PDA

View Full Version : Feedback



Renkes
5 oktober 2007, 22:57
Ik speel met een Marshall DSL50 50W top samen met een Les Paul Studio. Op wat grotere podia waar het geluid wat harder kan ondervind ik veel hinder van feedback. Ik heb ook nog een PRS met Seymour Duncun SH6 erin. Dit zijn toch goede elementen. Bij deze gitaar is de feedback nog erger. Heeft iemand suggesties of ervaringen?

Renkes

Bigfoot414
6 oktober 2007, 00:26
Hoe heb je de settings staan van je Marshall?

Veel gain en treble kunnen nogal wat irritante geluiden veroorzaken

DeiDRagonas
6 oktober 2007, 01:49
De andere gitarist van onze band speelt met een ouwe 8080 en zet zn treble vol open (can u believe it!?). En dan ook nog met een Gibson SG!! Dat is vragen om moeilijkheden... En idd die gast heeft ENNORRUM veel last van feedback. Heeft zichzelf de techniek aangeleerd van t direct dichtdraaien van de volume pot op zn gitaar na elk nr, maar dat zal voor heel veel mensen geen oplossing zijn. Ik hou wel van mooie lang uitstervende tonen, met net dat kleine beetje feedback... Geen feedback muur. Je zou dan een gate kunnen proberen tussen je gitaar en amp, maar ook dat hoor je vaak wel.

JohnLord
6 oktober 2007, 09:22
De afstelling van de gitaar kan ook een rol spelen, als je de elementen te dicht bij de snaren hebt staan krijg je last. Dus iets lager afstellen en de iets lagere output op de koop toe nemen. Maar ook een amp die voluit staat kan de oorzaak zijn of je staat gewoon met je gitaar te dicht bij de speakers, eventueel zelfs met je gezicht er naar toe. Daarnaast hebben single-coils naar mijn ervaring minder last van feedback maar ja, dan heb je weer die eeuwige brom.

Renkes
6 oktober 2007, 11:06
Bedankt voor jullie reacties. De laatste tijd ben ik inderdaad ook veel naar andere metal muziek aan het luisteren (killswitch engage, unearth etc). Ook nieuwe band gestart met drop C stemming (vandaar duncan SH6). Ik heb de laatste tijd inderdaad de treble en presence wat meer open staan. Het eerste dat ik nu ga proberen is het terugdraaien van deze twee knoppen. Verder heb ik de laatste oefensessies het geluid afgesteld met oordoppen in. Toen die uitgingen hoorde ik pas hoeveel hoog er in mijn geluid zat. Dus dat kan een stuk minder. In één van de bands waar ik in speel worden hardcore covers gespeeld en ik moet het volume ook flink opendraaien om boven de drummer uit te komen. Dus daar heb je het al. Wat ik me een beetje slecht kan voorstellen dat je niet eens je volume flink kan opendraaien. Dat zou betekenen; hoe meer volume hoe minder gain en treble. Dat komt toch ook mijn geluid niet ten goede. Maar goed, eerst maar eens aan wat knoppen draaien.

gerritje tralalalala
6 oktober 2007, 17:07
Ik heb ook nog een PRS met Seymour Duncun SH6 erin. Dit zijn toch goede elementen.Renkes

als je elementen niet vastzitten krijg je volgen mij hoe goede elementen je ook heb gewoon feedbackl.

zjanke
6 oktober 2007, 22:41
In één van de bands waar ik in speel worden hardcore covers gespeeld en ik moet het volume ook flink opendraaien om boven de drummer uit te komen.

Kijk ook eens hoe je staat t.o.v. je versterker en (lastig voor metallers) draai er wat meer mid in. Onze drummer slaat serieus hard (125 kg, gebruikt achterkant van zijn stokken en kevlar vellen) en ik kom daar met 15 watt clean (mesa blue angel) makkelijk overheen, als ik de mid uit mijn JCM800 draai (50 watt) dan hoor ik die ook niet meer. Dus het type geluid doet meer dan alleen het volume.
iK sta recht tegenover mijn versterkers en er zitten beamblockers in.