PDA

View Full Version : lak bijwerken



Oetsie
5 oktober 2007, 19:18
O, jee mijn gitaar valt net om uit zijn standaard, altijd netjes mee omgegeaan maar nu is er een stukkie lak vanaf gegaan. Balen :sneaky: , maar hoe kan ik dit het beste wegwerken, het gaat om een zwart randje om de body (western gitaar).

Enra
5 oktober 2007, 19:21
Foto??????

Oetsie
5 oktober 2007, 19:29
sorry geen camera :S, het betreft echt een heel klein stukje, allee de bovenste laag lak, geen houtbeschadiging.

G.G.
5 oktober 2007, 20:27
Zwarte inkt/lak en een druppie secondelijm?

Oetsie
6 oktober 2007, 01:41
werkt dat? gaat die secondelijm niet wit uitslaan?

Enra
6 oktober 2007, 07:37
Secondenlijm is een perfecte lakreparateur voor kleine plekjes; laat zich polijsten alsof het bij de lak hoort en de witte uitslag kun je gewoon wegvegen.

Oetsie
6 oktober 2007, 20:20
ik vind het een beetje gevaarlijk met lijm te werken, zijn er ook andere opties?

Enra
6 oktober 2007, 20:50
Wat lijkt jou zo gevaarlijk??

G.G.
7 oktober 2007, 05:04
ik vind het een beetje gevaarlijk met lijm te werken, zijn er ook andere opties?

Gewoon niet je vingers tegen de natte secondelijm houden :satisfie:

Is niet gevaarlijk. Kan echt niets fout gaan.

fred dons
7 oktober 2007, 08:32
als je voorzichtig werkt kan er niets mis gaan, superlijm is oplosbaar in aceton en kun je hier mee vrij makkelijk weer verwijderen (dit verwijderen met aceton moet je btw niet doen op een gitaar die in cellulose is gelakt)
plak het stukje dat je wilt opvullen met lijm (de dunste versie) rondom af met schilders tape (dat absorbeert de overtollige lijm ook een beetje) en druppel dan de lijm op die plek, hou een stukje tissue bij de hand waarmee je met het punt van die tissue in de verse lijm doopt, dit voorkomt dat de lijm als een druppel opdroogt (superlijm krimpt niet op nauwelijks tijdens het drogen)

als je dit echt te eng vind koop dan een flesje blanke nagelak (dat is eigenlijk hele dure cellulose lak) en smeer met het kwastje de nagelak op de plek (dit zul je in meerdere lagen moeten opbouwen, cellulose krimpt namelijk wel)
daarna na een dag uitharden kun je het met 1000 grit schuurpapier nat schuren en uitpolijsten

Oetsie
9 oktober 2007, 21:21
Heel erg bedankt, ik ga het gewoon proberen.

Ik heb ook iets gehoord over een autolakstift? Iemand ervaring hiermee?

Maargoed nu eerst even een gitaar helemaal schilderen, maar daarvoor een ander topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=98821) :soul:

fred dons
9 oktober 2007, 21:33
autolak stiften zijn volgens mij niet in een blanke lak variant verkrijgbaar

Oetsie
9 oktober 2007, 21:39
maar het mág zwart zijn, de plek van de beschadiging is op de zwarte rand rond mijn body.

Maar wat in het geval van een matte lak? Werken deze methodes dan nog steeds?

jan jansen
9 oktober 2007, 21:42
autolak stiften zijn volgens mij niet in een blanke lak variant verkrijgbaar


toch wel.Ik heb een keer zo`n setje van de dealer gehad.de basiskleur rood en een om het af te werken en dat was blanke lak....

fred dons
10 oktober 2007, 07:23
cool, zijn soms wel handig voor spot repair


voor mat kun je nog steeds met die methode werken alleen polijst je het plekje niet nadat je het met minimaal 800 grit nat geschuurt hebt

Hollemans
15 oktober 2007, 13:14
Leuk dit! Ik heb hetzelfde probleem. Net een tweedehandsje gekocht, heel duur, maar 3 plektjes die ik graag zou willen bijwerken. Durf echt niet om zo te gaan polijsten op zo'n dure gitaar. Hij is ook nog eens transparant gelakt dus ja. Ook bij de 'slagplaat plaats', die heeft hij niet, is het wat vaal. Ook daar wil ik polijsten, maar als ik er aan denk begin ik al te bibberen... ben bang dat ik hem ver****.. Hou ons op de hoogte! ik ga ook eens kijken.

Gr.

fred dons
15 oktober 2007, 13:55
bij het polijsten ga je heus niet zomaar door de lak heen hoor, maar als je echt voorzichtig wilt zijn gebruik dan een watje in combinatie met commandant 4, gewoon stevig met het watje over de plek wrijven