roep dan nog maar eens dat er geen opname talent aanwezig was. Je doet toch gewoon wat moet? Wat wil je horen, leidt tot een bepaalde techniek.

Ook leuk is een gitaarspoor in het midden pannen maar L/R uit fase zetten. Heel apart. Bij mono afluisteren hoor je dan echter niets.

Hier had ik het dinsdag met een vriend over. Ik zei dat ik een cubase spoor had gekopieerd. Alle 2 door guiatr rig. Ene spoor bassman met ts en andere bijna cleane marshall. Kort delaytje op de ene gezet en pannen maar. En voila 2 gitaren.
Toen ik dat kopieer en verhaal met een vertraging ging toepassen op vocalen ging hij meteen phasen. Toen zei die vriend dat het phasing effect op een van die queennummers op zo'n manier is ontstaan. Dat blijken los van elkaar opgenomen tracks die ten opzicht van elkaar gaan phasen. Dit verhaal zou vooral gaan over hoe strak Brian May zijn partijen inspeelde.

Roman
12 oktober 2007, 10:39
nou, dan moet Brian idd HEUL precies kunnen spelen. Zelfs op "golf" niveau...
bollocks dus.

Einzeln
12 oktober 2007, 10:45
nou, dan moet Brian idd HEUL precies kunnen spelen. Zelfs op "golf" niveau...
bollocks dus.
Je verpest het verhaal.

Roman
12 oktober 2007, 10:45
ohjah, sorry. Goh, wat goed van Brian. Hij is nu al mijn held ;)

Han S
12 oktober 2007, 10:53
Brian May was zo strak dat alle sinussen op elkaar lagen..........niet dus.

Einzeln
12 oktober 2007, 11:04
Dat zou uit een making of video komen. Niemand toevallig ook gezien?

Han S
12 oktober 2007, 11:11
Dat zou uit een making of video komen. Niemand toevallig ook gezien?

Ik denk dat ik hen zelfs heb.

pol
12 oktober 2007, 11:42
wat ik zo gek vind is dat ze vroeger wel eens de drum volledig links of rechts in de mix zetten.

Waarom deden ze dit eigenlijk ? Klinkt zeer vreemd.

Kim Wilson
12 oktober 2007, 11:44
Heel vroeger (eerste stereo platen) stonden alle sporen óf links óf rechts. Drums en gitaar links, orgeltje en zang rechts, bijvoorbeeld. Zal wel met technische tekortkomingen van die tijd te maken hebben, denk ik. :)

bass blom
12 oktober 2007, 11:46
wat ik zo gek vind is dat ze vroeger wel eens de drum volledig links of rechts in de mix zetten.

Waarom deden ze dit eigenlijk ? Klinkt zeer vreemd.

stereo was er net en dus moest het ook gebruikt worden? :D

Han S
12 oktober 2007, 12:18
Ik denk dat er rond 1960 nog geen mengpanelen waren met panpots.

bass blom
12 oktober 2007, 12:22
the beatles love remix heeft nog steeds de drums strak op links :D
in DTS.

DeiDRagonas
12 oktober 2007, 12:25
Ik vraag me idd ook heel vaak af of er echt technische tekortkomingen aan ten grondslag liggen, of dat die engineers die The Beatles opgenomen hebben allemaal gewoon lame waren. Mss ff net een pilletje/snuifje teveel genomen destijds??

Kim Wilson
12 oktober 2007, 12:28
Ik vraag me idd ook heel vaak af of er echt technische tekortkomingen aan ten grondslag liggen, of dat die engineers die The Beatles opgenomen hebben allemaal gewoon lame waren. Mss ff net een pilletje/snuifje teveel genomen destijds??
Een dvd van de Beatles moet klinken als de Beatles, dus klinkt het mij vrij logisch in de oren dat ze de specifieke kenmerken van die band (zoals de drums strak op links) behouden, zelfs in DTS.

Han S
12 oktober 2007, 12:36
Rond 1960 stond stereo nog in de kinderschoenen en stereoplaatsingen van microfoons moesten nog worden ontwikkeld. Maar toch heb ik echte stereo opnamen van die tijd die al echt stereo zijn en niet alles links rechts en in het midden niks.

Het zij de opnametechnici uit die tijd die de technieken als AB, XK, ORTF, MS, Blumlein, Decca Tree, Jecklin etc hebben ontwikkeld en die worden nu nog allemaal gebruikt.

DeiDRagonas
12 oktober 2007, 12:46
Een dvd van de Beatles moet klinken als de Beatles, dus klinkt het mij vrij logisch in de oren dat ze de specifieke kenmerken van die band (zoals de drums strak op links) behouden, zelfs in DTS.

Nee, ik doelde ook op t origineel... Niet op de remix.
Een Beatles plaat moet zeker klinken als The Beatles en dus prima dat dat behouden is.



Roy.

bert k
12 oktober 2007, 12:52
The Beatles waren gek op nieuwe snufjes, en probeerden alles uit. Stereo was net nieuw, en het was gewoon wel grappig om iets hard links of rechts te zetten. Geen technische tekortkoming. George Martin heeft later eens gezegd dat ze het gewoon wel lachen vonden.

DeiDRagonas
12 oktober 2007, 13:05
Dus toch die verdomde LSD...

lol

Kim Wilson
12 oktober 2007, 13:07
The Beatles waren gek op nieuwe snufjes, en probeerden alles uit. Stereo was net nieuw, en het was gewoon wel grappig om iets hard links of rechts te zetten. Geen technische tekortkoming. George Martin heeft later eens gezegd dat ze het gewoon wel lachen vonden.
Mooi toch, dat je met zulk plezier een plaat kunt maken. :)

bert k
12 oktober 2007, 14:01
Zeker weten! Beroemd ideetje van Lennon: 'Zo, nu nog een hele hoge toon om de honden te pesten...'

Kim Wilson
12 oktober 2007, 14:03
Haha, prachtig! :seriousf:

De Beer
12 oktober 2007, 14:13
@beer: Ik kan me voorstellen dat PRECIES midden in de zaal die 30ms hoorbaar is.
Maar als je maar enigzins ernaast staat heb je zoiezo al fase verschilen en soms helaas ook fouten.
Of gebruikt je dan (wat misschien wél heel effectief is) andere comps en eq e.d.?valt best mee, misch. in een acoustisch perfecte zaal.
Fase dingen heb je zonder dit truukje toch ook wel met monitors, PA en de gitaar amp op het podium zelf, maar niet om over naar huis te schrijven.

Je wilt eigen zorgen dat het juist niet goed hoorbaar is, en het alleen maar dikker klinkt ipv dubbel.

Ik gebruik inderdaad de EQ van het delay kanaal iets anders, ik haal er wat top hoog van af zodat je ism de vertraging behoorlijkt richting kunt geven.(Haas effect)
Het originele signaal doe ik aan de kant waar de gitarist(amp) ook daadwerkelijk staat. Het vertraagde signaal met iets minder hoog dan uiteraard aan de andere kant.
(In combinatie met een Bass Mic/DI combi, met een zelfde "hoog-af" eq op L/R kun je dan een behoorlijk Dik geluid neer zetten met een Breed geluid, en toch richting, zonder het publiek links en rechts dingen te onthouden.)

Maar daar kun je mee blijven spelen. Voor solo's(waar die er zijn in 1 gitaar situaaties) is een beetje met je panning spelen dan soms best geinig.
Meestal zijn er niet genoeg compressors om voor gitaren te gebruiken dus dat niet.
Blijft live toch compromisen sluiten.

stevie_vp
12 oktober 2007, 15:19
Gebrek aan opnametalent? Laat me niet lachen, dubbelen en dan L/R pannen is bijna standaard. Luister nu nog maar eens naar Night At The Opera van Queen en roep dan nog maar eens dat er geen opname talent aanwezig was. Je doet toch gewoon wat moet? Wat wil je horen, leidt tot een bepaalde techniek.


Zoals ik al zei is het dubben erg standaart en heel effectief met vooral begeleidende delen. Maar wat ik bedoelde met gebrek aan opnametalent
is dat het heel makkelijk is om alle gitaarpartijen of andere instr. te dubben
om het maar vetter groter dikker en beter te laten klinken... Een soort van compensatie voor de slechte input....

Misschien een leuk voorbeeld. Zet Vertigo eens op van U2. Gitaar staat alleen links en bas rechts... (en wat stereobeeldverbreders hier en daar) maar het klinkt toch vet..

Das pas opnemen...

pol
12 oktober 2007, 15:25
wat is dat nu voor onzin ...

is toch geen compensatie voor slechte opname, als je een slecht gitaargeluid gaat dubbeltracken heb je nog steeds een slecht geluid, maar dan in stereo, maakt geen verschil uit.

stevie_vp
12 oktober 2007, 15:41
ja dat is inderdaad waar, maar dan komen die 2 slechte gitaargeluiden
op t eerste gezicht wel vetter en dikker over...