PDA

View Full Version : WTF??? Gotoh Vintage locking tuners op Fender Player Classic



paulusdeBKB
5 oktober 2007, 22:08
Ik heb gisteren enorm moeten pielen om de snaren op mijn nieuwe Fender Player classic stratje te vervangen: het blijkt dat de tuners van Gotoh van het locking-type zijn maar het werkt echt heel slecht!

Je kunt de tuners locken met een schroevedraaier aan de bovenkant (zowiezo al bloedlink: je bent zo uitgeschoten en een fraaie kras in je kop rijker). Maar om ze te locken moet je er dus een hele slag aan draaien, met als gevolg dat je snaar zich alsnog om de tuner wikkelt. Is dat de bedoeling? Ik kan het me nauwelijks voorstellen.

Wie heeft deze tuners ook en kan me een tip geven over hoe je bij zo'n ding de snaren eenvoudig verwisselt?

bluegate
5 oktober 2007, 22:26
Volgens mij heb ik ze ook eens op een gitaar gehad, werkte prima.

Beste is om een 2 of 5 Eurocent munt te gebruiken, ze hoeven niet extreem
vast te zitten.
Bij het aanbrengen van nieuwe snaren, tuners losdraaien zodat de snaar
ertussen past.
Snaar strak trekken rond de tuner zodat de snaar een U bocht maakt en
vervolgens de tuner dichtdraaien.
Afknippen en stemmen.

fred dons
6 oktober 2007, 08:42
wat hij zegt :D , ik hou meestal de snaar gewoon strak met 1 hand en wind de tuner met de andere hand, doordat de snaar strak staat locked hij zich dan van zelf (dus zonder een stuiver of schroevendraaier te gebruiken, die gebruik ik soms wel bij het onlocken )

paulusdeBKB
6 oktober 2007, 11:09
Aha, dus dat is de truc. Dankjewel! Een gerelateerde vraag: soms valt het baleinde zo uit het tremoloblok als een snaar springt. Vaker blijft het baleinde zitten. Het knikje in de snaar (waar hij het tremoloblok uitkomt en de hoek om moet naar het zadeltje) werkt dan als een soort bladveer en houdt het baleinde binnen.

Ik heb inmiddels mijn toevlucht gezocht tot satéprikkers om ze er van bovenaf uit te duwen. Hoe doen jullie dat?

fred dons
6 oktober 2007, 11:56
tis een bekend probleem helaas, wat ik meestal doe is om een dikke e snaar er van bovenaf in te steken zodat de bal end er uitgedrukt wordt (sate prikker werkt natuurlijk ook maar de e-snaar is sterker en vaker bij de hand bij het snaren wisselen :D )

paulusdeBKB
6 oktober 2007, 17:48
Sateprikkers, stukkies ijzerdraad, idd dikke e-snaren en soms ook van die kaasvlaggetjes. Het werkt allemaal maar het zou zo mooi zijn als het niet zou hoeven. Misschien had F. Rose het toch bij het rechte eind...

fred dons
6 oktober 2007, 19:12
helaas had hij het qua stemvastheid wel bij het rechte eind maar het geluid van een snaar door een staalblock is net iets mooier, dus ook zijn methode blijft een compromis, je zou btw ook fender bullets kunnen proberen die blijven niet zo klemmen als een normale baleind

Anders Destium
6 oktober 2007, 19:17
Zelf had ik altijd dezelfde truc als Fred, bij het loshalen is het wel makkelijk om een munt oid te gebruiken maar bij het er op zetten hoeft dat niet.